- Homepage
- Auto
- Mitsubishi
- Mitsubishi L200
Sterke punten
- Tomeloos werkpaard, ook in het terrein
- Stoere, onverwoestbare uitstraling
- Comfortabeler en luxueuzer dan je verwacht
- Verkrijgbaar in verschillende varianten
Zwakke punten
- Niet het meest comfortabel op asfalt
- Luidruchtig tijdens accelereren
- Geen achterbank (sommige varianten)
- Gedateerd interieur
Mitsubishi L200 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi L200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mitsubishi L200
-
Mitsubishi L200 DC Facelift 4WD EURO 6 HARDTOP
€ 19.600,-- 30.113 km
- 02/2019
- 133 kW (181 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4625 AK BERGEN OP ZOOM -
Mitsubishi L200 4x4 camper , afzet unit , capra camper
€ 29.990,-- 85.000 km
- 07/2005
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2547XJ Den Haag -
Mitsubishi L200 2.4 DI-D Club Cab Intense 4 x 4 I AIRCO I NAVI I C
€ 30.244,-BTW verrekenbaar - 98.640 km
- 04/2018
- 133 kW (181 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
196 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5061 KN OISTERWIJK -
Mitsubishi L200 2.4 DI-D ClearTec 181pk Club Cab 4WD Intense
€ 24.000,-BTW verrekenbaar - 102.504 km
- 05/2017
- 133 kW (181 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
180 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6343 AE KLIMMEN -
Mitsubishi L200 2.5 DI-D Club Cab Invite
€ 12.033,-BTW verrekenbaar - 159.729 km
- 05/2008
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9321 AJ Peize -
Mitsubishi L200 2.2 DI-D Club Cab Intense
€ 30.855,-BTW verrekenbaar - 123.932 km
- 07/2020
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
200 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2225 JH KATWIJK ZH -
Mitsubishi L200 2.2 DI-D Club Cab Intense/Apple carplay/Achteruitr
€ 35.030,-BTW verrekenbaar - 51.325 km
- 01/2022
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
200 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1271 EE HUIZEN
Interesse in een Mitsubishi L200
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Begrip onder de pick-ups
- Ook buiten het klussen te gebruiken
- Stoer en robuust, zowel qua bouw als design
Technische gegevens
Motorisatie
Nederland is en zal waarschijnlijk wel nooit een omvangrijke afzetmarkt voor pick-ups zijn. Toch is de populariteit van de ‘terreinauto met open laadbak’ ook hier de laatste decennia flink toegenomen. Elders ter wereld is de middelgrote pick-up altijd al gewild geweest, met name in Australië, Afrika en Zuid-Amerika. En Mitsubishi was er als de kippen bij, waardoor de L200 kan bogen op een rijke historie van meer dan vier decennia en een actuele mondiale afzetmarkt van maar liefst 120 landen.
Ondanks het beperkte animo behoorde Nederland hier ook bij tussen 2012 en 2020. In dat afscheidsjaar kondigde het Japanse merk aan het Europese toneel te verlaten vanwege tegenvallende verkoopresultaten en te veel overlap met Renault en Nissan, de twee andere merken van de alliantie. Niet veel later kwam het Frans-Japanse autoconcern hierop terug, maar dat nieuws kwam al te laat voor de L200; de schepen met nieuw aanwas voor Europa waren al omgekeerd.
2020 is ook het jaar waarin Mitsubishi een facelift bij de L200 doorvoerde. Jammer dat we hier niet bijster veel van hebben meegekregen. Sindsdien ziet de L200 er namelijk nog stoerder en gemener uit. Al mag de pre-facelift er ook nog altijd zijn wat betreft looks en ‘drang naar hard werken’.
Onder de kap van de laatste in ons land geleverde Mitsubishi L200 gaat een moderne 2,2-liter dieselmotor schuil, goed voor een vermogen van 150 pk en een koppel van 330 Nm. Er zijn krachtigere versies, maar niet geleverd in ons land. Elke motorisering is te koppelen aan een zestraps automaat of aan een handgeschakelde bak. In het geval van die laatste beschikt de L200 over shift-by-wire-techniek, waarbij er geen fysieke verbinding meer is tussen de versnellingspook en de transmissie. Daarnaast valt er te kiezen tussen twee- of vierwielaandrijving.
Voor de facelift (2015 – 2020) had de Mitsubishi L200 een 2,4-liter turbodiesel met 154 of 181 pk in het vooronder. Het koppel lag op respectievelijk 380 Nm of 430 Nm. Een handgeschakelde zesbak was standaard, maar voor meer comfort was er destijds de optionele vijftraps automaat. Inschakelbare vierwielaandrijving voorzien van een lage gearing was sowieso standaard.
Nog verder terug in het verleden was de L200 beschikbaar met een 2,5-liter turbodieselmotor, goed voor 136 pk en koppel van 315 Nm. Voor in het ruigere werk meer dan voldoende vermogen, zo lang je je niet laat verleiden tot het strekken van sprintjes. Met een acceleratietijd naar 100 km/u in 15 seconden is de L200 nu eenmaal geen strepentrekker. Daar is hij ook niet voor gemaakt, overigens.
Afmetingen
De nieuwere Mitsubishi L200 is een behoorlijk gevaarte met een lengte van 5,30 meter, breedte van 1,82 meter en hoogte van 1,78 meter. De wielbasis bedraagt 3 meter en de bodemvrijheid is eveneens riant met 200 mm. De eerdere generaties zijn weliswaar iets compacter, maar maken nog altijd een statement qua formaat. Als laadvermogen geeft Mitsubishi een waarde van 1,1 ton op, bij een trekvermogen van 3,1 ton. Dit is minder dan het maximale trekgewicht van 3,5 voor een bestuurder met rijbewijs B, maar evengoed nog altijd verdienstelijk en toereikend voor zwaardere aanhangers of opleggers. Op de weegschaal legt de L200 een gewicht tussen de 1.850 en 2.000 kilogram, afhankelijk van de modelgeneratie en uitvoering.
Een populaire carrosserievariant is de Double Cab. Echter in tegenstelling tot wat je zou verwachten heeft ook deze variant geen achterbank wegens de fiscale regels in ons land. In plaats daarvan is er achter de voorstoelen een tussenschot geplaatst. Achter dit schot is nu een extra opbergruimte gecreëerd met een diepte van 92 centimeter. Deze ruimte is toegankelijk via de achterste zijdeuren en biedt een handige plek om spullen – uit het zicht – te vervoeren die je liever niet in de laadbak stalt.
Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de laatste generatie Mitsubishi L200 (Double Cab):
Mitsubishi L200 | |
---|---|
Marktintroductie | 2012 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,3 x 1,82 x 1,78 m |
Wielbasis | 3,0 m |
Laadvermogen | 1.100 kg |
Ledig gewicht | 2.005 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.110 kg |
Cilinderinhoud | 2.268 cm3 |
Vermogen | 110 kW (150 pk) |
Koppel | 400 Nm |
Topsnelheid | 174 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,4 sec |
Tankinhoud | 75 l |
Verbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 199 g/km |
Varianten
De Mitsubishi L200 die sinds 2020 (na de facelift) op de markt is, bestaat als Club Cab (tweedeurs) en Double Cab (vierdeurs) variant. Elders ter wereld is de L200 ook nog beschikbaar als Single Cab. In alle gevallen is de 2.2 DI-D Cleartec Invite de basisuitvoering. Gaan we een uitrustingsniveau omhoog, dan is er voor de tweedeurs Club Cab meer luxe beschikbaar middels de Intense-variant. Bij de vierdeurs Double Cab heet deze topversie Instyle, en die is verrassend luxueus uitgerust. Zo zijn onder meer adaptieve cruise control. Active Stability & Traction Control, Lane Change Assist, dodehoekdetectie en Active Yaw Control van de partij. Ook beschikt de L200 Instyle over leren bekleding en leder op het stuur, pook en delen van het dashboard. Een multimediasysteem met Apple Carplay en Android Auto ontbreekt eveneens niet. Het geeft aan dat ook pick-ups met de tijd meegaan.
Prijzen
De nieuwste generatie Mitsubishi L200 had in Nederland een vanafprijs van zo’n 26.000 euro ex BTW. Voor dat geld kocht je de Club Cab-variant in Invite-uitvoering. Bijna elk exemplaar wordt in Nederland echter geleverd met dubbele cabine. Prijzen daarvan begonnen bij 31.500 euro. De luxere uitvoeringen vergden een extra investering van zo’n 5.000 euro.
Wie zijn geluk wil beproeven op de occasionmarkt (aan de hand van een ouder exemplaar) is minstens 7.000 euro kwijt. Gezien de geringe afzetmarkt voor pick-ups is het aanbod in Nederland uiterst summier. Bijzonder is het dan ook dat er op moment van schrijven een piekfijn geconserveerde Mitsubishi L200 uit 2001 wordt aangeboden op Autoscout24. Tegen de prijs van 4.500 euro. Zo’n exemplaar kom je zelden nog tegen. De meeste L200 hebben een zwaar leven gekend, precies waarvoor ze zijn gebouwd.
Design
Buitenkant
Pick-ups zijn van origine bonkig en hoekig. Een dergelijk ontwerp resulteert nu eenmaal in de meeste vierkante (laadvloer)meters. Tussen 2015 en 2020 beschikte de L200 over een ronder design, aansluitend bij de toenmalige designtrend in autoland en de overige Mitsubishi-modellen van die jaren. De meeste pick-ups van de nieuwste generatie borduren voort op deze vorm van semi-aerodynamica. Zie bijvoorbeeld de Volkswagen Amarok en Toyota Hilux, maar niet de nieuwste L200. Vanaf 2023 brengt die juist een soort ode aan het origineel met zijn stompe voorkomen die bijna op het potsierlijke af is. De Mitsubishi L200 oogt hierdoor meer uitgesproken dan ooit. Of het fraai is, laten we aan jou over. Opvallend is het zonder meer.
Binnenkant
In het interieur pakt de L200 uit met een dashboard dat in grote lijnen gelijkenissen vertoont met dat in de Eclipse Cross, het compacte SUV-model van het merk. Niettemin doet de aanblik en inrichting ietwat gedateerd aan. Op zich geen ramp in het geval van een pick-up, die is bedoeld als werkpaard, maar indien je deze ook inzet als dagelijks vervoer valt goed voor te stellen dat het best wat moderner en sprankelender had gemogen. Daarin verzuimt de L200, al geldt dat niet op het gebied van gemakken en overige (veiligheid)voorzieningen. Veel toeters en bellen die gemeengoed zijn in een moderne personenauto zijn ook beschikbaar voor de L200.
Veiligheid
In 2015 kreeg de Mitsubishi L200 een score van vier sterren van Euro NCAP, met redelijk goede scores op elk onderdeel. Vanaf de facelift werd ook de veiligheidsuitrusting uitgebreid, met onder meer een 360°-gradencamera, een dodehoeksensor, een noodremhulp, rijstrookassistent, heuvelassistent én een aanhangwagenassistent. Zeven airbags om de inzittenden te beschermen maken het plaatje compleet.
Alternatieven
Ondanks dat Nederland geen pick-upland bij uitstek is, prijken er toch aardig wat middelgrote pick-ups in de lokale showrooms. Denk bijvoorbeeld aan de Ford Ranger, net als de Volkswagen Amarok. Daarnaast is er ook nog de Isuzu D-Max, Nissan Navara, SsangYong Musso en de Toyota Hilux. Wist je trouwens dat de Mitsubishi L200 ook kortstondig door het leven ging als Fiat Fullback en Dodge RAM1500?