Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mini-one-d-clubman-front

Mini One

1 / 3
mini-one-d-clubman-front
mini-one-d-clubman-side
mini-one-d-clubman-back

Sterke punten

  • Krachtige motoren
  • Goede inzittendenbescherming
  • Praktische auto voor dagelijks gebruik

Zwakke punten

  • Compact, dus weinig interieurruimte
  • Nog minder bagageruimte
  • Kostbaar in aanschaf

MINI One : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de MINI One, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

MINI One: succesvolle plus-size reïncarnatie van een cultauto

De MINI One is de spirituele opvolger van de klassieke Mini. Hij is echter een stuk groter en heeft – behalve iets van de vormen van de carrosserie – niets gemeen met het origineel. De One is de basisversie van de MINI. Sportievere versies heten Cooper en Cooper S. Hij is er met drie en vijf deuren. Lees meer

Interesse in een Mini One

Mini One occasions
Mini One nieuwe auto's
Mini One dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Plezierige, compacte en representatieve stadsauto
  • Biedt rijplezier dankzij krachtige motoren
  • Bescheiden brandstofverbruik
  • Goed onderhouden exemplaren zijn behoorlijk waardevast

Technische gegevens

Motorisatie

De MINI One is er in drie generaties, die van 2001, van 2009 en die van 2014 tot 2022.

De eerste generatie van de MINI One is er de eerste jaren uitsluitend met een 1,6-liter benzinemotor met 66 kW (90 pk). Vanaf 2007 is er ook een 1,4-liter benzinemotor met 55 en 70 kW (75 en 95 pk). De 1.6 levert dan 72 kW (98 pk). Vanaf 2009 is de MINI er ook als diesel met 66 kW (90 pk). Vanaf 2010, met de tweede generatie, verandert er niet veel in het motorengamma voor de MINI One.

Voor de derde generatie die in 2014 verschijnt, krijgt de MINI nieuwe motoren. Het aanbod is sterk verkleind en bestaat uit driecilinders: 1,2- en 1,5-liter benzinemotoren met 55 en 75 kW (75 en 102 pk) en een 1,5-liter diesel met 70 kW (95 pk). Vanaf 2020 verdwijnen ook de dieselmotoren uit het gamma en in 2022 verdwijnt de MINI One uit het gamma en blijven alleen de snellere Cooper-versies over.

De standaardtransmissie is in eerste instantie een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak, optioneel is de eerste generatie een CVT-automaat (continu variabele transmissie) geleverd. De tweede en derde generatie van de MINI One zijn voorzien van handmatig te bedienen zesversnellingsbakken en zes- en zeventrapsautomaten.

Afmetingen

De eerste generatie van de MINI One is met een lengte van 3,63 meter al bijna zestig centimeter langer dan de originele Mini, die slechts 3,05 meter lang is! De tweede generatie is 3,70 meter lang en de derde generatie in driedeursuitvoering 3,82 meter en in vijfdeursuitvoering zelfs ruim 3,98 meter.

De bagageruimte meet in de eerste generatie 160 liter, in de tweede 211 en in de derde 211 liter voor de driedeurs- en 278 liter voor de vijfdeursvariant.

De belangrijkste specificaties op een rij

MINI One
Marktintroductie 2014
Lengte x breedte x hoogte 3,82-4,02 x 1,73 x 1,41-1,43 m
Wielbasis 2,50-2,57 m
Inhoud bagageruimte 211-680 l
Ledig gewicht 1.065-1.185 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.570-1.715 kg
Cilinderinhoud 1.198-1.499 cm3
Vermogen 55-75 kW (75-102 pk)
Koppel 160-220 Nm
Topsnelheid 173-195 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,9-13,4 sec
Tankinhoud 40 l
Verbruik 3,6-5,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 96-129 g/km

Varianten

De MINI One is van oudsher de verder naamloze basisversie van de MINI hatchback, de standaard-MINI dus, zowel met benzine- als met dieselmotor, dus ook van de derde generatie van de MINI. In 2018 brengt MINI een nog eenvoudigere basisversie van de MINI One uit: de MINI One First, die is er alleen met benzinemotor. In 2019 verschijnt de MINI One Business Edition voor de zakelijke markt.

Tot 2014 was de MINI One ook leverbaar in allerlei aangeklede en vaak tijdelijk leverbare speciale uitvoeringen. En ook in de standaarduitvoeringen die MINI al vanaf het begin van het merk hanteert: Salt, Pepper en Chili.

Prijzen

Als de MINI in 2001 op de markt komt, betaal je in Nederland minimaal 17.800 euro voor de basisversie MINI One. Met het verschijnen van de versie met 55 kW daalde de prijs tot nèt onder de 17.000 euro. Met de derde generatie was de vanafprijs al toegenomen tot een kleine 21.000 euro en de vijfdeurs MINI One kost in 2014 al bijna 22.000 euro. Aan het eind van de productie waren de prijzen opgelopen tot ruim 24.000 euro voor de driedeurs en bijna 27.000 euro voor de vijfdeurs.

De oudste occasions van de MINI One vind je inmiddels al voor prijzen onder de 1.500 euro. Occasionprijzen van modellen van de tweede generatie beginnen rond de 2.500 euro en die voor de derde generatie bij ongeveer 7.500 euro. Dat de MINI One niet alleen een stadsautootje is, blijkt wel uit de kilometerstanden, die al gauw rond de 150.000 kilometer en meer liggen.

Design

Buitenkant

Al is de MINI een heel stuk groter dan de originele Mini, de driedeursversie is meteen herkenbaar als een familielid van de originele Mini. Dat is vooral toe te schrijven aan de proporties van de carrosserie, de grille die enigszins doet denken aan die van de klassieke Mini, de naad van de motorkap die over het voorspatbord schuin naar de wielkast loopt en verwijst naar de lasnaad op de A-stijl van het origineel, én het kleine bollinkje van het ‘kontje’ met de kleine achterlichtunits. Met de generaties en de komst van de vijfdeursversie neemt de gelijkenis echter steeds meer af. Toch is de MINI One een leuke en herkenbare auto.

Binnenkant

Ondanks zijn bescheiden formaat biedt de MINI One voldoende ruimte voor de inzittenden voorin – als ze maar niet groter zijn dan twee meter. Je zit echter wel bijna schouder-aan-schouder. Dat de MINI een vrij smal autootje is, merk je nog meer achterin, waar de ruimte sowieso niet riant is.

Een duidelijke verwijzing naar de klassieke Mini is de in het midden van het dashboard geplaatste ronde display, die door vorm en plaats doet denken aan het primitieve dashboard van de klassieker. De voorstoelen bieden ontspannen comfort en goede zijdelingse steun. De MINI One is goed uitgerust, maar kopers van een nieuwe konden kiezen voor allerlei extra uitrustingspakketten.

Veiligheid

De MINI One is af fabriek uitgerust met slechts enkele veiligheids-/assistentiesystemen, zoals een elektronisch stabiliteitsprogramma en een bandenspanningscontrolesysteem. Standaard zijn natuurlijk full-length hoofdairbags, voor- en zij-airbags, maar ook een geïntegreerd noodoproepsysteem dat bij een ongeval automatisch verbinding maakt met de hulpdiensten. Optioneel zijn onder meer Mini Driving Assistant (verkeersbordherkenning, grootlichtassistent, afstands- en botsingswaarschuwing met camera, noodremassistent en adaptieve cruise control), Mini Head Up Display (projectie van belangrijke informatie op een extra scherm vóór de voorruit) en vermoeidheidsdetectie. Pas in 2014 kreeg de MINI vier sterren van Euro NCAP, oudere versies zijn onder oudere normen getest en scoorden goed, voor vooral inzittendenbescherming.

Alternatieven

Er zijn natuurlijk nog andere modellen van MINI en ook luxere versies dan de MINI One die in aanmerking komen als alternatief voor de MINI One. Eerst en vooral omvat dit de Mini Cooper in de vele modellen waarin MINI deze uitvoering aanbiedt. Van de concurrenten kunnen de SEAT Arosa Sport 1.4, de Toyota Yaris 1.5 en de VW Lupo GTI de vergelijking doorstaan. Maar die zijn veel minder populair gebleken. De Opel Adam is een must voor liefhebbers van krachtigere motoren.

FAQ

Wat kost een goede MINI One?
Een nieuwe MINI One kostte in Nederland bij de dealer minimaal 24.000 tot 27.000 euro. Occasions daarentegen zijn verkrijgbaar voor minder dan 1.500 euro!
Hoeveel deuren heeft een MINI One?
De MINI One verscheen in 2001 als driedeursmodel en leek daarmee het sterkst op de klassieke Mini. In 2014 verschijnt ook een vijfdeursmodel.
Van welke fabrikant is MINI?
BMW is eigenaar van het merk MINI. De eerste generatie van de MINI is echter ontwikkeld door Rover, een van de opvolgers van de oorspronkelijke eigenaars van het merk.
Wanneer is de MINI One geïntroduceerd?
De eerste MINI One is in 2001 verschenen, de oorspronkelijke, klassieke Mini verscheen in 1959.

Beoordelingen voor MINI One

75 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Modellen

Meer details