



Sterke punten
- Compact, wendbaar
- Alternatief voor auto én brommer
- Ruimte binnenin
Zwakke punten
- Beperkte topsnelheid
- Slechts twee zitplaatsen
- Ouder model
Microcar MC2 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Microcar MC2, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Microcar MC2
-
Microcar MC2 Brommobiel XXL|onderhoud geschiedenis | 21dkm
€ 5.250,-- 21.000 km
- 09/2008
- 4 kW (5 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3882 LE PUTTEN -
Microcar MC2 Brommobiel Preference XXL | Yanmar | Export 45km
€ 5.750,-- 26.645 km
- 08/2007
- 4 kW (5 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3281 LB NUMANSDORP -
Microcar MC2 PREFERENCE
€ 7.950,-BTW verrekenbaar - 11.728 km
- 01/2008
- 4 kW (5 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7468 AG ENTER
Interesse in een Microcar MC2
Alle artikelen

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed

Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt

De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig

Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Geen autorijbewijs nodig
- Gebruiksgemak
- Voldoende binnenruimte
- Meerdere uitvoeringen
Technische gegevens
Motorisatie
De Microcar MC2 uit 2006 wordt aangedreven door een 0,5-liter tweecilinder dieselmotor met een cilinderinhoud van 505 cm³. Deze zuinige dieselmotor, vergelijkbaar met de motoren die in de meeste brommobielen worden gebruikt vanwege de snelheidslimiet van 45 km/u, levert een vermogen van 4 kW (5,4 pk) bij 3.000 toeren en een koppel van 20 Nm bij 1600 toeren.
Met een verbruik van ongeveer 1 op 30 zijn de brandstofkosten minimaal. De kracht wordt overgebracht via een Continu Variabele Transmissie (CVT); dat is een automatische transmissie die een traploze overbrenging biedt, wat resulteert in een zeer soepele rijervaring zonder schakelmomenten. Dankzij de CVT kan de motor in het meest efficiënte toerentalbereik blijven, wat resulteert in soepel rijgedrag en een lager verbruik.
Afmetingen
De Microcar MC2 combineert compacte afmetingen met een verrassend ruim interieur. Met een lengte van 3,13 meter, een breedte van 1,50 meter en een hoogte van 1,44 meter is deze brommobiel ideaal voor smalle straatjes en krappe parkeerruimtes in de stad.
De wielbasis van 2,08 meter zorgt voor een stabiele wegligging en biedt voldoende binnenruimte voor bestuurder en passagier. Ondanks zijn compacte formaat heeft de Microcar MC2 een indrukwekkende bagageruimte. Het standaardmodel biedt ongeveer 550 liter terwijl de XXL-uitvoering dit volume verder vergroot. Dat maakt de MC2 bijzonder praktisch voor dagelijks gebruik of het vervoeren van boodschappen en kleine ladingen. Deze slimme combinatie van compacte buitenmaten en een royale bagageruimte maakt de MC2 een veelzijdig brommobiel.
De belangrijkste specificaties op een rij
Microcar MC2 | |
---|---|
Marktintroductie | 2006 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,13 x 1,50 x 1,44 m |
Wielbasis | 2,08 m |
Inhoud bagageruimte | 550 |
Ledig gewicht | 350 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 505 cm3 |
Vermogen | 5 kW (4 pk) |
Koppel | 17 Nm |
Topsnelheid | 45 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. |
Tankinhoud | 16 l |
Verbruik | 3,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Microcar MC2 uit 2006 is verkrijgbaar met keuze uit twee varianten: het standaardmodel en het ruimere XXL-model. Het belangrijkste verschil zit ’m in de bagageruimte; waar het standaardmodel al een royale 550 liter biedt, vergroot de XXL-uitvoering dit volume aanzienlijk, wat vooral handig is voor wie meer praktische opbergruimte nodig heeft.
De Microcar MC2 biedt voor een brommobiel opvallend veel luxe en gebruiksgemak. Waar elektrische ramen bij veel brommobielen niet standaard zijn, is dat bij de MC2 wel het geval. Verder beschikt dit model standaard over handige en comfortabele functies zoals achterruitverwarming en een achterruitwisser. Daarnaast is de MC2 uitgerust met een antenne, boordcomputer en buitentemperatuurmeter. Muziekliefhebbers profiteren van een ingebouwde cd-speler.
Wie op zoek is naar extra luxe en comfort kan de MC2 uitbreiden met diverse opties. Zo zijn parkeersensoren beschikbaar wat parkeren eenvoudiger en veiliger maakt. Lederen bekleding voegt een vleugje luxe toe aan het interieur, terwijl lichtmetalen velgen zorgen voor een sportievere uitstraling. Voor extra privacy en bescherming tegen de zon kan getint glas worden toegevoegd.
Prijzen
De Microcar MC2 werd in 2006 geïntroduceerd met een nieuwprijs vanaf 11.950 euro. Tegenwoordig zijn gebruikte exemplaren in ruime mate beschikbaar op de tweedehandsmarkt. Occasions beginnen vaak bij prijzen rond de 7.000 euro, afhankelijk van factoren zoals bouwjaar, kilometerstand en algehele staat van de brommobiel.
Bij het aanschaffen van een gebruikte Microcar MC2 is het belangrijk te letten op de onderhoudshistorie, de staat van de transmissie en de algehele technische conditie gezien de leeftijd van de brommobiel. Een goed onderhouden exemplaar kan nog lange tijd veel rijplezier bieden.
Design
Buitenkant
De buitenkant van de Microcar MC2 combineert compacte proporties met een karakteristieke hoge daklijn. Dit geeft de MC2 niet alleen een frisse uitstraling, maar ook een flinke binnenruimte. De grote ramen zorgen voor uitstekend zicht rondom, wat het rijden in drukke stedelijke omgevingen vergemakkelijkt.
Het model is beschikbaar in verschillende kleuren en kan worden voorzien van opties zoals lichtmetalen velgen en dakrails, wat niet alleen de uitstraling verbetert, maar ook de functionaliteit verhoogt.
Binnenkant
De binnenkant van de Microcar MC2 combineert eenvoud met comfort, wat hem ideaal maakt voor dagelijks gebruik. Het dashboard is overzichtelijk en functioneel, met goed afleesbare meters en gemakkelijk bereikbare knoppen.
Dankzij de standaard elektrische ramen en centrale deurvergrendeling voelt de MC2 verrassend luxe aan voor een brommobiel. De stoelen zijn eenvoudig maar comfortabel, en bieden voldoende ondersteuning voor korte ritten. Optioneel is de MC2 uit te rusten met lederen bekleding, wat een extra gevoel van luxe toevoegt.
Ook beschikt het interieur over handige functies zoals een boordcomputer en een buitentemperatuurmeter. De ruime opzet van het interieur, gecombineerd met het compacte exterieur, maakt de MC2 niet alleen praktisch, maar ook aangenaam om in te rijden.
Veiligheid
De Microcar MC2 is voorzien van basisveiligheidssystemen die passen in de klasse van de brommobielen. Hoewel uitgebreide actieve systemen zoals ABS of airbags ontbreken, biedt de MC2 wel een stevig chassis dat ontworpen is om inzittenden te beschermen bij een botsing. De lage snelheid van brommobielen, beperkt tot 45 km/u, draagt ook bij aan een kleinere impact bij ongelukken. Optionele functies zoals parkeersensoren maken parkeren veiliger en eenvoudiger.
Alternatieven
In de markt van de brommobielen is genoeg te kiezen. Zo kun je goed vergelijken wat voor jou de beste keuze is. De MC2 houdt zich in het geweld van deze markt goed staande.
Als eerste concurrent is er de Casalini Ydea. De Casalini is Italiaans en het bedrijf heeft al sinds 1958 ervaring met het maken van brommobielen voor smalle Italiaanse straatjes. Daarnaast is er nog de Bellier Opale van het Belgische merk Bellier.
Vergelijken we de instap van deze brommobielen, dan doet de MC2 het best goed. Dorpels ontbreken en dat zorgt ervoor dat je zonder problemen kunt in- en uitstappen. Een nadeel is wel dat de MC2 een lage zit heeft, wat het soms wat moeilijk maakt om overeind te komen. De Opale doet het hier ook erg goed; het ontbreken van dorpels zorgt er ook hier weer voor dat er geen onnodige obstakels zijn. De Ydea doet het in deze categorie het slechtst. Deze heeft namelijk hoge dorpels die ervoor zorgen dat in- en uitstappen moeilijker gaat.
Wat betreft rijcomfort scoort de MC2 goed. De MC2 heeft namelijk een stevige vering en is voor een brommobiel ook redelijk goed geïsoleerd. Dit zorgt ervoor dat hij lekker rijdt en ook stil is. Bij de Opale en de Ydea is de vering wat zwakker. Bovendien zijn deze auto’s minder goed geïsoleerd en dat zorgt voor rumoerige ritjes in het stadsverkeer.