Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nio-el7-front

NIO EL7

1 / 3
nio-el7-front
nio-el7-side
nio-el7-back

Sterke punten

  • Modern design
  • Slimme elektronica
  • Mogelijkheid om accupakket te verwisselen

Zwakke punten

  • Erg modern en vooruitstrevend voor digibeten
  • Assistent Nomi werkt niet altijd feilloos
  • Nog geen dekkend service- en dealernetwerk

NIO EL7 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de NIO EL7, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

NIO EL7: vernuftige en luxueuze elektrische SUV

De NIO EL7 is een ruime, volledig elektrische SUV van de Chinese autofabrikant NIO. Concurrenten van de EL7 zijn de Audi Q8 e-tron en Mercedes-Benz EQE SUV. Dat zijn serieuze tegenhangers, maar toch weet deze Chinese SUV veel indruk te maken met zijn uitstekende combinatie van technologie en comfort.

Interesse in een NIO EL7

NIO EL7 occasions
NIO EL7 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Ruim interieur dankzij riante wielbasis
  • Ecologisch verantwoord interieur
  • Forse actieradius dankzij grote batterij
  • Riante bagageruimte van 658 liter
  • Geremd trekgewicht van 2.000 kg

Technische gegevens

Motorisatie

Op het gebied van aandrijving is er bij de NIO EL7 geen keuze. De Chinese SUV is altijd uitgerust met het zogenoemde Dual-Motor Smart AWD aandrijfsysteem, bestaande uit een elektromotor op de vooras die een vermogen van 180 kW (245 pk) levert, terwijl de achterwielen worden aangedreven door een elektromotor van 300 kW (408 pk). Zodoende ontstaat automatisch vierwielaandrijving en een indrukwekkend vermogen van 480 kW (653 pk) als beide motoren tegelijk hun maximale kracht leveren. Samen met het maximumkoppel van 850 Nm accelereert de ruime NIO EL7 in slechts 3,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u met ingeschakelde Sportmodus. Daarnaast haalt de EL7 een topsnelheid van 200 km/u.

Klanten hebben bij de NIO EL7 wel de keuze uit twee batterijpakketten, net als bij de NIO ET5 en ET7. In de basis beschikt de NIO EL7 over een 75 kWh-batterij, goed voor een actieradius van 367 tot 391 kilometer (WLTP). De grotere batterij van 100 kWh heeft logischerwijs de grootste range: 479 tot 509 kilometer (WLTP). Die 509 kilometer haal je alleen als je kiest voor de versie met 20-inch lichtmetalen wielen.

Bijzonder aan de NIO EL7 is dat je de auto ook kunt rijden volgens het principe ‘Battery as a Service’ (BaaS), waarbij je bij een zogeheten NIO Swap Station de batterij snel kunt omwisselen. Het is hier ook mogelijk om een 75 kWh batterij om te wisselen voor een 100 kWh batterij.

De NIO EL7 kan op verschillende manieren worden aangeschaft: inclusief batterij (eigendom) of exclusief batterij waarbij je de batterij huurt. NIO is de eerste fabrikant die op een laagdrempelige manier accuwissels mogelijk maakt. Dat kan bij een NIO Power Swap Station waarvan er in Europa steeds meer worden gebouwd. De batterij kan ook gewoon via bij een laadpunt worden opgeladen. Snelladen kan bijvoorbeeld met een vermogen van maximaal 140 kW.

Afmetingen

De NIO EL7 is een elektrische SUV met een behoorlijk formaat voor Europese maatstaven. Het model is 4,91 meter lang, 1,98 meter breed en 1,72 meter hoog. Minstens zo indrukwekkend is de wielbasis van 2,96 meter. Dat resulteert in zeeën binnenruimte, ook op de tweede zitrij. Met name de hoofdruimte valt op: bovengemiddeld lange mensen kunnen comfortabel plaatsnemen in de EL7. Daarnaast is ook de bagageruimte van de NIO EL7 lekker ruim. Met de rugleuning van de achterbank in de normale positie heb je de beschikking over 658 liter aan bagageruimte. Als je de rugleuning neerklapt, ontstaat zelfs 1.545 liter aan bruikbare bagageruimte.

NIO EL7
Marktintroductie Oktober 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,91 x 1,98 x 1,72 m
Wielbasis 2,96 m
Inhoud bagageruimte 658 l
Ledig gewicht 2.341 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.n.b.
Vermogen 480 kW (653 pk)
Koppel 850 Nm
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,9 sec
Batterijcapaciteit 75 - 100 kWh
Verbruik 23,4 kWh/100 km
Actieradius 367 - 509 km

Varianten

Bij de NIO EL7 is het aantal verschillende varianten zeer beperkt. ‘What you see it what you get’, kun je wel zeggen. Van de EL7 is één carrosserievariant leverbaar. Er zijn ook geen verschillende uitrustingsniveaus. De NIO EL7 is beschikbaar in een enkele uitvoering die meteen bomvol is uitgerust. De enige keuze die je als koper hebt, is de kleur binnen en buiten, het design van de lichtmetalen wielen en de capaciteit van de batterij: 75 of 100 kWh. Naar verwachting komt er ook een 150 kWh-variant op de markt. NIO kiest bewust voor deze aanpak om het overzichtelijk te houden voor klanten, nu of in de toekomst. Bovendien is een rijk uitgeruste auto goed voor de restwaarde van de EL7, want ook voor occasions geven autokopers eerder de voorkeur aan een model met een rijke uitrusting.

Prijzen

De prijzen zijn bij NIO misschien een beetje verwarrend. Dat komt doordat de modellen worden aangeboden met keuze uit batterijkoop of batterijhuur. De basisprijs van de NIO EL7 exclusief batterij bedraagt 76.900 euro. Als je het model inclusief de 75 kWh-batterij wilt kopen, dan betaal je een meerprijs van 12.000 euro. Het kopen van de 100 kWh-batterij kost 21.000 euro. Als je de kiest voor de huurconstructie van de batterij, dan betaal je ook een maandelijks bedrag om gebruik te maken van het batterijwisselstation. NIO zegt dat klanten bij deze stations altijd kunnen rekenen op een gezonde, veilige batterij dankzij toonaangevende batterijmonitoring en -onderhoud.

Design

Buitenkant

Het exterieurontwerp van de NIO EL7 is onderscheidend. Bijzonder is het zogenoemde Air Wing achterlicht. Dit is een opvallend, vleugelvormig achterlicht bestaande uit 202 diamantvormige LED-modules die afzonderlijk worden aangestuurd. Zodoende ontstaan zachte en vloeiende banen die lijken op bewegende vleugels. Het design van de NIO EL7 valt ook op door de aanwezigheid van verschillende sensoren. Deze elektrische SUV is namelijk erg vooruitstrevend op het gebied van veiligheid en semi-autonome rijfuncties.

De NIO EL7 beschikt over NIO Aquila Super Sensing dat gebruikmaakt van 33 sensoren, waaronder een ultra-langeafstand LiDAR, zeven 8MP hoge-resolutie camera’s, vier 3MP lichtgevoelige camera’s, een ADMS (Advanced Driver Monitoring System), vijf millimeter golflengte radars, twaalf ultrasone sensoren, GPS en nog veel meer. Al die systemen worden gebruikt om deels zelfstandig te kunnen rijden. NIO heeft al die sensoren en camera’s wel op subtiele wijze weggewerkt in het design.

Binnenkant

De NIO EL7 heeft een strak en modern interieur waarin veel ecologisch verantwoorde materialen zijn toegepast, waaronder synthetisch leder. Het interieur heeft een donkerbruine, zwarte of witte afwerking. Laatstgenoemde kleurthema is erg besmettelijk, maar versterkt wel de ruime en luxe sfeer in de lichte en heldere cabine.

Sfeerverlichting heeft de NIO EL7 ook, net als een uitgebreide audio-installatie met 23 luidsprekers en een piekvermogen van 1.000W. Er is zelfs gedacht een Dolby Atmos surround sound. De Ultra-Fit stoelen vallen ook op. Die bieden een comfortabele zit en zijn uitgebreid instelbaar. In het interieur valt ook assistent Nomi op: een bewegend gezichtje bovenop het dashboard die fungeert als spraakassistent.

nio-el7-interior nio-el7-seats

Veiligheid

Wat betreft de veiligheid is de NIO EL7 ontworpen om de maximale score te behalen bij de botsproeven van het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP. Bijzonder aan deze SUV is de ultrasterke carrosserie van aluminium-koolstofvezelhybride. Een speciale aluminiumlegering wordt gebruikt in de versterkte hoofdstructuren, zodat een zeer sterke carrosseriestructuur ontstaat. Een uitgebreide reeks rijhulpsystemen en de eerder genoemde camera’s en sensoren helpen om de veiligheid van de EL7 verder te verbeteren.

Alternatieven

Het aanbod van grote elektrische SUV’s neemt steeds verder toe. Concurrenten van de NIO EL7 zijn onder meer de Audi Q8 e-tron, BMW iX en Mercedes-Benz EQE SUV. Daar komen uiteraard nog veel meer SUV’s bij. NIO mikt met zijn EL7 op het premiumsegment en past daar ook de uitrusting op aan. Het uitgebreide aanbod van sensoren en camera’s is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast biedt NIO de mogelijkheid om binnen een mum van tijd je batterij te wisselen bij een speciaal NIO Swap Station, iets wat merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz niet bieden.

FAQ

In welke kleuren is de NIO EL7 verkrijgbaar?
De NIO EL7 is beschikbaar in de carrosseriekleuren Cloud White, Star Grey, Deep Black, Arctic Green, Southern Star, Airspace Blue en het opvallende Luminous Orange.
Welke rijmodi heeft de EL7?
De NIO EL7 biedt maar liefst tien verschillende rijmodi. Het gaat om Trailer (optimale setting voor het trekken van aanhangers of caravans), Easy Pass Trough (verhoging van carrosserie), Nat, Sand, Snow, Custom (gepersonaliseerde rijmodus), Eco, Comfort, Sport en Sport+. In Sport-accelereert de EL7 in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u en in de stand Sport+ in slechts 3,9 seconden.
De auto heeft een Camping Mode, wat houdt dat in?
In de Camping Mode laat de NIO EL7 de lucht circuleren en houdt hij de cabine op temperatuur terwijl het stroomverbruik daalt. Zo ontstaat een comfortabele omgeving. De EL7 heeft ook automatische vergrendelingsfunctie, wel zo veilig.

Meer informatie

Tips van de redactie