Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-vanette-front

Nissan Vanette

1 / 2

Sterke punten

  • Ruim en praktisch in gebruik
  • Heel betrouwbaar
  • Als besteller en personenbusje

Zwakke punten

  • Spartaans interieur
  • Niet de fijnste wegligging en veercomfort
  • Beperkte veiligheidsvoorzieningen

Nissan Vanette : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Vanette, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan Vanette: bestelwagen en busje

Nissan leverde de Vanette van 1978 tot en met 2011, verspreid over vier modelgeneraties. In Europa vooral populair als bestelwagen. In Azië was hij ook in trek als personenbusje. Bij de laatste generatie kreeg de personenversie de modelnaam Nissan Serena. Lees meer

Interesse in een Nissan Vanette

Nissan Vanette occasions
Nissan Vanette dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Betaalbaar en betrouwbaar werkpaard
  • Compacte afmetingen en heel wendbaar
  • Laatste generatie met koppelrijke dieselmotoren
  • Forse laadruimte waarin ook hoge spullen passen

Technische gegevens

Motorisatie

De Nissan Vanette is door de jaren heen geleverd met een verscheidenheid aan motoren, zowel benzine- als dieselmotoren. De eerste generaties hadden dezelfde benzinemotoren als de Datsun Cherry en de latere Nissan Sunny. Hier is een overzicht van de motoren die in de verschillende generaties beschikbaar waren:

Eerste Generatie (C120; 1978-1988)

Benzine:

  • 1,2-liter met 47 kW (64 pk)
  • 1,4-liter met 52 kW (70 pk)
  • 1,5-liter met 55 kW (75 pk)

Diesel:

  • 2,0-liter met 47 kW (65 pk)

Tweede Generatie (C22; 1985-1994)

Benzine:

  • 1,3-liter met 48 kW (65 pk)
  • 1,5-liter met 61 kW (82 pk)
  • 1,8-liter met 66 kW (90 pk)
  • 2,0-liter met 75 kW (102 pk)

Diesel:

  • 2,0-liter met 50 kW (67 pk)
  • 2,3-liter met 55 kW (75 pk)

Derde Generatie (S20; 1994-1999)

Benzine:

  • 1,6-liter met 72 kW (97 pk)
  • 2,0-liter met 75 kW (102 pk)

Diesel:

  • 2,0-liter met 50 kW (67 pk)
  • 2,3-liter met 55 kW (75 pk)

Vierde Generatie (1999-2011)

Benzine:

  • 1,8-liter met 63 kW (85 pk)
  • 2,0-liter met 75 kW (102 pk)

Diesel:

  • 2,3-liter turbo met 64 kW (86 pk)

De eerste generaties van de Vanette zijn ook onder andere merknamen verkocht, zoals onder meer de Mitsubishi L300 en Mazda E-Series. De uiterlijk gelijkenis is bij alle modellen treffend. Het ging om busjes met zogenaamde cab over engine-design. Dat wil zeggen de motor en versnellingsbak onder de cabine zitten. Daardoor kon de bedrijfswagen compact in lengte blijven.

Alle generaties van de Nissan Vanette hebben achterwielaandrijving. Een handgeschakelde transmissie was lange tijd de enige optie, maar bij de twee laatste generaties was ook een drie- of viertraps automaat mogelijk voor de Australische en Amerikaanse markt.

Afmetingen

We beperken ons hier tot de vierde generatie van de Nissan Vanette, ook wel aangeduid als Vanette Cargo. Om de eenvoudige reden dat er van de eerdere generaties geen exemplaren meer zijn te vinden. De Vanette Cargo heeft een lengte van 4,28 meter, breedte van 1,635 meter en hoogte van 1,935 meter. De wielbasis meet 2,22 meter. De passagiersversie was wat langer: 4,5 meter. Het laadvolume van de bestelversie bedraagt 4.800 liter, het laadvermogen afhankelijk van de uitvoering van 1.000 kg tot 1.200 kg.

De belangrijkste specificaties op een rij

Nissan Vanette laatste generatie
Marktintroductie 1999
Lengte x breedte x hoogte 4,2 x 1,6 x 1,9 m
Wielbasis 2,2 m
Inhoud bagageruimte 4.800 l
Ledig gewicht 1.440 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.440-2.640 kg
Cilinderinhoud 1.789-2.283 cm3
Vermogen 63-75 kW (85-102 pk)
Koppel 138-183 Nm
Topsnelheid 135-150 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 15-19 sec
Tankinhoud 80 l
Verbruik 7,0-12,0 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b

Varianten

De Nissan Vanette is er als bestelbus en als personenbus. Bij de laatste vierde generatie is de naam van de besteller gewijzigd in Vanette Cargo. De personenversie kennen wij in Nederland als Nissan Serena. Op markten buiten Europa was dat de Vanette Van. Van de eerste drie modelgeneraties waren er ook een pick-up en een chassis-cabine varianten, die werden gebruikt voor verschillende soorten opbouw. Deze uitvoeringen zijn louter voorbehouden voor de Aziatische landen waar de hoekige bedrijfswagens met het cabine over engine-design de norm waren en derhalve zeer veel werden verkocht.

Prijzen

De nieuwprijzen van de Nissan Vanette van de vierde generatie lagen afhankelijk van de uitvoering tussen de 15.000 en 20.000 euro. Bij gebruikte exemplaren variëren de prijzen sterk op basis van kilometerstand, bouwjaar en de staat van onderhoud. Op de occasionmarkt is de spoeling echter heel dun. Alleen van de vierde generatie zijn er nog enkele exemplaren te vinden en dan veelal voor heel schappelijke prijzen van enkele duizenden euro’s. Nissans Vanette van de eerste generaties zijn niet meer te vinden. Die hebben stuk voor stuk de sloophamer ontmoet of blazen hun laatste adem uit in delen van Azië of Afrika. Daar zijn ze gewild om hun eenvoudige en makkelijk te repareren techniek.

Design

Buitenkant

Spannender wordt het niet. De Nissan Vanette van de eerdere generaties zijn stuk voor stuk hoekig. Functie gaat duidelijk boven vorm. Het cab-over-engine-design is gericht op compacte buitenmaten met zoveel mogelijk laadvolume. Dus een korte bus met veel inhoud was toen het devies. De vierde generatie heeft een vloeiend oplopende voorzijde. Daardoor lijkt deze versie wat op de in die jaren gangbare busjes van Europese merken, zoals de Volkswagen Transporter. De Vanette is echter veel smaller en ook wat hoger en dat maakte juist die vierde generatie niet zo populair in Nederland. Dat is ook de reden dat je ze nauwelijks nog ziet of vindt. De opvolger, Nissan NV200, boekte meer succes dankzij een design dat meer paste bij Europa en dankzij betere rijeigenschappen en voorwielaandrijving.

Binnenkant

Het interieur is heel praktisch van opzet. Je kijkt uit op een eenvoudig dashboard met een basis instrumentarium. Er zijn kaartenvakken en een dashboardkastje. De afwerking van de cabine is basic, dus verwacht geen zachte bekleding maar eerder hard plastic. De stoelen en zitpositie zijn ook niet altijd even ideaal als je wat langer bent, zeker niet in de eerste generaties. Hou ook rekening met een opvallend brede console tussen de voorstoelen. Daaronder zit de motor. De console is in feite een kap, die gelukkig wel van de nodige isolatie is voorzien om het geluid van de krachtbron buiten de cabine te houden.

Veiligheid

Veiligheid werd in het geboortejaar van de Nissan Vanette heel anders gezien dan nu. In feite ging het vooral om functionaliteit en stond veiligheid bij bedrijfswagens op een zeer laag pitje. Pas bij de vierde generatie Vanette heeft veiligheid nadrukkelijker meegespeeld. Dan zie je zaken als ABS en ook airbags bij de personenversie, die wij kennen als Serena. Veel verder dan dat gaat het niet op het vlak van veiligheid.

Alternatieven

Busjes vinden van voor 2011 valt niet mee. Het gaat om bedrijfsvoertuigen, die al lang zijn afgeschreven. Zeker als het gaat om alternatieven voor de Nissan Vanette. Dan kijk je toch vooral naar bestellers en personenbusjes van Aziatische komaf. Een alternatief is de Mitsubishi L200. Verder kun je denken aan de Toyota Hiace of aan de Hyundai H200. Als je wat meer te besteden hebt, kun je ook kijken naar oudere generaties van de Ford Transit, dus uit de tijd van de Nissan Vanette.

FAQ

Wanneer is de Nissan Vanette in Nederland te koop geweest?
De Nissan Vanette is voor het eerst op de markt gekomen in Nederland in 1978. Het doek is gevallen bij de vierde generatie, die tot in 2011 is gebouwd. Daarna heeft Nissan in Europa de NV200 als opvolger in de markt gezet, die op hetzelfde platform is gebouwd als de Renault Kangoo.
Zijn er nog onderdelen verkrijgbaar voor de Nissan Vanette?
De onderdelenvoorziening kan problematisch zijn. Eigenlijk alleen van de vierde generatie zal er nog het nodige aan onderdelen verkrijgbaar zijn. Iets om rekening mee te houden, dus. Gelukkig staat de techniek van de Nissan Vanette als heel betrouwbaar te boek.
Is er ook een personenbusje van de Nissan Vanette?
Jazeker! Van de vierde, laatste generatie is dat de Nissan Serena. De eerdere generaties zijn ook als personenversies gebouwd met zelfs tot negen zitplaatsen: drie voorin, drie in het midden en drie achterin. De personenbusjes van de Vanette zijn echter in Europa nauwelijks verkocht. Die waren toch vooral in trek in Aziatische landen.

Meer informatie

Meer details