Sterke punten
- Modern fastbackdesign
- Slimme elektronica
- Mogelijkheid om accupakket te verwisselen
Zwakke punten
- Bagageruime aan de magere kant
- Assistent Nomi werkt niet altijd feilloos
- Nog geen dekkend service- en dealernetwerk
NIO ET5 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de NIO ET5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een NIO ET5
Alle artikelen
Nio ET7 test: is dit de auto die Elon Musk en Tesla het zwijgen oplegt?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer rijke standaarduitrusting
- Ecologisch verantwoord interieur
- Forse actieradius dankzij grote batterij
- Leverbaar in vrolijke kleuren
- Slimme elektronica voor deels autonoom rijden
Technische gegevens
Motorisatie
De NIO ET5 mag je gerust sportief noemen, want elke versie is uitgerust met een slimme, elektrische aandrijflijn met een systeemvermogen van 360 kW (490 pk) en liefst 700 Nm koppel. De aandrijflijn bestaat uit een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor op de vooras en een 210 kW (286 pk) sterke elektromotor op de achteras. De prestaties liegen er niet om. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts vier seconden.
De actieradius van de NIO ET5 is afhankelijk van de gekozen batterijvariant. Er is namelijk keuze uit een 75 kWh ‘Standard Range’ batterij of een 100 kWh ‘Long Range’ batterij. De 75 kWh-variant heeft volgens de WLTP-methodiek een actieradius van 456 kilometer. De 100 kWh-batterij haalt volgens de officiële test 590 kilometer op een enkele batterijlading. Hoe groter de batterij, hoe zwaarder de auto. De actieradius in de praktijk wijkt uiteraard altijd af van de genoemde waarde in de brochure. Onder meer de rijstijl, buitentemperatuur, toestand van de weg, weersomstandigheden en passagiers en bagage in de auto zijn van invloed op de werkelijke actieradius.
Afmetingen
NIO noemt de ET5 een middelgrote sedan, maar toch is de auto aan de ruime kant. De NIO ET5 heeft namelijk een lengte van 4,79 meter. Ook is het model aan de brede kant met een breedte van 1,96 meter. De hoogte van deze sedan met fastbackdesign komt uit op 1,49 meter. Opvallend is de riante wielbasis van 2,88 meter. Daardoor biedt de ET5 bovengemiddeld veel interieurruimte, ook voor passagiers achterin. Langere mensen kunnen probleemloos in de NIO ET5 plaatsnemen. De lichtinval is daarnaast indrukwekkend, want met model beschikt over een groot glazen panoramadak met een oppervlakte van 1,28 vierkante meter. Het glas houdt bovendien 99,9 procent van de schadelijke UV-straling tegen. De bagageruimte van de ET5 bedraagt 364 liter, wat aan de magere kant is voor een auto van bijna 4,80 meter lang.
De belangrijkste specificaties van de NIO ET5 op een rij
Merk en model | |
---|---|
Marktintroductie | Oktober 2022 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,79 m, 1,96 m, 1,49 m |
Wielbasis | 2,88 m |
Inhoud bagageruimte | 364 l |
Ledig gewicht | 2.115 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.n.b. |
Vermogen | 360 kW (490 pk) |
Koppel | 700 Nm |
Topsnelheid | 200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,0 sec |
Batterijcapaciteit | 75 - 100 kWh |
Verbruik | 16,2 kWh/100 km |
Actieradius | 456 - 590 km |
Varianten
NIO houdt van eenvoud. Dat zie je ook terug aan het productaanbod. Net als alle andere NIO-modellen – zoals de ET7 en EL7 – wordt ook de ET5 full-option geleverd. Het enige waar de eerste koper zelf over moet beslissen, is de carrosseriekleur (keuze uit negen tinten), het interieurthema (vier keuzemogelijkheden) en eventueel andere wielen (drie designs beschikbaar). NIO heeft bewust voor deze aanpak gekozen om het klanten eenvoudig te maken. Daarnaast behoudt een auto met alle opties beter zijn waarde. Dat is op de occasionmarkt natuurlijk weer interessant.
Prijzen
NIO hanteert als een van de weinige autofabrikanten een bijzondere prijzenstrategie. Standaard is de batterij van de NIO ET5 bijvoorbeeld niet inbegrepen. NIO biedt de ET5 op verschillende manieren aan. De gedachte hierachter is dat klanten hiermee maximale keuzevrijheid hebben. De ET5 is ook verkrijgbaar met zogenoemde ‘Battery as a Service’-abonnement (BaaS), waarbij de batterij wordt gehuurd en kan worden gewisseld bij een zogeheten NIO Power Swap Station. Indien gewenst kan de NIO ET5 ook op traditionele wijze worden aangeschaft. Het model heeft een prijs vanaf 50.700 euro, exclusief batterij. Wil je de batterij ook bezitten en dus kopen? Dan betaal je 12.000 euro extra voor de 75 kWh-batterij (62.700 euro in totaal) of 21.000 euro voor de 100 kWh-accu (71.700 euro in totaal).
Design
Buitenkant
De NIO ET5 oogt bijzonder strak aan de buitenkant. Opvallend zijn de gespierde heupen, geïnspireerd op die van de NIO EP9 supercar. En kijk ook eens naar het IllumiBlade achterlicht. Dit is een enorme LED-balk die de breedte van de auto benadrukt. De ET5 beschikt verder over NIO Aquila Super Sensing waarmee de auto deels zelfstandig kan rijden als de situaties daar geschikt voor zijn. Het systeem bestaat uit 33 sensoren, waaronder een ultra-langeafstand LiDAR, zeven 8MP hoge-resolutie camera’s, vier 3MP lichtgevoelige camera’s, een ADMS (Advanced Driver Monitoring System), vijf millimeter golflengte radars, twaalf ultrasone sensoren, GPS en nog veel meer. Alle sensoren en camera’s zijn weggewerkt in het design van de ET5, net als bij de NIO ET7 en EL7 het geval is.
Binnenkant
Het interieur van de ET5 oogt rustig. Er is keuze uit vier interieurthema’s, allemaal gebaseerd op natuurlijke elementen, zoals zand of de hemel. Het interieur van de ET5 oogt vooral als een ‘tweede woonkamer’. De fabrikant past ook hoogwaardige en duurzame materialen toe, zoals Clean+ Sustainable Fabric dat is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Voor het interieur van elke ET5 zijn honderd standaard petflessen gerecycled. Het gebruik van natuurlijke mineralen en natuurlijke plantvezels draagt bij aan een reductie van meer dan 30% koolstofuitstoot tijdens het productieproces in vergelijking met conventionele materialen. Ook opvallend in het interieur van de NIO ET5 zijn de slimme, onzichtbare ventilatieopeningen die in het dashboard zijn geïntegreerd.
Verder heeft de ET5 soft-close portieren zonder raamstijlen en fraaie sfeerverlichting. Kenmerkend van het merk NIO is de persoonlijke assistent, genaamd Nomi. Dit is een bewegende en met spraak gestuurde hulprobot centraal op het dashboard.
veiligheid
NIO heeft bij de ontwikkeling van de ET5 bijzonder veel aandacht besteed aan de veiligheid, waarmee de ET5 toonaangevend moet zijn in zijn klasse. Mede dankzij de uitgebreide reeks rijhulpsystemen die worden aangestuurd door hightech camera’s en sensoren en de sterke carrosseriestructuur van staal en aluminium is de NIO ET5 een veilige familieauto. Volgens de fabrikant staat de carrosserie garant voor een torsiestijfheid van 34.000 Nm per graad.
Alternatieven
De volledig elektrisch aangedreven NIO ET5 is een alternatief voor modellen als de Polestar 2, Tesla Model 3 en BMW i4. Maar ook de XPeng P7, eveneens afkomstig uit China, is een serieus alternatief voor de ET5. Al deze modellen zitten wat betreft prijs en prestaties heel dicht in de buurt van elkaar. De verschillen zijn vooral te vinden op het gebied van aanvullende veiligheidsuitrusting, gebruiksgemak en ruimte-aanbod. NIO is overigens de enige fabrikant die op een laagdrempelige manier accuwissels mogelijk maakt. Dat kan bij een NIO Power Swap Station waarvan er in Europa steeds meer worden gebouwd.