Sterke punten
- Geschikt voor veel doeleinden
- Robuust chassis als basis voor op- en ombouw
- Goed zicht uit de cabine
Zwakke punten
- Weinig rijdersassistentiesystemen
- Niet de modernste in zijn soort
- Weinig verfijnde motoren en onderstel
Nissan Cabstar : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Cabstar, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Nissan Cabstar
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Nissan Ariya - Gewoon goed! Maar van elektropionier Nissan verwacht je meer ...
Nissan Qashqai E-Power review – Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?
TEST - Waarom de elektrisch aangedreven Nissan X-Trail e4ORCE geen EV is
Nissan Ariya review - Elektrische comeback maakt minder indruk dan je zou denken
Review Nissan Qashqai E-Power - De 'elektrische auto' die nog best veel benzine verbruikt
Nissan Ariya: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Werkpaard met veel mogelijkheden
- Betrouwbare, robuuste technologie
- Cabine boven de motor, waardoor er veel ruimte is voor lading
- Ook met dubbele cabine
Technische gegevens
Motorisatie
De Nissan Cabstar die we hier bespreken kwam in 2006 op de markt als de grootste bedrijfswagen van dit merk, nog boven de grote bestelbus Interstar. In 2021 is een bescheiden facelift doorgevoerd en ging hij door het leven als NT400 Cabstar. Het is eigenlijk ook een kleine vrachtauto, omdat hij met zijn GVW in de zogenaamde 3,5 ton plus klasse zit. Dat wil zeggen dat hij met zijn eigen gewicht en lading meer dan 3.500 kg mag wegen en er zijn zelfs uitvoeringen met dubbele achterbanden met een GVW tot tien ton.
Bij de Cabstar waren er sinds 2006 twee dieselmotoren mogelijk, van 2,5-liter en 3,0-liter. De 2.5 dCi was er met vermogens van 110 pk tot 150 pk en een koppel van 270 tot 350 Nm. De 3.0 dCi leverde 150 pk en 350 Nm koppel. Beide motoren reageren krachtig op het gas en leveren het maximale koppel al vanaf 1.400 toeren. Veel meer dan 3.000 toeren hoef je ook niet te maken, omdat daar de trekkracht merkbaar afneemt. De Nissan Cabstar heeft een handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbak. Een automaat is niet mogelijk.
Afmetingen
Nissan heeft de Cabstar geleverde als enkele cabine met gesloten laadbak, ook als dubbele cabine en met een kaal chassis voor de opbouw van tal van zaken. We houden het hier bij de versie met enkele cabine. Die werd geleverd in lengtes van 4,856 tot 6,956 meter. De breedte was altijd 1,875 meter en de hoogte varieerde van 2,1 tot 2,33 meter. De wielbasis hield gelijke pas met de lengtevariatie: 2,5 tot 4,3 meter. Het laadvermogen voor de standaard enkele cabine bedroeg tot 2.500 kg. Het GVW lag tussen de 3,4 en 4,5 ton. De laatste moest je rijden met een groot rijbewijs C.
NISSAN CABSTAR 3.0 dCi
NISSAN CABSTAR 3.0 dCi | |
---|---|
Marktintroductie | 2006 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,856 - 6,956 x 1,875 x 2,1 – 2,33 m |
Wielbasis | 2,5 – 4,3 m |
Inhoud bagageruimte | 10,6 – 23,4 m3 l |
Ledig gewicht | Afhankelijk uitvoering |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.400 – 4.500 kg |
Cilinderinhoud | 3.488 cm3 |
Vermogen | 110 kW (150 pk) |
Koppel | 350 Nm |
Topsnelheid | 135 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 10 - 12 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Nissan Cabstar is zoals gezegd geleverd in vele varianten: enkele cabine, dubbele cabine, kale chassis-cabine met een open laadbak of een grote meubelbak. Er was geen keuze uit uitvoeringen. Wel waren enkele opties aan te vinken, zoals een geveerde bestuurdersstoel. De bestuurdersstoel is op vele manieren instelbaar en ook het stuurwiel is in hoogte te verstellen. Een airbag aan de bestuurderszijde is standaard. Nissan leverde ook standaard airconditioning. In de cabine zijn er twee zitplaatsen gescheiden door een brede tussenconsole waaronder in feite de motor huist. De dubbele cabine heeft een achterbank met plek tot aan 4 inzittenden naast elkaar.
Prijzen
Nieuw kun je een Nissan Cabstar in Nederland niet meer kopen. De Nissan NT400 Cabstar is nog tot 2022 geleverd. Voor een Cabstar ben je nu aangewezen op de occasionmarkt. Daar vind je vooral exemplaren met een specifieke opbouw, zelfs met hoogwerker. De prijzen variëren sterk van enkele duizenden euro’s voor niet zo heel nette exemplaren tot wel 30.000 euro voor een Cabstar met een hele specifieke opbouw. Die bepaalt dan in hoge mate de waarde. De eerder genoemde hoogwerker is bijvoorbeeld vrij duur en ook gewild voor bepaalde bedrijfsmatige activiteiten. De motor en de vierwielaandrijving gaan bij goed onderhoud lang mee. Het is een betrouwbare auto en de meeste componenten zijn robuust. Let wel op roest bij oudere exemplaren. De onderhoudskosten zijn ook hoger dan bij een personenauto, het verbruik is hoger en door het hoge gewicht word je ook hoog aangeslagen voor de motorrijtuigenbelasting.
Design
Buitenkant
De Nissan Cabstar is uitgerust met hoge, diep doorgetrokken zijruiten en een eveneens hoge voorruit. Oogt stoer en vrachtwagenachtig en hierdoor heeft de bestuurder een goed zicht op de spiegels en op de directe omgeving. Daarnaast beschikt de Cabstar standaard over schijfremmen en een airbag aan de bestuurderszijde. Bovendien is de cabine gebouwd met een versterkte stalen structuur. De vormgeving is strak en de voorzijde is recht met daarin duidelijk de kenmerkende grille van Nissan en opvallend grote koplampen. Eigenlijk is het recht toe-recht aan functioneel design.
Binnenkant
Het interieur van de Nissan Cabstar is functioneel en doordacht. Het dashboard is traditioneel van opzet met alle schakelaars en bedieningsfuncties dichtbij de bestuurdersplek. Er zijn in de middenconsole diverse opbergvakken en ook bovenop het dashboard en in de portieren. Ook de brede middenconsole is een plek waar je spullen kwijt kan en achter de stoelen zijn er eveneens bergvakken te vinden. Je ziet veel hard kunststof. Het is een bedrijfswagen en dan moet alles robuust zijn en makkelijk schoon te houden. Tapijt zul je niet vinden op de vloer, wel stevig rubber.
Veiligheid
De Nissan Cabstar is niet beoordeeld door Euro NCAP. De veiligheid is gediend door abs, stabiliteitscontrole, een krachtig remsysteem en een airbag voor de bestuurder. Ook heeft Cabstar gordelspanners. Het goede zicht door de grote voorruit en zijruiten dragen evenzeer bij aan de veiligheid.
Alternatieven
Als alternatief voor de Nissan Cabstar kun je denken aan de Mitsubishi Canter. De Iveco Daily is een andere bedrijfswagen die evenveel mogelijkheden biedt. Of kijk eens naar een Nissan Interstar: de grootste bus van het merk, waarvan de Renault Master een evenknie is. De aandrijflijn van de Cabstar is trouwens nagenoeg gelijk aan die van de Interstar en Master.