Bijzonderheden van het automerk NIO
- Elektrische topprestaties, zowel qua aandrijving als batterijtechnologie
- Interessant alternatief voor een merk zoals Tesla
- Uniek: de batterij is eenvoudig om te wisselen wanneer deze bijna leeg is
Historie NIO
De Chinese autofabrikant NIO werd in 2016 opgericht. Al in 2018 verscheen het eerste model op de markt, de NIO ES8. De jaren daarna heeft NIO zijn aanbod in rap tempo uitgebreid. In 2023 had het merk zelfs al acht modellen in het aanbod. Deze snelle groei is mede te danken aan investeerders. Daardoor kon de fabrikant ook al snel de vleugels uitslaan naar markten buiten China. Sinds 2021 is NIO bijvoorbeeld actief in Europa, met een debuut op de Noorse markt. Sinds 2022 is NIO ook actief in Nederland.
NIO ziet zichzelf nadrukkelijk als concurrent voor Tesla. Niet alleen zijn de eerste NIO-modellen qua marktsegmenten afgestemd op het modelaanbod van Tesla, ook schermt NIO met nieuwe technologieën. Zo hebben de modellen van NIO geavanceerde batterijtechnologie en vergaande mogelijkheden voor geautomatiseerd rijden. Bijzonder zijn de Battery Swap Stations van NIO. Wanneer de batterij leeg is, kan je die bij zo’n station gewoon laten omwisselen voor een volle. Of je wisselt tijdelijk naar een batterij met grotere capaciteit, omdat je op vakantie gaat. Of je kiest een kleinere batterij, omdat je daar ook al genoeg aan hebt. Voor deze dienst moet je de batterij wel huren via een abonnement, in plaats van gelijk kopen samen met de auto.
Modellen en varianten
NIO opereert in de hogere middenklasse. Overigens worden niet alle NIO-modellen officieel in Nederland geleverd. Hier zijn officieel de ET5, ET7 en EL7 leverbaar, oftewel een middelgrote sedan, een grote sedan en een middelgrote SUV. In sommige Europese landen wordt ook de nog iets grotere NIO ES8 geleverd. Net als bij Tesla moeten alle NIO-modellen sportieve prestaties combineren met elektrisch rijden, al wordt het comfort ook niet vergeten. Verder beschikken alle NIO-modellen over moderne technologieën op gebied van connectiviteit en geautomatiseerd rijden.
Model | Carrosserievarianten | Aandrijving | Cilinderinhoud | Vermogen | Leeggewicht |
---|---|---|---|---|---|
ET5 | 4-drs. sedan | Elektrisch | - | 360 kW (490 pk) | 2.140-2.160 kg |
ET7 | 4-drs. sedan | Elektrisch | - | 480 kW (653 pk) | 2.359-2.379 kg |
EL7 | 5-drs. SUV | Elektrisch | - | 480 kW (653 pk) | 2.346-2.366 kg |
Prijzen
Nieuwprijzen
Het voordeligste model is de NIO ET5, wat niet zo verrassend ook het meest compacte model van het merk is. Dat model heeft een vanafprijs van ca. 50.000 euro. De grotere sedan NIO ET7 is er vanaf ruim 70.000 euro. Het ongeveer even grote SUV-model NIO EL7 heeft een vanafprijs van ruim 75.000 euro en is in die zin het topmodel van het merk. Let op: deze prijzen zijn nog zonder batterij. Die huur je bij NIO afzonderlijk van de auto. Dat heeft als voordeel dat je bij aanschaf van de auto een lager bedrag kwijt bent en dat je tussentijds kunt wisselen van batterij. Ja, NIO biedt als een van de zeer weinige merken – en de enige in Europa – een wisseldienst aan. Dat wisselen gaat sneller dan conventioneel snelladen, maar ook kan je zo tijdelijk een grotere batterij gebruiken. Handig als je op vakantie gaat, terwijl je dan de rest van het jaar de kleinere en dus voordeliger batterij gebruikt. Hieronder zie je de exacte vanafprijzen voor de NIO-modellen, zonder en met batterij inbegrepen in de koopprijs. Overigens kan je ook de auto zelf rijden via een abonnement. Afhankelijk van het model kan dat vanaf ruim 1.000 euro per maand.
Model | Vanafprijs (2023) |
---|---|
ET5 | 50.700 euro/62.700 euro |
ET7 | 72.900 euro/84.900 euro |
EL7 | 76.900 euro/88.900 euro |
Prijzen voor occasions
NIO is een zeer jonge autofabrikant, die nog veel korter actief is in Nederland. Daardoor is het occasionaanbod nog zeer beperkt. De NIO occasions die al wel worden aangeboden, zijn doorgaans auto’s met nog weinig kilometer op de teller. Voor dit soort bijna nieuwe auto’s worden dan ook bijna nieuwprijzen gevraagd. Het voordeel is wel dat je in een occasion direct kunt wegrijden, terwijl je bij een nieuwe auto te maken hebt met levertijden.
Alternatieven
Je kunt het eigenlijk beter omdraaien: NIO is het alternatief voor de gevestigde merken. NIO ziet zichzelf vooral als een direct alternatief voor Tesla. Dat klopt voor een groot deel ook, want beide merken hebben veel overeenkomsten. Het zijn beide vrij nieuwe fabrikanten van volledig elektrische auto’s, die beide ook veel werk maken van nieuwe technologieën. Zelfs het modelaanbod komt voor een groot deel overeen. De Tesla Model 3 is een alternatief voor de NIO ET5, de Tesla Model S voor de NIO ET7 en de Tesla Model Y voor de NIO EL7. Of andersom natuurlijk. Verder heeft NIO vooral concurrentie van de andere vrij nieuwe, veelal Chinese autofabrikanten. Denk aan merken zoals BYD, Xpeng en VinFast.
Kies je liever voor een vergelijkbaar model van een merk dat zich al heeft gevestigd, dan valt te denken aan auto’s zoals de Audi e-tron GT, BMW i4, Mercedes-Benz EQE, Polestar 2 of Porsche Taycan. Wil je liever een hogere zit en/of meer bagageruimte, dan komt de Audi Q4 e-tron in beeld. Ook deze auto’s bieden een combinatie van sportieve prestaties, moderne technologieën en rijcomfort. Als de auto niet per se volledig elektrisch aangedreven hoeft te zijn, dan is de keuze aan alternatieven natuurlijk nog veel breder. Dan is in feite iedere auto in de hogere middenklasse een alternatief voor de modellen van NIO.