- Homepage
- Auto
- Opel
- Opel Vectra
- Opel Vectra Caravan
Sterke punten
- Grote bagageruimte
- Relatief luxe interieur
- Krachtige motoren
Zwakke punten
- Model raakt op leeftijd
- Relatief onzuinige motoren
- Vrij lage restwaarde
Opel Vectra : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Opel Vectra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Met zijn ruime interieur is de Opel Vectra Caravan nog altijd een aantrekkelijke gezinsauto
- Het relatief luxe interieur voorziet in bijna alle gemakken die van een auto worden verlangd
- Krachtige motoren maken de auto geschikt voor zware lading, een caravan of zelfs een sportieve rit
- De vrij lage restwaarde is voor de occasionkoper juist een voordeel: voor relatief weinig geld heb je al een prima exemplaar
Technische gegevens
Motorisatie
De eerste Opel Vectra Caravan is de stationwagonvariant van de tweede generatie Opel Vectra. Dat model was leverbaar met keuze uit een groot aantal viercilindermotoren, met een inhoud van 1,6 tot 2,2 liter en met keuze uit benzine- en dieselmotoren. Er stonden zelfs 2.5- en 2.6-liter V6 benzinemotoren in de prijslijst, waarmee de Opel Vectra Caravan een best krachtige gezinsauto kon worden. De laatste generatie Opel Vectra Caravan had een vergelijkbaar motorenaanbod, maar bood ook een 3.2-liter V6 benzinemotor en ook een 3.0-liter V6 dieselmotor. De eerste Opel Vectra Caravan was leverbaar met een handgeschakelde vijfbak of een viertrapsautomaat. Opnieuw bood het latere model meer keuze, met naast de handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen ook een met zes, een halfautomaat met vijf versnellingen, een zestrapsautomaat en voor bepaalde modellen zelfs ook een CVT-automaat. In principe heeft de Opel Vectra Caravan voorwielaandrijving, maar de luxere/krachtiger modellen waren ook leverbaar met vierwielaandrijving.
Afmetingen
De eerste Opel Vectra Caravan is ongeveer 4,5 meter lang, 1,7 meter breed, 1,4 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,6 meter. De tweede Opel Vectra Caravan is een slag groter, met een lengte van 4,8 meter, een breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,5 meter. De wielbasis meet 2,8 meter. Bij dit tweede model heeft de Caravan een langere wielbasis dan de sedan en hatchback variant.
De belangrijkste specificaties op een rij
Opel Vectra Caravan | |
---|---|
Marktintroductie | 1995 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,49-4,84 x 1,71-1,80 x 1,42-1,50 m |
Wielbasis | 2,64-2,83 m |
Inhoud bagageruimte | 460-510 l |
Ledig gewicht | 1.172-1.585 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.795-2.220 kg |
Cilinderinhoud | 1.598-3.175 cm3 |
Vermogen | 55 kW (75 pk)-188 kW (255 pk) |
Koppel | 128-355 Nm |
Topsnelheid | 167-254 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 17,0-6,9 sec |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 5,9-10,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 159-252 g/km |
Varianten
In de eerste plaats is de Opel Vecta Caravan op zichzelf een variant van de Opel Vectra. De Caravan is de stationwagon en de Opel Vectra was ook leverbaar als vierdeurs sedan en als vijfdeurs hatchback/liftback. De naam Caravan werd al lange tijd door Opel gebruikt voor de stationwagonmodellen, maar bij de Opel Vectra werd de naam al niet meer in alle landen gebruikt. In Nederland heet de auto bijvoorbeeld gewoon Opel Vectra Stationwagon. Ook Opel Vectra Estate en Opel Vectra Wagon zijn veel gebruikte typenamen. De Opel Vectra Caravan is er met verschillende uitrustingsniveaus. De meest bijzondere uitvoering is echter de Opel Vectra Caravan OPC, geleverd van 2005 tot en met 2009. Met de OPC bood Opel een serieuze sportuitvoering van zijn ruime gezinsauto.
Prijzen
De eerste Opel Vectra Caravan had in Nederland een nieuwprijs van omgerekend 19.000 tot 30.000 euro, het tweede en laatste model kostte tussen de 26.000 en 45.000 euro. In de loop der jaren heeft de Opel Vectra Caravan een relatief hoge afschrijving gekend, maar dat is nu juist in het voordeel van de occasionkoper. Een Opel Vectra Caravan occasion is al te vinden vanaf zo’n 1.500 euro. Dan is het wel een exemplaar met hoge kilometerstanden, meer voor de rest verkeren ze doorgaans in prima staat. Bovendien lopen de prijzen ook niet al te hoog op: veel meer dan 7.000 euro ben je doorgaans niet kwijt voor een Opel Vectra Caravan in goede staat. Deze prijzen gelden vooral voor het laatste model. De eerste Opel Vectra Caravan is te vinden voor zo’n 1.500 tot 2.000 euro, maar dit model begint gezien zijn leeftijd wel schaars te worden op de occasionmarkt.
Design
Buitenkant
De Opel Vectra Caravan is een vijfdeurs stationwagon. Hoewel de auto in de eerste plaats praktisch moest zijn, heeft Opel wel zijn best gedaan om de auto een aantrekkelijke vormgeving te geven. De eerste Opel Vectra Caravan is met zijn ronde vormen duidelijk een model uit de jaren negentig, terwijl de tweede Opel Vectra Caravan met zijn strakke lijnen juist duidelijk een model van na de eeuwwisseling is.
Binnenkant
Beide Opel Vectra Caravan-modellen hebben vooral een zakelijk interieur. Zwart en strakke lijnen voeren de boventoon, al zorgen de meer afgeronde vormen van het eerste model nog een beetje voor wat speelsheid. Met optionele lichte bekledingen oogt het interieur ook al minder zakelijk. Als Caravan biedt de Opel Vectra een grote bagageruimte, waarmee de auto ook naar moderne maatstaven nog geschikt is als gezinsauto. Ook op het gebied van luxe biedt de Opel Vectra nog altijd alles wat je in een auto mag verwachten. Wel ontbreekt natuurlijk een modern infotainmentsysteem.
Veiligheid
Bij Euro NCAP behaalde de eerste Opel Vectra Caravan in zowel 1997 als 2001 een score van drie van de vijf sterren, wat in die tijd een vrij gemiddelde score was voor een auto in dit segment. De latere Opel Vectra Caravan werd geïntroduceerd in een tijd dat veiligheid meer prioriteit had en dat is te zien aan de Euro NCAP-score. Ondanks de aangescherpte eisen behaalde de Vectra in 2002 een score van vier (van de vijf) sterren, een nette (en gemiddelde) prestatie voor een auto in dit segment in die tijd.
Alternatieven
De Opel Vectra Caravan had concurrentie van diverse middelgrote stationwagons, waaronder de Ford Mondeo Estate en Volkswagen Passat Variant. Deze concurrenten streden om marktaandeel in het segment van ruime gezinsauto's met praktische laadruimte. De Ford Mondeo Estate bood vergelijkbare ruimte en rijeigenschappen, terwijl de Volkswagen Passat Variant zich richtte op stijl en een hoogwaardige afwerking. Uit Frankrijk kwamen nog de concurrenten Peugeot 407 SW en Renault Laguna Grandtour, die zich onderscheidden met een wat meer opvallend design en moderne functies. Uit Japan kwamen de Mazda 6 Wagon en Toyota Avensis Wagon. Beide staan bekend om hun goede bouwkwaliteit en betrouwbaarheid en de Mazda 6 wordt daarnaast ook geroemd om zijn elegante en tijdloze design.