Sterke punten
- Terreinwagen met vierwielaandrijving
- Diverse diesel- en benzinemotoren
- Robuuste en betrouwbare technologie
Zwakke punten
- Uitrusting relatief eenvoudig
- Benzinemotor met hoog verbruik
- Relatief duur bij gebruik
Nissan Terrano : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Terrano, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Nissan Terrano
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Nissan Ariya - Gewoon goed! Maar van elektropionier Nissan verwacht je meer ...
Nissan Qashqai E-Power review – Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?
TEST - Waarom de elektrisch aangedreven Nissan X-Trail e4ORCE geen EV is
Nissan Ariya review - Elektrische comeback maakt minder indruk dan je zou denken
Review Nissan Qashqai E-Power - De 'elektrische auto' die nog best veel benzine verbruikt
Nissan Ariya: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Goede redenen
- De Nissan Terrano is terreinwaardig met vierwielaandrijving en motoren met een hoge torsie.
- De Nissan Terrano is perfect als trekauto voor grote aanhangers.
- Verschillende uitrustingslijnen maken individuele configuratie en selectie mogelijk.
- Klanten kunnen kiezen uit verschillende benzine- en dieselmotoren.
Data
Motor
De Nissan Terrano heeft krachtige en robuuste motoren, technische problemen met betrekking tot de aandrijflijnen worden zelden gemeld. Maar vooral in de latere generaties brengt de autofabrikant het voertuig up-to-date en biedt herziene motoren met verbeterde technieken.
De keuze biedt verschillende vermogensniveaus en klanten kunnen bij de Nissan Terrano kiezen voor een benzine- of dieselmotor. In de tweede generatie vertrouwt de autofabrikant bijvoorbeeld op een 116 pk sterke benzinemotor in de basisvariant, met een cilinderinhoud van 2,4 liter en vier cilinders. Rijden met deze motor is vrij rustig, de terreinauto heeft 13,1 seconden nodig om naar 100 km/u te accelereren en het model bereikt zijn topsnelheid bij 160 km/u. Verdere vermogens met 118 of maximaal 124 pk werden ook aangeboden als benzinemotoren voor de Nissan Terrano.
Veel klanten zullen echter waarschijnlijk toch voor de dieselmotoren hebben gekozen, omdat deze aanzienlijk meer torsie en tegelijkertijd een lager verbruik beloven. Een minimum van 100 en een maximum van 154 pk zijn dan op aanvraag beschikbaar. Deze zijn door hun robuuste constructie niet alleen geschikt voor terreinrijden, maar kunnen ook probleemloos in het treinverkeer worden ingezet. Dit geldt vooral voor de 154 pk topmotor. Dit versnelt de Nissan Terrano tot 170 km/u en maakt een sprint naar 100 km/u mogelijk binnen 13,3 seconden. De torsie van de motor bedraagt 304 Nm.
Afhankelijk van de uitvoering en configuratie heeft de Nissan Terrano achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Wie regelmatig off-road gaat, zoekt natuurlijk een model met vierwielaandrijving. Naast de handgeschakelde versnellingsbak kon ook worden gekozen voor een automatische transmissie, maar die kostte aanzienlijk meer.
Afmetingen
De Nissan Terrano varieert aanzienlijk in grootte, mede door de beschikbare driedeurs uitvoering. In dit geval waren de afmetingen aanzienlijk kleiner, het voertuig was toen net geen 4,2 meter lang. De grotere versie groeide aanzienlijk tot 4,7 meter. De breedte was 1,75 meter en de hoogte maximaal 1,85 meter. Het leeggewicht bedroeg tot 1.930 kilogram, afhankelijk van de uitrusting.
De Nissan Terrano zou veel klanten kunnen overtuigen met zijn zeer goede geschiktheid voor dagelijks gebruik. Een blik in de kofferbak laat dit meer dan duidelijk zien. Hier kan gemakkelijk minstens 335 liter in. Ook het hoge laadvermogen is indrukwekkend: de Nissan Terrano kan dankzij zijn stabiele constructie zonder problemen tot 780 kilogram dragen. De stoelen op de tweede rij kunnen standaard worden neergeklapt, waardoor het laadvolume toeneemt tot 1.000 liter . Tegelijkertijd is de Nissan Terrano bij uitstek geschikt als trekauto; de aanhangerkoppeling is ook ontworpen voor zware gewichten. Daarom is het maximale trekvermogen een indrukwekkende 2.800 kilogram. De daklast bedraagt 100 kilogram, dus niets staat het gebruik van een dakkoffer voor nog meer ruimte bij de Nissan Terrano in de weg.
De volgende gegevens hebben betrekking op de Nissan Terrano 2.7 TD Luxury:
Bouwperiode | 2002 - 2005 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,73 m x 1,80 m x 1,81 m |
Wielbasis | 2,65 m |
Inhoud bagageruimte | 115 l - 1.900 l |
Leeggewicht | 1.800 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.580 kg |
Cilinderinhoud | 2.664 cm³ |
Koppel | 278 Nm |
Topsnelheid | 155 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u in s | 16,7 s |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 8,7 l - 11,9 l |
CO2-uitstoot | 263 g/km |
Varianten
De Nissan Terrano was voornamelijk verkrijgbaar met drie of met vijf deuren. Klanten konden hier dus vrij kiezen, hoewel de vijfdeurs versie minder wendbaar was en ook een meerprijs betekende. In de loop der jaren heeft de autofabrikant de Nissan Terrano herhaaldelijk bijgewerkt met regelmatige facelifts, waardoor ook het comfort van het model aanzienlijk is verbeterd.
Bovendien konden de klanten kiezen tussen verschillende uitrustingslijnen. Was de Nissan Terrano in de Comfort-variant bijvoorbeeld nog heel eenvoudig uitgerust, in de Elegance-uitvoering ziet dat er al heel anders uit. Hier zijn veel functies en mogelijkheden al af fabriek opgenomen. Uitklapbare tafels op de achterbank, verlengde en comfortabele stoelen, een geïntegreerde radio of elektrische ramen behoren ook tot de uitrusting van het voertuig.
Prijs
Het instapmodel van de Nissan Terrano met dieselmotor begon na de laatste facelift rond de 30.000 euro in prijs. Dit was het voertuig met drie deuren en handgeschakelde transmissie. Wie een krachtigere motor, meer uitrusting of vijf deuren wilde, moest minstens 36.000 euro betalen.
Zelfs als occasion is de Nissan Terrano niet per se een koopje, hoewel het model vaak zeer waardevast blijkt te zijn. Goed onderhouden modellen met een lage kilometerstand kosten ongeveer 10.000 euro.
Design
Exterieur
De Nissan Terrano oogt fris en elegant, de wijzigingen ten opzichte van de voorganger en opvolger zijn vooral goed zichtbaar. Toch behoudt het voertuig zijn rustieke off-road uitstraling, mede door de vrij hoekige carrosserie. Nieuwere varianten van de Nissan Terrano kregen een nieuwe voorkant, een nieuwe achterkant en een algemene aanpassing op alle juiste plaatsen. Het nieuwe radiatorrooster met chromen applicaties en grote koplampen is erg populair bij kopers. Treeplanken aan de zijkanten of zelfs de contrasterende bumpers behoren tot de karakteristieke kenmerken van het voertuig.
Interieur
Hoewel het interieur in de eerste plaats speciaal is gebouwd, is het in de loop der jaren ook verbeterd met het oog op comfort. Comfortabelere stoelen, meer technologieën of optimalisaties van de uitrusting maken de nieuwere generaties tot een betrouwbare, comfortabele metgezel, vooral na de laatste facelift. Een goede helderheid mag natuurlijk niet ontbreken, bovendien zijn de gebruikte materialen zeer robuust en is de afwerking op een goed niveau. Het ruimteaanbod overtuigt alle modellen in gelijke mate.
Veiligheid
De Nissan Terrano biedt klanten complete veiligheidsuitrusting, dankzij de standaarduitrusting met ABS of dynamic handling control. Airbags voor de bestuurder en voorpassagier zijn ook opgenomen in alle configuraties van de SUV en de achterbank heeft de belangrijke hoofdsteunen om de veiligheid tijdens de reis te garanderen.
Alternatieven
Een zeer goed alternatief voor de Nissan Terrano is de Dacia Duster. Deze is beschikbaar met veel uitrusting en een zeer lage kilometerstand. Voor ongeveer 10.000 euro kunnen klanten een Duster als éénjarige auto kopen en niet alleen profiteren van een lage kilometerstand, maar ook van een aangenaam binnenklimaat en goede ruimte.
Een ander alternatief is de Suzuki Jimny. De auto is qua ruimte iets kleiner dan de Terrano, maar met de Jimny krijgen klanten een terreinvaardige auto met een ruige off-road uitstraling. Opvallende lakafwerkingen wachten op gebruikers en dankzij het lichte gewicht zijn goede rijprestaties aan boord. Gebruikte modellen kunnen meestal op de markt worden gekocht voor minder dan 5.000 euro.