- Homepage
- Auto
- Mitsubishi
- Mitsubishi L400
Sterke punten
- Robuuste motor
- Variabel inzetbaar
- Schuifdeur aan beide zijden
Zwakke punten
- Hoog verbruik
- Onrustig in bochten
- Kleine kofferbak
Mitsubishi L400 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi L400, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mitsubishi L400
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Drie rijen zitplaatsen ondanks compacte buitenafmetingen.
- Flexibiliteit in indeling.
- Beschikbaar met vierwielaandrijving.
- Goedkoop in aanschaf.
Gegevens
Motor
In Japan werd de Mitsubishi L400 vanaf 1994 geproduceerd en heette daar vanaf het begin Space Gear. De Europese export van de auto werd echter enigszins aangepast: De Space Gear die vanaf 1994 werd verkocht had een 2,0- of 2,4-liter cilinderinhoud en was alleen leverbaar met achterwielaandrijving. Pas in 1998 kwam de eigenlijke L400 naar het Westen met een dieselmotor van 2,5 liter en optionele vierwielaandrijving. Dit maakte gebruik als een ruime bestelwagen mogelijk naast de klassieke familie bestelwagen configuratie (estate). Naast deze eerder genoemde viercilindermotoren produceerde de fabrikant ook een 3,0-liter V6-benzinemotor met automatische transmissie, maar die is nooit in Nederland te koop geweest.
Model | 2.000 GLX | 2.500 GLX TD | 2.400 GLS |
---|---|---|---|
Bouwjaren | 1994 - 2006 | 1994 - 2006 | 1994 - 2006 |
Jaren van export | 1994 - 2003 | 1998 - 2001 | 1994 - 2001 |
Type | Bestelwagen | Bestelwagen | Bestelwagen |
Motor | Benzine | Diesel | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld met 5 versnellingen, achterwielaandrijving | Handgeschakeld met 5 versnellingen, vierwielaandrijving (optioneel) | Handmatig/automatisch met 5 versnellingen, achterwielaandrijving |
Vermogen | 113 pk | 99 pk | 132 pk |
Cilinderinhoud | 1.997 cm³ | 2.477 cm³ | 2.350 cm³ |
Topsnelheid | 164 km/u | 156 km/u | 165 km/u |
Acceleratie (0-100) | 15,8 s | 16,1s | 14,3 s |
Gewicht | 1.656 kg | 1.670 kg | 1.720 kg |
Gemiddeld brandstofverbruik | 12,5 l | 10,1 l | 13,4 l |
CO2-uitstoot volgens WLTP | 264 g/km | 264 g/km | n.b. |
De benamingen L400 en Space Gear worden vaak samen gebruikt. Je kunt dus niet altijd afgaan op de advertenties bij een aankoop. Aan de hand van de gegevensbladen kan echter worden nagegaan welk voertuig momenteel wordt aangeboden, met name op basis van de motorinhoud. Voor de dieselversie is een kleinere motor met 87 pk beschikbaar.
Afmetingen
De Mitsubishi L400 is een praktische bestelwagen met buitenmaten van ongeveer 4,60 x 1,70 x 1,80 meter. Met zijn wielbasis van 2,80 meter is hij gemakkelijk te verplaatsen en flexibel genoeg, zelfs op smallere wegen. Vooral voor een bestelwagen die ook als minibus kan worden gebruikt, wijst deze wielbasislengte op een grote wendbaarheid. Een groot voordeel zijn ook de schuifdeuren aan beide zijden, die meer mogelijkheden bieden om te laden.
Het volume van de bagageruimte in de minibus met 7 zitplaatsen wordt op 375 liter gesteld, wat in een categorievergelijking en afgemeten aan zijn grootte vrij hanteerbaar is. Lange voorwerpen passen tussen de stoelen en de laatste rij kan opzij worden geklapt. Als transporter of gesloten bestelwagen heeft het model een inhoud van 1.385 liter, wat niet kan concurreren met een pure bestelwagen, maar toch voldoende opbergruimte betekent.
Varianten
Een grote kracht van de Mitsubishi L400 is zijn variabiliteit. Als stationwagen of bestelwagen is hij perfect geschikt als minibus voor gezinnen. Daarnaast zijn er nog meer diverse gebruiksmogelijkheden: Zonder zitplaatsen wordt de L400 een perfecte transporteur voor middelgrote vrachten. De auto kan ook worden gebruikt als bestelwagen, in de traditie van zijn voorganger, de Mitsubishi Delica/L300. In Nieuw-Zeeland wordt de auto soms ook in omgebouwde vorm gebruikt als politieauto. Dankzij een optionele trekhaak kan de auto eventueel zelfs een aanhangwagen trekken.
Het enige nadeel is dat de laadruimte wat hoog is, wat het laden kan bemoeilijken.
Prijs
Gebruikte auto's rond de Mitsubishi L400 zijn allesbehalve zeldzaam om te vinden, zelfs in Nederland. Veel van de aangeboden voertuigen hebben echter een hoge kilometerstand, meestal meer dan 200.000. Het is daarom belangrijk om bij de aanschaf van een gebruikte Mitsubishi L400 goed te kijken naar eventuele zwakke punten of technische mankementen. Qua prijs is de occasion echter een aantrekkelijk alternatief voor soortgelijke modellen. Rijklare modellen kunnen al voor ongeveer 3.000 euro worden gekocht. De zeer goede hoeveelheid ruimte en de grote geschiktheid voor dagelijks gebruik zijn hier al bij inbegrepen.
Door de hoge leeftijd kunnen de gebruikskosten een last worden. De levering van reserveonderdelen is echter nog steeds gegeven. Dienovereenkomstig zijn reparaties aan de Mitsubishi L40 in principe geen probleem en meestal zelfs zeer voordelig. Dit maakt de occasions een populaire keuze voor jonge ondernemers.
Daarnaast zijn er natuurlijk financiële lasten door de Nederlandse motorrijtuigenbelasting, die voor de modellen met benzinemotor ongeveer 1.280 euro per jaar bedraagt. Bij de oudere dieselmotoren lopen de kosten flink op, meer dan 2.000 euro per jaar motorrijtuigenbelasting is in dit geval verschuldigd voor een gebruikte Mitsubishi L400.
Design
Exterieur
Spannende designelementen zijn niet te vinden op deze functionele bestelwagen. De bestelwagen is relatief hoog en heeft een hoekige basisvorm, de bovenhoeken zijn licht afgerond. Bij volle belading kan deze keuze enigszins storend zijn. Rondom zijn smalle bumpers aangebracht, die een strakke lijn langs de zijkanten vormen. Met twee schuifdeuren biedt het voertuig een gemakkelijke toegang tot de lading of de kinderen die achterin zitten. Dit maakt het dagelijks leven gemakkelijker, vooral in moeilijke parkeersituaties.
Qua kleur domineren donkergroen, wit of grijs de markt. Wijnrood of zwart komen ook voor.
Interieur
Binnenin de Mitsubishi L400 is er veel ruimte voor alle passagiers, hoewel dit ten koste gaat van het laadvolume bij volledige belading. Bestuurders tot 2 meter lang passen comfortabel achter het in hoogte verstelbare stuurwiel en alle bedieningselementen zijn binnen handbereik. Ook achterin is er beenruimte. Aan de andere kant heeft Mitsubishi grotendeels afgezien van laadbeveiligingsonderdelen. De voertuigbodem is vrijwel geheel vlak, maar relatief hoog, wat het instappen en laden enigszins bemoeilijkt.
Een efficiënt ventilatiesysteem met aparte verwarming voor het achtercompartiment is standaard. Airconditioning is tegen meerprijs leverbaar, de grootte van de ventilatoruitlaten is wat krap.
Veiligheid
Bestuurder en passagier worden beschermd door airbags, zijvarianten waren een optie, evenals ABS. Snel bochtenwerk kan echter nog steeds problemen opleveren door het onderstel. Bovendien blijken de deurgrepen een zwak punt van de auto, omdat ze weinig tractie toelaten na een ongeval. De 3-punts veiligheidsgordels en hoofdsteunen op alle zitplaatsen zijn overtuigend.
Alternatieven
De markt voor familiebusjes, minibusjes of transporters kent zeer veel concurrentie en in elke prijsklasse zijn alternatieven te vinden. Mitsubishi biedt bijvoorbeeld de opvolger Delica D:5, die echter niet in Europa werd verkocht. Wie bij hetzelfde merk wil blijven en op zoek is naar een vergelijkbare auto, kan het beste kijken naar de voorganger Mitsubishi Delica/L300.
Concurrenten zijn de duurdere VW Caddy of de Skoda Praktik als pure bedrijfswagens. Interessante familiebusjes zijn de Renault Espace, Citroën Berlingo en Opel Zafira. Overigens gebruikt de Hyundai H-1 een andere motor in een vrijwel identieke carrosserie. Veel voertuigen van de juiste leeftijd zijn qua prijs vergelijkbaar met de Mitsubishi L400 en zijn te koop vanaf ongeveer 2500 euro.