Sterke punten
- Begrip onder de terreinauto’s
- Fantastische offroad-kwaliteiten
- Laatste generatie is ook super-de-luxe
- Oersterk en degelijk
Zwakke punten
- Logge mastodont, met name op smalle wegen
- Gedateerd interieur
- Wollig rijgedrag
- Lust best een slok (met name met V8)
Nissan Patrol : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Patrol, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Nissan Patrol
-
Nissan Patrol GR 3.0 Di Comfort 158PK, 5 DEURS, VAN, GRIJS KENTE
€ 10.830,-BTW verrekenbaar - 290.776 km
- 01/2001
- 116 kW (158 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3771 ME BARNEVELD -
Nissan Patrol GR 3.0 Di XE Comfort VAN-B
€ 11.999,-- 318.188 km
- 06/2010
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
288 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3905 MJ VEENENDAAL -
Nissan Patrol GR 3.0 Di Turbo Luxury VAN 5-DEURS AUTOMAAT APK 9-
€ 13.855,-BTW verrekenbaar - 224.172 km
- 04/2001
- 116 kW (158 PK)
- Gebruikt
- 7 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9461 VC GIETEN -
Nissan Patrol GR 3.0di Comfort | 5 Deurs | Lange uitvoering
€ 21.780,-BTW verrekenbaar - 325.034 km
- 11/2005
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8281 PC GENEMUIDEN -
Nissan Patrol Type K160
€ 6.950,-- 156.218 km
- 06/1986
- 99 kW (135 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1432CJ Aalsmeer -
Nissan Patrol GR 2.8|Y60 | 4X4 | LANG|AIRCO|6 CYLINDER| MARGE |S
€ 11.950,-- 371.431 km
- 02/1997
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3088 HC ROTTERDAM -
Nissan Patrol 3.0 DI 3DRS COMFORT VAN
€ 12.099,-BTW verrekenbaar - 312.914 km
- 08/2008
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7597 NE SAASVELD -
Nissan Patrol 2.8 TDi SE
€ 9.250,-- 245.000 km
- 05/1999
- 95 kW (129 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
11,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-5015 AK TILBURG -
Nissan Patrol GR 3.0 Di Comfort BTW Grijskenteken 4x4 Airco Trek
€ 15.657,-BTW verrekenbaar - 295.328 km
- 11/2007
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7825 XE EMMEN -
Nissan Patrol GR 3.0 Di Comfort Plus | Trekhaak 3500 KG | Youngt
€ 18.144,-BTW verrekenbaar - 273.786 km
- 11/2005
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8281 PC GENEMUIDEN
Interesse in een Nissan Patrol
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Nissan Ariya - Gewoon goed! Maar van elektropionier Nissan verwacht je meer ...
Nissan Qashqai E-Power review – Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?
TEST - Waarom de elektrisch aangedreven Nissan X-Trail e4ORCE geen EV is
Nissan Ariya review - Elektrische comeback maakt minder indruk dan je zou denken
Review Nissan Qashqai E-Power - De 'elektrische auto' die nog best veel benzine verbruikt
Nissan Ariya: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Begrip onder de terreinauto’s
- Grandioze offroad-kwaliteiten
- Oersterk en degelijk
Technische gegevens
Motorisatie
Vandaag de dag is de legendarische en onbetwiste offroader van Nissan nog steeds zeer populair in met name het Midden-Oosten en Australië. Daar waar hij het beste tot zijn recht komt (en de brandstofprijzen een stuk zachter zijn). De Europese showrooms heeft de Nissan Patrol al enige tijd geleden vaarwel gezwaaid. De Datsun/Nissan Patrol begon zijn carrière als antwoord op de fameuze Willys Jeep. De Japanners staken dat geenszins onder stoelen of banken door de oer-Patrol als twee druppels water te laten lijken op dat Amerikaanse 4x4-icoon. Later kreeg de Patrol een meer eigen design en karakter, al bleef het model visueel onmiskenbaar een Spartaanse terreinauto.
Tot op de dag van vandaag, iets dat je ook terugziet in het motorengamma door de jaren heen. Onder de kap vond je vooral zes cilinders tellende benzine- en dieselmotoren, stuk voor stuk met een groot (en dorstig) slagvolume. Een motorinhoud van 3,0 liter en meer waren eerder regel dan uitzondering bij de Patrol. Later schakelde Nissan bij de diesels over naar viercilinders voorzien van turbotechnologie, maar bij de benzineversies deed het Japanse merk er zowaar nog een schep bij bovenop. Zo beschikt de nieuwste Patrol – voorzien van monsterlijke V8 – over een motorinhoud van maar liefst 5,6 liter. Dat zijn slagvolumes die we in het Europese autolandschap niet meer gewend zijn. Sterker, dergelijk grootverbruikers wordt het liefst buiten de Europese deur gehouden, Nederland voorop. Zodoende dat de Nissan Patrol al sinds 2010 niet meer officieel leverbaar is in ons land.
Voor zover bekend was de laatste in Nederland geleverde Nissan Patrol enkel met dieselmotor leverbaar. Deze 3.0 Di Turbo heeft een vermogen van 118 kW (160 pk) en 360 Nm aan koppel – een vermogen waarvoor een moderne viercilinder tegenwoordig de neus ophaalt. Vlot is de Nissan Patrol dan ook nooit geweest (wat wil je met een leeggewicht van 2,3 ton en de aerodynamica van een appartementencomplex). Meer dan een topsnelheid van 160 km/u zit er niet in. De acceleratie naar 100 km/u duurt zelfs ruimschoots 15 seconden. Maar goed dat haastige spoed zelden goed is in (ruig) terrein.
Afmetingen
De vijfde generatie Nissan Patrol (2004 - 2010) is de laatste die in ons land werd gevoerd. Het model was in twee carrosserievarianten verkrijgbaar: als ‘korte’ 3-deurs en verlengde 5-deurs. Hoewel niet zo groot als de nieuwste, zesde generatie, mocht ook de een na laatste generatie Patrol er zeker zijn qua formaat. Helemaal als vijfdeurs. De afmetingen daarvan zijn maar liefst 5,1 bij 1,84 bij 1,86 meter. Lengte, breedte, hoogte welteverstaan. De afstand tussen de wielassen bedraagt bijna drie meter, wat de Nissan Patrol (5-deurs) een imposant voorkomen geeft. Afgaande op zijn omvang zou je verwachten dat er binnenin zeeën van leefruimte beschikbaar is, maar dat valt best een beetje tegen, mede vanwege de corpulente, maar ó zo geriefelijke comfortstoelen.
De 3-deurs Patrol is weliswaar compacter van formaat, maar al met al ook nog best aan de maat met een lengte van 4,49 meter, bij een breedte en hoogte van respectievelijk 1,84 en 1,84 meter. Door de identieke breedte en hoogte is de korte Patrol extra hoekig van stuk, waardoor zijn Spartaanse terreinwaardigheid nog beter uit de verf komt. En de bagageruimte? Die bedraagt 668 liter voor de vijfdeurs Patrol en 308 liter in het geval van de driedeurs versie.
Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens:
Nissan Patrol (5-deurs) | |
---|---|
Marktintroductie | 2004 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,1 x 1,84 x 1,86 m |
Wielbasis | 2,97 m |
Inhoud bagageruimte | 668 l |
Ledig gewicht | 2.305-2.355 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.000-3.100 kg |
Cilinderinhoud | 2.953 cm3 |
Vermogen | 118 kW (160 pk) |
Koppel | 380 Nm |
Topsnelheid | 160 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 15,2-16,3 sec |
Tankinhoud | 95 l |
Verbruik | 10,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 288 g/km |
Varianten
Zoals in een vorige alinea al uit de doeken gedaan, was de Nissan Patrol verkrijgbaar als driedeurs en vijfdeurs. De vijfdeurs-uitvoering kon besteld worden met 7 zitplaatsen, maar ondanks de riante buitenafmetingen hield de zitruimte op de derde zitrij niet over. Voor (kleine) kinderen zijn de twee laatste stoelen prima. De verschillende uitvoeringen luisteren naar de naam Comfort Plus, Luxury, SE, Elegance en LE. Klinkende benamingen die pretenderen dat het er super-de-luxe aan toegaat binnenin de Patrol, maar daar moet je niet te veel van verwachten. De ‘luxe’ die de Patrol tentoonstelt komt vooral tot uiting zodra je de wildernis gaat verkennen. Pas vanaf de nieuwste, zesde generatie gooide Nissan de Patrol over een compleet andere boeg; met een design en afwerking- en uitrustingsniveau dat in lijn ligt met dat van een moderne SUV.
Prijzen
Nieuw was de Nissan Patrol altijd een prijzig (terrein)beest. De laatst bekende nieuwprijs voor de driedeurs uitvoering was ruim 47.000 euro. De vijfdeurs Patrol kostte in de staart van zijn Nederlandse carrière zelfs meer dan 70.000 euro. Gelukkig biedt de occassionmarkt soelaas als je op zoek bent naar een Nissan Patrol. Het aanbod is niet bijster ruim, maar vanaf 5.000 euro valt er al een exemplaar te vinden. Prijzen lopen op tot zo’n 18.000 euro.
Design
Buitenkant
Laat een kind een auto tekenen en je krijgt als het ware het design van de Nissan Patrol. Hoekig, ietwat uit proportie en visueel uiterst eenvoudig. Het lijnenspel van Nissans legendarische offroader is welhaast in beton gegoten. Er is geen verrekijker nodig om hem van afstand te herkennen. Eigenlijk precies zoals een terreinwagenliefhebber het graag heeft.
Binnenkant
Een interieur dat zonder pardon gereinigd kan worden met een hogedrukreiniger en waarbij je de bedieningsknoppen zelfs met winter- en werkhandschoenen aan moeiteloos kunt gebruiken. Dat is wat je mag verwachten van een terreinwagen van het kaliber Patrol, en dat is precies wat je krijgt. Geen franje, maar een doelgericht interieur met eenvoudige en heldere bedieningselementen. Gedurende de eerste vijf generaties oogt en voelt het allemaal zeer Spartaans aan binnenin de Patrol. Pas met de huidige, zesde generatie (vanaf 2016) slaat Nissan een andere weg in, en wel dat van de moderne, super-de-luxe SUV (met nog altijd uitstekende terreincapaciteiten).
Veiligheid
‘Het recht van de sterkste’ is een credo dat bij de meeste Spartaanse terreinauto’s als de Nissan Patrol geldt. Slim als in een uitrusting bestaande uit allerlei elektronische veiligheidssystemen zijn er niet. Maar dus wel een uiterst robuust koetswerk, chassis en bouwkwaliteit, die je zo goed als het kan beschermen in het geval van een botsing. Ook beschikte de Patrol over ABS en in een later stadium over enkele airbags. Maar daarmee heb je het eigenlijk wel gehad. Voor optimale controle in het terrein is de Patrol uitgerust met een sperdifferentieel, waarbij de aandrijfkrachten worden gestuurd naar het wiel met de meest grip en tractie.
Alternatieven
De Nissan Patrol is een legendarische terreinauto met een roemrijke historie, maar staat daarin niet alleen. Deze illustere positie moet namelijk gedeeld worden met de Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Land Rover Defender en Mercedes-Benz G-klasse.