Sterke punten
- Groot volume van de kofferruimte
- Stoelen verwijderbaar
- Goede ophanging
Zwakke punten
- Hoog verbruik
- Geen ESP met ASG
- Slecht zicht naar achteren
Nissan Primastar : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Primastar, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Nissan Primastar
-
Nissan Primastar 100.27-310 1.9CDi BJ’04 NAP NL Marge auto distri v
€ 1.999,-- 377.755 km
- 06/2004
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4815 HR BREDA -
Nissan Primastar 145.29 2.5 dCi 350L DC
€ 4.850,-- 262.882 km
- 07/2008
- 107 kW (145 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7005 AV DOETINCHEM -
Nissan Primastar 2.0 dCi - Airco - Imperiaal - Trekhaak - € 3.499,-
€ 4.234,-BTW verrekenbaar - 217.060 km
- 05/2011
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
195 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5692 BA SON EN BREUGEL -
Nissan Primastar hi 1.9dci 82 dc
€ 2.100,-- 380.000 km
- 12/2006
- 60 kW (82 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
7,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-1018 HR amsterdam -
Nissan Primastar dCi 80 2,7t L1H1
€ 2.990,-- 148.000 km
- 05/2005
- 60 kW (82 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
7,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-2522 th DEN HAAG -
Nissan Primastar 2.0 dCi L1H1 Visia
€ 3.650,-- 382.277 km
- 06/2012
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
198 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7556 BV HENGELO -
Nissan Primastar 2.0 dCi L2H1 Acenta
€ 24.950,-BTW verrekenbaar - 1 km
- 12/2024
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6412 ZL HEERLEN -
Nissan Primastar 2.0 dCi L2H1 Acenta Ramen achter met rooster | Cru
€ 31.448,-€ 29.585,-BTW verrekenbaar - 3.780 km
- 09/2024
- 96 kW (131 PK)
- Demo
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
183 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5581 VX WAALRE -
Nissan Primastar 115.29 2.0 dCi 350L DC L2 Navi |Airco |Nette Bus |
€ 6.891,-BTW verrekenbaar - 175.979 km
- 12/2008
- 84 kW (114 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2984 AA RIDDERKERK -
Nissan Primastar 135.29-310 2.5CDi HD AIRCO | ROLSTOELVERVOER | ROL
€ 7.500,-- 276.450 km
- 07/2006
- 99 kW (135 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3134 KL VLAARDINGEN -
Nissan Primastar 2.0 dCi L1H1 dubbel cabine 2 schuifdeuren
€ 7.258,-BTW verrekenbaar - 242.496 km
- 07/2010
- 84 kW (114 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7914 RS NOORDSCHESCHUT -
Nissan Primastar 2.0 dCi L1H1 Business 1e Eigenaar,Navi,Airco,Cruis
€ 9.618,-BTW verrekenbaar - 191.973 km
- 09/2015
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
198 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8211 AA LELYSTAD -
Nissan Primastar 4+1 Rolstoelbus 2.5CDi L2H1 (Nette en ruime 4+1 Ro
€ 9.995,-- 283.499 km
- 09/2006
- 99 kW (135 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7905 SB HOOGEVEEN -
Nissan Primastar Gesloten Bestel L2H1 3,1t dCi 130 6MT N-Connecta +
€ 29.875,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2024
- 96 kW (131 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
187 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3316 BE DORDRECHT -
Nissan Primastar 2.0 dCi L2H1 N-Connecta Black Edition Dubbel Cabin
€ 62.648,-BTW verrekenbaar - 2.450 km
- 05/2024
- 125 kW (170 PK)
- Demo
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
191 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4462 GP GOES -
Nissan Primastar 2.0 dCi 130PK L2H1 N-Connecta | TREKHAAK | 2.500 K
€ 30.183,-BTW verrekenbaar - 5 km
- 01/2024
- 96 kW (131 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
187 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6004 AR WEERT -
Nissan Primastar 2.0 dCi L2H1 130pk Acenta | Airco | Radio/Bluetoot
€ 27.709,-BTW verrekenbaar - 43.445 km
- 05/2022
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
186 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8938 AP LEEUWARDEN -
Nissan Primastar 2.0 dCi L2H1 Acenta Automaat/Trekhaak/Cruise/Vivar
€ 31.400,-BTW verrekenbaar - 14.291 km
- 08/2023
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
188 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7831 CC NIEUW-WEERDINGE -
Nissan Primastar 2.0 dCi L2H1 N-Connecta / 5 Jaar fabrieksgarantie
€ 33.421,-BTW verrekenbaar - 3.500 km
- 11/2024
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
183 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7161 BM NEEDE -
Nissan Primastar 2.0 dCi 130 L2H1 N-Connecta | TREKHAAK | VOORRAADK
€ 30.546,-BTW verrekenbaar - - km
- 01/2024
- 96 kW (131 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
188 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6042 EZ ROERMOND
Interesse in een Nissan Primastar
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Nissan Ariya - Gewoon goed! Maar van elektropionier Nissan verwacht je meer ...
Nissan Qashqai E-Power review – Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?
TEST - Waarom de elektrisch aangedreven Nissan X-Trail e4ORCE geen EV is
Nissan Ariya review - Elektrische comeback maakt minder indruk dan je zou denken
Review Nissan Qashqai E-Power - De 'elektrische auto' die nog best veel benzine verbruikt
Nissan Ariya: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Perfect geschikt voor commercieel gebruik dankzij de royale opbergruimte.
- Ideaal voor vrijetijdsactiviteiten die veel ruimte vergen.
- Comfortabele stoelen maken lange reizen aangenaam.
- Goed veiligheidspakket behoort tot de standaarduitrusting.
Gegevens
Motor
Van 2002 tot 2016 werd de Nissan Primastar altijd aangeboden met een benzinemotorvariant en drie verschillende dieselmotoren. Tot 2006 was de benzinemotor leverbaar met 120 pk en de diesel van 82 tot 135 pk. Zelfs na de facelift vertrouwde het bedrijf voornamelijk op krachtige dieselmotoren.
De Nissan Primastar 2.0 dCi dieselmotor leverde tot 115 pk, waarmee een goede sprint vanuit stilstand kon worden bereikt. De topsnelheid van 150 tot 160 kilometer per uur is ruim voldoende voor een voertuig van deze omvang.
Alle motoren draaien rustig en met weinig trillingen. Sommige modellen werden uitgerust en verdeeld met een automatische versnellingsbak (ASG). De Nissan Primastar past zich automatisch aan de rijstijl van de bestuurder aan. De zes versnellingen zijn voldoende voor ontspannen rijden op de snelweg zonder hoge toeren.
Afmetingen
De afmetingen van de Nissan Primastar zijn hetzelfde voor alle voertuigtypes. Het maakt niet uit of het een bestelwagen, minibus of pick-up is:
Gegevens en afmetingen | Nissan Primasta |
---|---|
Bouwperiode | 2002 – 2016 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,78 – 5,18 m x 1,90 m x 1,94 m |
Wielbasis | 3,10 – 3,50 m |
Inhoud kofferruimte | 700 – 2.500 l |
Leeggewicht | 1.785 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.790 kg |
Cilinderinhoud | 1.995 cm³ |
Koppel | 260 – 300 Nm |
Topsnelheid | 150 – 160 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 15,1 – 19,0 s |
Tankinhoud | 90 liter |
Verbruik | 7,5 l/100 km |
CO2-uitstoot | 200 g/km |
De kofferruimte is met 700 liter zeer royaal voor de 7-zitter. Er is zelfs een verticale kofferdeksel om alles netjes te houden. Door de vorm van de Nissan Primastar kan de lading tot onder het dak van de auto worden gestapeld.
Als de laatste bank met de drie zitplaatsen wordt verwijderd, neemt het volume van de kofferruimte toe tot 1.520 liter. Een volledige 2.500 liter opbergruimte wordt bereikt wanneer ook de twee middelste stoelen worden verwijderd. Met bestuurder en bijrijder zijn dan zelfs verhuizingen mogelijk.
In principe kan de laatste 3-zits-achterbank iets naar voren worden geklapt. Hij kan echter ook volledig worden verwijderd om nog meer ruimte te creëren. De middelste 2-zitsbank kan alleen volledig worden verwijderd. Als je lange, smalle goederen wilt vervoeren, hoef je de banken niet per se te verwijderen. Onder de stoelen bevinden zich luiken die indien nodig kunnen worden geopend en waar goederen over de vloer kunnen worden opgeborgen.
Als je toch alleen maar ladingen wilt vervoeren, kun je de Nissan Primastar ook kopen als voertuig met alleen een laadbak. De interne afmetingen zijn identiek. In plaats van stoelen is er een vlakke laadruimte en de achterruiten zijn volledig vervangen door ondoorzichtige koetswerkdelen.
In principe zijn er veel ogen en haken in elke kofferruimte, zodat de lading goed kan worden vastgesjord.
Varianten
De Nissan Primastar werd gebouwd vanaf 2002. De eerste voertuigen waren qua constructie identiek aan de Renault Trafic en de Opel Vivaro. Zij werden vervaardigd voor de Europese markt in Luton (Groot-Brittannië).
Na de herziening in 2006 werden de modellen tot 2016 in Spanje gebouwd. De Nissan NV300 werd beschouwd als de opvolger van de Primastar. Interessant is dat het model in september 2021 een nieuwe naam kreeg en voortaan weer als Nissan Primastar op de markt werd gebracht.
De nieuwe Nissan Primastar estate kan zelfs negen personen vervoeren. Er kunnen nu drie mensen in elke rij stoelen zitten (inclusief het voorste gedeelte).
Prijs
De basisprijs van de Nissan Primastar Avantour 2.0 dCi met acht zitplaatsen bedroeg 45.270 euro. Vandaag de dag kan dit model alleen nog gekocht worden als een occasion. Bij een kilometerstand tot 100.000 moet men rekenen op minstens 9.000 euro. Met meer dan 100.000 kilometer is een Nissan Primastar verkrijgbaar vanaf 4.000 euro, afhankelijk van de uitrusting.
De voertuigbelasting voor de oudere variant bedraagt ongeveer 2.090 euro per jaar. De verzekeringskosten bedragen ongeveer 1.000 euro per jaar. De actieradius is ongeveer 1.045 kilometer met een volle tank van 90 liter.
De nieuwe 2021 Nissan Primastar bestelwagen is iets goedkoper in aanschaf. De officiële basisprijs van de fabrikant staat op 29.340 euro. Op de occasionmarkt zijn demonstratiewagens met weinig kilometers en een goede uitrusting te koop vanaf ongeveer 25.000 euro.
De motorrijtuigenbelasting voor de nieuwe Nissan Primastar bestelwagen bedraagt 2.090 euro per jaar. De verzekeringskosten bedragen ongeveer 760 euro per jaar.
Design
Exterieur
Het koetswerk van de Nissan Primastar is onberispelijk afgewerkt. De motor wordt beschermd door een gladde onderkant. Op het grote dakoppervlak kunnen dakdragers worden gemonteerd, zodat daar 280 kilogram extra bagage kan worden bevestigd. De vier deuren gaan soepel open.
De bumpers zijn groot en geschilderd in de kleur van de auto. Krassen zijn snel zichtbaar bij kleine onoplettendheden, die vooral in parkeergarages voorkomen. Dit geldt ook voor de brede zijbeschermingsstroken.
Het reservewiel bevindt zich onder het voertuig. Het is een beetje een gedoe om het te verwijderen in een noodsituatie. Het is echter geen noodwiel, maar een volwaardig reservewiel. De defecte band kan na vervanging ook weer onder het voertuig worden opgeborgen.
De toegang tot het interieur gebeurt via een extra trede aan de voorzijde. Maar de bestuurder en passagier hebben een goed en verbeterd zicht op het verkeer. De schuifdeur voor de achterpassagiers bevindt zich aan de rechterzijde van het voertuig. Omdat de middelste zitrij slechts uit twee stoelen aan de linkerkant bestaat, is ook voor de achterste zitrij een comfortabele instap mogelijk.
De achterklep kan ruim en royaal worden geopend. Dit maakt het laden van de kofferbak gemakkelijk, want de kofferbakrand is ook een lage 55 centimeter.
Interieur
Het valt op dat er voorin veel ruimte is voor de bestuurder en passagier voorin. Zelfs lange mensen kunnen hier comfortabel zitten zonder hun hoofd te stoten. In een pure bestelwagen zonder zitplaatsen achterin wordt de passagiersstoel vaak als 2-zitter geleverd, zodat er drie personen op de voorste rij kunnen zitten. In dit geval ziet het er misschien wat smal uit in de breedte wat betreft de elleboogruimte. Met slechts twee zitplaatsen is er genoeg ruimte voor iedereen. Maar ook op de andere zitplaatsen achterin zijn er geen ruimteproblemen voor lange mensen. Er is ook beenruimte op de tweede en derde rij.
De bediening van de instrumenten is eenvoudig en handig voor de bestuurder. Het stuurwiel kan in reikwijdte worden versteld. De positie van de boordcomputer is duidelijk zichtbaar, zodat de belangrijkste gegevens tijdens het rijden kunnen worden afgelezen.
Voorin behoren elektrische ramen tot de standaarduitrusting. Voor de achterzijde zijn alleen handbediende schuiframen geïnstalleerd. Passagiers kunnen tijdens de reis bij slecht licht een centrale binnenverlichting gebruiken om de tijd te doden door te lezen of spelletjes te spelen. Er zijn voldoende opbergvakken voor de passagiers op de achterbank.
Door de grote binnenruimte zijn de verwarmingsprestaties in de Nissan Primastar niet altijd bevredigend. Er was een optionele bijverwarming te koop, maar zelfs die levert niet altijd goede warmte bij zeer koud weer. Het standaard airconditioningsysteem moet handmatig worden bediend, maar heeft extra luchtroosters voor de achterzijde.
Veiligheid
Het veiligheidspakket van de Nissan Primastar omvat standaard frontale airbags, zij-airbags en hoofdairbags voor alle passagiers. Ook de hoofdsteunen zijn goed geplaatst en bieden bescherming bij een eventueel ongeval. De remmen reageren goed, maar in een noodsituatie bedraagt de remweg bijna 43 meter bij een snelheid van 100 km/h. Kinderzitjes kunnen op alle zitplaatsen achterin worden geplaatst - maar alleen op één zitplaats met de Isofix-bevestiging.
De wegligging van de Nissan Primastar kan worden omschreven als zeer goed. Hij laat zich gemakkelijk sturen en ook het nemen van bochten gaat naar behoren. In natte omstandigheden houdt het voertuig contact met het wegdek. Als de Primastar is uitgerust met een automatische transmissie, is er helaas geen elektronisch stabiliteitssysteem (ESP). Hierdoor kan het voertuig gemakkelijker slippen en eventueel omvallen in moeilijke omstandigheden zoals bij ijzel, obstakels of scherpe bochten.
Alternatieven
Als alternatief voor de Nissan Primastar zou de Nissan NV300 wel eens door de fabrikant bekeken kunnen worden. Modellen met een identieke constructie zijn onder meer de Renault Trafic en de Opel Vivaro. Maar ook de Toyota Hiace en de Hyundai H-1 hoeven de vergelijking niet uit de weg te gaan.