- Homepage
- Auto
- Mitsubishi
- Mitsubishi I Miev
Sterke punten
- Veilig weggedrag
- Functioneel, ruim interieur
- Milieuvriendelijk
Zwakke punten
- Geringe actieradius
- Laadtijd wisselstroom
- Slechts één versie, geen keuze
Mitsubishi I-MiEV : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi I-MiEV, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mitsubishi I Miev
-
Mitsubishi I-MiEV I-MiEV+4-persoons+16+kWh
€ 5.200,-- 65.744 km
- 10/2013
- 47 kW (64 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-8445PC Heerenveen -
Mitsubishi I-MiEV 4-PERSOONS 16KWH/3900SUBSIDIE/120KMRANGE/ECC
€ 5.900,-- 95.507 km
- 06/2012
- 47 kW (64 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8171 KH VAASSEN -
Mitsubishi I-MiEV 4-peroons 16 kWh
€ 5.750,-BTW verrekenbaar - 122.759 km
- 01/2011
- 47 kW (64 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2802 AN GOUDA -
Mitsubishi I-MiEV €2000 SUBSIDIE/KORTING | GROOT SCHERM RADIO | AIRC
€ 7.450,-- 81.826 km
- 04/2011
- 47 kW (64 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6441 PA BRUNSSUM
Interesse in een Mitsubishi I Miev
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Relatief hoge zitpositie – met hoofdruimte – voor een goed overzicht
- Goede standaarduitrusting en veiligheidsvoorzieningen
- Kort, smal en wendbaar voor stadsverkeer
- Kleine bagageruimte uit te breiden naar 800 liter
- Lage onderhoudskosten
Technische gegevens
Motorisatie
Een elektromotor met een vermogen van 49 kW (67 pk) – een paar kilowatts meer dan de Citroën en de Peugeot – drijft de achterwielen van de Mitsubishi i-MiEV aan. De motor levert een trekkracht van 180 Nm, vanaf 2016 zelfs 196 Nm – waarmee de Mitsubishi zich opnieuw onderscheidt van zijn Franse drielingbroertjes. Volgens de fabrieksspecificaties accelereert de Mitsubishi i-MiEV in 15,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Daarbij hoeft de bestuurder van de volledig elektrische i-MiEV niet één keer te schakelen, want een elektromotor levert immers bij elk toerental zijn volledige power. De topsnelheid van de kleine Mitsubishi is 130 km/u, meer heb je ook niet nodig in Nederland, zeker niet in de stad.
Volgens de fabrieksspecificaties verbruikt de Mitsubishi i-MiEV ongeveer 12,5 kWh per 100 kilometer en heeft hij een actieradius van ongeveer 150 kilometer. Dat is niet veel als je de stad wilt verlaten. Hou er dan ook rekening mee dat gebruik van radio, airconditioning en verwarming en je rijstijl de actieradius nog sterk kunnen reduceren tot zo’n 80 à 100 kilometer. En dan moet ie weer aan de lader. De batterij in de Mitsubishi i-MiEV is in ongeveer drie uur op te laden van 20 naar 80 procent. Aan een snellader kun je de accu binnen een halfuur weer tot 80 procent opladen.
Afmetingen
Met een lengte van 3,48 meter, een breedte van 1,48 meter en een wielbasis van 2,55 meter biedt de Mitsubishi i-MiEV voldoende zitruimte voor vier personen – al zitten alleen kinderen comfortabel op de achterbank. Met zijn hoogte van 1,61 meter biedt de i-MiEV wel voldoende hoofdruimte. De bagageruimte is met de achterbank rechtop slechts 166 liter, maar met de gedeeld neerklapbare achterbank is dat stapsgewijs uit te breiden tot 800 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Mitsubishi i-MiEV | |
---|---|
Marktintroductie | 2010 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,48 x 1,48 x 1,61 m |
Wielbasis | 2,55 m |
Inhoud bagageruimte | 166-800 l |
Ledig gewicht | 1.085 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.450 kg |
Vermogen | 49 kW (67 pk) |
Koppel | 180-196 Nm |
Topsnelheid | 130 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 15,9 sec |
Batterijcapaciteit | 16,0 kWh |
Verbruik | 12,5 kWh/100 km |
Actieradius | 150 km |
Varianten
De Mitsubishi i-MiEV is er in slechts één carrosserievariant, maar vanaf 2016 heeft de i-MiEV 16 Nm meer trekkracht en is de meerprijs voor metallic lak met een derde verhoogd van 460 naar 610 euro. En vanaf 2015 is de i-MiEV voorzien van een bandenspanningssensor. Vóór september 2011 was de Mitsubishi standaard niet voorzien van een audio-installatie.
Prijzen
De nieuwprijs van de Mitsubishi i-MiEV bedraagt in eerste instantie rond de 33.000 euro. Enkele jaren later – vanaf 2016 – kost de i-MiEV rond de 26.000 euro. De Citroën verdwijnt met een vergelijkbare prijs in 2016 van de Nederlandse markt en de Peugeot zingt het met een prijs van 21.400 euro nog uit tot 2020.
Afhankelijk van leeftijd en kilometerstand variëren de prijzen van occasions van de Mitsubishi i-MiEV van 3.500 tot 12.000 euro. Maar het aanbod is niet groot. De evenknieën van Citroën en Peugeot worden aangeboden voor prijzen van 3.500 tot 15.000 euro – waarbij moet worden opgemerkt dat het aanbod Citroëns C-Zero veruit het grootst is en dat van Peugeots iON het kleinst.
De kosten voor service en onderhoud van een elektrisch autootje als de Mitsubishi i-MiEV zijn gewoonlijk zeer laag. De banden zijn vrijwel de enige slijtagedelen die je regelmatig moet vervangen, verder heeft een elektrische auto nauwelijks onderhoud nodig. Je hebt dus vrijwel geen garagekosten. Het enige echt dure component van een elektrische auto is het batterijpakket. Mitsubishi geeft een garantie van vijf tot acht jaar op de ‘aandrijfbatterij’ en drie jaar algemene garantie – daarvan kun je inmiddels dus niet meer gebruikmaken – en zes jaar op de carrosserie. Citroën geeft een jaar meer en Peugeot zelfs twaalf jaar carrosseriegarantie.
Design
Buitenkant
De Mitsubishi i_MiEV valt onmiddellijk op door zijn smalle en hoge carrosserie, enigszins treurig – of verbaasd – ogende voorzijde en steile achterkant. De hoge carrosserie maakt instappen gemakkelijk, maar heeft vooral een technische reden, want de lithium-ion-batterij is in de vloer van de auto ondergebracht. Een ander positief gevolg daarvan is de optimale gewichtsverdeling, een laag zwaartepunt en stabiliteit. Standaard zijn automatisch inschakelende koplampen, mistlampen, elektrisch bedienbare buitenspiegels, parkeersensoren achter en getinte ruiten rondom. Het aansluitmateriaal voor thuis opladen en voor snelladen behoort ook tot de basisuitrusting.
Binnenkant
Ook het interieur van de Mitsubishi i-MiEV is fraai uitgerust voor een stadsautootje. Met bijvoorbeeld handmatig te bedienen airconditioning, elektrische bedienbare zijruiten voor en achter, stuurbekrachtiging, verwarmbare zitplaatsen voorin en achterin en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. De bestuurder kan de airconditioning, de verwarming en het begin en einde van het oplaadproces op afstand programmeren. De kleine Mitsubishi is vanaf september 2011 standaard voorzien van een audiosysteem.
Veiligheid
De Mitsubishi i-MiEV is voorzien van diverse veiligheidssystemen. Zoals ABS, remkrachtverdeling en remassistentie, stabiliteitsregeling en tractiecontrole, airbags voor bestuurder en voorpassagier, zij-airbags voorin en gordijnairbags, en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de achterbank. De kleine stadsauto verdiende in de Euro NCAP-crashtest vier van de vijf sterren. Het zwakke punt is de elektrische vacuümpomp voor de rembekrachtiging. Die kan het begeven en is daarom aanleiding geweest voor een terugroepactie, net als die van de Citroën C-Zero en de Peugeot iON, die qua constructie identiek zijn.
Alternatieven
Als alternatief voor de compacte Mitsubishi i-MiEV liggen de Citroën C-Zero en de Peugeot iON het meest voor de hand. Maar bijvoorbeeld ook de elektrische smart forfour, ook wel EQ genoemd. Die is even lang, maar vijf centimeter lager en bijna twintig centimeter breder. De smart is ook sterker dan de Mitsubishi en voorzien van een grotere batterij van 17,6 kWh. Qua stroomverbruik en actieradius is de smart vergelijkbaar met de Mitsubishi i-MiEV – en de Peugeot iON en de Citroën C-Zero.
De smart forfour EQ is niet voorzien van een functie om energie terug te winnen en als je een occasion koopt, moet je opletten of een kabel voor snelladen is inbegrepen – die is nieuw optioneel.