Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
opel-insignia-sports-tourer-l-01.jpg

Opel Insignia Sports Tourer

1 / 2

Sterke punten

  • Zeer goede binnenruimte
  • Grote kofferbak met veel laadvolume
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting

Zwakke punten

  • Grote draaicirkel van twaalf meter
  • Matig voertuigoverzicht
  • Hoog voertuiggewicht

Opel Insignia : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Opel Insignia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Opel Insignia Sports Tourer: een zee van ruimte en volop high-tech

De Opel Insignia Sports Tourer is een ruime middenklasser met een goed interieur. Bovendien biedt het kofferbakvolume, die tot 1.660 liter kan bevatten, veel laadruimte. Het model is leverbaar als diesel en optioneel met vierwielaandrijving. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Occasions worden al aangeboden vanaf ongeveer 6.000 euro.
  • Krachtig en verfijnd motoraanbod.
  • Achterbank comfortabel, zelfs voor zeer lange mensen.

Belangrijke gegevens

Motor

De Opel Insignia Sports Tourer werd in 2009 geïntroduceerd en was bij zijn marktintroductie al in verschillende motorvarianten te bestellen. De middelgrote stationwagen is niet alleen leverbaar met benzinemotor, maar ook met dieselaandrijving.

In de generatie die sinds 2020 op de markt is, biedt de krachtbron al maar liefst 200 pk. Dat geeft de Opel Insignia Sport een topsnelheid van 233 km/u. Het verbruik is navenant hoog met 7,6 l/100 km. Wie nog meer vermogen onder de motorkap wil, kan kiezen voor een 2,0-liter motor met 230 pk. Dit versnelt de auto tot een topsnelheid van 235 km/u, en de 100 km/u wordt bereikt in slechts 7,6 seconden. Het verbruik ligt met 8,5 l/100 km echter beduidend hoger.

Klanten kunnen ook kiezen uit twee verschillende opties voor de dieselmotoren in de Opel Insignia Sports Tourer. Het instapmodel levert 122 pk met een maximumkoppel van 300 Nm. De topsnelheid bedraagt 202 km/u, en de sprint van nul naar 100 km/u duurt 11,6 seconden. De diesel bereikt deze waarden met een aantrekkelijk brandstofverbruik van 4,8 l/100 km. De krachtigere motor brengt 174 pk over op de weg met hetzelfde brandstofverbruik. Tegelijkertijd klimt de topsnelheid naar 225 km/u en bedraagt de acceleratietijd ongeveer 8,9 seconden.

Het samenspel van de goed te controleren remmen en het goedmoedige chassis in de Opel Insignia Sports Tourer zorgt voor een zeer veilige rijervaring. Dankzij de directe stuurverhouding voelt de stationwagen zich niet alleen thuis op snelwegen of landwegen, maar laat hij zich ook relatief gemakkelijk door smalle binnensteden navigeren.

Afmetingen

Met een lengte tot 4,99 meter biedt de Opel Insignia in de Sports Tourer Edition heel veel ruimte voor passagiers en laadvermogen. De binnenruimte is zo royaal dat mensen langer dan twee meter op de voorstoelen kunnen zitten.

Zelfs achterin vinden lange mensen voldoende hoofd- en beenruimte om ook langere ritten comfortabel af te leggen. Alleen de middelste achterbank is wat smal en kan hoogstens als noodzit worden gebruikt. Er is ook ruimte voor bagage of dagelijkse boodschappen in de kofferbak van 532 liter, die kan worden vergroot tot ongeveer 1.638 liter wanneer de achterbank wordt neergeklapt. Het maximale ongeremde trekvermogen bedraagt 750 kg, geremd 1.500 kg.

Gegevens en afmetingen Opel Insignia Sports Tourer 2.0 (200 pk)
Bouwperiode sinds 2009
Lengte, breedte, hoogte 4,99 m x 1,86 m x 1,5 m
Wielbasis 2,83 m
Kofferbakvolume 532 - 1.638 l
Leeggewicht 1.515 kg
Toelaatbaar totaal gewicht 2.215 kg
Cilinderinhoud 1.998 cm³
Koppel 350 Nm
Topsnelheid 233 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,9 s
Tankinhoud 62 liter
Verbruik 7,6 l/100 km
CO2-uitstoot 171 g/km

Varianten

De Opel Insignia Sports Tourer is sinds 2009 in productie en is sinds 2017 verkrijgbaar in zijn tweede serie. Naast de stationwagonvariant wordt het middelgrote model ook aangeboden als vijfdeurs sedan.

Met de Insignia Country Tourer presenteerde het bedrijf uit Rüsselsheim in 2013 een offroad-variant met een hoger chassis en meer bodemvrijheid. In vergelijking met de Sports Tourer voelt het model zich ook thuis op losse ondergrond en grindwegen.

Bovendien is de Opel Insignia Sports Tourer verkrijgbaar in verschillende uitrustingslijnen, waaronder "Business", "Business Elegance", "Ultimate", "GS Line", "GSI" en "Edition". Ze verschillen vooral wat betreft het geboden comfort.

Prijs

Terwijl de eerste generatie van de Opel Insignia Sports Tourer verkrijgbaar was voor prijzen vanaf 29.000 euro, zal een gloednieuwe auto uit de huidige serie tussen 41.250 euro en 68.400 euro kosten. Optionele extra's verhogen de aankoopprijs.

Voor een occasion in goede staat en met een kilometerstand van minder dan 150.000 kilometer is tussen de 6.000 euro en 54.490 euro verschuldigd, afhankelijk van het bouwjaar, de uitrusting en de motor.

De jaarlijkse motorrijtuigenbelasting voor een Opel Insignia Sports Tourer bedraagt 832 euro per jaar. Voor de benzinemodellen gelden lagere belastingen dan voor de aangeboden dieselmotoren. De verzekering kost ongeveer 1.009 euro per jaar.

Design

Exterieur

Van buiten presenteert de Opel Insignia Sports Tourer zich als een moderne stationwagen met strakke lijnen. Aan de voorzijde geeft het grote, verchroomde radiatorrooster, dat optisch wordt geaccentueerd door een krans, in combinatie met de elliptische koplampen het model een agiele uitstraling.

In het zijaanzicht vallen vooral de licht naar achteren hellende daklijn en de naar achteren taps toelopende zijruiten op. Een blik op de achterkant wordt gedomineerd door de brede koplampen achter, de standaard dakrandspoiler en een groot chromen sierpaneel dat over de achterklep loopt.

Modellen van de tweede serie nemen de designtaal vakkundig over, maar scoren punten met een meer filigraan en visueel aangescherpt totaalontwerp. In vergelijking met de voorganger zijn er meer hoeken en randen aan de carrosserie en zijn de voor- en achterkoplampen veel smaller, wat de sportieve, wendbare uitstraling vakkundig onderstreept.

Interieur

In het interieur scoort de Opel Insignia Sports Tourer met uitstekende bouwkwaliteit en klasse-typisch comfort. Met een zithoogte van slechts 40 centimeter boven de vloer zijn de stoelen relatief laag, maar ze bieden goede zijdelingse steun en zijn zelfs op lange reizen comfortabel.

In de Ultimate uitrustingslijn geeft Opel de Insignia Sports Tourer zelfs voorstoelen met het keurmerk van de Healthy Back Campaign. Ook de lengte van de beensteun en een lendensteun kunnen hier worden aangepast.

Daarnaast heeft het model standaard een infotainmentsysteem met eight-inch touchscreen in het dashboard. Ook Apple CarPlay en Android Auto zijn vanaf de tweede generatie aan boord. Helaas was de algemene bediening van de boordelektronica even wennen.

opel-insignia-sports-tourer-interior

Veiligheid

Met vijf van de vijf mogelijke sterren in de Euro NCAP crashtest** behaalt de Opel Insignia Sports Tourer ook een zeer goed resultaat op het gebied van passagiersveiligheid. Dankzij diverse front-, hoofd- en zijairbags zijn de inzittenden bij een aanrijding zeer goed beschermd. Tegelijkertijd ondersteunen diverse veiligheids- en assistentiesystemen de bestuurder in gevaarlijke situaties.

Zo behoren ESP, afstands- en botswaarschuwing en een noodremsysteem net zo goed tot de standaarduitrusting als elektronische verkeersbordherkenning en een waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook. Een dodehoekwaarschuwingssysteem, head-up display en adaptieve cruise control zijn ook verkrijgbaar tegen meerprijs.

De Insignia scoort ook goed bij de bescherming van voetgangers in de Euro NCAP crashtest met vier van de vijf sterren. De standaard noodremassistent biedt in combinatie met de actieve motorkap goede beschermingswaarden en overtuigde ook de BOVAG-testers.

Alternatieven

Met de Audi A4 Avant presenteert het bedrijf uit Ingolstadt een ruim alternatief dat in directe vergelijking sportiever is en een betere bouwkwaliteit biedt. Ook de BMW 3 Serie Touring biedt veel ruimte voor het laadvermogen en scoort punten met een hoogwaardige interieuruitrusting. Dankzij krachtige motoren en achterwielaandrijving is er nog meer rijplezier. De Alfa Romeo 159 trekt de aandacht met een strak design en veel Italiaanse charme, en scoort ook punten met een standaard Brembo remsysteem. De Skoda Octavia biedt veel bergruimte in de grote bagageruimte en maakt ook indruk met zijn aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding.

FAQ

Hoeveel kost een Opel Insignia Sports Tourer occasion momenteel?
Occasions worden aangeboden tegen prijzen tussen 6.000 euro en 54.490 euro, afhankelijk van bouwjaar, staat en motor.
Wanneer werd de Opel Insignia Sports Tourer gebouwd?
De Opel Insignia Sports Tourer is sinds 2009 in productie en kan momenteel als nieuwe auto in de tweede serie worden besteld.
Hoeveel pk heeft een Opel Insignia Sports Tourer?
Afhankelijk van de motor levert een Opel Insignia Sports Tourer van de huidige generatie tussen 122 en 230 pk.
Hoe groot is de kofferbak van de Opel Insignia Sports Tourer?
De kofferbak van de Opel Insignia Sports Tourer biedt een laadvolume van minstens 532 liter en kan worden uitgebreid tot 1.638 liter.

Beoordelingen voor Opel Insignia

162 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Meer details