Ga naar hoofdinhoud
pagani-huayra-roadster-overview

Pagani Huayra

1 / 3
pagani-huayra-roadster-overview
pagani-huayra-roadster-side
pagani-huayra-roadster-back

Sterke punten

  • Exotisch design
  • Hyperexclusief
  • Indrukwekkende prestaties

Zwakke punten

  • Extreem duur
  • Niet zo mooi als de Zonda
  • Interieur een beetje kitsch

Pagani Huayra: opvolger van de iconische Zonda

De Pagani Zonda was een groot succes, maar moest toch een keer opgevolgd worden. In 2011 kwam daarom de Pagani Huayra, die een minder puur design heeft en de atmosferische V12 vervangt door een exemplaar met twee turbo’s. Lees meer

Interesse in een Pagani Huayra

Pagani Huayra occasions

Alle artikelen

Pagani Huayra: hoe het begon

Pagani bestormde in 1999 de wereld van de supercars met de Zonda, een exotisch uitziende tweezitter met een Mercedes-AMG V12 onder de kap en een tot in de puntjes verzorgd ontwerp. De Zonda werd in 2011 opgevolgd door de Huayra. Pagani heeft nooit moeite gehad met zijn auto’s te verkopen, maar toch bleven de verzamelaars nieuwe versies van de Zonda aanvragen, al heeft de Huayra ook zijn nodige varianten gekregen. Er kwamen meerdere varianten: de Huayra BC (2016, lichter en krachtiger), de Huayra Roadster (2017) en de exclusieve Huayra Imola en Codalunga.

De Pagani Huayra is vernoemd naar Huayra-tata, een Zuid-Amerikaanse windgod, wat verwijst naar het aerodynamische karakter van de hypercar. Net als zijn voorganger werd de Huayra ontwikkeld door het Italiaanse merk Pagani, opgericht door Horacio Pagani. De Pagani Huayra werd in 2022 opgevolgd door de Pagani Utopia. Met dat model keert het Italiaanse supercar merk terug naar de essentie van rijplezier.

Goede redenen

  • Een Pagani is werkelijk uniek in de supercar wereld, met een opvallend design en een interieur dat met veel aandacht voor detail is samengesteld.
  • Heel exclusief: van de Pagani Huayra zijn ongeveer 300 exemplaren geproduceerd, met alle varianten inbegrepen.
  • Bij Pagani is de klant werkelijk koning, er zijn dus geen twee Huayra’s die identiek zijn. Sowieso zijn de personalisatiemogelijkheden zeer uitgebreid, maar als je nog meer geld op tafel legt, kon je ook een one-off bestellen die volledig naar smaak is samengesteld.
  • Machtige prestaties: de Huayra heeft een 6,0-liter V12 met twee turbo’s, ontwikkeld door Mercedes-AMG. In de eerste versies leverde die twaalfcilinder 536 kW (730 pk).
  • De carrosserie is grotendeels vervaardigd uit carbo-titanium, een extreem licht en sterk composietmateriaal

Technische gegevens

Motorisatie

De Huayra kreeg als eerste Pagani de biturbo-V12 van Mercedes-AMG, die niet door iedereen even warm werd onthaald vanwege het veel bravere geluid vergeleken met de krijsende, atmosferische 7,3 liter-V12 uit de latere Zonda’s. Dat is ook de reden waarom heel wat klanten nog lang na de introductie van de Huayra nieuwe speciale versies van de Zonda bestelden, waarvoor telkens een oud exemplaar moest omgebouwd worden, aangezien de oude V12 niet meer werd gemaakt.

De nieuwe V12, 6,0-liter groot en gelijkaardig aan die uit de AMG 65-modellen van Mercedes, levert in standaard trim **536 kW (**730 pk) en een koppel van 1.000 Nm. Het vermogen wordt naar de achterwielen gestuurd via een gerobotiseerde versnellingsbak met een enkele koppeling en 7 versnellingen.

Bij nieuwere varianten van de Huayra, nam het vermogen nog toe. De Huayra BC en Roadster kregen 561 kW (764 pk), de Roadster BC zelfs 589 kW (802 pk). De Huayra Imola klom tot 615 kW (838 pk), de Huayra Tricolore en Codalunga kregen **617 kW (**840 pk) en 1.100 Nm.

Maar de meest bijzondere motor is te vinden in de Pagani Huayra R, een speciaal voor het circuit gebouwde versie (en de opvolger van de Zonda R) met een door HWA aangepaste 6 liter-V12 zónder turbo’s en met 624 kW (850 pk) en 750 Nm. Deze hoogtoerige V12 houdt pas op bij 9.000 toeren per minuut en heeft een speciaal ontwikkelde sequentiële versnellingsbak met 6 verzetten om zijn vermogen naar de achterwielen te brengen.

Afmetingen

De afmetingen van de Pagani Huayra variëren lichtjes naar gelang de uitvoering, maar in standaardtrim is het model 4,60 meter lang, 2,04 meter breed en 1,17 meter hoog. Het basismodel weegt 1.350 kilogram, maar er kwamen ook lichtere versies uit. De BC heeft een gewicht van 1.218 kilogram, de Roadster komt uit op 1.280 kilogram en de Roadster BC exact 1.250 kilogram. De Imola-versie heeft een gewicht van 1.246 kilogram en de Tricolore 1.270 kilogram.

Tenslotte was er de Huayra R, waar alle comfortsnufjes en veiligheidsvoorzieningen voor de openbare weg zijn geskipt, waardoor hij amper 1.050 kilogram op de schaal legt.

De belangrijkste specificaties op een rij

PAGANI HUAYRA (basisversie)
Marktintroductie 2011
Lengte x breedte x hoogte 4,60 x 2,04 x 1,17 m
Wielbasis 2,80 m
Inhoud bagageruimte 85 l
Ledig gewicht 1.350 kg
Toelaatbaar totaalgewicht onbekend
Vermogen 536 kW (730 pk)
Koppel 1.000 Nm
Topsnelheid 383 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,3 sec
Verbruik onbekend

Varianten

Zoals gezegd zijn er heel wat verschillende uitvoeringen van de Huayra uitgebracht, op aanvraag van de klanten of gewoon als nieuwe topversie van het model. Van de gewone coupé zijn 100 exemplaren gebouwd en van de Roadster opnieuw 100 stuks. Van de BC bestaan 20 exemplaren, de Roadster BC is gebouwd in een oplage van 40 stuks. De Imola was zeer beperkt, met slechts 5 exemplaren, net als de Codalunga, terwijl de Tricolore 4 keer is gemaakt. Tenslotte zouden er 30 Huayra R’s worden gebouwd.

Pagani Huayra Coupé (2011–2018)

Productieaantal: 100 stuks

Dit was de oorspronkelijke versie van de Huayra, met de 6,0-liter V12 biturbo van AMG. Pagani beperkte de oplage bewust tot 100 exemplaren, zoals afgesproken met Mercedes-AMG.

Pagani Huayra BC (2016–2019)

Productieaantal: 20 stuks

De 'BC' is vernoemd naar Benny Caiola, een vriend van Horacio Pagani en vroege klant. De BC is lichter, krachtiger (ca. 800 pk) en scherper afgesteld voor circuitgebruik.

Pagani Huayra Roadster (2017–2019)

Productieaantal: 100 stuks

De open variant van de Huayra, met een afneembaar dak. Ondanks de constructie is deze variant zelfs lichter dan de coupé, dankzij gebruik van nieuw composietmateriaal.

Pagani Huayra Roadster BC (2019–2021)

Productieaantal: 40 stuks

Nog extremer dan de normale Roadster, met ongeveer 802 pk en geavanceerde aerodynamica.

Pagani Huayra Imola (2020)

Productieaantal: 5 stuks

Ultieme circuitgerichte variant met 827 pk, ontwikkeld als experimenteel platform voor aerodynamica en gewichtsbesparing.

Pagani Huayra Codalunga (2022)

Productieaantal: 5 stuks

Een speciale ‘longtail’-versie in samenwerking met twee verzamelaars, geïnspireerd op Le Mans-racers uit de jaren 60. Minimalistisch design, 840 pk.

Prijzen

Een Pagani is nooit goedkoop, maar met de Huayra schoot de vanafprijs per exemplaar wel flink omhoog vergeleken met de Zonda. Een gewone coupé had een nieuwprijs van dik 1 miljoen euro. De BC ging over de 2 miljoen en Roadster BC zelfs 4 miljoen. De Huayra R heeft een waarde van ongeveer 2,6 miljoen euro. De waarde van een Pagani is sterk afhankelijk van de uitvoering. Over het algemeen zijn ze heel waardevast. Voor een Pagani occasion moet je denken aan minimaal 2,1 miljoen tot 7 miljoen euro.

Design

Buitenkant

De Pagani Huayra had een ronder design dan de Zonda, al bleef de basisvorm gelijk: een korte neus met twee kleine, ronde koplampjes, een passagierscompartiment dat qua vorm een beetje aan de cockpit van een straaljager doet denken en een lange achterzijde waarin de superkrachtige V12 verwerkt zit. Net als de Zonda heeft de Huayra vleugeldeuren, een neus die naar voor openklapt en een in één stuk openende achterkant die alle techniek in vol ornaat blootstelt. Speciaal aan de Huayra is ook zijn actieve aerodynamica, met flappen aan de voor- en achterkant die openen en sluiten volgens de dynamiek van de auto voor meer downforce of net een betere stroomlijn. Al hebben de circuitversies van de Huayra wel gewoon vaste vleugels en grote diffusors.

Binnenkant

De aandacht voor detail zet zich verder in het interieur, dat enkel met zeer hoogwaardige materialen is aangekleed: metaal, leder en koolstofvezel. Het zorgt voor een look die een beetje kitsch is, maar wel een plezier is voor de zintuigen. Let ook op de unieke vorm van de gas- en rempedalen, de openbare mechaniek van de transmissie en de vele kleurcombinaties die de klanten hebben samengesteld. De Huayra R is veel minimalistischer en heeft echt het interieur van een racewagen, zonder de mooie afwerking en met een racestuur en een -display voor je neus met de belangrijkste info.

Veiligheid

Waar minder aandacht aan werd besteed, is de veiligheid in de Huayra. Het model is sowieso veel te exclusief om te onderwerpen aan onafhankelijke crashtests, maar meer dan een paar airbags en een extreem stijf chassis uit carbon heb je niet om je te beschermen. Parkeersensoren en een achteruitrijcamera waren zelfs optioneel! Het is om veiligheidsredenen dat de Huayra een tijdlang niet straatlegaal was in de VS: het model moest een schakelaar hebben om de passagiersairbag uit te zetten.

Alternatieven

Is de Pagani Huayra niet helemaal naar je smaak, dan kan je ook terecht bij de andere Italiaanse supercar bouwers voor een speciaal model met een prijskaartje in de miljoenen: Ferrari heeft de LaFerrari of de SP3 Daytona, Lamborghini heeft de Sián of de moderne Countach. Al deze modellen zijn al uitverkocht, dus je moet op zoek gaan naar een ‘gebruikt’ exemplaar, al spenderen deze hyperexclusieve modellen doorgaans hun leven in een geconditioneerde garage om hun waarde te behouden. Andere alternatieven zijn de McLaren Speedtail, Bugatti heeft de Chiron en Aston Martin heeft de extreme Valkyrie. Of misschien wil je de Koenigsegg Jesko, die met evenveel zorg voor detail wordt gebouwd, maar nog meer de focus legt op prestaties.

FAQ

Hoeveel kost de Pagani Huayra?
Het basismodel kostte bij zijn lancering minstens een miljoen euro, zonder enige personalisatie, maar de varianten die erop volgden werden ook steeds duurder. De duurste en laatste versie van de Huayra, de Codalonga, kost minstens 7 miljoen euro, exclusief belastingen!
Hoe snel is de Pagani Huayra?
De standaard Pagani Huayra coupé kan in 2,8 seconden van 0-100 km/u accelereren en haalt een topsnelheid van 383 km/u. Latere versies van de Huayra hadden meer vermogen, maar werden vooral ontworpen om sneller te zijn op het circuit.
Is de Pagani Huayra uitverkocht?
Pagani heeft alle ongeveer 309 exemplaren van de Huayra al verkocht en de opvolger is al gepresenteerd: de Utopia, met 864 pk en een manuele versnellingsbak.

Meer informatie

Meer details