Sterke punten
- Ruim en praktisch in gebruik
- Heel betrouwbaar
- Als besteller en personenbusje
Zwakke punten
- Spartaans interieur
- Niet de fijnste wegligging en veercomfort
- Beperkte veiligheidsvoorzieningen
Nissan Vanette : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Vanette, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Nissan Vanette
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Nissan Ariya - Gewoon goed! Maar van elektropionier Nissan verwacht je meer ...
Nissan Qashqai E-Power review – Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?
TEST - Waarom de elektrisch aangedreven Nissan X-Trail e4ORCE geen EV is
Nissan Ariya review - Elektrische comeback maakt minder indruk dan je zou denken
Review Nissan Qashqai E-Power - De 'elektrische auto' die nog best veel benzine verbruikt
Nissan Ariya: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Goede redenen
- Betaalbaar en betrouwbaar werkpaard
- Compacte afmetingen en heel wendbaar
- Laatste generatie met koppelrijke dieselmotoren
- Forse laadruimte waarin ook hoge spullen passen
Technische gegevens
Motorisatie
De Nissan Vanette is door de jaren heen geleverd met een verscheidenheid aan motoren, zowel benzine- als dieselmotoren. De eerste generaties hadden dezelfde benzinemotoren als de Datsun Cherry en de latere Nissan Sunny. Hier is een overzicht van de motoren die in de verschillende generaties beschikbaar waren:
Eerste Generatie (C120; 1978-1988)
Benzine:
- 1,2-liter met 47 kW (64 pk)
- 1,4-liter met 52 kW (70 pk)
- 1,5-liter met 55 kW (75 pk)
Diesel:
- 2,0-liter met 47 kW (65 pk)
Tweede Generatie (C22; 1985-1994)
Benzine:
- 1,3-liter met 48 kW (65 pk)
- 1,5-liter met 61 kW (82 pk)
- 1,8-liter met 66 kW (90 pk)
- 2,0-liter met 75 kW (102 pk)
Diesel:
- 2,0-liter met 50 kW (67 pk)
- 2,3-liter met 55 kW (75 pk)
Derde Generatie (S20; 1994-1999)
Benzine:
- 1,6-liter met 72 kW (97 pk)
- 2,0-liter met 75 kW (102 pk)
Diesel:
- 2,0-liter met 50 kW (67 pk)
- 2,3-liter met 55 kW (75 pk)
Vierde Generatie (1999-2011)
Benzine:
- 1,8-liter met 63 kW (85 pk)
- 2,0-liter met 75 kW (102 pk)
Diesel:
- 2,3-liter turbo met 64 kW (86 pk)
De eerste generaties van de Vanette zijn ook onder andere merknamen verkocht, zoals onder meer de Mitsubishi L300 en Mazda E-Series. De uiterlijk gelijkenis is bij alle modellen treffend. Het ging om busjes met zogenaamde cab over engine-design. Dat wil zeggen de motor en versnellingsbak onder de cabine zitten. Daardoor kon de bedrijfswagen compact in lengte blijven.
Alle generaties van de Nissan Vanette hebben achterwielaandrijving. Een handgeschakelde transmissie was lange tijd de enige optie, maar bij de twee laatste generaties was ook een drie- of viertraps automaat mogelijk voor de Australische en Amerikaanse markt.
Afmetingen
We beperken ons hier tot de vierde generatie van de Nissan Vanette, ook wel aangeduid als Vanette Cargo. Om de eenvoudige reden dat er van de eerdere generaties geen exemplaren meer zijn te vinden. De Vanette Cargo heeft een lengte van 4,28 meter, breedte van 1,635 meter en hoogte van 1,935 meter. De wielbasis meet 2,22 meter. De passagiersversie was wat langer: 4,5 meter. Het laadvolume van de bestelversie bedraagt 4.800 liter, het laadvermogen afhankelijk van de uitvoering van 1.000 kg tot 1.200 kg.
De belangrijkste specificaties op een rij
Nissan Vanette laatste generatie | |
---|---|
Marktintroductie | 1999 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,2 x 1,6 x 1,9 m |
Wielbasis | 2,2 m |
Inhoud bagageruimte | 4.800 l |
Ledig gewicht | 1.440 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.440-2.640 kg |
Cilinderinhoud | 1.789-2.283 cm3 |
Vermogen | 63-75 kW (85-102 pk) |
Koppel | 138-183 Nm |
Topsnelheid | 135-150 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 15-19 sec |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 7,0-12,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b |
Varianten
De Nissan Vanette is er als bestelbus en als personenbus. Bij de laatste vierde generatie is de naam van de besteller gewijzigd in Vanette Cargo. De personenversie kennen wij in Nederland als Nissan Serena. Op markten buiten Europa was dat de Vanette Van. Van de eerste drie modelgeneraties waren er ook een pick-up en een chassis-cabine varianten, die werden gebruikt voor verschillende soorten opbouw. Deze uitvoeringen zijn louter voorbehouden voor de Aziatische landen waar de hoekige bedrijfswagens met het cabine over engine-design de norm waren en derhalve zeer veel werden verkocht.
Prijzen
De nieuwprijzen van de Nissan Vanette van de vierde generatie lagen afhankelijk van de uitvoering tussen de 15.000 en 20.000 euro. Bij gebruikte exemplaren variëren de prijzen sterk op basis van kilometerstand, bouwjaar en de staat van onderhoud. Op de occasionmarkt is de spoeling echter heel dun. Alleen van de vierde generatie zijn er nog enkele exemplaren te vinden en dan veelal voor heel schappelijke prijzen van enkele duizenden euro’s. Nissans Vanette van de eerste generaties zijn niet meer te vinden. Die hebben stuk voor stuk de sloophamer ontmoet of blazen hun laatste adem uit in delen van Azië of Afrika. Daar zijn ze gewild om hun eenvoudige en makkelijk te repareren techniek.
Design
Buitenkant
Spannender wordt het niet. De Nissan Vanette van de eerdere generaties zijn stuk voor stuk hoekig. Functie gaat duidelijk boven vorm. Het cab-over-engine-design is gericht op compacte buitenmaten met zoveel mogelijk laadvolume. Dus een korte bus met veel inhoud was toen het devies. De vierde generatie heeft een vloeiend oplopende voorzijde. Daardoor lijkt deze versie wat op de in die jaren gangbare busjes van Europese merken, zoals de Volkswagen Transporter. De Vanette is echter veel smaller en ook wat hoger en dat maakte juist die vierde generatie niet zo populair in Nederland. Dat is ook de reden dat je ze nauwelijks nog ziet of vindt. De opvolger, Nissan NV200, boekte meer succes dankzij een design dat meer paste bij Europa en dankzij betere rijeigenschappen en voorwielaandrijving.
Binnenkant
Het interieur is heel praktisch van opzet. Je kijkt uit op een eenvoudig dashboard met een basis instrumentarium. Er zijn kaartenvakken en een dashboardkastje. De afwerking van de cabine is basic, dus verwacht geen zachte bekleding maar eerder hard plastic. De stoelen en zitpositie zijn ook niet altijd even ideaal als je wat langer bent, zeker niet in de eerste generaties. Hou ook rekening met een opvallend brede console tussen de voorstoelen. Daaronder zit de motor. De console is in feite een kap, die gelukkig wel van de nodige isolatie is voorzien om het geluid van de krachtbron buiten de cabine te houden.
Veiligheid
Veiligheid werd in het geboortejaar van de Nissan Vanette heel anders gezien dan nu. In feite ging het vooral om functionaliteit en stond veiligheid bij bedrijfswagens op een zeer laag pitje. Pas bij de vierde generatie Vanette heeft veiligheid nadrukkelijker meegespeeld. Dan zie je zaken als ABS en ook airbags bij de personenversie, die wij kennen als Serena. Veel verder dan dat gaat het niet op het vlak van veiligheid.
Alternatieven
Busjes vinden van voor 2011 valt niet mee. Het gaat om bedrijfsvoertuigen, die al lang zijn afgeschreven. Zeker als het gaat om alternatieven voor de Nissan Vanette. Dan kijk je toch vooral naar bestellers en personenbusjes van Aziatische komaf. Een alternatief is de Mitsubishi L200. Verder kun je denken aan de Toyota Hiace of aan de Hyundai H200. Als je wat meer te besteden hebt, kun je ook kijken naar oudere generaties van de Ford Transit, dus uit de tijd van de Nissan Vanette.