Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-100nx-l-01.jpg

Nissan 100NX

Sterke punten

  • Unieke uitstraling
  • Laag gewicht
  • Potente motoren

Zwakke punten

  • Gevoelig voor roest
  • Praktisch gebruiksgemak
  • Targa-dak kan lekken

Nissan 100 NX : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan 100 NX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan 100NX: unieke compacte coupé

De Nissan 100NX is een compacte sportcoupé die door Nissan werd geproduceerd van 1990 tot 1996. Dit model was vooral populair in Europa en Japan en stond bekend om zijn sportieve uitstraling en betaalbaarheid. Lees meer

Interesse in een Nissan 100NX

Nissan 100NX occasions
Nissan 100NX dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Sportieve uitstraling
  • Lekker lage zitpositie
  • Gunstig brandstofverbruik door laag gewicht
  • Betaalbaar
  • Ook met krachtige 2,0-liter benzinemotor

Technische gegevens

Motorisatie

De Nissan 100NX is een compacte sportcoupé die je niet elke dag tegenkomt. Wist je overigens dat het model wereldwijd is verkocht onder verschillende modelnamen? In Europa kennen we het model als 100NX, maar in Australië en Nieuw-Zeeland verkocht Nissan het model als NX Coupé. In Noord-Amerika was sprake van de NX1600 en NX2000. In Japan stond het model als Sunny NX Coupé in de showrooms. De Nissan 100NX werd opgevolgd door de 200SX.

In Europa is de Nissan 100NX geleverd met uitsluitend benzinemotoren, allemaal zonder turbo. Er was keuze uit een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 66 kW (90 pk) met een koppel van 133 Nm. Zelfs deze basismotor geeft de 100NX al vlotte prestaties, want de 0-100-tijd duurt slechts 10,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. Deze krachtbron is geleverd van 1991 tot 1993. Van 1993 tot 1996 kreeg dezelfde 1,6-liter viercilinder benzinemotor een hogere output. Het vermogen steeg naar 75 kW (102 pk) met 136 Nm aan koppel. De echte liefhebbers opteren waarschijnlijk voor de 2.0 GTI, geleverd van 1991 tot 1993. Deze motorvariant heeft een 1.998 cc grote viercilinder benzinemotor onder de motorkap met een vermogen van 105 kW (143 pk) en 178 Nm aan koppel. De prestaties spreken erg aan. De 0-100 km/uur acceleratietijd komt uit op 8,2 seconden en de topsnelheid van deze topversie bedraagt 210 km/u. Het gewicht blijft met 1.100 kilogram heel erg beperkt. De 1.6-variant is met 1.050 kilogram zelfs nog lichter.

Motoren Nissan 100NX

Benzine

  • 1.6 benzine – 66 kW (90 pk) – 133 Nm
  • 1.6 benzine – 75 kW (102 pk) – 136 Nm
  • 2.0 GTI benzine – 105 kW (143 pk) – 178 Nm

Alle Nissan 100NX motorversies hebben voorwielaandrijving. Schakelen gebeurt met een handgeschakelde vijfbak of een automatische transmissie met vier verzetten. De 1.6 benzine heeft op papier een gemiddeld verbruik van 6,9 liter per 100 kilometer. Dat komt neer op 1 op 14,5. De 2.0 GTI lust graag wat meer benzine. Het gemiddeld brandstofverbruik van die motorvariant bedraagt 8,5 l/100 km, omgerekend 1 op 11,8.

Afmetingen

De Nissan 100NX is een compacte driedeurs coupé. De auto heeft een lengte van 4.135 mm, een hoogte van 1.315 mm en een breedte van 1.680 mm. De wielbasis van de Nissan 100NX komt uit op 2.430 mm. De bagageruimte is in alle gevallen gelijk: 330 liter. Ook de draaicirkel is bij alle modellen gelijk: 11 meter.

De belangrijkste specificaties van de Nissan 100NX:

Nissan 100NX
Marktintroductie 1990
Lengte x breedte x hoogte 4,14 m x 1,68 m x 1,32 m
Wielbasis 2,43 m
Inhoud bagageruimte 330 liter
Ledig gewicht 1.050 tot 1.100 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.495 tot 1.535 kilogram
Motorinhoud 1.597 tot 1.998 cm3
Vermogen 66 kW (90 pk) tot 105 kW (143 pk)
Koppel 133 tot 178 Nm
Topsnelheid 180 tot 210 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,2 tot 10,8 s
Tankinhoud 50 liter
Verbruik 6,9 tot 8,5 l/100 km
CO₂-uitstoot Niet bekend

Varianten

De variatie is bij een Nissan 100NX redelijk beperkt. Op het menu stonden in Nederland slechts twee uitvoeringen: de SLX en de GTI. De GTI had altijd de sterkere 2,0-liter benzinemotor. De SLX is daarentegen altijd uitgerust met een 1,6-liter benzinemotor. De meest voorkomende kleur van een 100NX is rood, al is het model ook geleverd in zwart, blauw en wit. Ook komen zo nu en dan ook zilvergrijze exemplaren in beeld. De kleur geel is vrij zeldzaam.

Prijzen

Een sterke eigenschap van de Nissan 100NX is zijn prijs. Ook nieuw was het model goed te betalen. In 1991 bedroeg de nieuwprijs omgerekend 16.000 euro. Het aanbod Nissan 100NX occasions is in Nederland vrij beperkt. Prijzen beginnen bij 4.000 euro en lopen op tot 8.000 euro. In dat laatste geval krijg je de sleutels van een 100NX met een wel heel lage kilometerstand. Wil je keuze uit meer 100NX-modellen? Wijk in de zoekfilters dan uit naar België of Duitsland.

Design

Buitenkant

De Nissan 100NX heeft een opvallend en enigszins futuristisch uiterlijk voor zijn tijd, met afgeronde vormen en een laag profiel. Het meest kenmerkende designelement was het optionele T-bar dak, bestaande uit twee uitneembare panelen die een open rijervaring boden, vergelijkbaar met een targadak. De auto biedt plaats aan vier personen.

Binnenkant

Het interieurdesign van de Nissan 100NX oogt eenvoudig. De nadruk ligt op gebruiksgemak. De ergonomie is dan ook dik in orde. Wel neem je als bestuurder een sportief vormgegeven stuurwiel ter hand en neem je plaats op sportieve stoelen. Omdat de 100NX uitsluitend als driedeurs is geleverd, dien je voor het plaatsnemen op de achterbank redelijk flexibel te zijn. De doorgang is namelijk redelijk beperkt. Ach, daar valt best mee te leven. Luxere uitvoeringen hadden elektrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling en airconditioning.

Veiligheid

De Nissan 100NX bood basisveiligheidsvoorzieningen voor die tijd, inclusief standaard veiligheidsgordels voor alle inzittenden en een ABS-systeem. Verder heb je als bestuurder de grootste invloed op de veiligheid van de auto. Ken de grenzen van het model. Euro NCAP heeft de Nissan 100NX nooit onderworpen aan een botsproef. Het DTC-AG – een afkorting voor Dynamic Test Center – heeft de 100NX wel getest. In 2020 werd een video vrijgegeven waarbij de 100NX vol in de achterkant van een Renault Scenic rijdt. Het is opmerkelijk hoe stijf het chassis van de 100NX blijkt te zijn. De deuren vervormen nauwelijks. De energieabsorptiezones in het front van deze Nissan doen dus goed hun werk.

Alternatieven

Concurrenten van de Nissan 100NX zijn modellen als de Mazda MX-3, Isuzu Piazza, Toyota MR2 en de Honda Civic Del Sol. Hoewel de Nissan 100NX geen groot verkoopsucces was, heeft het model een loyale schare fans en wordt het gewaardeerd om zijn unieke combinatie van stijl, prestaties en betaalbaarheid. Tegenwoordig wordt de auto beschouwd als een betaalbare klassieker, met name de versies met het T-bar dak en de krachtigere SR20DE motor.

FAQ

Is de Nissan 100NX betrouwbaar?
Over het algemeen is de Nissan 100NX een betrouwbare auto, al dien je de auto wel goed te controleren op roestvorming. Bescherm hier de auto dus goed tegen. Een ander technisch aandachtspunt is de lekkage van vloeistoffen, ook wel het ‘zweten’ van de motor genoemd. Let dus goed op de gezondheid van de koppakking. Controleer ook het uitlaatsysteem op lekkages, de remmerij en de stuurinrichting. Ook die componenten zijn gevoelig voor slijtage. Tot slot vormt de aandrijfas een aandachtspunt. Als een Nissan 100NX goed onderhoud heeft gehad, kun je er een leven lang plezier van hebben.
Wat is de opvolger van de Nissan 100NX?
De Nissan 100NX werd in 1989 opgevolgd door de 200SX. Die verscheen in dat jaar in februari bij de Nederlandse dealers. Ook dit was een coupémodel. In 1991 kreeg de Nissan 200SX een andere voorbumper, grotere remschijven voor, een sperdifferentieel en nieuwe velgdesigns. In het interieur kreeg het model nieuwe sportstoelen. De 200SX is een beduidend sportievere auto ten opzichte van de 100NX. Opvallend was dat het model in Japan als 180SX werd verkocht, maar dat Nissan in Europa voor de naam 200SX koos. Voor de aandrijving van de 200SX zorgt een 1,8-liter viercilinder benzinemotor, de zogeheten CA18DET.

Beoordelingen voor Nissan 100

2 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details