Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.
Bijzonderheden van het automerk Pagani
- Bloedsnelle en zeer exclusieve supersportwagens
- Technisch vooruitstrevend, lichtgewicht materialen
- Onbetaalbaar voor veel stervelingen
Historie Pagani
Het verhaal van Pagani – voluit Pagani Automobili – begint officieel in 1992 als de Argentijnse ondernemer Horacio Pagani voor zichzelf begint. Een Argentijnse eigenaar, maar toch is Pagani een Italiaans automerk. De fabriek staat namelijk in San Cesario sul Panaro, op slechts een steenworp afstand van de hoofdkantoren van Ferrari (Maranello) en Lamborghini (Sant'Agata).
Al sinds zijn jeugd is Horacio gefascineerd door auto's en techniek. Het stond eigenlijk al in de sterren geschreven: Pagani zou ooit zelf een sportwagen bouwen. Hij begint zijn loopbaan als werktuigbouwkundige, maar eenmaal in dienst bij Lamborghini droomt hij al hardop van plannen voor een eigen sportwagen.
Eind jaren tachtig ruikt Pagani zijn kans. Op dat moment werkt hij aan projecten die later memorabele auto’s opleveren, zoals de Lamborghini Jalpa en Countash Evoluzione. Horacio besluit een eigen bedrijf te starten, dat zich specialiseert in lichtgewicht materialen (ook wel composieten genoemd). Zo ontstaat Pagani Composite Research, dat in eerste instantie werkt in opdracht van andere bedrijven. Zoals Lamborghini, tijdens de ontwikkeling van de Countash Anniversary. Pagani ontwikkelt en produceert ook innovatieve materialen voor de autosport en de luchtvaartindustrie. Bekend is vooral de bijzondere combinatie van koolstofvezel en titanium: carbotanium.
Ondertussen werkt hij aan zijn eerste ontwerp voor een sportwagen: hij noemt het Project C8. Later verandert hij de naam in Fangio F1 als eerbetoon aan zijn landgenoot, goede vriend en vijfvoudig Formule 1-kampioen Juan Manuel Fangio. Via Fangio, die ooit voor Mercedes racete, komt Pagani in contact met Mercedes-Benz. De Duitsers zien het potentieel van Horacio’s sportwagen en beloven hem de levering van hun Mercedes V12-motoren.
In 1999 ziet de eerste Pagani het levenslicht: de Pagani Zonda, een moderne supercar met een koolstofvezel chassis en een Mercedes-AMG V12-motor. Van meet af aan valt de Zonda C12 op door de bijzondere elementen in het ontwerp; de in twee stukken gespleten spoiler en het kenmerkende uitlaatsysteem, eindigend in twee rijen van twee uitlaatpijpen tussen de twee achterlichten. Het blijkt een succesvolle doorbraak van Pagani, voortaan een serieuze concurrent voor gevestigde merken als Ferrari en Lamborghini.
In de jaren daarna produceert Pagani een schier oneindige reeks van exclusieve gelimiteerde uitvoeringen van de Zonda. De Zonda F, Zonda R en Zonda Cinque bijvoorbeeld. Elk model nog geavanceerder en krachtiger dan het vorige. Tegenwoordig worden de meest zeldzame versies van de Zonda verhandeld voor astronomische bedragen op ’s werelds meest exclusieve autoveilingen.
In 2011 is het tijd voor de opvolger van de Zonda: de Pagani Huayra. Gebaseerd op het beproefde recept van de Zonda – koolstofvezel chassis en Mercedes-AMG V12-motor – maar nog geavanceerder. Pagani streeft naar een behoudend en elegant ontwerp en voorziet de Huayra daarom van actieve aerodynamica. Geen grote spoilers, maar vier bewegende vleugeltjes – twee aan de voorzijde, twee achterop – die op basis van snelheid en stuurgedrag voor optimale prestaties zorgen.
Ook dit model van Pagani is voorzien van een V12 – dit keer met twee turbo’s – die Mercedes-AMG speciaal voor de Huayra ontwikkelt. Positief voor Pagani is ook dat de Huayra als eerste auto van het Italiaanse sportwagenmerk veilig genoeg wordt bevonden voor de Amerikaanse markt.
In 2023 wordt de Huayra afgelost door een nieuwe generatie: de Pagani Utopia. Ondanks het stevige prijskaartje van ongeveer 2,5 miljoen euro (exclusief belastingen) is de eerste, gelimiteerde serie van 99 auto’s razendsnel uitverkocht.
Modellen en varianten
Een exclusief supersportwagenmerk als Pagani heeft op het eerste gezicht een zeer beperkt modellengamma. Naast de Pagani Huayra R, een ultralichte en nog snellere versie van de reeds lichte en snelle Huayra, worden de eerste exemplaren van de Pagani Utopia binnenkort verwacht.
Zowel de prestaties als het prijskaartje zijn buitengewoon: voor een nieuwe Pagani zul je al snel 2,5 miljoen euro (exclusief belastingen) moeten neertellen. In tegenstelling tot veel andere merken kun je een Pagani niet zomaar bestellen, ook al zijn er vijf Europese Pagani-dealers. Exclusiviteit betekent soms ook een strenge selectie; niet iedereen wordt zomaar klant bij Pagani.
Ook geldt in de wereld van zeer exclusieve auto’s: ongelimiteerd budget betekent ongelimiteerde mogelijkheden. Dat leidt soms tot de meest exclusieve en uitgesproken gepersonaliseerde uitvoeringen.
Waar veel autofabrikanten zich nadrukkelijk inspannen om hun modellen te elektrificeren, lijkt Pagani een uitzondering op die regel. Deze sportwagens zijn er vooralsnog alleen als benzineslurpende snelheidsmonsters. Pagani hoeft zich vooralsnog geen zorgen te maken om de steeds strenger wordende Europese milieuregels; autobouwers die minder dan duizend exemplaren per jaar produceren, hoeven niet aan deze regels te voldoen.
In tegenstelling tot merken als Rolls-Royce, Aston Martin en Ferrari laat Pagani zich niet verleiden tot de lucratieve productie van luxe SUV’s. De Italianen blijven trouw aan hun eigen specialiteit: lichtgewicht supersportwagens.
Model | Varianten | Brandstof | Cilinderinhoud | Vermogen | Massa leeg |
---|---|---|---|---|---|
Huayra R | Supersportwagen | Benzine | 6,0 l | 625 kW (850 pk) | 1.050 kg |
Utopia | Supersportwagen | Benzine | 6,0 l | 635 kW (864 pk) | 1.280 kg |
Prijzen
Nieuwprijzen
In het modellengamma van Pagani vinden we uitsluitend supersportwagens met V12-turbomotoren op benzine. Zowel de uitgaande Pagani Huayra als de nieuwe generatie Pagani Utopia blijft trouw aan de filosofie van Pagani: lichtgewicht, technisch verfijnde en zeer snelle sportwagens.
Het modellenaanbod van Pagani in 2023 en een schatting van de huidige vanafprijzen:
Model | Vanafprijs |
---|---|
Pagani Huayra R | 2.600.000 euro |
Pagani Utopia | 2.500.000 euro |
Prijzen van occasions
Het zal je niet verbazen dat het zeer exclusieve merk Pagani niet vaak te koop is als occasion. Dat komt mede doordat deze auto’s uiterst zeldzaam zijn. Als ze al op de markt verschijnen, dan gebeurt dat doorgaans bij zeer gespecialiseerde en exclusieve autobedrijven die navenant hoge prijzen kunnen rekenen. Exclusiviteit is immers gegarandeerd bij een Pagani.
Wereldwijd zijn er slechts enkele exemplaren waarvoor een nieuwe eigenaar zich mag melden. Daarvoor zul je waarschijnlijk naar Dubai of de Verenigde Staten moeten afreizen. Prijzen voor een gebruikte Pagani lopen al snel in de miljoenen euro’s. Pagani’s worden meestal niet ‘gekocht’, maar ‘verwisselen van eigenaar’ tijdens exclusieve autoveilingen.
Alternatieven
Wie zich een Pagani kan veroorloven, heeft vaak voldoende budget om elke gewenste auto te kopen. Bovendien is Pagani met zijn technologische innovatie en uitgesproken ontwerp een typisch voorbeeld van een onderscheidend en uiterst exclusief merk.
Toch zijn er enkele fabrikanten die je kunt zien als concurrenten op het gebied van supersnelle sportwagens. Al snel komen merken als Porsche, Ferrari, McLaren en Aston Martin in beeld. Vergis je echter niet: een Porsche 911 Turbo of McLaren Artura zijn in een vergelijking met een Pagani als snel wat ‘gewoontjes’.
Je zult echt verder moeten kijken naar nog exclusievere en duurdere modellen. Wat dacht je van een McLaren Speedtail, Aston Martin Valkyrie of Koenigsegg Jesko? Ook modellen als de Ferrari 812 Competizione, Gordon Murray’s T.50 en Lamborghini Revuelto zijn alternatieven, elk met een V12-krachtbron. Of gaat je voorkeur uit naar de Mercedes-AMG One, waarvan de 1.063 pk turbo-V6 verwant is aan de Mercedes Formule 1-motor?