Sterke punten
- V6 motor
- Prestaties
- Ophanging
Zwakke punten
- Onderhoud
- Parkeren
- Windruis
Nissan 300 ZX : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan 300 ZX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Nissan 300 ZX
-
Nissan 300 ZX 300 ZX Z32 2+2 3liter 6 cilinder
€ 7.500,-- 150.206 km
- 02/1990
- 197 kW (268 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3833BD LEUSDEN -
Nissan 300 ZX 3.0 V6 Twin Turbo Automatik Targa
€ 13.950,-- 103.336 km
- 02/1993
- 197 kW (268 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3141ka MAASSLUIS -
Nissan 300 ZX Twin Turbo, handgeschakeld, 2+0
€ 10.000,-- 179.892 km
- 08/1990
- 294 kW (400 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7206AT Zutphen -
Nissan 300 ZX Twin Turbo Automatik
€ 13.250,-- 235.000 km
- 05/1991
- 197 kW (268 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4007 Tiel -
Nissan 300 ZX 300 ZX Targa - ONLINE AUCTION
€ 18.000,-- 155.715 km
- 11/1984
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-1422 AE UITHOORN -
Nissan 300 ZX Twin Turbo \\ 34.000Km !!
€ 46.950,-- 34.711 km
- 08/1990
- 197 kW (268 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2665 NW BLEISWIJK
Interesse in een Nissan 300 ZX
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Nissan Ariya - Gewoon goed! Maar van elektropionier Nissan verwacht je meer ...
Nissan Qashqai E-Power review – Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?
TEST - Waarom de elektrisch aangedreven Nissan X-Trail e4ORCE geen EV is
Nissan Ariya review - Elektrische comeback maakt minder indruk dan je zou denken
Review Nissan Qashqai E-Power - De 'elektrische auto' die nog best veel benzine verbruikt
Nissan Ariya: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Nieuw is hij niet meer te krijgen, maar als occasion is hij relatief goedkoop aan te schaffen. Hoewel de krachtbron boordevol toptechniek zit, is de V6 een betrouwbare motor gebleken, mits nauwkeurig onderhouden.
- Hij is in een Targa-uitvoering te kopen, eerder een T-roof, met twee apart weg te nemen dakpanelen. De baar in het midden zorgde voor een stijf koetswerk, je kunt open rijden, zonder dat je met een kwetsbaar stoffen dak moet rekening houden.
- De prestaties van de V6 mogen vandaag wel haalbaar blijken, in de jaren negentig waren die ronduit indrukwekkend, vooral door het maximumkoppel (375 Nm) was een automaat geen nadeel. De 300 ZX was niks meer of minder dan de ver vooruitgeschoven voorloper op de GT-R.
Belangrijke gegevens
De 300 ZX werd hoofdzakelijk ontwikkeld om de Corvette af te troeven en slaagde daar in de VS ook voortreffelijk in, ondanks het ontbreken van een big block. De Z serie heeft in de VS altijd een prima reputatie gehad. In Europa had hij het, met heersende fiscaliteit, lastiger. Hij kon vergelijkbare prestaties neerzetten als de Porsche 911 Carrera 2, maar had zijn imago tegen.
Zijn agiliteit kreeg de 300 ZX van een (beperkt) meesturende achteras, waarvoor Nissan HICAS als naam bedacht. De achterwielen gingen daar, naargelang de snelheid en de stuuruitslag, tegengesteld aan de voorwielen bewegen. Dat gaf de 300 ZX een indrukwekkend bochtgedrag.
De remmen van de 300 ZX hadden voor die tijd gigantische schijven (28 cm diameter voor, geventileerd) en even krachtige klauwen. Het ABS-systeem kwam van Bosch, het stuur had een snelheidsafhankelijke bekrachtiging.
Hou er rekening mee dat de 300 ZX weliswaar goedkoop valt aan te schaffen, maar behoorlijk wat kost om te onderhouden. De onderhoudsintervallen zijn kort en hij heeft ook duur schoeisel om de velgen staan.
Motoren
De 300 ZX van de eerste generatie (tot 1990) kreeg een V6 met enkele turbo, maar wel 16 V en dubbele bovenliggende nokkenassen. Net geen 3.0 l cilinderinhoud en zo goed voor 229 pk, waardoor hij begrensd werd op 250 km/h. Zuinig was hij niet, op 15 l (100 km) mocht je altijd rekenen. Vanaf 1990 kwam er met de Z32 een hoop techniek bij: variabele kleppentiming, een geavanceerde multipoint injectie, dubbele turbo met intercooler met als resultaat: 286 pk, 375 Newtonmeters, ongehoord in die tijden en een automaat was aan te raden. Hij was een stuk spaarzamer met de benzine: 12,5 l over 100 km.
Afmetingen
De Z32 was 4,52 m lang, 1,8 m breed, 1,23 mm hoog, met een wielbasis van 2,6 m. In de koffer kon 326 l (extra plaats op de noodzitjes), in de tank kon 70 l. Er stonden standaard 16 inch wielen gemonteerd, vooraan 225/50 banden, achteraan 245/45. Alles bij elkaar zette hij 1.644 kg op de weegschaal. De Z31 was een stuk lichter: 1.430 kg. Hij op een paar millimeter na even breed als lang, wel iets hoger: 1,31 m. De wielbasis was iets korter (2,52 m), de tank groter (77 l). Hij was gehomologeerd om een aanhanger te trekken (600 kg, ongeremd).
Varianten
Hoewel de Z31 nog als coupé werd geleverd, van de Z32 werd een T-roofversie gebouwd, Targa in Nissantaal. Van de Z32 werd ook nog een zeldzame cabrio uitvoering gezien, maar die was vooral voor de VS bedoeld. Alle ZX’ modellen waren met een handgeschakelde 5-bak of met een 4-traps automaat te kopen.
Prijzen
Bij zijn introductie moest de Z32 bijna € 60.000 kosten, de laatst bekende prijs voor een nieuwe 300 ZX coupé was omgerekend zo’n € 70.000. In de jaren 90 was dat een fors bedrag, maar wel een stuk goedkoper van zijn concurrenten. Als occasion is het model een stuk goedkoper. Wie een beetje zoekt kan een Z32 voor € 20.000 kopen.
Design
Exterieur
De Z31 maakte komaf met de hoekige lijnen van zijn voorganger. Hij kreeg in zijn eerste versie (Z31) semi-opklapbare koplampen vooraan, achteraan de welhaast traditionele lichtbalk van Nissan. Bij de Z32 waren de opklappende koplampen verdwenen en zaten die netjes achter glas. Hij kreeg zo een stoerder uiterlijk. Achteraan was er een (al dan niet discrete) spoiler op de achterklep, die gezegend was met een forse ruitenwisser, onder de klep brede lichten, netjes in 2 rijen van 3. Toen al: 4 uitlaten. Massieve bumpers rondom moesten hem door de VS-homologatie helpen. Met de grote achterklep kon je makkelijk op de achterbank geraken om daar spullen te deponeren, zodat er toch flink wat bagage mee kon.
Interieur
De cockpit is duidelijk rondom de chauffeur ontworpen met een hoge middentunnel die langzaam in de middenconsole omhoog gaat, met een hooggeplaatste korte pook. De middenconsole was niet de modernste qua uitvoering en inrichting, dat was de satelliet links van de boordplank wel. Daar kon je terecht voor de secundaire bedieningen. Het stuur, leder, was al evenmin race-waardig, het was evenmin verstelbaar. Het is algemene kritiek voor Nissans (hyper)sportieve auto’s: te braaf van binnen, om niet te zeggen saai. Wel prima stoelen, elektrisch verstelbaar, met goede ondersteuning en tegelijk comfortabel.
Veiligheid
Een ABS (Bosch) met flinke remschijven, de HICAS meesturende achterwielen, verder ging de actieve veiligheid niet. Passief had de 300 ZX twee airbags gemonteerd. Daar moeten we het mee doen, ook vandaag nog. Euro Ncap heeft de auto niet op zijn veiligheid beoordeeld.
Alternatieven
Ongeveer elke Japanse constructeur had in de jaren negentig een supersportauto, zelfs Subaru met de wonderlijke SVX. Toyota met de Supra, de Mitsubishi 3000 GT, Honda met de NSX, het kon niet op. Europa kon daar alleen minimaal dubbel zo dure varianten tegenover plaatsen, genre Ferrari 348, Mercedes SL en Porsche 911 Carrera 2.