Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
VT-181_Elektrische_Nissan_Ariya.jpg

Elektrische Nissan

1 / 5
VT-181_Elektrische_Nissan_Ariya.jpg
nissan leaf 870
Nissan Leaf 2022 (4)
Nissan-Ariya-Front-Front
Nissan-Ariya-Back

Elektrische Nissan

Nissan was een van de eerste autofabrikanten die een volledig elektrische auto op de markt brachten. De eerste generatie van de Nissan Leaf verschijnt in 2011 in Nederland, de tweede in 2017. De Ariya, de elektrische SUV van Nissan, verschijnt in 2022. Beide modellen zijn nog leverbaar. Lees meer.

Highlights van elektrische modellen van Nissan

  • Ruim interieur dankzij elektrische aandrijving
  • De Leaf biedt een actieradius van maximaal 385 kilometer (WLTP)
  • De Ariya komt volgens WLTP 510 kilometer ver
  • De Nissan Ariya kan een aanhanger tot 750 kilogram trekken, met vierwielaandrijving zelfs een van 1.500 kilogram

Welke elektrische modellen van Nissan zijn leverbaar?

Sinds 2010 biedt Nissan de volledig elektrische Leaf aan, een vijfdeurs hatchback in de middenklasse, met voorwielaandrijving. Nissan updatet de Leaf in 2013 en biedt dan ook een versie aan met een grotere batterij voor meer actieradius. Het vermogen is voor alle versies gelijk – 80 kW (109 pk) – maar de grotere batterij (30 in plaats van 24 kWh) zorgt voor een actieradius van in theorie 250 in plaats van nog geen 200 kilometer (175 kilometer vóór de facelift).

Nissan introduceert de tweede generatie van de Leaf in 2017. Vanaf 2022 is ook de Nissan Ariya leverbaar.

Modellen en uitvoeringen elektrische Nissan

Nissan Leaf

De tweede generatie van de Nissan Leaf is er met een batterijcapaciteit van 39 en 59 kWh. Bij een kalme rijstijl en warm weer biedt de grootste batterij in de praktijk een actieradius van bijna 300 kilometer (385 kilometer volgens de officiële WLTP-meting, 270 voor de kleine batterij). De batterij is binnen een uur weer op te laden van 20 tot 80 procent. Hoewel de meeste moderne elektrische auto’s dit in de helft van de tijd kunnen, zijn hierdoor langere ritten nu ook met de Nissan Leaf praktisch haalbaar.

De Nissan Leaf met de 39 kWh-batterij heeft een motorvermogen van 110 kW (150 pk) en een koppel van 320 Nm. Daarmee sprint de Leaf in 7,9 seconden vlot vanuit stilstand naar 100 km/u. De 59 kWh-variant heeft een motorvermogen van 160 kW (217 pk) en 340 Nm en spurt zelfs nog een seconde sneller naar de honderd.

De Nissan Leaf is er in de uitvoeringen Acenta, N-Connecta en Tekna. Met de basisversie van de Leaf ben je al verzekerd van onder meer automatische airconditioning, cruise control, een uitgebreid infotainmentsysteem met telefoonconnectie via Apple CarPlay en Android Auto en een scala aan moderne rijhulp- en veiligheidssystemen. De duurdere uitvoeringen onderscheiden zich vooral met een sportiever aangekleed exterieur, uitgebreide LED-verlichting en een warmtepomp waarmee je het interieur kunt voorverwarmen.

De Nissan Leaf is met zijn lengte van net geen 4,5 meter en een breedte en hoogte van respectievelijk 1,78 en 1,55 meter wat groter dan de gemiddelde vijfdeurs hatchback. De inzittenden zullen verrast zijn door de binnenruimte. De Nissan Leaf is gewoon een prima gezinsauto. Bovendien is de bagageruimte eveneens riant, met een inhoud van 400 liter.

Nissan Ariya

Voor de aandrijflijn kent de Nissan Ariya drie configuraties. De eerste is voorwielaandrijving met een elektromotor met 160 kW (217 pk) en een batterij van 63 kWh die goed is voor een actieradius van ruim 400 kilometer. De tweede is eveneens voorwielaandrijving met een elektromotor met 178 kW (242 pk) vermogen en een batterij van 87 kWh die een actieradius oplevert van ruim 530 kilometer. De ultieme optie is vierwielaandrijving met twéé elektromotoren, een systeemvermogen van 225 kW (306 pk) en de grootste van de twee batterijen die in deze configuratie een actieradius van ruim 510 kilometer biedt. Voor alle drie geldt echter: theoretische actieradius volgens WLTP.

De Nissan Ariya is er in zes uitrustingsniveaus. De basisuitvoeringen Limited Edition en Engage zijn er niet voor de vierwielaangedreven versie. De luxere versies Advance en Evolve zijn er wel voor alle drie aandrijflijnen. De Evolve+ en Performance zijn voorbehouden aan de vierwielaangedreven Ariya.

De Nissan Ariya is 4,60 meter lang, 1,85 meter breed en 1,66 meter hoog, iets groter dan de Leaf. Hij biedt plaats aan vijf personen en 468 liter bagage. Met AWD is de bagageruimte nog 415 liter. De vierwielaangedreven Ariya mag een aanhanger van 1.500 kilogram trekken, de voorwielaangedreven een van 750 kilogram.

Hoeveel kost een elektrische Nissan?

Nieuwprijzen

De huidige Nissan Leaf kost je minimaal rond de 34.000 euro. De sterkere e+-versies met extra vermogen kosten zo’n 39.000 tot 43.000 euro.

Nissan biedt de nog jonge Ariya aan voor prijzen vanaf ongeveer 41.000 euro. Dan heb je een versie met een batterij van 63 kWh. De versies met de 87 kWh beginnen qua prijs bij een kleine 44.000 euro. Versies met e-FORCE vierwielaandrijving en twéé elektromotoren zijn leverbaar voor prijzen vanaf zo’n 54.000 euro, oplopend tot bijna 66.000 euro.

Prijzen voor occasions

Het aanbod occasions van de Nissan Leaf is best groot, maar de auto is dan ook al even op de markt. Occasions van het huidige model – de tweede generatie van na 2017 – variëren in prijs van ongeveer 10.000 euro voor exemplaren met de kleinere accu én veel kilometers, tot pak hem beet rond de 40.000 euro voor een vrijwel nieuw exemplaar met grotere batterij en weinig kilometers.

Voor occasions van de eerste generatie moet je een budget reserveren van minimaal ongeveer 5.000 euro, maar dan moet je ook wel rekening houden met – zeker voor een volledig elektrische auto – aanzienlijke kilometerstanden van een ton en veel meer. De jongste occasions van de eerste generatie ‘doen’ nog maximaal zo’n 13.000 euro.

Occasions van de Nissan Ariya zijn natuurlijk nog niet zo oud, dus de prijzen liggen niet veel onder de nieuwprijs. Het aanbod is aanzienlijk en vraagprijzen beginnen bij ongeveer 35.000 euro voor een exemplaar met een batterij van 63 kWh. Voor exemplaren met de grotere batterij liggen de vraagprijzen rond de 45.000 euro en hoger. Een occasion met vierwielaandrijving gaat al snel naar de 50.000 euro. Natuurlijk hangen occasionprijzen ook af van de uitvoering en de kilometerstand, maar heel veel van de aangeboden Ariya’s hebben nog maar weinig gereden. De meest ervaren exemplaren hebben enkele tienduizenden kilometers op de teller, de meeste veel minder.

Veelgestelde vragen

Is de Nissan Leaf interessant als occasion?
De Nissan Leaf staat te boek als betrouwbaar, met lage onderhoudskosten. Als je een oud exemplaar koopt, moet je wel genoegen nemen met een geringe actieradius door de nogal bescheiden accucapaciteit van de eerste lichting modellen. Doordat de Nissan Leaf al vrij lang meegaat, is er redelijk veel en een uiteenlopend aanbod op de occassionmarkt. Dat heeft als voordeel dat de prijzen veelal aantrekkelijk zijn ten opzichte van latere EV’s. Maar ga eens bij jezelf te rade: hoeveel kilometer rijd je dagelijks nou werkelijk? Over het algemeen toch wel minder dan 40 kilometer. Nou, de bescheiden actieradius van de eerste Leaf is zo’n 150 kilometer, genoeg voor een paar dagen woon-werkverkeer, toch?
Welke alternatieven zijn er voor de Nissan Leaf?
Het aanbod nieuwe elektrische auto’s is tegenwoordig zeer omvangrijk. Op basis van prijsniveau is de MG4 Electric een geduchte concurrent. Ze lijken uiterlijk ook wel een beetje op elkaar. Verder is er bijvoorbeeld de Citroën ë-C4 en de Cupra Born voor prijzen rond de 35 mille.
Wat is de actieradius van de Nissan Ariya?
De Nissan Ariya kan, afhankelijk van de configuratie, 408 tot 533 km rijden op een batterijlading volgens de WLTP-cyclus.
Is de Nissan Ariya ook te voorzien van een trekhaak?
De Nissan Ariya kan optioneel geleverd worden met een trekhaak, waarmee je 750 kilo (FWD) tot 1.500 kilo (AWD) kan trekken.