Sterke punten
- Een échte eyecatcher
- Lekker compact en wendbaar
- Cabrio rijden mogelijk
Zwakke punten
- Weinig vermogen, dus traag
- Stevige occasionprijzen
- Roestgevoelig
Nissan Figaro : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Figaro, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Nissan Figaro
-
Nissan Figaro
€ 8.500,-- 193.636 km
- 04/1991
- 78 kW (106 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
7,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-4322TH Scharendijke -
Nissan Figaro Figaro volledige historie en taxatie
€ 14.500,-- 77.595 km
- 10/1991
- 56 kW (76 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
8,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-2671ZH Naaldwijk -
Nissan Figaro Figaro undefined
€ 9.000,-- 237.000 km
- 06/1991
- 56 kW (76 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1911KP Uitgeest
Interesse in een Nissan Figaro
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Nissan Ariya - Gewoon goed! Maar van elektropionier Nissan verwacht je meer ...
Nissan Qashqai E-Power review – Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?
TEST - Waarom de elektrisch aangedreven Nissan X-Trail e4ORCE geen EV is
Nissan Ariya review - Elektrische comeback maakt minder indruk dan je zou denken
Review Nissan Qashqai E-Power - De 'elektrische auto' die nog best veel benzine verbruikt
Nissan Ariya: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Goede redenen
- Opvallende verschijning, er zijn er maar weinig verkocht
- De Figaro is een “fixed-profile” cabrio. Het dak kan er volledig af, maar de zijkanten niet
- Zeer geschikt voor plezierritjes
Technische gegevens
Motorisatie
De Nissan Figaro was maar een jaar in productie: in 1991. Ondanks de aanvankelijke planning van slechts 6.000 exemplaren, bouwden de Japanners – vanwege de grote vraag – maar liefst 20.073 stuks. Gedurende het enige productiejaar van de Figaro had deze charmante wagen slechts één motoroptie. Onder de kap ligt een compacte 1,0-liter turbobenzinemotor met drie cilinders. De krachtbron is goed voor 56 kW (76 pk) en 106 Nm koppel. Hoewel scherpe prestaties niet zijn sterkste punt zijn, haalt de Figaro dankzij zijn lichte gewicht van 710 kg toch een indrukwekkende topsnelheid van 170 km/u. Maar je kunt je afvragen of je zo hard wil rijden met zo’n kleine auto. De motor is altijd gekoppeld aan een automaat met drie versnellingen, waardoor je niet echt sportief kunt rijden.
Afmetingen
De Nissan Figaro is een échte compacte auto, en dat zie je ook terug in zijn afmetingen. Met een lengte van 3,74 meter, een breedte van 1,63 meter en een hoogte van 1,37 meter is het een zeer compact, wendbaar voertuig. We zeiden het hierboven al: het lijkt haast een speelgoedauto. De auto beschikt wel over vier zitplaatsen, al heb je achterin maar weinig ruimte voor je benen. Eigenlijk hebben volwassenen er niets te zoeken, maar jonge kinderen kunnen het hier wel uithouden. Dankzij een wielbasis van 2,30 meter is manoeuvreren en parkeren een eitje. De bagageruimte bedraagt 280 liter maar moet wel het wegklapbare dak herbergen.
In de volgende tabel staan de belangrijkste gegevens van de Nissan Figaro.
Nissan Figaro | |
---|---|
Marktintroductie | 1991 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,38 m x 1,76 m x 1,51 m |
Wielbasis | 2,30 m |
Inhoud bagageruimte | 280 l |
Ledig gewicht | 810 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 987 cm³ |
Vermogen | 56 kW (76 pk) |
Koppel | 240 Nm |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. |
Tankinhoud | n.b. |
Verbruik | 7,0 l/100km |
CO₂-uitstoot | 135 g/km |
Varianten
Nissan hield het overzichtelijk bij de Figaro: er was één model, één motoroptie en één uitvoering. De keuzemogelijkheden beperkten zich voornamelijk tot kleuren, aangezien kenmerken zoals ivoorkleurig lederen bekleding, airconditioning en een Cd-speler standaard waren bij de Figaro.
Prijzen
Op de occasionmarkt zijn er niet veel Figaro’s te vinden. Niet zo gek, want er zijn maar 20.073 exemplaren gebouwd. Bovendien waren ze oorspronkelijk niet bedoeld voor de Europese markt. Omdat Europanen de auto zo schattig vonden, zijn er veel geïmporteerd. De auto is echter niet gemaakt om aan de rechterkant van de weg te rijden, dus hou er rekening mee dat het stuur altijd aan de rechterkant zit. Af en toe kom je een unieke omgebouwde Figaro tegen met het stuur aan de linkerkant.
De schaarste van de Figaro draagt bij aan zijn stevige prijskaartje, en het imago van deze auto speelt ook een aanzienlijke rol in de kosten. Voor minder dan 9.000 euro kom je zelden een exemplaar tegen. Er wordt vaak zelfs het dubbele bedrag gevraagd voor de schattige retro-roadster. Veel exemplaren hebben inmiddels een hoge kilometerstand bereikt, want eigenaren kopen de auto vaak om er in de zomer optimaal van te genieten.
Design
Buitenkant
De Nissan Figaro heeft een onmiskenbaar retro-uiterlijk dat doet denken aan de glamoureuze autostijl van de jaren '60. Met zijn compacte formaat en afgeronde vormen straalt deze charmante stadsauto een tijdloze elegantie uit. Het opvallende ontwerp omvat kenmerkende details zoals de dakbogen, die zowel praktisch als esthetisch zijn, en de karakteristieke chromen spiegels, bumpers en deurgrepen die een vleugje vintage flair toevoegen. Ook de koplampen zijn voorzien van chromen omranding. De Figaro is verkrijgbaar in een selectie van pastelkleuren, waardoor hij een extra levendig en speels karakter krijgt.
Binnenkant
Het interieur van de Nissan Figaro straalt dezelfde retro-chic stijl uit als zijn opvallende exterieur. Zodra je de deur opent, word je begroet door een ambiance die doet denken aan een klassieker uit de jaren '60. De zitplaatsen zijn bekleed met hoogwaardig ivoorkleurig leer, wat een vleugje luxe toevoegt aan de compacte stadsauto.
Het dashboard is eenvoudig en overzichtelijk, met een centrale klok die de aandacht trekt en het nostalgische gevoel versterkt. Houten accenten en verchroomde details voegen een vleugje klasse toe aan het geheel. Ondanks zijn bescheiden omvang voelt het interieur van de Figaro verrassend ruim aan, mede dankzij slim ontworpen opbergruimtes.
De Figaro is uitgerust met moderne gemakken, zoals airconditioning en een CD-speler, die standaard aanwezig zijn. Ook de ronde tellerklokken zijn een knipoog naar vroegere tijden, net als het driespakige stuurwiel.
Veiligheid
Hoewel de Nissan Figaro bekend staat om zijn opvallende retro-stijl en charmante uitstraling, moeten potentiële eigenaars zich bewust zijn van enkele beperkingen op het gebied van veiligheidsvoorzieningen. De Figaro, oorspronkelijk in de late jaren '80 ontworpen, voldoet niet aan de hedendaagse veiligheidsnormen die we tegenwoordig in moderne auto's vinden.
De auto is niet uitgerust met geavanceerde veiligheidssystemen en moderne kreukelzones, die nu als standaard worden beschouwd in de auto-industrie. Bovendien kan de beperkte omvang van de Figaro een impact hebben op de algehele botsveiligheid in vergelijking met grotere, modernere voertuigen.
Als je overweegt een Nissan Figaro aan te schaffen, is het dus belangrijk om realistisch te zijn over de veiligheidsaspecten en rekening te houden met de technologische beperkingen van zijn tijd. De Figaro is wel uitgerust met airbags, maar daar blijft het wel bij qua veiligheidsuitrusting.
Alternatieven
De Nissan Figaro heeft eigenlijk geen concurrenten. In de jaren '90 bouwde Nissan een auto met een design dat teruggreep naar de jaren '60, iets wat geen enkele andere autofabrikant op dat moment deed. Hoewel je kunt stellen dat ook de moderne Mini en Fiat 500 als retro-auto's kunnen worden beschouwd, kwamen deze modellen pas na de introductie van de Figaro op de markt. Met recht kan gezegd worden dat de Figaro een unieke auto is, waarvan je geen tweede zult tegenkomen. De Figaro vormde wel de inspiratie voor de makers van de Daihatsu Copen, ook een Japanse compacte retro-tweezitter, die in 2001 op de markt verscheen.