Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mitsubishi ASX (2022) banner

Mitsubishi

1 / 11
Mitsubishi ASX (2022) banner
mitsubishi-elektrik-banner
mitsubishi-asx-top-front
mitsubishi-eclipse-cross-front
Mitsubishi Space Star Front 1
mitsubishi-asx-intro-edition-front
Mitsubishi ASX (2022) statisch, achteraanzicht
mitsubishi-eclipse-cross-side
mitsubishi-eclipse-cross-front
mitsubishi-space-star-front
mitsubishi-space-star-back

Mitsubishi

Vind het model dat bij je past

Mitsubishi (voluit Mitsubishi Motors Corporation) is een Japanse fabrikant van personenauto’s en lichte vrachtwagens, die worden verkocht onder de merknaam Fuso. In Nederland richt Mitsubishi zich op compacte en middenklasse personenauto’s, met name SUV’s en cross-overs. Mitsubishi Motors is onderdeel van Mitsubishi Corporation, een in 1870 opgericht conglomeraat van industriële en dienstenactiviteiten, waaronder dus het produceren en vermarkten van voertuigen. Lees meer

Bijzonderheden van het automerk Mitsubishi

  • Relatief klein automerk met een duidelijke focus op SUV’s en cross-overs
  • Roemrijke historie in de rallysport, waarmee het nog regelmatig wordt geassocieerd
  • Voornemens om een comeback te maken in Europa, met ondersteuning van de Renault-Nissan-alliantie

Historie Mitsubishi

Hoewel Mitsubishi Motors oorspronkelijk meer dan een eeuw geleden werd opgericht, kwam het merk pas vanaf de jaren 70 echt op gang. Twee wereldoorlogen, in het bijzonder WOII, en de nasleep ervan zorgden ervoor dat het merk langdurig van het toneel was verdwenen. Dankzij het aantrekken van de economie in thuisland Japan herpakte Mitsubishi zich, ook in Europa. Sterker, tegen het aanbreken van de jaren 80 behoorde het merk tot de grootste autoproducenten ter wereld met circa 1 miljoen gebouwde voertuigen per jaar. In diezelfde periode wist Mitsubishi zich vooral in de kijker te spelen met terreinwaardige 4x4-modellen, zoals de Pajero.

Autosport speelde voor Mitsubishi een belangrijke rol. Zo won de Mitsubishi Pajero de uitputtende Parijs-Dakar-rally maar liefst 12 keer op rij, wat de terreinwagen de eervolle koosnaam ‘King of Desert’ opleverde. Ook in het World Rally Championship (WRC) was het Japanse merk lange tijd ongenaakbaar – met de nu legendarische Lancer Evolution.

Vandaag de dag wordt Mitsubishi nog regelmatig herinnerd aan zijn expertise op het gebied van vierwielaandrijving, ook al focust het merk zich al enige tijd niet meer op deze integrale aandrijflijn. Robuuste terreinwagens hebben plaats gemaakt voor praktische en comfortabele SUV’s en cross-overs, bij voorkeur uitgerust met een geëlektrificeerde aandrijflijn.

Mitsubishi kende in de loop der tijd diverse (mede)eigenaren – wat gepaard ging met evenzoveel hoogte- en dieptepunten. Van het Amerikaanse Chrysler, via DaimlerChrysler, tot Nissan. Begin 2016 nam Nissan Motors – dat al sinds 1999 een alliantie vormt met Renault – een aandelenbelang van 34% in Mitsubishi Motors. Hierdoor ontstond op een gegeven moment de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi.

In 2020 maakte Mitsubishi bekend uit Europa te vertrekken wegens aanhoudende teleurstellende resultaten. Later kwam het bedrijf hierop terug en kondigde het zelfs aan binnen afzienbare tijd meerdere nieuwe modellen voor de Europese markt te lanceren – geassembleerd in de fabrieken van zustermerk Renault. De eerste, de ASX, is reeds een feit. En warempel, je hoeft geen autokenner te zijn om onmiddellijk de overkomsten te zien tussen deze Mitsubishi ASX en de Renault Captur.

Modellen en varianten

Ooit, in de Europese hoogtijdagen, beschikte Mitsubishi over een omvangrijk modellengamma. Door teruglopende verkopen en het uitblijven van nieuw succes is het aanbod vanaf de 21ste eeuw sterk uitgedund. Rond 2013 maakte het merk in Nederland een kortstondige opleving door met de toenmalige Outlander PHEV. Gesteund door financieel aantrekkelijke aankoopstimuli vanuit de Nederlandse overheid was deze ruime, comfortabele plug-in hybride tijdelijk niet aan te slepen. Zelfs voor een proefrit ontstonden langdurige wachtrijen. In die periode moest de Nederlandse Mitsubishi-organisatie dan ook alle zeilen bijzetten om aan de vraag te kunnen voldoen. De orders bleven maar komen.

In 2021 werd een nieuwe Outlander PHEV gepresenteerd. Echter deze zou aanvankelijk aan de Europese koper voorbijgaan, aangezien Mitsubishi een jaar eerder al had aangekondigd zich terug te trekken van de Europese markt – wegens teleurstellende verkopen. Begin 2021 liet Mitsubishi ontvallen toch in Europa te blijven, waarbij nieuwe modellen sterk zullen leunen op de modellen van zustermerken Renault en Nissan. De nieuwe ASX – een onmiskenbaar derivaat van de Renault Captur – is hiervan het eerste bewijs. Andere modellen binnen het actuele gamma van Mitsubishi zijn de Space Star en Eclipse Cross. De eerstvolgende nieuwe Mitsubishi voor de Europese markt is waarschijnlijk de reeds geïntroduceerde Outlander PHEV. Die komt naar verluidt in de loop van 2024 op de markt.

mitsubishi-eclipse-cross-plug-in-hybrid-front

Model Carrosserievarianten Aandrijving Cilinderinhoud Vermogen Leeggewicht
Space Star 5-drs. hatchback Benzine 1,2 l 52 kW (71 pk) 840-885 kg
Eclipse Cross PHEV 5-drs. SUV Benzine-hybride 2,4 l 138 kW (188 pk) 1.875 kg
ASX 5-drs. SUV Benzine 1,0-1,6 l 67-117 kW (91-159 pk) 1.189-1.531 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Mitsubishi beschikt over een beperkt leveringsprogramma, bestaande uit drie modellen: Space Star, ASX en Eclipse Cross PHEV. De eerstgenoemde is een vijfdeurs hatchback die te boek staat als de goedkoopste (nieuwe) auto van Nederland – met een actuele vanafprijs van net geen 16.500 euro. De laatste twee zijn middelgrote SUV’s. De ASX is te koop vanaf net geen 30 mille, terwijl de Eclipse Cross PHEV op een ‘tientje’ na is te verkrijgen voor 40 mille. In 2024 volgt naar verwachting de nieuwe Outlander PHEV, een grote SUV met plug-in hybride techniek. Prijzen daarvan zijn nog niet bekend.

Model Vanafprijs (2023)
Space Star € 16.490
Eclipse Cross PHEV € 39.990
ASX € 29.290

Prijzen voor occasions

Zoals eerder al aangestipt beschikte Mitsubishi in het (recente) verleden over een groter modellengamma. Het merk was daarmee vertegenwoordigd in zeer uiteenlopende segmenten; van veelzijdige hatchback tot praktische MPV en zelfs pick-ups en sportauto’s. Denk bijvoorbeeld aan modellen als de Colt, Charisma, Lancer, Pajero Pinin, Space Wagon en de L200. Veel van deze modellen beginnen inmiddels op leeftijd te geraken. Tel hierbij op dat Mitsubishi – net als veel andere Japanse merken – bekend staat om het bouwen van betrouwbare auto’s, en er valt al snel te concluderen dat je voor weinig geld een representatieve Mitsubishi koopt waar je waarschijnlijk nog vele jaren plezier van hebt zonder noemenswaardige mankementen. Ter indicatie: een nette Colt van bouwjaar 2007 met circa 150.000 km op de teller kan al voor minder dan 2.000 euro van jou zijn.

mitsubishi-asx-back

Alternatieven

Mitsubishi behoorde in de jaren 80 en 90 tot de grootste en populairste automerken van Europa, zeker ook in Nederland. Hevige concurrentie van Europese, maar vooral ook Koreaanse bodem heeft dat doen veranderen. Mitsubishi was simpelweg niet opgewassen tegen het geweld waarmee merken als bijvoorbeeld Hyundai en Kia de markt bestormden en bleven overstelpen. Traditionele merken als Ford, Mazda, Toyota en ook Opel en de Fransen merken deden hetzelfde, met nadelige gevolgen voor het marktaandeel van Mitsubishi. Het leidde zelfs tot een aanvankelijke terugtrekking van het merk in Europa. Maar met de sterke, steunende schouders van de Renault-Nissan alliantie is nadien besloten toch te blijven en Mitsubishi nieuw leven in te blazen in Europa. Een mooie opsteker voor een mooi automerk waarmee velen zijn opgegroeid.

FAQ

Is Mitsubishi een betrouwbaar merk?
Ja. Net als veel andere Japanse automerken heeft Mitsubishi een **goede reputatie op het gebied van betrouwbaarheid** en degelijkheid. In diverse landen is Mitsubishi meerdere malen en in verschillende periodes verkozen tot ‘**meest betrouwbare automerk**’, zowel op merk- als modelniveau. Zo verkoos de **Consumentenbond** de – vorige generatie – ASX in 2022 nog als meest betrouwbare auto.
Gaat Mitsubishi de Europa/Nederlandse automarkt verlaten?
Nee. Hoewel hier in eerste instantie wel sprake van was, is dit later teruggedraaid. Voorlopig is en blijft Mitsubishi dus actief in Europa, gesteund door moederbedrijf Renault-Nissan die heeft toegezegd flink in Mitsubishi te investeren om de gloriedagen van het merk op Europese bodem te laten herbeleven.
Ik heb de nieuwe Mitsubishi ASX gespot en die lijkt als twee druppels water op de Renault Captur. Klopt dit?
Ja, dat heeft u goed gezien – al is hier geen getraind oog voor nodig. Beide auto’s, die tot hetzelfde autoconcern behoren, zijn voor 95% identiek aan elkaar. De nieuwe ASX en Captur worden zelfs in dezelfde fabriek van Renault gebouwd. Zelfs de aandrijflijnen zijn inwisselbaar. Door deze aanpak te hanteren kan er flink bespaard worden op ontwikkelings- en homologatiekosten, met als gevolg dat Mitsubishi sneller en voordeliger aan een comeback kan beginnen. Wat vanafprijzen betreft: de ASX is iets duurder dan zijn Franse evenknie, maar hier staat een rijkere standaarduitrusting tegenover. Daarnaast geeft Mitsubishi vijf jaar fabrieksgarantie tot 100.000 kilometer, tegenover twee jaar zonder kilometerbeperking bij Renault.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Speciaal

Meer details

Anno 2023 bestaat het modelaanbod van Mitsubishi uit de: