Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
microlino-overview

Microlino

1 / 4
microlino-overview
microlino-side
microlino-front
microlino-back

Sterke punten

  • Origineel design en rijk uitgerust
  • Ook geschikt voor de snelweg
  • Diverse batterijvarianten beschikbaar

Zwakke punten

  • Ruimte voor slechts twee personen
  • Beperkte bagageruimte
  • Prijzig in aanschaf

Microlino: retro-EV voor in en buiten de stad

De Microlino is een compact elektrisch stadsvoertuig van de fabrikant Micro-Mobility, afkomstig uit Zwitserland. De Microlino is geïnspireerd op iconische BMW Isetta met hetzelfde bijzondere kenmerk: instappen doe je aan de voorkant. Het design van de Microlino is natuurlijk wel aangepast aan de tijd van nu. Daarmee is het een van de meest origineel vormgegeven EV-citycars.

Interesse in een Microlino

Goede redenen

  • Geschikt in en buiten de stad
  • Supereenvoudig parkeren dankzij compact formaat
  • Met grotere batterij zeer goede actieradius
  • Gemaakt van ecologisch verantwoorde materialen
  • Origineel design en verkrijgbaar in vrolijke kleuren

Technische gegevens

Motorisatie

Micro-Mobility is in 1996 opgericht door Wim Ouboter die je wellicht kent van de Micro Scooter. Het bedrijf richt zich op het ontwikkelen van elektrische mobiliteit voor in de grote steden, waar gebrek aan ruimte een steeds groter probleem wordt. Om die reden ontwikkelde het bedrijf de Microlino, een moderne reïncarnatie van de BMW Isetta die tussen 1955 en 1962 werd gebouwd. Het elektrische voertuig voelt zich als een vis in het water in grote steden, maar kan zich ook daarbuiten uitstekend vinden De technische specificaties zijn, ten opzichte van het compacte formaat van het voertuig, best indrukwekkend.

De Microlino is uitsluitend leverbaar met volledig elektrische aandrijving. De elektromotor levert een vermogen van 12,5 kW (17 pk) en 89 Nm koppel. Dat resulteert in een acceleratie van 0 naar 50 km/u in vijf seconden en uiteindelijk in een topsnelheid van 90 km/u. Daarmee is de Microlino dus ook geschikt voor de snelweg waar in Nederland een minimumsnelheid geldt van 60 km/u. De actieradius is sterk afhankelijk van de gekozen batterijversie. Het basismodel heeft een lithium-ion-batterij van 6 kWh, goed voor een actieradius van 91 kilometer. Het opladen van deze batterij tot 80% duurt ongeveer 4 uur dankzij de ingebouwde lader van 1,35 kW.

Daarnaast kun je ook kiezen voor een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 10,5 kWh of 14 kWh. De variant met 10,5 kWh-batterij heeft een theoretisch rijbereik van 175 kilometer. De grootste batterijversie kan op papier een afstand van 230 kilometer rijden. Deze twee batterijversies hebben een ingebouwde lader met een maximumvermogen van 2,6 kW. Ook hier geldt een oplaadtijd van 4 uur voor 80% acculading. Daarmee is de Microlino bepaald niet de snelste om op te laden.

Hoe groter de batterij, hoe zwaarder het voertuig. Het gewicht van de Microlino met de basisbatterij komt uit op 496 kilogram en loopt op tot 530 kilogram voor de 14 kWh-variant. De 10,5 kWh-variant weegt 513 kilogram.

De Microlino valt onder de zogeheten L7e-voertuigcategorie waarin ook quads zijn ondergebracht. L7e-voertuigen mogen bestuurd worden met rijbewijs B en zijn op vrijwel elke weg in Europa toegestaan, alleen in Italië en Frankrijk mogen L7e-voertuigen niet op de snelweg rijden.

Afmetingen

Zoals zijn naam al doet vermoeden, is de Microlino bijzonder compact. Hij is slechts 2,52 meter lang en 1,47 meter breed. De hoogte komt uit op 1,50 meter. Het voertuig biedt plaats aan twee inzittenden. Volgens de fabrikant is er daarnaast ruimte voor 230 liter aan spullen, zoals drie bierkratten. Dankzij het compacte formaat is dwars parkeren in sommige situaties zelfs mogelijk. Het voertuig neemt maar 1/3 van de ruimte van een gewone auto in beslag. Bijzondere eigenschap van de Microlino is dat de deur aan de voorkant opent, net als bij de iconische BMW Isetta. Handig als je dwars geparkeerd staat met de neus richting de stoep. Alleen als je te dicht achter een andere auto geparkeerd staat, kan het in- of uitstappen een beetje lastig zijn met de Microlino.

Bij moederbedrijf Micro vroegen men zich tijdens de ontwikkeling van het voertuig af: “Hoeveel auto heb je echt nodig?” Een terechte vraag, want gemiddeld wordt een auto bezet door slechts 1,2 mensen en wordt er slechts 35 kilometer per dag gereden. Dit betekent dat normale auto’s voor 95 procent van hun gebruik te groot zijn. Zodoende is de Microlino bedacht.

De belangrijkste specificaties op een rij

Merk en model
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 2,52 x 1,47 x 1,50 meter
Wielbasis 1,56 m
Inhoud bagageruimte 230 l
Ledig gewicht 496 - 530 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.n.b.
Vermogen 12,5 kW (17 pk)
Koppel 89 Nm
Topsnelheid 90 km/u
Acceleratie van 0 tot 50 km/u 5,0 sec
Batterijcapaciteit 6 - 14 kWh
Verbruik n.n.b.
Actieradius 91 - 230 km

Varianten

De Microlino is verkrijgbaar in diverse varianten, zoals de Urban, Dolce, Competizione en Pioneer Series. Laatstgenoemde is een gelimiteerde variant waar 999 exemplaren van gebouwd zijn en als introductieversie van de Microlino op de markt kwam. De uitrusting van de Pioneer Series is best uitgebreid, want het voertuig heeft een interieur afgewerkt met veganistisch leder en suède, LED-lichtbalken, een zonnedak, een stuurwiel afgewerkt met veganistisch leder, een soft-close deurmechanisme, een sportmodus, dubbele displays en verwarming. Ook andere varianten van de Microlino zijn met deze opties verkrijgbaar. Daarnaast is de Microlino beschikbaar met keuze uit drie batterijversies: de standard range (6 kWh), medium range (10,5 kWh) en extended range (14 kWh).

Prijzen

De prijzen (2023) van de Microlino beginnen bij 17.990 euro voor de Urban-variant. De Dolce heeft een prijskaartje vanaf 19.990 euro. De Competizione en Pioneer Series zijn leverbaar voor prijzen vanaf respectievelijk 21.990 en 22.990 euro.

Design

Buitenkant

Elke Microlino heeft een lichtgewicht aluminium koetswerk met een versterkte, stalen deur en onafhankelijke wielophanging op de voor- en achteras. Voor het type voertuig is dat dus best innovatief. Qua vormgeving en voertuigconcept is de Microlino volledig geïnspireerd op de BMW Isetta, maar het Zwitserse bedrijf geeft er wel een moderne draai in. En hij is redelijk uniek. Qua vorm is de Microlino een van de meest originele EV-voertuigen. Er zijn ook opvallende kleuren beschikbaar, zoals Santorini White, Amsterdam Orange, Zurich Blue, Milano Red, Paris Mint, Gotham Black Matt, London Green Matt, Berlin Anthracite Matt, Torino Aluminium en Atlantis Blue. De Dolce en Competizione hebben standaard een zonnedak, maar dit kan af fabriek ook weggelaten worden op verzoek van de eerste koper.

Binnenkant

Het interieur van de Microlino is compact en lekker knus. Je zit schouder aan schouder op een tweezitsbank. Je zit ook vrij ver naar achteren, waardoor toch een ruimtelijk effect bestaat. De afwerking is van hoog niveau en de makers van deze elektrische tweezitter maken gebruik van ecologisch verantwoorde materialen, zoals veganistisch leder. Liefst 80 procent van de gebruikte onderdelen is gemaakt van gerecyclede materialen.

microlino-cockpit-innenraum.jpeg

microlino-fahrzeugtuer-elektroauto.jpeg

Veiligheid

Een crashtest van de Microlino is nog niet uitgevoerd, maar volgens de makers is de aluminium constructie voldoende stijf om uitstekende veiligheid te bieden. In de huidige Microlino zal voorlopig geen airbags worden aangeboden. Wel doet het bedrijf onderzoekt naar de integratie van airbags in latere modellen. Volgens het bedrijf is er bij lagere snelheden geen meerwaarde om airbags te installeren. Door ze weg te laten, kan het model ook voor een lagere nieuwprijs worden aangeboden.

Alternatieven

Compacte elektrische stadsvoertuigen zie je steeds vaker. Andere voorbeelden zijn de Opel Rocks-e, de Biro, Canta en Carver. Vaak rijden die voertuigen niet harder dan 45 km/u. Maar daar is de prijs dan ook naar. Zo heeft een Opel Rocks-e – met 75 kilometer rijbereik – een vanafprijs van 8.500 euro. De Microlino is aanzienlijk duurder, maar biedt ook meer volwassen prestaties. Wat dat betreft is de Microlino een combinatie van een motorfiets en een auto.

FAQ

Past er ook een kinderzitje in de Microlino?
Een kinderzitje is vast te maken aan de stoelen met een geschikte gordel. De Microlino heeft geen Isofix.
Kan ik naar muziek luisteren in de Microlino?
De Microlino beschikt – afhankelijk van de uitvoering – over bluetooth-speakers, waarmee je via een smartphone naar muziek, radio of podcasts kunt luisteren.
Kan de batterij van de Microlino worden gerecycled?
Aan het einde van de levenscyclus van een Microlino is Micro als fabrikant verplicht om de batterij correct te recyclen. Daarnaast kunnen batterijen na gebruik in een auto een tweede leven krijgen, bijvoorbeeld in een stationaire opslag om het elektriciteitsnet te stabiliseren.

Meer informatie

Meer details