Sterke punten
- Unieke uitstraling
- Laag gewicht
- Potente motoren
Zwakke punten
- Gevoelig voor roest
- Praktisch gebruiksgemak
- Targa-dak kan lekken
Nissan 100 NX : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan 100 NX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Nissan 100NX
-
Nissan 100 NX 1.6E E2
€ 2.390,-- 359.520 km
- 05/1994
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-7242MD Lochem -
Nissan 100 NX 1.6 SLX Sport-i
€ 2.450,-- 279.897 km
- 04/1993
- 75 kW (102 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,6 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-6122BC Sittard-Geleen -
Nissan 100 NX
€ 8.850,-- 107.894 km
- 12/1991
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7463 PB RIJSSEN
Interesse in een Nissan 100NX
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Nissan Ariya - Gewoon goed! Maar van elektropionier Nissan verwacht je meer ...
Nissan Qashqai E-Power review – Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?
TEST - Waarom de elektrisch aangedreven Nissan X-Trail e4ORCE geen EV is
Nissan Ariya review - Elektrische comeback maakt minder indruk dan je zou denken
Review Nissan Qashqai E-Power - De 'elektrische auto' die nog best veel benzine verbruikt
Nissan Ariya: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Sportieve uitstraling
- Lekker lage zitpositie
- Gunstig brandstofverbruik door laag gewicht
- Betaalbaar
- Ook met krachtige 2,0-liter benzinemotor
Technische gegevens
Motorisatie
De Nissan 100NX is een compacte sportcoupé die je niet elke dag tegenkomt. Wist je overigens dat het model wereldwijd is verkocht onder verschillende modelnamen? In Europa kennen we het model als 100NX, maar in Australië en Nieuw-Zeeland verkocht Nissan het model als NX Coupé. In Noord-Amerika was sprake van de NX1600 en NX2000. In Japan stond het model als Sunny NX Coupé in de showrooms. De Nissan 100NX werd opgevolgd door de 200SX.
In Europa is de Nissan 100NX geleverd met uitsluitend benzinemotoren, allemaal zonder turbo. Er was keuze uit een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 66 kW (90 pk) met een koppel van 133 Nm. Zelfs deze basismotor geeft de 100NX al vlotte prestaties, want de 0-100-tijd duurt slechts 10,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. Deze krachtbron is geleverd van 1991 tot 1993. Van 1993 tot 1996 kreeg dezelfde 1,6-liter viercilinder benzinemotor een hogere output. Het vermogen steeg naar 75 kW (102 pk) met 136 Nm aan koppel. De echte liefhebbers opteren waarschijnlijk voor de 2.0 GTI, geleverd van 1991 tot 1993. Deze motorvariant heeft een 1.998 cc grote viercilinder benzinemotor onder de motorkap met een vermogen van 105 kW (143 pk) en 178 Nm aan koppel. De prestaties spreken erg aan. De 0-100 km/uur acceleratietijd komt uit op 8,2 seconden en de topsnelheid van deze topversie bedraagt 210 km/u. Het gewicht blijft met 1.100 kilogram heel erg beperkt. De 1.6-variant is met 1.050 kilogram zelfs nog lichter.
Motoren Nissan 100NX
Benzine
- 1.6 benzine – 66 kW (90 pk) – 133 Nm
- 1.6 benzine – 75 kW (102 pk) – 136 Nm
- 2.0 GTI benzine – 105 kW (143 pk) – 178 Nm
Alle Nissan 100NX motorversies hebben voorwielaandrijving. Schakelen gebeurt met een handgeschakelde vijfbak of een automatische transmissie met vier verzetten. De 1.6 benzine heeft op papier een gemiddeld verbruik van 6,9 liter per 100 kilometer. Dat komt neer op 1 op 14,5. De 2.0 GTI lust graag wat meer benzine. Het gemiddeld brandstofverbruik van die motorvariant bedraagt 8,5 l/100 km, omgerekend 1 op 11,8.
Afmetingen
De Nissan 100NX is een compacte driedeurs coupé. De auto heeft een lengte van 4.135 mm, een hoogte van 1.315 mm en een breedte van 1.680 mm. De wielbasis van de Nissan 100NX komt uit op 2.430 mm. De bagageruimte is in alle gevallen gelijk: 330 liter. Ook de draaicirkel is bij alle modellen gelijk: 11 meter.
De belangrijkste specificaties van de Nissan 100NX:
Nissan 100NX | |
---|---|
Marktintroductie | 1990 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,14 m x 1,68 m x 1,32 m |
Wielbasis | 2,43 m |
Inhoud bagageruimte | 330 liter |
Ledig gewicht | 1.050 tot 1.100 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.495 tot 1.535 kilogram |
Motorinhoud | 1.597 tot 1.998 cm3 |
Vermogen | 66 kW (90 pk) tot 105 kW (143 pk) |
Koppel | 133 tot 178 Nm |
Topsnelheid | 180 tot 210 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,2 tot 10,8 s |
Tankinhoud | 50 liter |
Verbruik | 6,9 tot 8,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet bekend |
Varianten
De variatie is bij een Nissan 100NX redelijk beperkt. Op het menu stonden in Nederland slechts twee uitvoeringen: de SLX en de GTI. De GTI had altijd de sterkere 2,0-liter benzinemotor. De SLX is daarentegen altijd uitgerust met een 1,6-liter benzinemotor. De meest voorkomende kleur van een 100NX is rood, al is het model ook geleverd in zwart, blauw en wit. Ook komen zo nu en dan ook zilvergrijze exemplaren in beeld. De kleur geel is vrij zeldzaam.
Prijzen
Een sterke eigenschap van de Nissan 100NX is zijn prijs. Ook nieuw was het model goed te betalen. In 1991 bedroeg de nieuwprijs omgerekend 16.000 euro. Het aanbod Nissan 100NX occasions is in Nederland vrij beperkt. Prijzen beginnen bij 4.000 euro en lopen op tot 8.000 euro. In dat laatste geval krijg je de sleutels van een 100NX met een wel heel lage kilometerstand. Wil je keuze uit meer 100NX-modellen? Wijk in de zoekfilters dan uit naar België of Duitsland.
Design
Buitenkant
De Nissan 100NX heeft een opvallend en enigszins futuristisch uiterlijk voor zijn tijd, met afgeronde vormen en een laag profiel. Het meest kenmerkende designelement was het optionele T-bar dak, bestaande uit twee uitneembare panelen die een open rijervaring boden, vergelijkbaar met een targadak. De auto biedt plaats aan vier personen.
Binnenkant
Het interieurdesign van de Nissan 100NX oogt eenvoudig. De nadruk ligt op gebruiksgemak. De ergonomie is dan ook dik in orde. Wel neem je als bestuurder een sportief vormgegeven stuurwiel ter hand en neem je plaats op sportieve stoelen. Omdat de 100NX uitsluitend als driedeurs is geleverd, dien je voor het plaatsnemen op de achterbank redelijk flexibel te zijn. De doorgang is namelijk redelijk beperkt. Ach, daar valt best mee te leven. Luxere uitvoeringen hadden elektrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling en airconditioning.
Veiligheid
De Nissan 100NX bood basisveiligheidsvoorzieningen voor die tijd, inclusief standaard veiligheidsgordels voor alle inzittenden en een ABS-systeem. Verder heb je als bestuurder de grootste invloed op de veiligheid van de auto. Ken de grenzen van het model. Euro NCAP heeft de Nissan 100NX nooit onderworpen aan een botsproef. Het DTC-AG – een afkorting voor Dynamic Test Center – heeft de 100NX wel getest. In 2020 werd een video vrijgegeven waarbij de 100NX vol in de achterkant van een Renault Scenic rijdt. Het is opmerkelijk hoe stijf het chassis van de 100NX blijkt te zijn. De deuren vervormen nauwelijks. De energieabsorptiezones in het front van deze Nissan doen dus goed hun werk.
Alternatieven
Concurrenten van de Nissan 100NX zijn modellen als de Mazda MX-3, Isuzu Piazza, Toyota MR2 en de Honda Civic Del Sol. Hoewel de Nissan 100NX geen groot verkoopsucces was, heeft het model een loyale schare fans en wordt het gewaardeerd om zijn unieke combinatie van stijl, prestaties en betaalbaarheid. Tegenwoordig wordt de auto beschouwd als een betaalbare klassieker, met name de versies met het T-bar dak en de krachtigere SR20DE motor.