- Homepage
- Auto
- Mini
- Mini Cooper
- MINI Cooper D
Sterke punten
- Extreem laag verbruik
- lage aankoopkosten
- Wendbare en praktische stadsauto
Zwakke punten
- Hoog olieverlies van motor en versnellingsbak
- Hoge slijtage van het chassis
- Luide achtergrondgeluiden op de snelweg
MINI Cooper D : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de MINI Cooper D, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een MINI Cooper D
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- betaalbare en betrouwbare stads-stationwagon.
- stijlvolle en typisch Britse buitenkant.
- wendbaar, praktisch en veilig.
- Relatief waardevast.
- dicht netwerk van erkende werkplaatsen in Europa (via de BMW Group).
Gegevens
Motor
Tot nu toe omvat het gamma vier verschillende versies van de Mini Cooper D. Deze omvatten twee viercilinder dieselmotoren van de tweede generatie en een driecilinder diesel van de huidige derde generatie.
Vergelijking van de respectieve motoren van de Mini Cooper D:
Serie | Tweede Generatie | Derde Generatie |
---|---|---|
Productieperiode | 2007 – 2013 | sinds 2014 |
Motor | Viercilinder turbodiesel | Driecilinder turbodiesel |
Cilinderinhoud | 1.560 – 1.598 cm³ | 1.496 cm³ |
Vermogen | 109 – 112 pk | 116 pk |
Topsnelheid | 195 – 197 km/h | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 – 9,9 s | 9,2 s |
Verbruik | 5,0 – 5,1 l | 3,8 l |
CO2-uitstoot | 134 – 135 g/km | 99 g/km |
Alle motoren zijn leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automatische zesversnellingsbak**. De Mini Cooper D was ook standaard uitgerust met een brandstoftank van 40 liter, waarmee een actieradius van 930 tot maximaal 1.180 kilometer mogelijk was. Als bijzonderheid kan de Mini Cooper D ook worden uitgerust met een aanhangerkoppeling om kleinere aanhangers tot maximaal 500 kilogram zonder remmen of zelfs tot 750 kilogram met remmen te trekken.
Afmetingen
Lengte | 3,72 – 3,82 m |
---|---|
Breedte | 1,68 – 1,73 m |
Hoogte | 1,41 m |
Bodemvrijheid | 124 – 139 mm |
Wielbasis | 2,47 – 2,50 m |
Leeggewicht | 1.090 – 1.135 kg |
Laadruimte | 160 – 680 l of 211 – 731 l |
De bagageruimte van 160 tot 211 liter lijkt in eerste instantie marginaal, maar kan worden uitgebreid tot 680 tot 731 liter door de 2e zitrij neer te klappen, waardoor de Mini Cooper D geschikt is voor vakanties. De Mini Cooper D doet zijn naam eer aan en is met zijn maximale lengte van 3,82 meter en breedte van 1,73 meter een ideale metgezel voor in de stad of op krappe parkeerplaatsen. Ondanks de vrij korte voertuiglengte biedt de Cooper D een relatief lange wielbasis van maar liefst 2,50 meter, wat het rijcomfort in ieder geval iets verhoogt.
Er kunnen maximaal vijf passagiers in de vijfdeurs worden vervoerd - het aantal passagiers is vrij bovengemiddeld voor een kleine auto. Last but not least, de bodemvrijheid van maximaal ongeveer 14 centimeter maakt aangenaam rijden mogelijk, zelfs over ruwere verkeersdrempels of kuilen.
Varianten
De Mini Cooper D vertegenwoordigt al een onafhankelijke variant van de klassieke Mini in de hatchback-versie. Dit plaatst het model tussen andere modellen zoals de iets zwakkere Mini One D en de Mini Cooper SD, die op zijn beurt iets krachtiger is. Alle drie de varianten zijn ook leverbaar als benzinemodel, te herkennen aan het weglaten van de typische D in de modelaanduiding.
Bovendien vertegenwoordigt de Cooper D ook de middelzware dieselvariant voor andere modellen uit de Mini catalogus. Deze omvatten de vijfdeurs estate Mini Clubman Cooper D en de SUV Mini Countryman Cooper D.
Prijs
Met een nieuwprijs van ongeveer 20.000 euro op de toenmalige Nederlandse markt was de Mini One D voor veel klanten betaalbaar. In volledige uitrusting stegen de prijzen echter tot 29.000 euro.
Tegenwoordig is de Mini Cooper D niet meer verkrijgbaar als nieuwe auto van de fabrikant. Een blik op de Nederlandse markt voor occasions is dus noodzakelijk om dit model te bemachtigen. Hier kost het voertuig vaak iets meer dan 10.000 euro in zeer goede staat en met een beheersbare kilometerstand. Als je weg kunt komen met een hogere kilometerstand, kun je er zelfs een krijgen voor minder dan 10.000 euro.
De onderhoudskosten zijn gunstig, mede dankzij het lage ledige gewicht van het voertuig. Zelfs volledig uitgerust weegt de Mini One D iets meer dan 1,1 ton. De motorrijtuigenbelasting voor dit model bedraagt dus ongeveer 400 tot 600 euro per jaar. Samen met de zeer zuinige motoren overtuigt de Mini One D daarom ook op lange termijn met gunstige kosten.
Design
Exterieur
Aan de buitenkant is er op zich geen verschil tussen de Mini Cooper D en de andere (benzine- of elektrisch aangedreven) Mini Cooper modellen. Kenmerkend voor alle modelvarianten zijn de vrij korte en naar voren hellende motorkap, aan de voorkant waarvan twee krachtige en ronde koplampen zitten, evenals het vrij brede radiatorrooster met rasterpatroon. Het passagierscompartiment daarentegen ziet eruit alsof het bovenop is geplaatst en is nogal hoekig en recht - in tegenstelling tot de verder nogal rond ogende voertuigvormen. De achteruitkijkspiegels zijn al even opvallend, omdat ze enigszins buitenproportioneel groot zijn. Naar achteren toe valt de Mini Cooper D als hatchback steil naar beneden. Hier biedt hij een nogal volumineuze achterklep en al even massieve achterlichten. De twee uitlaatpijpen zijn ook centraal onder de achterklep geplaatst.
Op het gebied van speciale uitrustingen konden de volgende uitrustingsdetails ook voor het exterieur worden geselecteerd:
- Verschillende kleuren buitenlak (met strepen op aanvraag)
- Lichtmetalen velgen met Mini logo
- Chromen sierlijsten
Interieur
Binnenin ziet de Mini Cooper D er vergelijkbaar futuristisch en uiterst stijlvol uit. Hier vallen vooral het afgeronde en gecentreerde infotainmentsysteem en de visueel veelzijdige cockpit op. Daar bevindt zich ook de tweedelige snelheidsmeter met toerenteller en snelheidsmeter (analoog). De middenconsole is praktisch onbestaande en vergroot de ruimte voor bestuurder en passagier enorm. Deze laatsten zitten op ergonomisch aangepaste sportstoelen. De vormgeving van het interieur is zeer gevarieerd en bevat veel afgeronde elementen. De speciale interieuruitrusting omvat ook een sportstuur en lederen stoelen.
Veiligheid
In de Euro NCAP crashtest kreeg de Mini Cooper D voor het laatst een officieel crashtestcertificaat in 2014, waarin hij 4 van de 5 mogelijke sterren behaalde. Per saldo kan de Mini Cooper D dus worden geclassificeerd als een redelijk veilig voertuig. Extra veiligheid wordt geboden door de talrijke veiligheidsvoorzieningen die de Cooper D standaard heeft. Deze omvatten: Personal Alert, Lane Departure Warning, Brake and Speed Assist, bestuurders- en passagiersairbags en Active Guard. Bovendien is het rijgedrag van de kleine stadsauto vrij goed in snelle bochten, wat natuurlijk ook te danken is aan de gunstige gewichtsverdeling van de auto.
Alternatieven
Als de Mini Cooper D je iets te gortig is, kun je met een gerust hart een kijkje nemen bij de Mini One D. Dat komt omdat het de basisversie is van het hele modellengamma. Daar staat tegenover dat de Mini Cooper SD, die opnieuw meer vermogen onder de motorkap biedt, er beter uitziet. Net als de Mini Cooper D zijn beide modellen diesel.
Als alternatief biedt autofabrikant Volkswagen ook een interessant en even zuinig alternatief voor de Mini Cooper D in de vorm van de VW up!. Deze wordt sinds 2011 door VW geproduceerd en biedt een betrouwbare serie benzine- en dieselmotoren tot maximaal 115 pk en is geprijsd vanaf slechts 18.000 euro als het om een nieuwe auto gaat.