Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-primastar-front

Nissan Primastar

1 / 3
nissan-primastar-front
nissan-primastar-side
nissan-primastar-back

Sterke punten

  • Groot volume van de kofferruimte
  • Stoelen verwijderbaar
  • Goede ophanging

Zwakke punten

  • Hoog verbruik
  • Geen ESP met ASG
  • Slecht zicht naar achteren

Nissan Primastar : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Primastar, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan Primastar: Transporter voor personen of goederen

De Nissan Primastar werd voor het eerst geproduceerd tussen 2002 en 2016 en is qua constructie identiek aan de Renault Trafic en Opel Vivaro. De Primastar kon worden besteld als gesloten bestelwagen of als minibus, en in beide varianten is hij dankzij zijn royale ruimte zeer geschikt voor in vrije tijd of voor commerciële activiteiten. Lees meer

Interesse in een Nissan Primastar

Nissan Primastar occasions
Nissan Primastar nieuwe auto's
Nissan Primastar dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Perfect geschikt voor commercieel gebruik dankzij de royale opbergruimte.
  • Ideaal voor vrijetijdsactiviteiten die veel ruimte vergen.
  • Comfortabele stoelen maken lange reizen aangenaam.
  • Goed veiligheidspakket behoort tot de standaarduitrusting.

Gegevens

Motor

Van 2002 tot 2016 werd de Nissan Primastar altijd aangeboden met een benzinemotorvariant en drie verschillende dieselmotoren. Tot 2006 was de benzinemotor leverbaar met 120 pk en de diesel van 82 tot 135 pk. Zelfs na de facelift vertrouwde het bedrijf voornamelijk op krachtige dieselmotoren.

De Nissan Primastar 2.0 dCi dieselmotor leverde tot 115 pk, waarmee een goede sprint vanuit stilstand kon worden bereikt. De topsnelheid van 150 tot 160 kilometer per uur is ruim voldoende voor een voertuig van deze omvang.

Alle motoren draaien rustig en met weinig trillingen. Sommige modellen werden uitgerust en verdeeld met een automatische versnellingsbak (ASG). De Nissan Primastar past zich automatisch aan de rijstijl van de bestuurder aan. De zes versnellingen zijn voldoende voor ontspannen rijden op de snelweg zonder hoge toeren.

Afmetingen

De afmetingen van de Nissan Primastar zijn hetzelfde voor alle voertuigtypes. Het maakt niet uit of het een bestelwagen, minibus of pick-up is:

Gegevens en afmetingen Nissan Primasta
Bouwperiode 2002 – 2016
Lengte, breedte, hoogte 4,78 – 5,18 m x 1,90 m x 1,94 m
Wielbasis 3,10 – 3,50 m
Inhoud kofferruimte 700 – 2.500 l
Leeggewicht 1.785 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.790 kg
Cilinderinhoud 1.995 cm³
Koppel 260 – 300 Nm
Topsnelheid 150 – 160 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 15,1 – 19,0 s
Tankinhoud 90 liter
Verbruik 7,5 l/100 km
CO2-uitstoot 200 g/km

De kofferruimte is met 700 liter zeer royaal voor de 7-zitter. Er is zelfs een verticale kofferdeksel om alles netjes te houden. Door de vorm van de Nissan Primastar kan de lading tot onder het dak van de auto worden gestapeld.

Als de laatste bank met de drie zitplaatsen wordt verwijderd, neemt het volume van de kofferruimte toe tot 1.520 liter. Een volledige 2.500 liter opbergruimte wordt bereikt wanneer ook de twee middelste stoelen worden verwijderd. Met bestuurder en bijrijder zijn dan zelfs verhuizingen mogelijk.

In principe kan de laatste 3-zits-achterbank iets naar voren worden geklapt. Hij kan echter ook volledig worden verwijderd om nog meer ruimte te creëren. De middelste 2-zitsbank kan alleen volledig worden verwijderd. Als je lange, smalle goederen wilt vervoeren, hoef je de banken niet per se te verwijderen. Onder de stoelen bevinden zich luiken die indien nodig kunnen worden geopend en waar goederen over de vloer kunnen worden opgeborgen.

Als je toch alleen maar ladingen wilt vervoeren, kun je de Nissan Primastar ook kopen als voertuig met alleen een laadbak. De interne afmetingen zijn identiek. In plaats van stoelen is er een vlakke laadruimte en de achterruiten zijn volledig vervangen door ondoorzichtige koetswerkdelen.

In principe zijn er veel ogen en haken in elke kofferruimte, zodat de lading goed kan worden vastgesjord.

Varianten

De Nissan Primastar werd gebouwd vanaf 2002. De eerste voertuigen waren qua constructie identiek aan de Renault Trafic en de Opel Vivaro. Zij werden vervaardigd voor de Europese markt in Luton (Groot-Brittannië).

Na de herziening in 2006 werden de modellen tot 2016 in Spanje gebouwd. De Nissan NV300 werd beschouwd als de opvolger van de Primastar. Interessant is dat het model in september 2021 een nieuwe naam kreeg en voortaan weer als Nissan Primastar op de markt werd gebracht.

De nieuwe Nissan Primastar estate kan zelfs negen personen vervoeren. Er kunnen nu drie mensen in elke rij stoelen zitten (inclusief het voorste gedeelte).

Prijs

De basisprijs van de Nissan Primastar Avantour 2.0 dCi met acht zitplaatsen bedroeg 45.270 euro. Vandaag de dag kan dit model alleen nog gekocht worden als een occasion. Bij een kilometerstand tot 100.000 moet men rekenen op minstens 9.000 euro. Met meer dan 100.000 kilometer is een Nissan Primastar verkrijgbaar vanaf 4.000 euro, afhankelijk van de uitrusting.

De voertuigbelasting voor de oudere variant bedraagt ongeveer 2.090 euro per jaar. De verzekeringskosten bedragen ongeveer 1.000 euro per jaar. De actieradius is ongeveer 1.045 kilometer met een volle tank van 90 liter.

De nieuwe 2021 Nissan Primastar bestelwagen is iets goedkoper in aanschaf. De officiële basisprijs van de fabrikant staat op 29.340 euro. Op de occasionmarkt zijn demonstratiewagens met weinig kilometers en een goede uitrusting te koop vanaf ongeveer 25.000 euro.

De motorrijtuigenbelasting voor de nieuwe Nissan Primastar bestelwagen bedraagt 2.090 euro per jaar. De verzekeringskosten bedragen ongeveer 760 euro per jaar.

Design

Exterieur

Het koetswerk van de Nissan Primastar is onberispelijk afgewerkt. De motor wordt beschermd door een gladde onderkant. Op het grote dakoppervlak kunnen dakdragers worden gemonteerd, zodat daar 280 kilogram extra bagage kan worden bevestigd. De vier deuren gaan soepel open.

De bumpers zijn groot en geschilderd in de kleur van de auto. Krassen zijn snel zichtbaar bij kleine onoplettendheden, die vooral in parkeergarages voorkomen. Dit geldt ook voor de brede zijbeschermingsstroken.

Het reservewiel bevindt zich onder het voertuig. Het is een beetje een gedoe om het te verwijderen in een noodsituatie. Het is echter geen noodwiel, maar een volwaardig reservewiel. De defecte band kan na vervanging ook weer onder het voertuig worden opgeborgen.

De toegang tot het interieur gebeurt via een extra trede aan de voorzijde. Maar de bestuurder en passagier hebben een goed en verbeterd zicht op het verkeer. De schuifdeur voor de achterpassagiers bevindt zich aan de rechterzijde van het voertuig. Omdat de middelste zitrij slechts uit twee stoelen aan de linkerkant bestaat, is ook voor de achterste zitrij een comfortabele instap mogelijk.

De achterklep kan ruim en royaal worden geopend. Dit maakt het laden van de kofferbak gemakkelijk, want de kofferbakrand is ook een lage 55 centimeter.

Interieur

Het valt op dat er voorin veel ruimte is voor de bestuurder en passagier voorin. Zelfs lange mensen kunnen hier comfortabel zitten zonder hun hoofd te stoten. In een pure bestelwagen zonder zitplaatsen achterin wordt de passagiersstoel vaak als 2-zitter geleverd, zodat er drie personen op de voorste rij kunnen zitten. In dit geval ziet het er misschien wat smal uit in de breedte wat betreft de elleboogruimte. Met slechts twee zitplaatsen is er genoeg ruimte voor iedereen. Maar ook op de andere zitplaatsen achterin zijn er geen ruimteproblemen voor lange mensen. Er is ook beenruimte op de tweede en derde rij.

De bediening van de instrumenten is eenvoudig en handig voor de bestuurder. Het stuurwiel kan in reikwijdte worden versteld. De positie van de boordcomputer is duidelijk zichtbaar, zodat de belangrijkste gegevens tijdens het rijden kunnen worden afgelezen.

Voorin behoren elektrische ramen tot de standaarduitrusting. Voor de achterzijde zijn alleen handbediende schuiframen geïnstalleerd. Passagiers kunnen tijdens de reis bij slecht licht een centrale binnenverlichting gebruiken om de tijd te doden door te lezen of spelletjes te spelen. Er zijn voldoende opbergvakken voor de passagiers op de achterbank.

Door de grote binnenruimte zijn de verwarmingsprestaties in de Nissan Primastar niet altijd bevredigend. Er was een optionele bijverwarming te koop, maar zelfs die levert niet altijd goede warmte bij zeer koud weer. Het standaard airconditioningsysteem moet handmatig worden bediend, maar heeft extra luchtroosters voor de achterzijde.

nissan-primastar-interior

nissan-primastar-seats

Veiligheid

Het veiligheidspakket van de Nissan Primastar omvat standaard frontale airbags, zij-airbags en hoofdairbags voor alle passagiers. Ook de hoofdsteunen zijn goed geplaatst en bieden bescherming bij een eventueel ongeval. De remmen reageren goed, maar in een noodsituatie bedraagt de remweg bijna 43 meter bij een snelheid van 100 km/h. Kinderzitjes kunnen op alle zitplaatsen achterin worden geplaatst - maar alleen op één zitplaats met de Isofix-bevestiging.

De wegligging van de Nissan Primastar kan worden omschreven als zeer goed. Hij laat zich gemakkelijk sturen en ook het nemen van bochten gaat naar behoren. In natte omstandigheden houdt het voertuig contact met het wegdek. Als de Primastar is uitgerust met een automatische transmissie, is er helaas geen elektronisch stabiliteitssysteem (ESP). Hierdoor kan het voertuig gemakkelijker slippen en eventueel omvallen in moeilijke omstandigheden zoals bij ijzel, obstakels of scherpe bochten.

Alternatieven

Als alternatief voor de Nissan Primastar zou de Nissan NV300 wel eens door de fabrikant bekeken kunnen worden. Modellen met een identieke constructie zijn onder meer de Renault Trafic en de Opel Vivaro. Maar ook de Toyota Hiace en de Hyundai H-1 hoeven de vergelijking niet uit de weg te gaan.

FAQ

Hoeveel kost een Nissan Primastar?
Een huidige Nissan Primastar is als nieuwe auto verkrijgbaar vanaf 30.000 euro in de basisuitrusting. Occasions van eerdere generaties kunnen worden gekocht voor 4.000 tot 9.000 euro, afhankelijk van de uitrusting en de kilometerstand.
Hoeveel brandstof verbruikt de Nissan Primastar?
Je kunt rekenen op 9,1 liter in stadsverkeer en 6,6 liter in buitenstedelijke gebieden. Dit resulteert in een gecombineerd verbruik van 7,5 liter per 100 kilometer.
Wat is het laadvermogen van de Nissan Primastar?
Wanneer alle stoelen zijn geïnstalleerd, bedraagt de kofferruimte 700 liter. Als alle stoelen zijn verwijderd, is het 2.500 liter.
Hoeveel pk heeft een Nissan Primastar?
De Nissan Primastar van de vorige generaties had tot 115 pk. De nieuwe Nissan Primastar uit 2021 heeft tussen de 110 en 150 pk.

Beoordelingen voor Nissan Primastar

4 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Meer details