Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mitsubishi-pajero-sport-front

Mitsubishi Pajero Sport

1 / 4
mitsubishi-pajero-sport-front
mitsubishi-pajero-sport-back
mitsubishi-pajero-sport-l-01.jpg
mitsubishi-pajero-sport-interior

Sterke punten

  • Robuust dankzij sterk ladderchassis
  • Terreinwaardige 4WD, inclusief lage gearing
  • Hoge zit en behoorlijke interieurruimte

Zwakke punten

  • Weinig verfijnde wegligging en indirecte besturing
  • Zwaar en daardoor duur in wegenbelasting
  • Hoog brandstofverbruik

Mitsubishi Pajero Sport : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi Pajero Sport, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mitsubishi Pajero Sport: 4x4 terreinauto in SUV-jas

Mitsubishi begint in 1996 met de bouw van een nieuwe sportieve terreinwagen. Dat wordt de Mitsubishi Challenger die in Europa als Mitsubishi Pajero Sport vaste voet aan de grond zet. Tot 2008 is hij hier geleverd. In Azië en Australië is de inmiddels vierde generatie nog op de markt. Lees meer

Interesse in een Mitsubishi Pajero Sport

Mitsubishi Pajero Sport occasions
Mitsubishi Pajero Sport dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer robuust gebouwd
  • Veel ruimte
  • Hoge zitpositie
  • Kan zware aanhangers trekken

Technische gegevens

Motorisatie

Alleen de eerste generatie van de Mitsubishi Pajero Sport is officieel in Nederland geleverd. Mitsubishi besloot om de in 2008 uitgebrachte tweede generatie niet meer in Europa aan te bieden en enkel nog door te gaan met de grotere Pajero. Hiermee heeft de Pajero Sport technisch overigens weinig gemeen. Eigenlijk vormde de Mitsubishi L200 pick-up in 1996 het startpunt voor een wat sportiever gelijnde 4x4-terreinauto onder de Pajero. Deze Pajero Sport heeft dus 4x4-aandrijving, het ladderchassis, de wielophanging en motoren die nagenoeg hetzelfde zijn als bij die toenmalige pick-up. Aanvankelijk had ook de Pajero Sport net als de pick-up bladveren achter, maar in 2004 hebben die het veld geruimd voor schroefveren wat het veercomfort ten goede kwam.

Mitsubishi leverde de Pajero Sport met een V6-benzinemotor van 3,0-liter van 125 kW (170 pk) met een koppel van 255 Nm. Standaard heeft deze een viertrapsautomaat. Van de V6 zijn er weinig verkocht vanwege het hoge brandstofverbruik van 13,3 l/100 km. De dieselversie Pajero Sport 2.5 TD met vijfversnellingshandbak trok meer kopers door een ietwat lager verbruik (10,4 l/100 km) en doordat diesel in die tijd behoorlijk goedkoper was dan benzine. Bovendien werd de Mitsubishi Pajero Sport veel door bedrijven (zakelijk) ingezet en werden er hoge jaarkilometrages gemaakt waardoor de lagere brandstofkosten de hogere dieselwegenbelasting te niet deden.

De Mitsubishi Pajero Sport 2.5 TD levert een vermogen van 85 kW (115 pk) en een koppel van 240 Nm. Dat koppel levert hij al bij 2.000 toeren per minuut. De diesel kan daardoor prima zware aanhangers van de plaats krijgen. De topsnelheid bedraagt 150 km/u, terwijl de V6 toch nog een nette 175 km/u weet te halen.

Onderstel en aandrijflijnen zijn niet verfijnd, maar wel erg sterk. De vierwielaandrijving verdeelt de kracht over de wielen en met een lage gearing is de snelheid te reduceren voor rijden over wegen en paden met modder, zand en diepe sporen of grote oneffenheden. Het is kortom echt een terreinauto van de oude stempel en niet per se een gelikte SUV voor alleen de stadsjungle.

Afmetingen

De Mitsubishi Pajero Sport heeft een lengte van 4,61 meter, een breedte van 1,695 meter en hoogte van 1,72 meter. De wielbasis komt op 2,725 meter. Het is een zwaargewicht. De V6 tikt de 1.900 kg aan en de 2.5 TD komt aan 1.815 kg. Door het sterke chassis biedt hij wel een bovengemiddeld laadvermogen van 695 kg. Trekken van een aanhanger kan ook. Aan de trekhaak mag een geremde aanhanger met een gewicht tot maar liefst 2.800 kg. Wel een ding om rekening mee te houden: de draaicirkel van 11,8 meter is nogal ruim, waardoor manoeuvreren wat lastig kan zijn.

De belangrijkste specificaties op een rij

Mitsubishi Pajero Sport
Marktintroductie 1996
Lengte x breedte x hoogte 4,61 x 1,695 x 1,72 m
Wielbasis 2,725 m
Inhoud bagageruimte 500 l
Ledig gewicht 1.815-1.840 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.510 kg
Cilinderinhoud 2.477-2.972 cm3
Vermogen 85-120 kW (115-170 pk)
Koppel 240-255 Nm
Topsnelheid 150-175 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,8-18,5 sec
Tankinhoud 74 l
Verbruik 10,4-13,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 275-310 g/km

Varianten

De Mitsubishi Pajero Sport is er maar in een variant, met een carrosserie in de vorm van een stationwagon, maar dan hoger boven het asfalt. Nu spreken we van een SUV, maar in dit geval met de techniek van een 4x4 terreinauto. Aanvankelijk is hij geleverd in de uitvoeringen GLS en GLX. Later werden dat oplopend in uitrusting de Inform, Invite en Intense. In deze laatste uitvoering ontbreekt het je aan weinig met lederen bekleding, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, regensensor, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, airconditioning, lichtmetalen wielen, elektrisch te bedienen ramen en centrale vergrendeling.

Prijzen

In 2008 stopte Mitsubishi met de Pajero Sport in Europa. Nog steeds is dit model echter verkrijgbaar in Azië en Australië, maar in een dan veel modernere en stijlvolle vorm. En ook flink groter met plek voor zeven inzittenden. In 2008 kostte de Mitsubishi Pajero Sport V6 Intense 39.599 euro. De 2.5 TD Inform was er vanaf 29.999 euro. Grappig wel: in zijn nadagen heeft Mitsubishi de prijzen verlaagd. Occasions van de Mitsubishi Pajero Sport zijn er niet veel meer. In Nederland zijn het maar een paar, maar in Europa is de keuze wat ruimer. De prijzen zijn alleszins betaalbaar. Voor 10.000 euro zijn nette exemplaren te vinden met niet al te gek hoge kilometerstanden. De lage aanschafprijs komt ook doordat de Pajero Sport best duur is in gebruik en niet meer de meest verfijnde technologie biedt. De betrouwbaarheid is goed, dus bij goed onderhoud zijn hoge kilometerstanden geen probleem.

Design

Buitenkant

Het design van de Mitsubishi Pajero Sport is nogal stoer te noemen. De voorzijde is hoog en de grille bevat veel chroom. Bij de hogere uitrustingsniveaus zijn de grote buitenspiegelkappen vaak ook verchroomd. De bumpers zijn fors en de treeplanken aan de onderzijde van de carrosserie dragen bij aan het onverzettelijke beeld dat veel terreinwagens destijds uitstraalden. Als de Pajero Sport bovendien op lichtmetalen wielen staat is het best een imposante verschijning, ook nu nog. Hij oogt allerminst gedateerd.

Binnenkant

Grijstinten overheersen in de aankleding van dashboard en portierpanelen. Het instrumentarium bestaat uit meters voor toerental, snelheid, brandstof en motortemperatuur. Midden boven op het dashboard zit nog een meterclustermet voltmeter, oliedrukmeter en een kompas! Op de middenconsole zitten de knoppen voor de ventilatie, verwarming en airconditioning. Eigenlijk oogt het best basic en dat komt doordat het dashboard is overgenomen van de L200 pick-up. De luxe uitstraling moet komen van de lederen bekleding in de topversies.

Er zijn veel vakken in dashboard en portieren om kleine spullen in op te bergen, plus een groot dashboardkastje. De laadruimte achter de in twee delen neerklapbare achterbank is flink. De beenruimte voor de inzittenden is dat ook en over hoofdruimte zul je niemand horen klagen. De hoge instap kan wat lastig zijn voor wat kleinere mensen. De treeplanken bewijzen dan hun nut.

Veiligheid

De Mitsubishi Pajero Sport is niet getest door Euro NCAP. Dus hebben we geen veiligheidsoordeel. ABS en remkrachtverdeling zijn standaard en dat geldt ook voor de airbags voor de voorpassagiers. Verder moet de auto het hebben van zijn robuuste bouw. Het ladderchassis is in staat om de impact van een zware crash goed te doorstaan, waardoor de passagiersruimte weinig zal vervormen. De impact is daardoor wel hard, zodat de inzittenden toch stevig wat kracht van de gordels op hun lichaam zullen voelen bij een onverhoopte botsing.

Alternatieven

Voor de Mitsubishi Pajero Sport zijn er wel enkele alternatieven. Dat zijn bijvoorbeeld de Nissan Terrano en de Nissan Pathfinder. Je kunt ook kijken naar de eerste generaties van de Jeep Cherokee en naar de Toyota 4-Runner. Wat hoger in de prijsstelling zit de Land Rover Discovery, maar ook die biedt een vergelijkbare kracht en terreinvaardigheid

FAQ

Welke motoren zijn er voor de Mitsubishi Pajero Sport?
De keuze was heel beperkt. Mitsubishi leverde de Pajero Sport met een 3,0-liter V6 benzinemotor met 120 kW (175 pk) en met een 2,5-liter turbodiesel met intercooler met 85 kW (115 pk).
Hoeveel kan de Mitsubishi Pajero Sport trekken?
Dat is flink wat. Het maximale aanhangwagengewicht geremd bedraagt 2.800 kg. Dat is dus genoeg voor zware paarden- en boottrailers. En een fietsendrager voor drie fietsen is geen probleem, want de maximale kogeldruk zit op maar liefst 100 kg.
Heeft de Mitsubishi Pajero Sport vierwielaandrijving?
Ja, en het betreft zelfs een 4x4-aandrijving met een lage gearing, zoals bij serieuze terreinauto’s. De aandrijving zorgt wel voor meer gewicht en ook een hoger brandstofverbruik. Dus als je vierwielaandrijving niet echt nodig hebt, kun je wellicht beter een door twee wielen aangedreven SUV overwegen.

Meer informatie

Meer details