Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-cube-side

Nissan Cube

1 / 4
nissan-cube-side
nissan-cube-front
nissan-cube-interieur
nissan-cube-back

Sterke punten

  • Ludiek en sympathiek design
  • Bijzondere verschijning
  • Doordacht ingedeeld interieur
  • Ruim en praktisch

Zwakke punten

  • Niet iedereens lieveling
  • Zijwindgevoelig
  • Zeer beperkt motoraanbod
  • Kortstondig geleverd

Nissan Cube : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Cube, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan Cube: rijdende kubus die zorgt voor een glimlach

De Japanse cultuur kan soms een beetje maf uit de hoek komen, en dat bedoelen we louter positief. Japanners hebben bijvoorbeeld een voorliefde voor zeer markante auto’s: hoog en hoekig van vorm en het liefst gecombineerd met een ludieke (design)twist. De Nissan Cube is hier een schoolvoorbeeld van. Lees meer.

Interesse in een Nissan Cube

Nissan Cube occasions
Nissan Cube dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Sympathiek design dat reacties oproept
  • Ruimer dan je denkt door doordacht interieur
  • Tovert automatisch een lach op menig gezicht

Technische gegevens

Motorisatie

De Nissan Cube is in Nederland slechts iets langer dan een jaar leverbaar geweest, van begin 2010 tot aan het einde van de lente van 2011. Veel zijn er dus niet en dat maakt de spoeling dun op de occasionmarkt. Er was slechts één motorvariant verkrijgbaar in ons land: een 1,6-liter benzinemotor met een vermogen van 81 kW (110 pk) en een koppel van 153 Nm. Voor de lichtgewicht Cube (1.090 kg leeggewicht) ruim voldoende om vlotjes door het verkeer te manoeuvreren, inclusief enige reservevermogen. Eventjes een voorligger inhalen of gewoon versnellen hoefde niet lang te duren, mede vanwege de handgeschakelde versnellingsbak met korte overbrengingen. Op hogere kruissnelheid, bijvoorbeeld op de snelweg, neemt het geluidsniveau in het interieur wel significant toe zodra de 100 km/u wordt overschreden. De hoogste vijfde versnelling zou met een langere overbrenging in die situatie stiller en comfortabeler zijn geweest. Ook met het oog op brandstofverbruik, al is de Nissan Cube – ondanks zijn geblokte vormgeving met frontaal oppervlak – met een realistisch verbruik van 1 op 15 niet overdreven dorstig. De acceleratie naar 100 km/u verloopt in 11,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 175 km/u.

Gecharmeerd van de Nissan Cube maar mag het gerust nog wat zuiniger, houdt dan Autoscout24.be in de gaten? In bijvoorbeeld België is de Cube ook geleverd met de 1.5 liter dCi 110 diselmotor van Renault. Dat blok staat te boek als uiterst soepel en spaarzaam, mede dankzij een manuele versnellingsbak met niet vijf, maar zes verzetten.

Afmetingen

De Nissan Cube lijkt – met name op foto’s – een compacte auto, maar wanneer je het model in levenden lijve ziet of geparkeerd ziet staan naast de gemiddelde hatchback valt dat reuze mee. In lengte meet de Cube bijna 4 meter. Dit bij een hoogte en breedte van respectievelijk 1,67 en 1,70. Zoals valt op te merken is de Cube bijna evenzo hoog als breed. Combineer dit met de hoekige vormgeving en binnenin is er meer leefruimte voorhanden dan je wellicht op het eerste oog zou denken. Dit komt ook door het al net zo guitige interieurdesign waarbij Nissan slim is omgegaan met de beschikbare ruimte. Een element dat het ruimtegevoel versterkt is het vele glaswerk rondom, plus de lichte kleuren van de bekleding. De standaard bagageruimte bedraagt overigens 255 liter. Handig is de verschuifbare achterbank waardoor er gevarieerd kan worden tussen meer beenruimte achterin of juist meer bagageruimte.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Nissan Cube:

Nissan Cube
Marktintroductie 2010
Lengte x breedte x hoogte 3,98 x 1,67 x 1,70 m
Wielbasis 2,53 m
Inhoud bagageruimte 255 l
Ledig gewicht 1.090 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.700 kg
Cilinderinhoud 1.598 cm3
Vermogen 81 kW (110 pk)
Koppel 153 Nm
Topsnelheid 175 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,3 sec
Tankinhoud 52 l
Verbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 151 g/km

Varianten

Het leveringsprogramma van de Nissan Cube was uiterst eenvoudig en overzichtelijk. Eén carrosserievariant, één motor, twee uitrustingniveaus en een handvol kleuren. Het basismodel luisterde naar de naam Pure. De meest luxe uitvoering heette Zen, en die naam kun je best letterlijk nemen zodra je bent ingestapt. De al net zo bijzondere en efficiënte interieurlay-out met veel lichtinval – mede dankzij een groot zonnedak – in combinatie met lichte, rustgevende kleuren zorgen voor een ontspannen ambiance. En bovenop het dashboard is er een "grasperkje" te vinden dat net als een Zen-tuin geen direct doel dient, maar wel bijdraagt aan de bijzondere sfeer binnenin. Hoe geinig is dat!

Prijzen

Rond het jaar 2010 kon je de Nissan Cube nieuw bestellen voor prijzen rond 20.000 euro. Het Zen-topmodel voorzien van automaat stond in de prijslijst voor 23.000 euro. Inmiddels is de Cube al meer dan tien jaar niet meer nieuw leverbaar. Dat betekent doorgaans dat de actuele occasionprijs een stuk zachter en betaalbaar is. Echter zie maar eens een Cube als occasion te vinden. Dat valt niet mee vanwege de beperkte tijd dat hij nieuw is geleverd en vanwege het feit dat er geen tienduizenden exemplaren van zijn verkocht in Europa. Weet je er toch eentje te vinden, dan bedraagt de vraagprijs tussen 3.000 tot 7.000 euro.

Design

Buitenkant

Tja, enerzijds valt er zoveel te schrijven over het asymmetrische design van de Nissan Cube. Anderzijds behoeft het uiterlijk ervan geen enkel betoog zodra -ie op je netvlies brandt. Noem het vreemdsoortig, ludiek, speels, grappig, afschuwelijk… polariserend is het exterieurdesign zonder enige twijfel. De visuele impact van de Nissan Cube maakte de tongen dan ook behoorlijk los, waar ook. Sterker, wij durven best te beweren dat de Cube meer hoofden doet draaien dan menig supercar. Veelal gevolgd met een duimpje omhoog, gepaard met een brede grimas.

Ervaar de Cube in de praktijk en je ontdekt steeds meer bijzondere designvondsten. Bijvoorbeeld dat alleen de rechter zijruit doorloopt in de achterruit. En wie aandachtig kijkt, ziet dat de achterklep niet omhoog scharniert, maar zijwaarts. Gevolg: aan slechts één kant was er ruimte voor een raam, aan de andere kant zit een scharnier.

Binnenkant

Het hoekige ontwerp van de Cube biedt als vanzelfsprekend een aanzienlijke binnenruimte. De hoofd- en beenruimte zijn echt riant. Menig andere midi-MPV biedt minder. Tel hierbij de verschuifbare achterbank en de vele opbergvakje, compartimenten, haakjes en meerdere bekerhouders op en de Nissan Cube ontpopt zich tot een auto waar zelfs het grootste chagrijn nog vrolijk van wordt.

Veiligheid

Het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP testte de Nissan Cube in 2010 en gaf het een verdienstelijke score van 4 sterren (uit maximaal 5). Dat het een ster moet missen, had vooral te maken met de beperkte bescherming van voetgangers. Iets wat niet zo verwonderlijk is vanwege zijn hoekige design (lees: grote frontale oppervlak met stompe neus). Op het gebied van veiligheidsmiddelen scoort de Cube dan weer bovengemiddeld. Zo zijn de belangrijkste airbags standaard, evenals Isofix-bevestiging voor de kinderzitjes, snelheidsbegrenzer en een elektronisch stabilisatiesysteem (ESC)

Alternatieven

In Europa en in het bijzonder Nederland is de spoeling uiterst dun als het gaat om alternatieven voor de Cube. Dat maakt dat deze Nissan maar uiterst weinig andere auto’s als zijn gelijke hoeft te zien. Eigenlijk de enige twee auto’s die in de buurt komen en ook in Nederland zijn geleverd zijn de Kia Soul en Daihatsu Materia.

FAQ

Hoeveel Nissan Cube exemplaren zijn er verkocht in Europa?
De Nissan Cube is zeldzaamheid in Europa. Tussen eind 2009 en medio 2011 zijn er slechts 5.800 stuks van verkocht. Er staan slechts enkele exemplaren te koop op Autoscout24, verspreid door Europa.
Hoeveel weegt de Nissan Cube?
De Nissan Cube heeft een bescheiden leeggewicht van 1.090 kilogram, wat het model gunstig maakt in de wegenbelasting (MRB).
Waaraan ontleent de Nissan Cube zijn (opvallende) vormgeving?
De Nissan Cube is gemodelleerd naar het voorbeeld van een populair en cultureel autoconcept in Japan, de zogenoemde ‘kei car’. Dat was een zeer compacte auto, vaak met een hoekige, hoge en tegelijk smalle carrosserie. De Cube is echter groter en daarmee praktischer.

Beoordelingen voor Nissan Cube

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details