Sterke punten
- Zeer veel ruimte aan boord
- Flexibel in te delen interieur
- Zeer goede betrouwbaarheid
Zwakke punten
- Relatief zwakke motoren
- Toch een vrij hoog verbruik
- Rumoerig interieur
Nissan Serena : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Serena, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Nissan Serena
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Nissan Ariya - Gewoon goed! Maar van elektropionier Nissan verwacht je meer ...
Nissan Qashqai E-Power review – Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?
TEST - Waarom de elektrisch aangedreven Nissan X-Trail e4ORCE geen EV is
Nissan Ariya review - Elektrische comeback maakt minder indruk dan je zou denken
Review Nissan Qashqai E-Power - De 'elektrische auto' die nog best veel benzine verbruikt
Nissan Ariya: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Dankzij de hoge carrosserie zeer veel laadvolume en/of bagageruimte
- Interieur personenuitvoering is flexibel in te delen
- Veel interieurruimte ten opzichte van beperkte buitenmaten
- Heeft zich bewezen als een zeer betrouwbaar model
Technische gegevens
Motorisatie
De Nissan Serena is uitsluitend geleverd met viercilindermotoren: een 1,6-liter benzinemotor, een 2,0-liter benzinemotor, een 2,0-liter dieselmotor en een 2,3-liter dieselmotor. Ook naar toenmalige maatstaven waren deze motoren niet bijzonder krachtig, met voor de basisdiesel een acceleratie van 0 naar 100 km/u in dertig seconden… De transmissie is in principe handgeschakeld met vijf versnellingen, maar bepaalde uitvoeringen waren ook leverbaar met een viertrapsautomaat. Alle uitvoeringen hebben achterwielaandrijving. Doordat de motor achter de vooras is geplaatst, heeft de Nissan Serena feitelijk een middenmotor, wat voor personenauto’s ongebruikelijk is.
Afmetingen
De Nissan Serena is 4,3 meter lang, wat vrij gemiddeld is voor een compact personenbusje van deze leeftijd. Met een breedte van ongeveer 1,7 meter en een hoogte van ruim 1,8 meter is de Nissan Serena wel opvallend hoog en smal in verhouding tot zichzelf. Dat vertaalt zich tot bijzonder veel binnenruimte ten opzichte van de buitenmaten. De bagageruimte is met 350 liter op papier bescheiden, maar dat is wel de inhoud met alle zitplaatsen in gebruik. Met alle stoelen plat zou er nog veel meer in passen.
NISSAN SERENA | |
---|---|
Marktintroductie | 1992 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,31 m x 1,71 m x 1,84 m |
Wielbasis | 2,74 m |
Inhoud bagageruimte | 350 l |
Ledig gewicht | 1.385 – 1.555 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.100 – 2.225 kg |
Cilinderinhoud | 1.597 – 2.283 cm3 |
Vermogen | 49 kW (67 pk) – 93 kW (126 pk) |
Koppel | 127 – 169 Nm |
Topsnelheid | 130 – 170 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,0 – 31,0 sec |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 8,3 – 10,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De Nissan Serena was leverbaar als bestelbusje en als personenbusje. Qua carrosserieën was er keuze uit één of twee schuifdeuren, er waren geen lengte- of hoogtevarianten. De personenuitvoering was leverbaar in diverse uitrustingsniveaus, variërend van een vrij basic uitrusting tot het uitrustingsniveau van een (toenmalige) gemiddelde middenklasser. Buiten Europa was er iets meer keuze in uitvoeringen, met ook relatief luxe modellen en varianten met vierwielaandrijving. De Europese modellen hadden altijd achterwielaandrijving.
Prijzen
De Nissan Serena was in Nederland leverbaar van 1992 tot en met 2001. In die periode varieerde de vanafprijs, afhankelijk van het uitrustingsniveau, tussen de omgerekend 19.000 en 25.000 euro. De Nissan Serena was in Nederland goed voor gemiddelde verkoopaantallen, maar was als bestelbus wel populairder dan als personenbusje. Inmiddels is de Nissan Serena vanwege zijn leeftijd vrij zeldzaam geworden in Nederland en het aanbod Nissan Serena occasions is zelfs zo beperkt dat geen goede prijsindicatie gegeven kan worden. Kijken we naar het aanbod in andere Europese landen, dan is de Nissan Serena te vinden voor prijzen van 1.800 tot iets meer dan 3.000 euro. Dit aanbod bestaat dan weer voornamelijk uit personenbusjes, al kan dat een momentopname zijn.
Design
Buitenkant
De Nissan Serena is een typisch Japans (personen)busje: relatief smal en hoog in verhouding tot zichzelf. Daardoor viel hij op de Japanse thuismarkt binnen een gunstige klasse voor de wegenbelasting. Buiten Japan blijft het voordeel dat de Nissan Serena hierdoor compacte afmetingen heeft, wat erg handig kan zijn in smalle straatjes. Verder is het design vrij doorsnee voor een busje uit de jaren ’90, met voornamelijk afgeronde vormen zoals destijds de designtrend was.
Binnenkant
Binnenin de Nissan Serena staat vooral praktisch gebruiksgemak voorop. Dat uit zich bijvoorbeeld in veel laad-, bagage- en/of zitruimte. Het luxeniveau aan boord is vrij eenvoudig, maar de Nissan Serena voorzag wel in alles dat destijds van een auto werd verlangd. Naar moderne maatstaven ontbreken natuurlijk wel zaken, zoals een modern infotainment. Ook is airco niet altijd aanwezig. Qua design is het interieur vrij sober, met vooral veel grijs. Alleen in de meest luxe varianten was ook een beige interieur leverbaar.
Veiligheid
De eerste generatie Nissan Serena is niet getest door de Euro NCAP of vergelijkbare organisaties. Dergelijke organisaties werden namelijk pas opgericht toen de Nissan Serena allang op de markt was. Wel kunnen we kijken naar de veiligheidsuitrusting van de Nissan Serena. De auto had een vrij basale veiligheidsuitrusting vergeleken met de normen van vandaag. De focus lag destijds meer op functionaliteit en kosten en minder op uitgebreide veiligheidsvoorzieningen. Airbags waren bijvoorbeeld optioneel en pas tegen het einde van de productie standaard. ABS was altijd optioneel.
Alternatieven
De eerste generatie Nissan Serena is een personenbusje, maar concurreerde vanwege zijn prijs en afmetingen ook met ‘gewone’ MPV modellen. Een voor de hand liggende vergelijking is die met de eveneens Japanse Toyota Previa, een MPV met een voor die tijd futuristische vormgeving. De Toyota Previa had een innovatieve middenmotor onder de vloer en daardoor zeer veel binnenruimte. De Previa was wel wat groter en duurder dan de Nissan Serena. Hetzelfde geldt voor de Ford Galaxy, een vergelijkbaar model maar met de motor op de traditionele plaats voorin. De Renault Espace was een pionier in dit segment van grote MPV’s en wist ook in de jaren ’90 nog veel kopers voor zich te winnen met een combinatie van veel ruimte en comfort. Een andere Franse concurrent met een focus op comfort is de Peugeot 806, die qua afmetingen weer wat dichter bij de Nissan Serena in de buurt zit, al is hij wel veel breder. Ten opzichte van deze concurrenten bood de Nissan Serena een eenvoudiger uitrusting, maar dat wel in ruil voor een lagere prijs.
Een van de weinige andere personenbusjes die als personenauto op de particuliere markt waren gericht is de Volkswagen Caravelle, die echter wel een stuk groter en duurder was dan de Nissan Serena. Hetzelfde geldt voor de iets nieuwere Mercedes-Benz V-Klasse, de wat luxere personenversie van de Vito bestelbus. Verder waren er natuurlijk personenuitvoeringen van busjes zoals de Citroën Jumpy, Ford Transit, Opel Vivaro, Peugeot Expert, Renault Trafic en vergelijkbare bestelbusjes. Hoewel deze busjes vaak wat groter zijn dan de Nissan Serena, zijn ze qua prijs en uitrustingen wel vergelijkbaar. Zeker tegenwoordig als occasion ontloopt dat elkaar weinig.