Sterke punten
- Comfortabel
- Betrouwbaar
- Ook als 2.0 GTi-R
Zwakke punten
- Eenvoudig design
- Goed onderhoud is belangrijk
- Roestduivel
Nissan Sunny : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Sunny, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Nissan Sunny
-
Nissan Sunny LX
€ 750,-- 116.000 km
- 09/1992
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3041 Rotterdam -
Nissan Sunny Sunny 1.4 LX
€ 1.200,-- 114.000 km
- 01/1993
- 64 kW (87 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1102cz Amsterdam -
Nissan Sunny Coupé 1.6-16V GTi
€ 9.950,-- 86.404 km
- 04/1988
- 81 kW (110 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9663 AV NIEUWE PEKELA -
Nissan Sunny 1.6 SLX / AUTOMAAT
€ 1.450,-- 212.042 km
- 08/1992
- 66 kW (90 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2675 BX HONSELERDIJK -
Nissan Sunny 1.6 SLX kat. Automaat 58121 Km !!!
€ 6.445,-- 58.121 km
- 01/1990
- 66 kW (90 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5733 AA DEURNE -
Nissan Sunny 1.3 Trend 1988 HATCHBACK *EERSTE EIGENAAR*
€ 4.950,-- 75.542 km
- 08/1988
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4004 JV TIEL -
Nissan Sunny 2.0 GTi-R Super mooie auto
€ 31.950,-- 189.584 km
- 07/1992
- 162 kW (220 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5864 CL MEERLO
Interesse in een Nissan Sunny
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Nissan Ariya - Gewoon goed! Maar van elektropionier Nissan verwacht je meer ...
Nissan Qashqai E-Power review – Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?
TEST - Waarom de elektrisch aangedreven Nissan X-Trail e4ORCE geen EV is
Nissan Ariya review - Elektrische comeback maakt minder indruk dan je zou denken
Review Nissan Qashqai E-Power - De 'elektrische auto' die nog best veel benzine verbruikt
Nissan Ariya: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Veel binnenruimte voor het hele gezin
- Goede uitrusting en ergonomie
- Neutrale vormgeving
- Nissan Sunny 2.0 GTi-R schopt het tot 162 kW (220 pk)
- Perfect geschikt voor elke dag
Technische gegevens
Motorisatie
De Europese geschiedenis van de Nissan Sunny gaat verder terug dan je denkt. Al in 1973 reden de eerste exemplaren Nederland binnen, maar nog maar weinig oudere exemplaren van de Sunny zijn overgebleven. Vooral de Sunny-modellen uit de periode 1985 tot 1993 zijn nog op straat te vinden. Oudere exemplaren zijn een absolute zeldzaamheid.
Door de jaren heen is de Nissan Sunny altijd leverbaar geweest met verschillende motoren, maar in veel gevallen waren deze niet te koop op de Europese markt. Bovendien verschenen de nu nog populaire aandrijfsystemen pas bij de laatste generatie, die van 1990 tot 1995 werd aangeboden. In Nederland werd vooral de goedkope 75 pk instap-benzinemotor veel gebruikt, maar op verzoek was ook aanzienlijk meer vermogen leverbaar. Ondanks relatief weinig vermogen haalde het voertuig een snelheid van 171 km/u en kon het in slechts 12,5 seconden naar 100 km/u accelereren.
Een unieke auto is de Nissan Sunny 2.0 GTi-R. In Europa werd de Sunny GTi-R alleen aangeboden van februari 1992 tot oktober 1993 en er werden slechts 668 exemplaren gebouwd met het stuur links. De Nissan Sunny GTi-R mag gezien worden als een van de Japanse legendes van de jaren negentig van de vorige eeuw. De ingrediënten: een 2,0-liter viercilinder, een dikke turbo, vierwielaandrijving en een handbak. Het model was speciaal voorbereid voor de rallygroep A van het World Rally Championship (WRC), waaraan het Nissan-fabrieksteam in 1991 en 1992 deelnam. Hoewel de Sunny GTi-R gebaseerd is op de populaire hatchback uit de N14-serie, is hij aan de buitenkant direct herkenbaar aan de forse achterspoiler en opvallende inlaten in de motorkap. De 2,0-liter SR20DET-motor met turbocompressor heeft een standaardvermogen van 220 pk, maar in rallyversies werd dat vermogen opgeschroefd naar 300 pk. De topsnelheid van dit model is maximaal 223 km/u, de sprint naar 100 km/u wordt al in 6,4 seconden afgelegd.
Dieselen in een Nissan Sunny is ook mogelijk. Het vermogen houdt met 75 pk dan niet echt over. Een topsnelheid van 173 km/u en een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 11,2 seconden zou voor de meeste klanten ruim voldoende moeten zijn. De meeste configuraties omvatten voorwielaandrijving en een handgeschakelde transmissie.
Afmetingen
De afmetingen van de Nissan Sunny variëren per uitvoering, het speciale model of de gekozen carrosserie. Het voertuig biedt echter over het algemeen veel ruimte en is zeer geschikt voor het dagelijkse gezinsleven. De Nissan Sunny – die tot 1995 in Europa werd aangeboden – is klein en compact en minstens 4,2 meter lang en 1,7 meter breed, maar biedt plaats aan vijf personen. De bagageruimte is best fors.
De grote bagageruimte en het hoge laadvermogen dragen in hoge mate bij aan de geschiktheid van het voertuig voor dagelijks gebruik. Als stationwagon is de Nissan Sunny bijzonder ruim. Gebruikers profiteren van ten minste 460 liter laadvolume, met een maximum van 1.600 liter. Een trekhaak is natuurlijk mogelijk. Het geremde trekgewicht komt uit op 1.200 kilogram.
De belangrijkste specificaties op een rij
Nissan Sunny 1.4 LX | |
---|---|
Marktintroductie | 1991 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,15 x 1,67 x 1,40 m |
Wielbasis | 2,43 m |
Inhoud bagageruimte | 430 l |
Ledig gewicht | 1.015 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.475 kg |
Motorinhoud | 1.392 cm3 |
Vermogen | 55 kW (75 pk) |
Koppel | 112 Nm |
Topsnelheid | 170 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,5 sec |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 6,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | N.b. |
Varianten
De Nissan Sunny was door de jaren heen verkrijgbaar in veel verschillende varianten en carrosseriestijlen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de klassieke sedan, maar ook een praktische stationcar met meer ruimte kon worden besteld. In principe was de Nissan Sunny ook verkrijgbaar als hatchback-versie.
Bovendien bood de autofabrikant verschillende uitrustingslijnen aan voor de Nissan Sunny, die konden worden gekocht onder de benamingen LX, SLX, SGX en GTi. Alleen de duurdere versies hadden een extra rijke uitrusting.
Prijzen
Voor een bedrag van omgerekend 10.000 euro was de Nissan Sunny als nieuwe auto voor veel klanten een zeer aantrekkelijke keuze, omdat de auto tegen de genoemde voorwaarden al een zeer goede uitrusting en een zeer hoog veiligheidsniveau bood. Zelfs met meer uitrusting of in de hoogste uitrustingslijnen was de Nissan Sunny niet bijzonder duur, de prijzen liepen in dit geval op tot omgerekend 25.000 euro.
Als occasion is de prijzen voor een Nissan Sunny aanzienlijk lager. Rijden kan al voor minder dan 1.000 euro, maar dat bedrag gaat niet op voor de strikt gelimiteerde Nissan Sunny GTi-R. Voor die hot hatchback met vierwielaandrijving moet je denken aan meer dan 30.000 euro.
De voorraad reserveonderdelen voor de Nissan Sunny is nog steeds zeer goed, zodat reparaties zonder problemen mogelijk zijn. Bovendien komen sommige voertuigen op de markt in aanmerking voor belastingheffing als klassieke auto. Dan betaal je geen wegenbelasting.
Design
Buitenkant
Het design van de Nissan Sunny mag je gerust ingetogen noemen. Met de generatie van 1990 maakte de Nissan Sunny echter een grote stap voorwaarts en werd hij veel moderner ontworpen. Afhankelijk van de carrosserievariant – hatchback, stationcar of sedan – verschilt de indruk echter aanzienlijk. Over het algemeen zijn er minder verrassingen, alleen de aantrekkelijke en opvallende kleuren brengen een beetje afwisseling in het dagelijks leven en het rijden met de Nissan Sunny. Klanten kunnen bijvoorbeeld kiezen voor aantrekkelijk blauw of helder groen.
Binnenkant
Ook het interieur is vrij sober van opzet. Weinig poespas, alleen de basics. De Nissan Sunny biedt een bijzonder eenvoudige bediening, alle functies en voorzieningen zijn intuïtief te vinden. De fabrikant vertrouwt enerzijds op eenvoudige materialen, maar anderzijds zijn deze ook zeer robuust en bestendig. Dankzij goed rijcomfort is de Nissan Sunny heel geschikt voor langere vakantiereizen, dit geldt vooral voor de grote sedan of de populaire stationwagon. Het zicht rondom laat vrijwel niets te wensen over en stelt de bestuurder in staat om veilig over alle wegen en in smalle plekken te manoeuvreren.
Veiligheid
De Nissan Sunny is al een auto op leeftijd. Dus je moet je realiseren dat er op het gebied van veiligheid weinig op of aan zit. ABS: nee. ESP dan? Ook niet. Wel heb je veiligheidsgordels. Het model heeft – afhankelijk van de modelgeneratie – ook een voorruit van gelaagd glas en hoofdsteunen.
Alternatieven
Een goed alternatief voor de Nissan Sunny is de Opel Kadett of een zeer vroege Opel Astra. Je kunt ook denken aan een Volkswagen Golf of Toyota Corolla. We doelen dan natuurlijk wel op de oudere generaties.