Sterke punten
- Krachtige dieselmotor
- Robuuste vierwielaandrijving
- Hoog trekvermogen
Zwakke punten
- Weinig rijdersassistentiesystemen
- Duur in gebruik
- Hard geveerd onderstel
Nissan King Cab : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan King Cab, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Nissan King Cab
-
Nissan King Cab camper
€ 39.500,-- 153.000 km
- 05/2000
- 76 kW (103 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6532WE Nijmegen -
Nissan King Cab Navara 2.3 dCi 165PK Euro6 4WD N-Connecta ✓ 3500KG
€ 34.485,-BTW verrekenbaar - 35.540 km
- 08/2019
- 121 kW (165 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
228 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5741 PL BEEK EN DONK
Interesse in een Nissan King Cab
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Nissan Ariya - Gewoon goed! Maar van elektropionier Nissan verwacht je meer ...
Nissan Qashqai E-Power review – Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?
TEST - Waarom de elektrisch aangedreven Nissan X-Trail e4ORCE geen EV is
Nissan Ariya review - Elektrische comeback maakt minder indruk dan je zou denken
Review Nissan Qashqai E-Power - De 'elektrische auto' die nog best veel benzine verbruikt
Nissan Ariya: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Werkpaard met hoge beladings- en trekcapaciteiten
- Sterk genoeg voor rijden in zwaar en oneffen terrein
- Onderstel kan een stootje hebben
- Koppelrijke motoren
Technische gegevens
Motorisatie
De Nissan King Cab Navara is met diverse benzine- en dieselmotoren geleverd. In Nederland is de pick-up vooral met dieselmotoren aangeboden. Alleen bij de eerste generatie was hij er ook met benzinemotoren. Dat waren viercilindermotoren van 2,0-liter met een vermogen van 85 pk tot 100 pk en van 2,4-liter met 103 tot 140 pk. Op de Amerikaanse markt zijn ook zescilinders geleverd van 3,0- en 3,3-liter, beide een V6. Die leverden respectievelijk 160 en 180 pk.
De King Cab is, zoals gemeld, in Nederland vooral te vinden met een dieselmotor. Afhankelijk van de modelgeneratie is dat er een met een cilinderinhoud van 2,3- of 2,5-liter. De allereerste generatie King Cab had een 2,5-liter zonder turbo, die 75 pk leverde. Bij de tweede generatie ruimde die het veld voor eentje met een turbo, waarmee het vermogen steeg naar 103 pk.
Vrijwel alle Nissans King Cab hebben een handgeschakelde vijfbak of zesbak. Die laatste tref je vooral bij de laatste vierde generatie. De eerste generatie van de Nissan King Cab (1986-1997) was daarnaast verkrijgbaar met een viertraps automaat voor de V6-benzinemotoren. De volgende modelgeneraties hadden optioneel een vijftraps automaat en die was ook leverbaar voor de 2.5 turbodiesel.
De vierde generatie Nissan King Cab had aanvankelijk een 2.5 dCi turbodiesel met 190 pk. Daarmee leverde de pick-up vlotte prestaties, zoals een sprint van 0-100 km/u in 10,8 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Door het hoge koppel van 450 Nm kan deze versie ook goed trekken. Een aanhangwagengewicht van maar liefst 2.805 kg is toegestaan! Later bij de facelift is deze motor afgelost door een 2.3 dCi met 165 pk. Daarmee was de Nissan King Cab Navara iets minder snel, maar hij presteerde beter met emissie. Deze motor voldoet aan de Euro 6-emissienorm. Bovendien ligt het koppel nog een fractie hoger met 403 Nm en het maximale trekgewicht is zelfs naar 3.500 getild.
Afmetingen
Afhankelijk van de variant weegt de Nissan King Cab Navara tussen net iets minder of net iets meer den 1.900 kg. De lengte is bovengemiddeld met 5,22 meter, evenals de breedte van 1,85 meter. Qua hoogte bereikt de pick-up 1,74 meter tot 1,84 meter. Deze enorme afmetingen komen ook tot uiting in het volume van de laadbak. Alle soorten lading en voorwerpen kunnen gemakkelijk worden vervoerd met de pick-up. Het maximale laadvermogen onderstreept dit: vanaf de derde generatie kan meer dan 1.000 kg aan laadgewicht worden meegenomen. En is de lading zwaarder, dan hang je er aanhanger achter, want de King Cab van de laatste generatie mag 3,5 ton trekken.
NISSAN KING CAB 2.5 dCi
NISSAN KING CAB 2.5 dCi | |
---|---|
Marktintroductie | 2004 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,22 x 1,85 x 1,74 m |
Wielbasis | 3,4 m |
Inhoud bagageruimte | 1.050 l |
Ledig gewicht | 1.954 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.980 kg |
Cilinderinhoud | 2.488 cm3 |
Vermogen | 142 kW (190 pk) |
Koppel | 450 Nm |
Topsnelheid | 180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,8 sec |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 8,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 222 g/km |
Varianten
De Nissan King Cab wordt sinds 1986 gebouwd. Hij is er in vier generaties, waarbij de laatste doorgaat met de naam Nissan Navara. King Cab verwijst dan naar het type, in dit geval de versie met verlengde cabine. Dat wil zeggen: het is een cabine met twee voorstoelen zoals bij de Single Cab, maar dan met achter die stoelen een circa 0,5 meter lange extra laadruimte. Tot aan het dak is daar nog heel wat in te stouwen. En die ruimte is perfect bereikbaar dankzij de twee kleine achterwaarts openzwaaiende achterdeuren. Die kun je openen nadat de voorportieren zijn geopend.
Van de Navara zijn er in verschillende versies, die verschillen qua uitrusting en extra voorzieningen en dus qua prijs. De Visia King Cab is het instapmodel en daarmee de voordeligste variant. Dit is een met vierwielaandrijving uitgeruste auto met een geïntegreerd multimediasysteem en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels.
De Acenta King Cab heeft lichtmetalen velgen, handbediende airconditioning en elektrisch inklapbare buitenspiegels. De duurdere variant is de N-Connecta King Cab, met indrukwekkende extra voorzieningen zoals lichtmetalen 18-inchwielen, intelligent key met start/stop-knop, treeplanken aan de zijkant en automatische klimaatregeling met twee zones.
Prijzen
Niet voor niets was de Nissan King Cab een van de populairste pick-ups in Nederland. Het voertuig is erg geschikt voor offroad en inspireert met een in deze klasse hoog niveau van rijcomfort. De instapprijs voor de basisversie lag rond de 50.000 euro. De rijker uitgeruste versies passeerden zelfs 60.000 euro. Overigens is de King Cab veelal voor lagere bedragen aangeschaft door bedrijven. De King Cab werd namelijk op grijs kenteken geleverd. Gebruikers die de auto puur bedrijfsmatig inzetten konden de aanschafbelasting BPM en de BTW terugvragen. Dat scheelde al snel bijna de helft van de prijs. Voor een Nissan King Cab moet je nu kijken op de occasionmarkt, want Nissan levert geen pick-up meer in Nederland. Goed onderhouden exemplaren vind je voor minder dan 20.000 euro. Een King Cab met een hoge kilometerstand en met een hogere leeftijd koop je voor minder dan 10.000 euro en heel oude exemplaren met een mindere staat van onderhoud scoor je voor enkele duizenden euro’s. Dat zijn dan wel de oudere generaties. De motor en de vierwielaandrijving gaan bij goed onderhoud lang mee. Het is een betrouwbare auto en de meeste componenten zijn robuust. Let wel op roest bij oudere exemplaren. De onderhoudskosten zijn ook hoger dan bij een personenauto, het verbruik is hoger en door het hoge gewicht word je ook hoog aangeslagen voor de motorrijtuigenbelasting.
Design
Buitenkant
De Nissan King Cab heeft een krachtig uiterlijk met een hoge voorzijde. Het agressieve front met de grote chromen grille, waarin het Nissan-logo centraal is geplaatst, springt onmiddellijk in het oog. Links en rechts zijn er grote koplampen. De oudere generaties zijn hoekig, de vierde generatie heeft meer afgeronde hoeken en wat breder uitgebouwde wielkasten. Verder is het gewoonweg een grote auto die indruk maakt met een grondspeling van 21 centimeter en een doorwaaddiepte van 45 centimeter.
Binnenkant
Het interieur van de Nissan King Cab Navara van de vierde generatie is overzichtelijk en voorzien van zowel technische voorzieningen als praktische extra uitrusting. In het midden van het dashboard bevindt zich het 8-inch multimediasysteem. Navigatie en infotainment zijn hiermee te bedienen Direct daaronder vind je de knoppen voor de airconditioning. Met een digitaal display kan de temperatuur nauwkeurig worden ingesteld. In de cockpit is er, naast de toerenteller links en de snelheidsmeter rechts, aanvullende informatie over de pick-up en externe omstandigheden zoals de temperatuur. Je kunt het infotainmentsysteem ook verbinden met je smartphone. Bij de hogere uitvoeringen zijn de stoelen bekleed met leer/alcantara. De lederen bekleding op de stuurwielrand is veelal standaard. Het interieur oogt verzorgd en doet qua beleving en uitstraling weinig onder voor dat in een doorsnee personenauto van Nissan. Voor de bediening van de vierwielaandrijving heb je een draaischakelaar. Normaal rij je met achterwielaandrijving. Bij gladheid of offroad rijden kun je 4x4 inschakelen. Voor extreem werk offroad kies je voor 4x4 Lo met lage gearing.
Veiligheid
De Nissan King Cab Navara van de vierde generatie heeft vier van de mogelijke vijf sterren in de Euro NCAP crashtest behaald. Airbags voorin, gordelspanners, knieairbags, zijdelingse hoofd- en bovenlichaamsairbags, evenals een gordelwaarschuwingssysteem of zelfs cruise control zijn standaard. Sommige veiligheidsondersteunende systemen, zoals AEB City Emergency Brake Assist of een actieve motorkap, ontbraken ten tijde van de test nog in de Nissan King Cab, wat de één ster minder in de beoordeling verklaart
Alternatieven
Als alternatief voor de Nissan King Cab komen de Ford Ranger en de Isuzu D-Max in aanmerking. De Ford Ranger heeft bijna geen zwakke punten en is qua rijcomfort iets beter dan de Navara. De Isuzu D-Max kan uitblinken met zijn zuinige motor en comfort. Qua prijs-prestatieverhouding komt hij echter niet in de buurt van de Nissan Navara. Wie bereid is aanzienlijk meer geld te betalen voor een pick-up moet ook eens kijken naar de VW Amarok.