- Homepage
- Auto
- Mitsubishi
- Mitsubishi Pajero
- Mitsubishi Pajero Pinin
Sterke punten
- Compacte auto met goed laadvolume
- Betrouwbare techniek
- Off-road geschikt
Zwakke punten
- Niet beschikbaar als diesel of hybride
- Weinig aanpassingsmogelijkheden
- Achteras niet betrouwbaar
Mitsubishi Pajero Pinin : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi Pajero Pinin, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mitsubishi Pajero Pinin
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Mitsubishi Pajero Pinin is geschikt voor bestuurders die graag off-road rijden.
- Het voertuig is verkrijgbaar met drie of vijf deuren.
- Een goed alternatief voor wie een conventionele SUV te groot vindt.
Gegevens
Motoren
De Mitsubishi Pajero Pinin, ook wel Pajero iO en Pajero TR4 genoemd, behoort tot de middenklasse. In vergelijking met andere mini-SUV's zoals de VW T-Cross onderscheidt hij zich door zijn all-wheel drive, die zorgt voor een hoge terreinvaardigheid. Qua motorvermogen kan hij met maximaal 133 pk echter niet meer meekomen met de huidige middenklasse, die begint bij 150 pk. Auto's die qua type voertuig vergelijkbaar zijn, zoals de Ford Puma, laten hem achter zich met een topsnelheid van 220 kilometer per uur.
Model | Pinin 1.8 | Pinin 2.0 GDI | TR4 |
---|---|---|---|
Brandstof | Benzine (Super) | Benzine (Super) | Benzine (Super) |
Vermogen | 84 kW (114 pk) | 95 kW (129 pk) | 98 kW (133 pk) |
CO₂-uitstoot | 217 - 237 g/km | 217 - 237 g/km | 217 - 237 g/km |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,6 s | 10,8 - 11,3 s | 12 s |
Maximale snelheid | 155 km/u | 170 km/u | 164 km/u |
Leeggewicht | 1.415 kg | 1.395 kg | 1.345 kg |
Brandstofverbruik | 8,3 - 11,7 l/100 km | 8,3 - 12,5 l/100 km | 9,1 - 15,5 l/100 km |
Trekvermogen | 700 - 1.500 kg | 680 - 1.500 kg | n.b. |
Maximaal koppel | 160 Nm | 190 Nm | 176 - 186 Nm |
Aandrijving | All-wheel | All-wheel | All-wheel |
Afmetingen
De achterbank is standaard neerklapbaar op alle modellen, waardoor de bergruimte kan worden uitgebreid tot 1.158 liter. Met deze hoeveelheid ruimte is de Mitsubishi Pajero Pinin ook geschikt voor langere vakanties. De bodemvrijheid van 20 centimeter zorgt ervoor dat de bodem voldoende afstand heeft tot grind en andere obstakels. Tijdens het terreinrijden is hij dus optimaal beschermd. Dit maakt de Pajero duidelijk off-road capabel, ook al doet zijn kleine formaat in vergelijking met andere SUV's dat niet per se vermoeden.
Met een lengte van 3,73 meter, een breedte van 1,69 meter en een hoogte van 1,72 meter is de Pajero een echte mini-SUV. De wielbasis bedraagt 2,28 meter voor de 2.0 versie en 2,45 meter voor het 1.8 model. Dit model is met 4,03 meter iets langer dan zijn broer, maar met 1,68 meter minimaal smaller. Hij komt iets hoger uit op 1,73 meter en heeft dezelfde wielbasis.
Varianten
Mitsubishi heeft de Pajero Pinin Motion ontwikkeld als speciaal model. Dit model onderscheidt zich van de andere varianten door aluminium velgen en een roestvrijstalen ring op de afdekking van het reservewiel. Een ander onderscheidend kenmerk zijn de dakspoilers, die in de kleur van het voertuig zijn gespoten, en het met leer beklede stuurwiel.
Prijs
Zelfs in de eerste generatie moesten klanten in nieuwe staat ongeveer 20.000 euro betalen voor een Mitsubishi Pajero Pinin. In de loop der jaren zijn de kosten aanzienlijk gestegen, zodat onlangs zelfs tot 30.000 euro moest worden betaald voor goed uitgeruste modellen.
De auto kan echter alleen als occasion worden gekocht. In sommige gevallen zijn goed onderhouden modellen beschikbaar voor onder de 6000 euro. Wie echter een nieuwere Mitsubishi Pajero Pinin wil kopen, moet rekenen op tot 15.000 euro.
Dan zijn er natuurlijk nog de onderhoudskosten voor de Mitsubishi Pajero Pinin, die afhankelijk van de motor en rijstijl niet bepaald goedkoop zijn. De krachtigere motoren hebben al snel tien liter of meer nodig als het voertuig bijvoorbeeld wordt gebruikt voor het trekken van een aanhangwagen. Daarbij komen nog de kosten voor de Nederlandse motorrijtuigenbelasting. Bij een ledig gewicht van net geen 1,4 ton is dat ongeveer 1200 euro per jaar.
Design
Exterieur
De Mitsubishi Pajero Pinin is gebaseerd op de Pajero Junior, waarvoor het platform van de Mitsubishi Minica is gebruikt. Qua carrosserietype is het een stationwagon die leverbaar is als drie- en vijfdeurs. Mitsubishi heeft afgezien van versieringen aan de buitenkant en het voertuig sober vormgegeven, wat puristen en liefhebbers van heldere lijnen zou moeten bevallen. Dankzij de hoogwaardige materialen en strakke afwerking overtuigt de Pajero Pinin ook zonder designaccenten.
Interieur
In het interieur blijft Mitsubishi trouw aan het minimalistische design van het exterieur. Dat schept duidelijkheid, wat weer minder afleidingsrisico's voor de bestuurder kan betekenen. Ook de afwerking binnenin is degelijk en maakt een stabiele indruk, het handschoenenvak is ruim en er is veel bergruimte.
Veiligheid
In een voertuigtest uit 2003 behaalde de Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI Intense slechts een waardering van 3,5, wat onder meer te wijten is aan het hoge brandstofverbruik, dat niet voldoet aan de testcriteria op het gebied van milieuvriendelijkheid. De veiligheidsbeoordeling was nog iets slechter dan de algemene beoordeling, met een score van 3,9. Het ABS (antiblokkeersysteem) en de evenwichtige remkrachtverdeling vielen desondanks positief op. Het risico dat de deuren klemmen en het hoekige beslag leidden echter tot aftrekposten.
Alternatieven
Een moderne compacte SUV van Mitsubishi is de ASX. Hij kenmerkt zich vooral door zijn hoogwaardige uitrusting. Wie daarentegen een grotere auto wil, kan kijken naar de Mitsubishi Outlander.
Een alternatief van een andere fabrikant is de Honda HR-V, die een behoorlijk vermogen tot 182 pk heeft. Dit vermogen wordt overtroffen door de Suzuki Grand Vitara met maximaal 323 pk. Een andere optie is de Toyota RAV 4, die uit hetzelfde decennium stamt als de Pajero Pinin, maar aanzienlijk groter is.