Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
P90518507_lowRes_mini-countryman-se-a.jpg

MINI Countryman E

1 / 4
P90518507_lowRes_mini-countryman-se-a.jpg
P90518512_lowRes_mini-countryman-se-a.jpg
P90518524_lowRes_mini-countryman-se-a.jpg
P90519636_lowRes_mini-countryman-se-a.jpg

Sterke punten

  • Fijne rijdersauto
  • Ruim interieur
  • Geen doorsnee SUV

Zwakke punten

  • Hoge aanschafprijs
  • Hard onderstel niet ieders favoriet
  • Niet de hoogste laadsnelheid

MINI Countryman E: hoger, langer en elektrisch

De MINI Countryman E is 100% elektrisch. Sinds 2023 is deze E op de markt als onderdeel van de jongste modelgeneratie. De Countryman valt op door een volledig nieuw en strakker gelijnd uiterlijk. Dat zie je dus ook bij de versies met benzinemotoren. Het interieur is bovendien wat ruimer geworden. Lees meer.

Goede redenen

  • Authentiek MINI design en daardoor karaktervol
  • Connectiviteit en digitalisering spelen een hoofdrol
  • Best wel opvallend ruim interieur met ook hier het ronde MINI instrumentarium
  • Toonaangevend in bestuurdersassistentie
  • Strakke wegligging oftewel de MINI Go Kart feeling

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie van een MINI Countryman met elektrische aandrijving betrof een plug-in hybride. Nu is er een volledig elektrische MINI Countryman en je kunt kiezen uit twee vermogensvarianten. Als Countryman E biedt hij 150 kW (204 pk), afkomstig van twee elektromotoren. Met een koppel van 250 Nm en een actieradius van 462 km (WLTP). De versie SE ALL4 met vierwielaandrijving biedt een vermogen van 230 kW (313 pk) en 492 Nm. De actieradius bedraagt voor deze versie 398 km (WLTP).

De prestaties verschillen daardoor nogal. De Countryman E is beslist niet traag met een topsnelheid van 170 km/u en een acceleratietijd van 8,6 seconden van 0-100 km/u, maar de SE ALL4 gooit er nog een flinke schop bovenop. De topsnelheid van 180 km/u is niet veel hoger, maar de 5,6 seconden acceleratietijd is dat wel. Beide versies hebben een accupakket van 64,6 kWh. Opladen met wisselstroom (AC) kan met maximaal 22 kW en snelladen met gelijkstroom (DC) kan met 130 kW. Dan is van 10 naar 80% op te laden binnen een half uur.

Afmetingen

De MINI Countryman E is 4,445 meter lang, 1,843 meter breed en 1,635 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,692 meter. De auto heeft een heerlijk korte draaicirkel van 11,6 meter. Dat is fijn als je in de stad rijdt en in een krappe parkeerruimte moet manoeuvreren. Hij is bijzonder wendbaar gezien zijn formaat. Er is plek voor vijf inzittenden. Ook achterin is er verrassend veel beenruimte en hoofdruimte door het hogere dak. Plek voor bagage is er ook genoeg. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 460 liter en als je de achterbank volledig neerklapt dan groeit het volume naar 1.450 liter. De elektrische MINI Countryman heeft daarmee dezelfde afmetingen als de versies met benzinemotor.

De belangrijkste specificaties op een rij (volledig elektrisch)

MINI Countryman E
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,445 x 1,843 x 1,635 m
Wielbasis 2,692 m
Inhoud bagageruimte 460 l
Ledig gewicht 1.940 – 2.075 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.435 – 2.570 kg
Vermogen 150 - 230 kW (204 - 313 pk)
Koppel 250 - 494 Nm
Topsnelheid 170 - 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,6 – 5,6 sec
Batterijcapaciteit 64,6 kWh
Verbruik 15,7 – 18,5 kWh/100 km
Actieradius 398 - 462 km

Varianten

De MINI Countryman E is er in vier varianten. De basisuitvoering is Essential, maar daarnaast kun je kiezen voor de Classic, Favoured en John Cooper Works. Die keuze geldt ook voor de Counryman SE ALL4. De uitvoeringen onderscheiden zich van elkaar met uiterlijk design, aankleding van het interieur en technische zaken zoals afstemming van het onderstel en het soort remsysteem. Daarnaast zijn er uitrustingspakketten. Het eenvoudigste is XS vanaf 1.300 euro (2024), het meest uitgebreide pakket XL heb je voor 10.900 euro. Dan krijg je nagenoeg de hele lijst optionele mogelijkheden, inclusief zeer uitgebreide assistentiesystemen zoals Driving Assistant Plus, Parking Assistant Plus, een Harman Kardon audiosysteem en navigatie met Augmented Reality, waarbij de navigatieaanwijzingen in beeld van de weg voor je op het scherm worden getoond. Verder kun je kiezen uit vele soorten en maten velgen, zelfs voor heel grote exemplaren van 20 inch.

Prijzen

Goedkoop is de MINI Countryman E niet. De instapversie Essential is er vanaf 43.490. Merkwaardig genoeg is dat zo’n tweeduizend euro onder de prijs van een MINI Countryman met een benzinemotor van 125 kW (170 pk). De SE ALL4 49.490 euro terwijl de versie met benzinemotor minimaal 53.990 euro kost. Op de occasionmarkt is er het aanbod van de volledig elektrische MINI Countryman nog heel mager. De verkoop is in feite ook nog maar net op gang en heel veel zijn er ook nog niet geregistreerd. Wel kun je aantal volledig elektrische MINI 3-deurs en 5-deurs modellen vinden als occasion. Het gaat dan vooral om de eerste generatie met elektromotor. Die hebben een redelijk beperkte actieradius en zijn eigenlijk alleen geschikt voor woon-werkverkeer en kortere ritten.

Design

Buitenkant

Een heldere en minimalistische designtaal dat is het volgens MINI. Zet je de huidige MINI Countryman naast zijn voorganger dan zie je dat. De oppervlakken zijn egaler met nagenoeg geheel ontbrekende karakterlijnen. Ook de voorzijde oogt strakker met minder tierlantijnen. Dat ontwerp zorgt voor een lagere luchtweerstand en dat zorgt voor een gunstiger energieverbruik en meer actieradius. Ook met afmetingen is hij een tikkeltje groter dan zijn voorganger, waardoor de Countryman een bij het model passend robuust voorkomen krijgt. Typisch MINI is de mogelijkheid van een van de carrosseriekleur afwijkende dakkleur. Toch zijn de kenmerken van de oer-Mini nog altijd duidelijk aanwezig. Ook al is hij groot, je ziet direct de contouren terug van de hele kleine Mini van vroeger. Ook de koplampen en de achterlichten hebben overduidelijk hetzelfde DNA.

Binnenkant

De MINI Countryman E heeft geen extra scherm of instrumentenpaneel achter het stuur. Alle functies zijn te zien op het unieke centrale ronde OLED display of optioneel via een Head-Up display.
Het interieur biedt ten opzichte van het vorige model bijna drie centimeter meer schouder- en elleboogruimte voorin, en 2,5 cm meer achterin. Tussen de voorstoelen verhoogt de brede, verstelbare centrale armsteun het zitcomfort. De drie stoelen achterin kunnen 13 centimeter worden verschoven en de rugleuningen kunnen tot een hoek van 12 graden worden versteld. Met zijn unieke ronde vorm is het OLED display hét beeldbepalende element van het interieur. Vrijwel alles is via dit aanraakscherm te bedienen. Daaronder zie je nog vijf tuimelschakelaars. Een daarvan dient ook als transmissiehendel. Daarmee selecteer je dus vooruit en achteruit rijden. Met een andere schakelaar kun je de parkeerrem bedienen.

Veiligheid

De MINI Countryman E voldoet aan de hoogste veiligheidseisen, die de normen van de Euro NCAP crashtest overstijgen. Te verwachten is dan ook dat dit nog jonge model de maximale score van vijf sterren zal behalen. Tot de standaard veiligheidsuitrusting een achteruitrijcamera, parkeerassistent en een Driving Assistant met functies zoals automatisch remmen bij dreigend gevaar, dodehoek monitoring en adaptieve cruise control plus verkeersbordherkenning. Bij de hogere uitvoeringen zie je assistentiesystemen die ook zelfstandig ingrijpen als gevaar dreigt.

Alternatieven

Voor alternatieve modellen in dezelfde klasse moet je kijken naar de BMW iX1 of de Mercedes-Benz EQA. Die hebben beide eenzelfde formaat en zitten in dezelfde, hogere prijsklasse. Je kunt ook kijken naar de Volvo XC40 Recharge of Volkswagen ID.3. Deze laatste is wat ruimer maar met een minder origineel uiterlijk. Ben je daarvoor niet zo gevoelig en heb je ook niks met premium-modellen dan zijn de Kia e-Niro of de Hyundai Kona Electric goede alternatieven. Het zijn allemaal wat hoger op de wielen staande SUV-achtige modellen. MINI biedt met de Countryman SE ALL4 overigens wel een heel sterk geprijsde elektrische auto met vierwielaandrijving.

Veelgestelde vragen

Hoeveel vermogen heeft de MINI Countryman E?
De Countryman E levert 150 kW (204 pk). De vierwielaangedreven SE ALL4 gaat daar dik overheen met 230 kW (313 pk).
Hoe snel kan de elektrische MINI Countryman opladen?
Snelladen kan met 130 kW. Dat lijkt niet hoog maar door de wat compactere batterij gaat naar 80% opladen binnen een half uur van bijna leeg (10%). In tien minuten tot een kwartier kun je in elk geval nog genoeg kilometers onderweg bijladen om je bestemming te bereiken.
Kan de MINI Countryman E ook offroad?
De grotere bodemvrijheid biedt mogelijkheden om over hobbelige paden te rijden. Met de vierwielaangedreven versie SE ALL4 heb je bovendien beduidend meer grip op modderige en/of gladde ondergrond. Toch is de auto niet echt bedoeld voor offroad rijden, ook al lijkt de modelnaam dat wel te beloven.