Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mitsubishi-pajero-front

Mitsubishi Pajero

1 / 3
mitsubishi-pajero-front
mitsubishi-pajero-side
mitsubishi-pajero-back

Sterke punten

  • Begrip onder de terreinauto’s
  • Ongenaakbaar in het terrein
  • Oersterk en degelijk
  • Ongevoelig voor de modepolitie

Zwakke punten

  • Logge mastodont, met name op smalle wegen
  • Gedateerd uiterlijk en techniek
  • Wollig rijgedrag
  • Dorstig

Mitsubishi Pajero : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi Pajero, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mitsubishi Pajero: geen mode-poppetje, offroader in hart en nieren

De Mitsubishi Pajero kan worden beschouwd als het equivalent van de Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, Land Rover Defender en Mercedes-Benz G-klasse. Oftewel, de Pajero behoort tot de meest iconische terreinwagens ooit gemaakt De wereldwijde productie stopte in 2021. Lees meer.

Interesse in een Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero occasions
Mitsubishi Pajero dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Begrip onder de terreinauto’s
  • Grandioze offroad-kwaliteiten
  • Oersterk en degelijk

Technische gegevens

Motorisatie

Sinds zijn introductiejaar 1982 is de Mitsubishi Pajero altijd een Spartaanse 4x4-terreinwagen in hart en nieren geweest. Helemaal tot aan de productiestop in 2021. De Pajero wist zelfs al die tijd aan de modepolitie te ontsnappen, terwijl gedoodverfde concurrenten als de Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser en Land Rover Defender zich wel meebewogen met de opkomende luxe SUV. Dat onverwoestbare karakter zie je terug in het motorenpalet van de Pajero; daar slaan louter traditionele, grote verbrandingsmotoren de klok, overwegend diesels.

Gedurende zijn laatste jaren in ons land waren er slechts twee opties beschikbaar. De eerste was de 3,8-liter V6-benzinemotor, goed voor 184 kW (250 pk) en 329 Nm aan koppel. De andere motorisering was een 3.2 DI-D turbodiesel, naar keuze gekoppeld aan een handbak of automaat. Opvallend was overigens het enorme slagvolume per cilinder, namelijk 0.8 liter.

Om te voldoen aan alle Euro 4-emissie-eisen, heeft de dieselmotor een afstelling die verschilt tussen de versie met automaat en die met handbak. In het geval van de automaat levert deze motor 125 kW (170 pk) en 373 Nm, terwijl het vermogen van de handgeschakelde versie 118 kW (160 pk) en 381 Nm bedraagt. De Pajero is er ook in ‘verkorte’ driedeurs uitvoering die steevast minder populariteit genoot dan de langere vijfdeurs variant. Die 3-deurs Pajero was louter verkrijgbaar met de genoemde dieselmotor.

Afmetingen

De vierde en laatste generatie Mitsubishi Pajero (2006 – 2021) was verkrijgbaar in twee carrosserievarianten verkrijgbaar: als ‘korte’ 3-deurs en verlengde 5-deurs. De laatste zie je nog het meest en de lengte daarvan bedraagt 4,9 meter bij een breedte en hoogte van respectievelijk 1,88 en 1,87 meter. De afstand tussen de wielassen bedraagt bijna 2,8 meter, wat de Pajero tezamen met zijn kolossale design een imposant voorkomen geeft. Afgaande op zijn omvang zou je verwachten dat er binnenin zeeën van leefruimte beschikbaar is, maar dat valt best een beetje tegen. Zo bedraagt de standaard bagageruimte slechts 215 liter, minder dan de gemiddelde hatchback. De 3-deurs Pajero is weliswaar compacter van formaat, maar al met al ook nog best aan de maat met een lengte van 4,39 meter, breedte van 1,88 en hoogte van 1,85 meter.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Mitsubishi Pajero (5-deurs, LWB):

Mitsubishi Pajero
Marktintroductie 2006
Lengte x breedte x hoogte 4,9 x 1,88 x 1,87 m
Wielbasis 2,78 m
Inhoud bagageruimte 215 l
Ledig gewicht 2.215-2.265 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.910-3.030 kg
Cilinderinhoud 3.200-3.828 cm3
Vermogen 118 kW (160 pk)-184 kW (250 pk)
Koppel 329-381 Nm
Topsnelheid 177-200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,8-12,8 sec
Tankinhoud 90 l
Verbruik 9,3-13,5 l/100km
CO2-uitstoot 246-324 g/km

Varianten

De instapuitvoering van de Pajero draagt de naam Invite en is standaard uitgerust met onder andere twee airbags aan de voorzijde, zijairbags, gordijnairbags, ABS met EBD, stabiliteitscontrole, climate control, elektrische ramen en 17 inch wielen. Voor de vijfdeurs variant zijn er twee extra uitrustingsniveaus beschikbaar, namelijk de Intense en de Instyle. De benzinevariant is uitsluitend verkrijgbaar in de meest luxe uitvoering, namelijk de Instyle.

Prijzen

Het is niet langer mogelijk om een nieuwe Mitsubishi Pajero te bestellen, waardoor geïnteresseerden zich nu moeten richten op de occasionmarkt. Hier variëren de prijzen aanzienlijk, omdat Pajero's vaak veel kilometers maken en frequent ingezet worden voor het zwaardere werk. Modellen die ouder zijn dan 10 jaar worden vaak aangeboden voor minder dan 5.000 euro, terwijl de laatste generatie (vanaf 2006) doorgaans geprijsd zijn rond de 18.000 euro. Heel groot is het aanbod overigens niet in Nederland. Voor meer keuze adviseren we ook buiten de Nederlandse landsgrenzen te zoeken.

Design

Buitenkant

Sinds zijn debuut in 1982 heeft de Mitsubishi Pajero geen revolutionaire veranderingen ondergaan, maar eerder een geleidelijke evolutie. Bij de vierde generatie kunnen je afvragen in hoeverre het woord ‘nieuw’ van toepassing is, aangezien het design sterke overeenkomsten vertoont met zijn voorganger. Toch is de laatste Pajero wel degelijk nagenoeg compleet nieuw ontwikkeld. Een voorbeeld hiervan is de zelfdragende carrosserie. Waarom Mitsubishi zo ontzettend trouw bleef aan het oorspronkelijke design? Simpel, onderzoek heeft aangetoond dat de traditionele 4x4-rijder het graag zo wil.

Bij de vijfdeurs variant zijn de kenmerkende bolle voorschermen van de vorige generatie Pajero verdwenen, waardoor het vierkante karakter verder wordt benadrukt. Zowel bij de drie- als de vijfdeurs uitvoering keert de grille terug naar het oorspronkelijke rechthoekige patroon, compleet met het logo in 'Mount Fuji'-stijl. De karakteristieke korte neus is gebleven, met als voordeel het makkelijker kunnen rijden door onherbergzaam terrein. De aanrijhoek bedraagt 36,6 graden (36,7 voor de driedeurs). Dit is precies voldoende, aangezien de Pajero een helling van 35 graden kan beklimmen. Bovendien kan hij zijwaarts een helling van 45 graden aan, voordat hij kantelt. Voeg daarbij een doorwaaddiepte van 70 centimeter toe, en de offroadkwaliteiten van de Pajero worden duidelijk.

Binnenkant

Wat direct in het oog springt als je instapt, is een opvallend brede middentunnel met daarin prominent aanwezige schakelpoken. Het grote multimediascherm domineert de middenconsole, vergezeld van twee kleinere schermen boven en onder (voor verwarming en airconditioning). Tussen de twee voorstoelen bevindt zich een ruim opbergvak dat tevens dienstdoet als armsteun. Het dashboard is functioneel en informatief en wars van poespas. Achterin is er ruim voldoende beenruimte, en het geheel is netjes en rijkelijk afgewerkt. Ietwat frappant is het krachtige audiosysteem van Rockford met 12 speakers. Je verwacht zo’n goed klinkende installatie niet meteen in een Spartaans werkpaard. Het Rockford-systeem kan bovendien worden uitgebreid met een multimediasystem en een harde schijf van 30 GB. Het scherm hiervan toont ook de beelden van de achteruitrijcamera.

Veiligheid

Als eerste wapenfeit tegen ongelukken beschikt de Mitsubishi Pajero over zijn oersterke chassis en fysieke bouw. Daarnaast is hij voorzien van meerdere airbags, inclusief gordijnairbags, en ABS. Helaas ontbreken Hill Start en Downhill Assist, omdat geavanceerde rij-assistenten nog niet overvloedig aanwezig zijn. Niettemin zorgt de legendarische vierwielaandrijving van Mitsubishi ervoor dat hij ook op natte en gladde asfaltwegen voldoende tractie en stabiliteit biedt.

Alternatieven

De Mitsubishi Pajero is een van de meest legendarische terreinauto’s ter wereld, mede dankzij een roemrijke (sport)historie, waaronder talloze overwinning in de Dakar Rally. Andere illustere terreinauto’s van dit kaliber zijn de Toyota Land Cruiser, Land Rover Defender, Mercedes-Benz G-klasse en Nissan Patrol.

FAQ

Hoeveel mag de Mitsubishi Pajero trekken?
De Mitsubishi Pajero heeft een trekvermogen van maximaal 3.500 kilogram. Ideaal dus voor mensen die regelmatig op pad gaan met een uit de kluiten gewassen caravan of paardentrailer.
Is de Mitsubishi Pajero nog leverbaar in Nederland?
Nee, in 2021 stopte Mitsubishi met het leveren van de Pajero in ons land. De vraag was sowieso gering geworden, en door de geldende emissienormen waren de nieuwprijzen zo hoog geworden dat de Pajero te duur werd in ons land. Met de nieuwere en veel modernere Pajero Sport kreeg de Pajero alsnog een soort opvolger, als is dat model veel meer een luxe SUV dan een Spartaanse terreinauto (hetzij wel degelijk met goede offroadkwaliteiten).
Hoe zwaar is een Mitsubishi Pajero?
De Mitsubishi Pajero behoort met een leeggewicht van 2,2 ton tot de zwaardere auto’s (met verbrandingsmotor). Iets om rekening mee te houden als je niet al te veel wegenbelasting verschuldigd wilt zijn.

Beoordelingen voor Mitsubishi Pajero

33 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Modellen

Meer details