Sterke punten
- Motorvermogen
- Vormgeving en uitvoering
- Waardevast
Zwakke punten
- Ergonomie
- Binnenruimte is toch beperkt
- Vanaf 2020 alleen nog met automaat
MINI John Cooper Works Countryman : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de MINI John Cooper Works Countryman, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mini Countryman John Cooper Works
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Er zijn inmiddels ook meerdere volledig elektrische varianten van de MINI Countryman John Cooper Works
- Versies met (hybride) turbo-benzinemotor zijn snel en sterk
- Veelzijdig ondanks puur sportieve karakter en compacte formaat
- Ruime keuze aan occasions én nieuwe (elektrische) varianten
Technische gegevens
Motorisatie
De MINI Countryman van de eerste generatie (vanaf 2010) verschijnt pas in 2012 als John Cooper Works. Dan is hij voorzien van een viercilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1.598 cm3 en een vermogen van 160 kW (218 pk). Deze generatie is er met keus uit een handmatig te bedienen zesversnellingsbak en een zestrapsautomaat.
De tweede generatie van de MINI Countryman verschijnt begin 2017 ook als John Cooper Works. Dan is hij voorzien van een tweeliter benzinemotor met een vermogen van 170 kW (231 pk). Eind 2020 wordt de John Cooper Works-uitvoering aangepast: de naam verandert in JCW en de motor levert vanaf dan maar liefst 225 kW (306 pk). Deze generatie is er met een handmatig te bedienen zesversnellingsbak en – vanaf 2020 zelfs uitsluitend – met een achttrapsautomaat.
In 2023 verschijnt de derde generatie van de MINI Countryman, die vanaf dan is voorzien van mild hybrid-aandrijving en voorwielaandrijving – behalve de sterkste JCW-versie: dat is geen hybride en hij heeft wel vierwielaandrijving.
De MINI Countryman John Cooper Works is er met een driecilinder lijnmotor met 1.499 cm3 en 125 kW (170 pk) vermogen, en met een tweeliter viercilinder met 1.998 cm3 en 160 kW (218 pk) en 221 kW (300 pk) vermogen. Alle zijn voorzien van een automatische zeventrapstransmissie met dubbele koppeling.
In 2024 verschijnt zelfs een volledig elektrische versie van de Countryman John Cooper Works. Die is er in twee versies, de Countryman E John Cooper Works met 150 kW (204 pk) en voorwielaandrijving, en de SE met ALL4-vierwielaandrijving en 230 kW (313 pk). Een versnellingsbak – handmatig te bedienen of automatisch – is met een elektromotor overbodig.
Afmetingen
De huidige MINI Countryman John Cooper Works in toekomstbestendige volledig elektrische versie wijkt qua buitenafmetingen niet af van de versie met benzinemotor. Hieronder vind je de specificaties van de puur elektrische versies. Opvallend is wel dat de bagageruimte van de hybrideversies met 450 liter iets kleiner is dan die van de volledig elektrische versie met 460 liter. De MINI Countryman ALL4 John Cooper Works heeft met een inhoud van 505 liter juist weer méér bagageruimte. Maar je keuze zal beslist niet van de bagageruimte afhangen.
De belangrijkste specificaties op een rij
MINI Countryman John Cooper Works | |
---|---|
Marktintroductie | 2023 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,44 x 1,84 x 1,66 m |
Wielbasis | 2,69 m |
Inhoud bagageruimte | 460 l |
Ledig gewicht | 1.840-1.975 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.435-2.570 kg |
Vermogen | 150-230 kW (204-313 pk) |
Koppel | 250-494 Nm |
Topsnelheid | 170-180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,6-8,6 sec |
Batterijcapaciteit | 66,5 kWh |
Verbruik | 16,4-17,5 kWh/100 km |
Actieradius | 416-444 km |
Varianten
De MINI Countryman John Cooper Works is er in drie generaties: die van 2010 (gefacelift in 2014), die van 2016 (facelift in 2020) en de huidige generatie, die in 2023 is verschenen. Die laatste is er – anders dan de overige versies van de Countryman – ook met elektrische aandrijving: Countryman E John Cooper Works en SE ALL4 John Cooper Works.
De John Cooper Works-uitvoering met (hybride) benzinemotor zijn er met handmatig te bedienen en met automatische transmissie. De enige echte variant is de speciale White Silver Edition uit 2020 van de vorige generatie van de Countryman John Cooper Works.
Prijzen
De eerste generatie van de MINI Countryman John Cooper Works was er voor prijzen rond 45.000 en 50.000 euro (automaat). Na de facelift werd dat een paar duizend euro meer. De tweede generatie zat tussen 52.000 en 60.000 euro, met de genoemde White Silver Edition als uitschieter naar ruim 68.000 euro. In 2020 zat de Countryman JCW ALL4 al heel dicht tegen de 70.000 euro aan.
Met de nieuwste, derde generatie liggen de prijzen tussen ruim 54.000 en 76.000 euro voor de versies met benzinemotor en de elektrische versie tussen ruim 52.000 en ruim 58.000 euro.
Een occasion van de MINI Countryman John Cooper Works van de eerste generatie vind je voor prijzen tussen 10.000 en ruim 20.000 euro. Die van de tweede generatie zitten daar precies boven met prijzen van 20.000 tot 40.000 euro. De huidige generatie is nog heel jong, maar het aanbod is al groot. Prijzen? Van 40.000 euro tot aan de nieuwprijs natuurlijk. Een volledig elektrische MINI Countryman John Cooper Works is eigenlijk een nieuwe auto, dus afhankelijk van de aankleding betaal je daar niets minder voor dan de nieuwprijs.
Design
Buitenkant
De MINI Countryman is een compacte-SUV. Hij heeft het overbekende MINI-familiegezicht en de John Cooper Works-versies zijn voorzien van allerlei accenten die de wat hoger op de wielen staande Countryman een nog wat sportiever, indrukwekkender uitstraling geven, maar ook elementen die verwijzen naar de oorspronkelijke Mini van weleer. De jongste generatie oogt vooral aan de voorzijde – met de minder afgeronde koplampen – wat strakker – en verchroomde versiering ontbreekt nagenoeg volledig. Altijd leuk zijn de achterlichten met het motief van de Britse vlag. De nieuwste generatie is duidelijk een evolutie van de vorige generaties.
Binnenkant
Voor het interieur van de MINI Countryman John Cooper Works geldt hetzelfde als voor de buitenkant: het is duidelijk een MINI. Kenmerkend is het ronde instrumentarium midden op het dashboard. Vooral ook voor het interieur biedt MINI veel mogelijkheden voor verder persoonlijke aankleding.
Veiligheid
Ook de derde generatie van de MINI Countryman heeft vijf punten gescoord in de crash- en veiligheidstests van Euro NCAP – net als de vorige twee generaties. De auto heeft standaard dan ook vrijwel alle actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, zoals ABS, remkrachtverdeling, remassistentie en autonome noodremassistentie, botswaarschuwing, stabiliteitsregeling en tractiecontrole, rijbaan- en dodehoekassistentie, vermoeidheidssensor en een bijna volledige set airbags.
Alternatieven
Het compacte SUV-segment is populair en dus zijn er ook veel alternatieven voor de MINI Countryman – maar de John Cooper Works is wel ‘different cook’. Een voor de hand liggend alternatief is natuurlijk de MINI Clubman, die er als occasion ook als John Cooper Works is. Als het je minder om sportiviteit gaat, maar meer om de stijl, kun je de MINI Countryman nog eens bekijken. Andere alternatieven zouden de BMW X1 of X2, de Volkswagen T-Cross, de Audi Q2 en de Mercedes-Benz GLA kunnen zijn, die wel minder uitgesproken sportief zijn. Denk ook aan de Fiat 500X en de Jeep Renegade, maar die zijn ook minder sportief, een stukje lager in de markt en bieden minder personalisatiemogelijkheden.