- Homepage
- Auto
- Opel
- Opel Omega
- Opel Omega Caravan
Sterke punten
- Zeer grote bagageruimte
- Veel luxe en comfort aan boord
- Als occasion zeer betaalbaar
Zwakke punten
- Onderhoud duurder dan gemiddeld
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Begint schaars te worden
Opel Omega : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Opel Omega, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Opel Omega Caravan heeft een zeer grote bagageruimte
- Genoeg luxe en comfort aan boord voor een lange reis
- Zeker het tweede model heeft een tijdloze elegantie
- Als occasion zeer voordelig, zeker voor wat je aan uitrustingen krijgt
Technische gegevens
Motorisatie
In de loop der jaren heeft de Opel Omega Caravan een bijzonder breed motorenaanbod gehad. Om te beginnen waren er bij de eerste modelgeneratie viercilinder benzine- en dieselmotoren met 1,8- tot 2,4-liter inhoud. Daarboven stonden nog 2,6- tot zelfs 4,0-liter zes-in-lijn benzinemotoren. Ook de tweede generatie Opel Omega Caravan was goed bedeeld, met 2,0- tot 2,2-liter viercilinder benzine- en dieselmotoren, 2,5- tot 3,2-liter V6 benzinemotoren en 2,5-liter zes-in-lijn dieselmotoren. De transmissie was handgeschakeld met vijf versnellingen of een viertrapsautomaat. Later was ook een vijftrapsautomaat leverbaar. Alle Opel Omega Caravan modellen hebben achterwielaandrijving.
Afmetingen
De eerste generatie Opel Omega Caravan is 4,7 meter lang, bijna 1,8 meter breed en bijna 1,5 meter hoog. De wielbasis meet 2,7 meter. De tweede generatie Opel Omega Caravan is zo’n tien centimeter langer, maar heeft verder vrijwel gelijke afmetingen. De wielbasis van beide modelgeneraties is zelfs exact gelijk. Ook de officiële inhoud van de bagageruimte is voor beide modellen identiek, met een inhoud van 540 liter. Dat is nog maar gemeten tot aan de rolhoes, daarboven kan je nog verder stapelen en helemaal met neergeklapte achterbankleuning. Daarmee biedt de Opel Omega Caravan een bagageruimtevolume waar zelfs veel moderne auto’s niet aan kunnen tippen.
De belangrijkste specificaties op een rij
Opel Omega Caravan | |
---|---|
Marktintroductie | 1986 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,73 – 4,82 m x 1,77 – 1,78 m x 1,48 – 1,50 m |
Wielbasis | 2,73 m |
Inhoud bagageruimte | 540 l |
Ledig gewicht | 1.210 – 1.633 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.810 – 2.345 kg |
Cilinderinhoud | 1.796 – 3.175 cm3 |
Vermogen | 66 kW (90 pk) – 160 kW (218 pk) |
Koppel | 148 – 290 Nm |
Topsnelheid | 175 – 232 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 15,0 – 10,0 sec |
Tankinhoud | 75 l |
Verbruik | 6,7 – 11,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 180 – 286 g/km |
Varianten
Afgezien van de verschillende motorvarianten en uitrustingsniveaus kent de Opel Omega Caravan weinig varianten die er speciaal uit springen. Wel was er de MV6, een semi-sportieve uitvoering met krachtige V6 benzinemotor. Het latere reguliere topmodel met V6 was echter net iets krachtiger. Verder is de Opel Omega Caravan op zichzelf de stationwagenvariant van de Opel Omega sedan. De eerste generatie Opel Omega kende nog speciale modellen in de vorm van de Omega 3000, Omega Evolution 500 en de Lotus Omega, maar die waren er alle alleen als sedan en niet als Opel Omega Caravan.
Prijzen
De eerste generatie Opel Omega Caravan had in Nederland nieuw een vanafprijs van omgerekend 17.000 tot 38.000 euro. De tweede generatie Opel Caravan had een vanafprijs van 24.000 tot 46.000 euro. De Opel Omega Caravan was in zijn tijd een erg populaire auto, maar het model is inmiddels wel op leeftijd geraakt. Er is toch nog wel een redelijk breed aanbod Opel Omega occasions, maar veruit de meeste exemplaren zijn wel sedans. De Opel Omega Caravan occasions die er nog wel zijn, zijn niet per se duurder of goedkoper dan de sedans. Reken op prijzen van 1.500 tot 9.000 euro, waarbij juist de oudere eerste modelgeneratie over het algemeen waardevoller is dan de nieuwere tweede generatie, mits de auto in goede staat verkeert. Dat heeft ermee te maken dat de eerste generatie Opel Omega schaars is geworden en wel nog steeds de nodige liefhebbers heeft.
Design
Buitenkant
Hoewel de twee modelgeneraties van de Opel Omega Caravan duidelijk uit respectievelijk de jaren ’80 en ’90 stammen, hebben de auto’s een vrij tijdloos design dat elegant is van eenvoud. Men is erin geslaagd de auto een bescheiden voorkomen te geven en tegelijkertijd de uitstraling van een topmodel. De Opel Omega Caravan onderscheidt zich van de sedan met uiteraard en verder doorlopende daklijn.
Binnenkant
Vanbinnen maken beide modelgeneraties van de Opel Omega Caravan direct duidelijk dat je in het toenmalige topmodel van het merk hebt plaatsgenomen. Afhankelijk van de uitvoering wordt je omgeven door lederen bekleding en (imitatie) houten inleg. Hoewel zwarte en donkergrijze bekleding het meest voorkomen, behoort lichte bekleding ook tot de mogelijkheden, voor een extra ruimtelijke indruk. Ruimte is er ook in absolute zin, met een bagageruimte die ook naar moderne maatstaven nog groot is te noemen.
Veiligheid
In de tijd van de eerste generatie Opel Omega Caravan had de veiligheid nog niet zo’n prioriteit als nu, maar als toenmalig topmodel was de Omega er wel vroeg bij met zaken als airbags en ABS. De Euro NCAP bestond nog niet, dus de auto is ook nooit getest. De nieuwere tweede generatie Opel Omega Caravan heeft zijn veiligheid uiteraard nog beter voor elkaar, met onder meer verbeterde kreukelzones. Inmiddels was ook de Euro NCAP opgericht. De Omega scoorde drie van de vijf sterren, wat in die tijd een vrij gemiddelde score was.
Alternatieven
De Opel Omega Caravan had in zijn tijd verschillende concurrenten in het segment van middelgrote en relatief luxe stationwagens. Modellen zoals de Ford Scorpio Estate, Volkswagen Passat Variant en Peugeot 505 Break waren directe concurrenten. De Ford Scorpio Estate bood vergelijkbare ruimte en comfort, terwijl de Volkswagen Passat Variant zich onderscheidde met een strak en zakelijk design en moderne technologie. De Peugeot 505 Break stond bekend om zijn elegante uitstraling en praktisch gebruik van ruimte. Een Zweedse concurrent is de nog altijd populaire Volvo 940 Estate, die bekendstaat om zijn degelijke bouw en zeer goede betrouwbaarheid.
Concurrenten voor de tweede generatie Opel Omega Estate zijn de latere Volkswagen Passat en de opvolger van de Volvo 940 Estate: de Volvo V70. Inmiddels hadden ook de Japanse merken zich in dit segment gevestigd, met onder meer de Honda Accord Tourer en de Nissan Primera Traveller. Iets lager gepositioneerd qua uitrustingen, maar vergelijkbaar qua rijcomfort was de Citroën Xantia Break. Dankzij een rijkere uitrusting ten opzichte van het eerste model kon de Opel Omega Caravan zelfs concurreren met de (lagere uitrustingsniveaus van) de Audi A6 Avant, BMW 5 Serie Touring en Mercedes-Benz E-Klasse Estate.