Sterke punten
- Ruwe bolster, blanke pit
- Zeer capabel in het terrein
- Eleganter dan de Patrol
- Zeer ruim en praktisch
Zwakke punten
- Te groot voor in de stad
- Niet in zijn modernste vorm leverbaar in NL
- Hoge onderhoudskosten
- Dorstig
Nissan Pathfinder : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Pathfinder, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Nissan Pathfinder
-
Nissan Pathfinder 2.5 DCI|AUTOMAAT|4X4|AIRCO|NAVI|KOPPAKKING LEK|
€ 3.995,-- 405.999 km
- 10/2007
- 126 kW (171 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3088 HC ROTTERDAM -
Nissan Pathfinder 3.3 V6 AIRCO 4X4 LPG
€ 2.950,-- 472.031 km
- 02/2000
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7395 SB TEUGE -
Nissan Pathfinder NISSAN 2.5 SE COMFORT
€ 2.999,-- 193.600 km
- 12/2006
- 128 kW (174 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1424 NV DE KWAKEL -
Nissan Pathfinder 2.5D 171 PK AUT. GRIJS KENTEKEN VAN *MARGE* 4X4 +
€ 4.950,-- 417.471 km
- 06/2007
- 126 kW (171 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4051 CA OCHTEN -
Nissan Pathfinder 2.5 SE Comfort
€ 3.450,-- 470.840 km
- 08/2006
- 128 kW (174 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7395 SB TEUGE
Interesse in een Nissan Pathfinder
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Nissan Ariya - Gewoon goed! Maar van elektropionier Nissan verwacht je meer ...
Nissan Qashqai E-Power review – Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?
TEST - Waarom de elektrisch aangedreven Nissan X-Trail e4ORCE geen EV is
Nissan Ariya review - Elektrische comeback maakt minder indruk dan je zou denken
Review Nissan Qashqai E-Power - De 'elektrische auto' die nog best veel benzine verbruikt
Nissan Ariya: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer capabele terreinauto
- Krachtige motoren met veel reserve
- Vorstelijk voorkomen en rijgedrag
- Tomeloos werkpaard met enorm trekvermogen
Technische gegevens
Motorisatie
De Nissan Pathfinder werd in 1985 gelanceerd, maar was pas vanaf 2000 leverbaar in Nederland. De decennia daarvoor achtte Nissan ons kikkerlandje niet omvangrijk genoeg voor een tweede terreinauto in zijn leveringsprogramma. De Patrol kon die klus aanvankelijk prima in zijn eentje klaren, was de Japanse gedachte. Totdat het nieuwe millennium aanbrak. Net als zijn grote broer was de Pathfinder vooral beschikbaar met dieselmotor. Sterker, de twee ‘benzines’ die ooit in de prijslijsten stonden trof je daar slechts kortstondig aan. Een jaartje, langer niet. De benzinemotor verdween zelfs volledig uit de keuzemogelijkheden vanaf de derde generatie. Althans, in Nederland. Het was ook meteen de laatste generatie die de Europese markt aandeed. En ook al verschenen er daarna nog een vierde en vijfde generatie, de voor Nederland laatste Nissan Pathfinder blijft populair onder de specifieke doelgroep.
De meeste Pathfinders op Nederlands kenteken rijden rond met een 2.5 liter dieselmotor. Deze 190 pk en 450 Nm sterke aandrijflijn was de instapmotor en speciaal gebouwd voor de Europese markt. De Pathfinder behaalt ermee een topsnelheid van 175 km/u en zou in combinatie met de 6-versnellingsbak genoegen nemen met slechts 8,7 liter diesel per 100 kilometer. Best keurig voor zo’n mastodont.
Vanaf 2010 was er ook een 3.0 liter zescilinder-dieselmotor beschikbaar met 231 pk en een rijkelijk koppel van 550 Nm. Een beresterk blok dus, maar ook dorstiger en eigenlijk nauwelijks vlotter vanwege de zwaarlijvigheid van minstens 2,2 ton. Niet dat de 2.5-versie met 2.000 kilogram een vedergewicht was overigens, maar toch. Bovendien beschikte ook de ‘zwakste’ diesel over een hoog trekvermogen van 3.000 kilogram.
Wie per se een Pathfinder met benzinemotor wilde, kon enkel zijn slag slaan tussen de zomers van 2005 en 2006. Alleen toen pronkte een 4.0 liter V6-benzine met 269 pk en 385 Nm in de prijslijsten. De dynamische prestaties waren met een sprint van 8,9 seconden naar de 100 km/u en een top van 190 km/u vergelijkbaar met die van de diesels, met dit verschil dat je vaker aan de pomp stond. Een gemiddeld verbruik van 1 op 6 à 7 was eerder regel dan uitzondering, tegen rond 1 op 12 voor de diesels.
Niet alleen de motoren, ook vele andere technologieën zorgen ervoor dat de Pathfinder erg geschikt is voor lastig begaanbaar terrein. Zo is de Nissan Pathfinder uitgerust met variabele vierwielaandrijving, ESP en een met draaischakelaar vergrendelbare achterwielaandrijving en inschakelbare voorwielaandrijving.
Afmetingen
Een van de redenen waarom de Nissan Pathfinder niet meer in Europa wordt aangeboden, is de enorme carrosserie. Die is gewoon niet ontworpen voor de stad en de smallere Europese wegen in het algemeen. In zijn derde generatie is de Pathfinder een kloeke 4,81 meter lang en 1,85 meter breed. Ook de hoogte is aan de maat met 1,78 meter, om nog maar te zwijgen over het minimale leeggewicht van ruimschoots twee ton. Met een draaicirkel van meer dan twaalf meter is soepeltjes manoeuvreren een hele uitdaging.
De afmetingen en het enorme gewicht hebben ook voordelen. De Nissan Pathfinder is een echt werkpaard met veel binnenruimte. Zo is er bijvoorbeeld minstens 515 liter laadvolume beschikbaar achter de enorme achterklep. Ook kan deze mastodont perfect dienstdoen als trekkend voertuig. Met een maximaal trekvermogen van 3.000 kilogram zijn zelfs grote aanhangers en caravans kinderspel voor de Pathfinder.
Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de laatste generatie Nissan Pathfinder in Nederland:
Nissan Pathfinder
Nissan Pathfinder | |
---|---|
Marktintroductie | 2005-2014 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,81 x 1,85 x 1,87 m |
Wielbasis | 2,85 m |
Inhoud bagageruimte | 515 l |
Ledig gewicht | 2.060-2.170 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.880-2.980 kg |
Cilinderinhoud | 2.488-3.954 cm3 |
Vermogen | 145 kW (190 pk)-198 kW (269 pk) |
Koppel | 450-550 Nm |
Topsnelheid | 185-200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,9-11,0 sec |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 8,7-13,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 228-327 g/km |
Varianten
Wie kiest voor de Nissan Pathfinder, kan in eerste instantie kiezen uit drie uitvoeringen: XE, SE en LE. Dan klinken Comfort, Elegance en Premium, de oorspronkelijke benamingen tot 2007, toch een stuk aantrekkelijker en prestigieuzer. Het comfort en de luxe van de Pathfinder is over het algemeen zeer goed. Zo beschikt het model over een in hoogte verstelbaar stuurwiel, airco met twee zones, een praktische achteruitkijkcamera, licht- en regensensor en een navigatiesysteem. Vooral bij de duurdere uitvoeringen overtuigt de Nissan Pathfinder met een aangenaam comfortniveau met onder meer lederen bekleding en het Easy Entry-systeem. Tot slot, afhankelijk de persoonlijke voorkeur is de Pathfinder ook nog verkrijgbaar als vijf- of zevenzitter.
Prijzen
Het is niet langer mogelijk om een nieuwe Nissan Pathfinder te bestellen, waardoor geïnteresseerden zich nu moeten richten op de occasionmarkt. Daar variëren de prijzen tussen de 8.000 en 20.000 euro. Heel groot is het aanbod overigens niet in Nederland, zeg maar gerust summier. Voor meer keuze adviseren we ook buiten onze landsgrenzen te zoeken.
Design
Buitenkant
De Nissan Pathfinder heeft een stoer, robuust en bemeten voorkomen. Door zijn enorme omvang en offroad-looks valt hij meteen op. Stoere, functionele treeplanken aan de zijkanten, die een gemakkelijke instap mogelijk maken, doen de rest. Eigenlijk alles is grotesk aan de Pathfinder. Zo ook de koplampen, wielkasten, banden, het glaswerk rondom en de bodemvrijheid. Alles om maximaal uit de voeten te kunnen in ruig terrein.
Binnenkant
Het interieur is zeer degelijk en modern voor een offroader. Met maximaal zeven zitplaatsen is er ruimte voor de hele familie. Grote ramen aan alle kanten zorgen voor goed zicht op het overige verkeer. Niet zelden van bovenaf, want in de Pathfinder is het bovengemiddeld hoog zitten. Ook over het comfort geen beklag. Lange ritten zijn goed te doen door de comfortabele stoelen en de uitgebreide uitrusting. Of het nu gaat om een navigatiesysteem, verwarmbare stoelen of de automatische klimaatregeling met meerdere zones; de uitrusting laat vrijwel niets te wensen over.
Veiligheid
De verhoogde zitpositie draagt in grote mate bij aan de veiligheid, omdat veel obstakels op deze manier snel kunnen worden herkend. Ook de talrijke technologieën en andere gemakken verhogen het veiligheidsniveau. Neem bijvoorbeeld het camerasysteem, waarop de omgeving rondom de auto in de gaten gehouden kan worden. ABS en ESP zijn standaard, net als ISOFIX. De Pathfinder is ook uitgerust met mistlampen en een automatisch dimmende binnenspiegel. De talrijke airbags ronden het totaalpakket af. De Euro NCAP-crashtestscore van vier van de vijf sterren is navenant goed.
Alternatieven
Met de Patrol en Pathfinder heeft Nissan twee van de ’s werelds betere terreinauto’s in huis. Andere illustere terreinauto’s, tegenwoordig veelal luxe SUV’s met uitstekende terreincapaciteiten, van dit kaliber zijn de Toyota Land Cruiser, Land Rover Defender en Mercedes-Benz G-klasse