Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
opel-frontera-side

Opel Frontera

1 / 3
opel-frontera-side
opel-frontera-front
opel-frontera-back

Sterke punten

  • Zeer duurzame benzinemotoren
  • Betaalbare terreinwagen/SUV
  • Robuust en praktisch

Zwakke punten

  • Lekken in de A-generatie
  • Onbetrouwbaar bij het opstarten
  • Gevoelig voor corrosie

Opel Frontera : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Opel Frontera, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Opel Frontera: de SUV pionier

De Opel Frontera is een terreinwagen die werd geproduceerd tussen 1991 en 2004. Hij wordt beschouwd als Opels eerste terreinwagen. Toch komt de auto niet uit Rüsselsheim, maar uit Groot-Brittannië. IBC Vehicles en Vauxhall produceerden de replica in licentie en brachten hem onder de naam Opel in West-Europa op de markt. Lees meer

Interesse in een Opel Frontera

Opel Frontera occasions
Opel Frontera nieuwe auto's
Opel Frontera dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • betaalbaar Range Rover alternatief
  • meer voor de vrije tijd dan voor het werk
  • Rijplezier zoals in een SUV
  • Groeiende populariteit bij liefhebbers van klassieke auto's

Data

Motor

Zoals het een terreinwagen betaamt, zijn beide generaties van de Opel Frontera ook uitgerust met achterwielaandrijving, waarbij all-wheel drive tijdens het rijden kan worden ingeschakeld.

In de eerste generatie is de Frontera A verkrijgbaar in twee carrosserie-uitvoeringen en zes motorklassen. Alleen de 2.0i R4 benzinemotor en twee R4 dieselmotoren zijn beschikbaar in het korte driedeursmodel, met weinig verschil in prestaties. De benzinemotor en de iets krachtigere 2,5-liter turbodieselmotor leverden maximaal 115 pk. Voor het vijfdeursmodel varieert het vermogen van 100 pk tot 136 pk. De Frontera A met een trage acceleratie en topsnelheden van 150 km/u is geen sprinter.

De Frontera A overtuigt weliswaar met zijn hoge trekvermogen tot 2,6 ton, maar stelt vanuit het huidige perspectief teleur wat betreft het brandstofverbruik. Per 100 kilometer verbruikt de auto tussen de 9,4 liter en 13,3 liter. Hij stoot maximaal 279 gram CO2 per kilometer uit en voldoet daarmee alleen aan de Euro-1 en Euro-2 emissienormen.

De tweede generatie, de Frontera B van 1998 tot 2004, verbeterde het brandstofverbruik niet: 9,2 tot 13,6 liter per 100 kilometer. De nieuwe optionele automatische transmissie blijkt bijzonder dorstig te zijn. Euro-3 wordt tenminste gedeeltelijk vervuld.

Afgezien van de nieuwe versnellingsbak zijn alleen de prestaties iets verbeterd. Het vijfdeursmodel met de beste V6-benzinemotor haalt 205 pk bij 5.400 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 290 Newtonmeter bij 3.000 tpm. Hierdoor heeft hij een iets betere acceleratie en een topsnelheid van 192 km/u. Daarnaast was de Opel Frontera B leverbaar met 115 pk, 120 pk en 136 pk.

Afmetingen

In beide uitvoeringen is de Opel Frontera een lichtgewicht (minder dan twee ton) in vergelijking met zijn concurrenten. De korte Frontera Sport zou tegenwoordig worden geclassificeerd als een compacte SUV met een wielbasis van 2,46 meter, een lengte van 4,27 meter, een breedte van 1,79 meter en een hoogte van 1,69 meter. Het vijfdeursmodel is aanzienlijk groter, met een lengte van 4,66 meter, een breedte van 1,79 meter en een hoogte van 1,74 meter.

Zijn wielbasis van 2,70 meter zorgt voor een comfortabele rijervaring op de weg. Dat de Frontera zich meer richt op rijplezier en dus geen pure "klimmer" is, blijkt ook uit zijn maximale bodemvrijheid van slechts 20 centimeter. Zijn grote bagageruimte van 518 liter, die met neergeklapte achterbank toeneemt tot 1.790 liter, compenseert echter de geringe bodemvrijheid. Een toegestaan totaalgewicht van 2.450 kilogram biedt een laadvermogen van 566 kilogram.

De volgende gegevens in het kort hebben betrekking op de betaalbare en zuinige Opel Frontera 2.2 DTI Limited.

Bouwperiode 2002 - 2004
Lengte, breedte, hoogte 4,66 m x 1,79 m x 1,74 m
Wielbasis 2,70 m
Inhoud bagageruimte 518 l - 1.790 l
Leeggewicht 1.884 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.450 kg
Cilinderinhoud 2.171 cm3
Koppel 280 Nm
Topsnelheid 158 km/u
Acceleratie 0-100 km/u in s 15,7 s
Tankinhoud 75 l
Verbruik 8,5 l
CO2-uitstoot 224 g / km

Varianten

In de eerste en tweede generatie van de Opel Frontera kon men kiezen uit twee modeltypes: de standaard vijfdeurs "Wagon" en de driedeurs Frontera Sport RS. Deze laatste kon worden uitgerust met een Hard of Soft Top. De uitrustingsvariant "Barbour" breidde het standaardgamma uit.

Voertuigen vanaf model update 1995 hebben een verbeterde starre achteras die door de extra stabilisatoren rustiger loopt. Tegelijkertijd werd standaard een gas-schokdemper gemonteerd. De Frontera B vanaf 1998 ziet er eleganter uit en rijdt soepeler.

Speciale modellen zoals de "Alaska Star", "Ocean Star" of "Olympus" scoren met speciale lakopties. "Mistral" daarentegen werd uitgerust met uiterlijke verbeteringen zoals een frontbeschermer, een zonnedak en nieuwe treeplanken.

Prijs

De eerste generatie van het vijfdeursmodel met 100 pk kostte omgerekend tot 33.621 euro. De kleinere driedeurs van de eerste generatie was verkrijgbaar met 115 pk voor omgerekend 26.000 euro. De tweede generatie Opel Frontera Sport met 205 pk kost daarentegen maximaal 40.145 euro. Het vijfdeurs model van de tweede generatie kon tot 42.645 euro kosten. Het verbruik is een andere kostenfactor in de high-performance modellen, met maximaal 13 liter per 100 kilometer.

Op de occasionmarkt is de Frontera met V6-motor en automaat het populairst. In het algemeen wordt de benzinemotor aanbevolen vanwege zijn langere levensduur - maar ook de diesels kunnen dankzij een goede voorraad reserveonderdelen nog steeds worden gereden. De occasionprijs voor een Opel Frontera in Nederland ligt vandaag de dag tussen de 1.500 euro en 5.000 euro.

Design

Exterieur

De Opel Frontera driedeurs lijkt uiterlijk op een Jeep. De wielbasis is kort, maar de bodemvrijheid is groter. Ten slotte rechtvaardigen het reservewiel op de achterzijde en de optionele softtop de vergelijking met de Amerikaanse terreinauto. Het aanzienlijk langere vijfdeursmodel is optisch gericht op de Land Rover. In tegenstelling tot de Angelsaksische luxewagens heeft Opel op veel punten bespaard. Het lakwerk is bijvoorbeeld nogal minderwaardig en troebel.

Op de Frontera B siert chroom het radiatorrooster. Heldere koplampen en nieuwe lichtmetalen velgen onderstrepen de visuele rijeigenschappen. Over het geheel genomen lopen de carrosserielijnen veel vloeiender en zachter van de korte neus naar de hatchback. Dit maakt de Opel Frontera zeer vergelijkbaar met de huidige stads-SUV's. Ook de B-stijl in de driedeurs lijkt afgeslankt, waardoor er ruimte is voor een extra trapeziumvormige zijruit, zodat er meer licht naar binnen kan.

Interieur

Hoewel de cockpit geen kopie is, maar een origineel ontwerp, doen veel plastic en een onbevredigende afwerkingskwaliteit afbreuk aan de hype rond de auto. De vrije ruimte voor en achter zorgt daarentegen voor een comfortabel verblijf, zelfs op lange reizen. In- en uitstappen is gemakkelijk. De verwarming doet haar werk betrouwbaar, hoewel de airconditioning alleen beschikbaar was tegen extra kosten.

Maar vele functies werden ook standaard meegeleverd. Beklede deuren en dakstijlen en een breed scala aan kleuraanpassingen behoorden tot de basisuitrusting. Aanbevolen toevoegingen tegen meerprijs of in de speciale varianten waren de elektrische ramen, een multifunctionele radio en een zonnedak.

opel-frontera-interior

opel-frontera-seats

Veiligheid

In de robuuste Opel Frontera zit u hoog en veilig. Met name de tweede generatie ging nog een stap verder op het gebied van passieve veiligheid: zijwaartse bescherming in de portieren, versterkte portiersloten en scharnieren en pyrotechnische gordelspanners werden in de auto aangetroffen. Terwijl ABS in de eerste generatie nog een meerprijs was, was het vanaf de tweede generatie in de basisprijs inbegrepen, net als de mistlampen. Full-size airbags voor bestuurder en voorpassagier waren ook altijd aanwezig.

De Sport-variant heeft achterin drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Ook de extra zijruit in het driedeursmodel zorgt voor meer overzicht en dus meer veiligheid.

Alternatieven

De zeer succesvolle Frontera werd in 2006 opgevolgd door de nieuwe Opel Antara. Hij heeft het rijplezier van zijn voorganger geërfd, maar de SUV-uitstraling is verfijnd. De auto, die tot 2015 werd geproduceerd, kampt echter deels met technische problemen en verbruikt bovendien veel brandstof.

De Mercedes M-Klasse volgde in 1997 de SUV-hype die Opel in Duitsland ontketende met de Frontera. De aanzienlijk duurdere Mercedes biedt een comfortabelere rijervaring, meer luxe en meer geavanceerde veiligheidssystemen. Je kunt aan het uiterlijk zien dat de Opel pionier als model heeft gediend. De Schwäbische is op zijn beurt duidelijk zwaarder dan zijn rolmodel.

FAQ

Waar werd de Opel Frontera gebouwd?
De Opel Frontera is een wereldburger: de motoren komen uit Duitsland, het chassis uit Japan en de carrosserie uit Engeland. De onderdelen werden geassembleerd in Luton in het Verenigd Koninkrijk en later in de Vauxhall-fabriek bij Ellesmere Port.
Wanneer werd de Opel Frontera gebouwd?
De Opel Frontera werd geproduceerd door IBC Vehicles in Lutton van 1991 tot 1993. Daarna verhuisde de productie naar Ellesmere Port bij Liverpool naar de Vauxhall fabriek. Tot 2004 werden de off-road voertuigen uit Groot-Brittannië de wereld in gerold.

Beoordelingen voor Opel Frontera

19 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Meer details