Sterke punten
- Benzinemotor sterk aangedreven
- Aantrekkelijk interieur
- Comfortabele stoelen
Zwakke punten
- Kofferbak van mindere kwaliteit
- Hoge onderhoudskosten
- Geen ESP beschikbaar
MG ZT : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de MG ZT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van MG ZT
-
MG ZT 2.0 CDTi 135 Climate control, Cruise control, Half
€ 1.895,-- 359.722 km
- 01/2005
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
163 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7825 VZ EMMEN -
MG ZT ZT-T 2.5 V6 190
€ 5.250,-- 207.567 km
- 02/2005
- 140 kW (190 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
239 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5281 RE BOXTEL
Interesse in een MG ZT
Alle artikelen
MG4 Electric Luxury test: de goedkope elektrische auto die Renault en VW buikpijn bezorgt
MG4 Electric: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Review MG5 Electric: rijdt heel Nederland straks in deze elektrische stationwagon?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Gecultiveerde motor met aantrekkelijk geluid
- Reiscomfort bij lange afstanden
- Verkrijgbaar als praktische combi
- Uitgebreide standaarduitrusting.
Gegevens
Motor
De MG ZT was verkrijgbaar met verschillende motoropties, waaronder een V6, een V8 en een 4-cilinder diesel. In tegenstelling tot de andere modellen is de V8 achterwielaangedreven en brengt hij 260 pk (191 kW) op de weg. Hij accelereert binnen 6 seconden naar 100 km/u en bereikt een topsnelheid van een trotse 250 km/u.
De ZT maakte zijn claim als sportieve sedan of stationwagen met een cilinderinhoud van 2,5 of zelfs 4,6 liter zeker waar: een zachte geluidsomgeving ontmoet een behoorlijke aandrijfkracht en ook bij hogere snelheden kan de auto vol vertrouwen over de weg glijden. De MG ZT 135 CDTI haalt slechts 193 km/u.
De van de Ford Mustang geleende V8 verbruikt gemiddeld 13,2 liter, hoewel de V6 ook geen bijzonder goed figuur slaat, met een gemiddeld verbruik van ongeveer 10 liter. Alleen de diesel, met een gemiddeld verbruik van ongeveer 6 liter, zou kunnen worden beschouwd als een zuinige variant, hoewel dit een aanzienlijke vermindering van de acceleratie en de topsnelheid zou betekenen.
Afmetingen
De MG ZT is 4,74 meter lang (estate: 4,79 meter) en 1,77 meter breed. De wielbasis bedraagt 2,74 meter en de daklijn van het voertuig heeft een lage totale hoogte van 1,41 meter.
De bagageruimte van de estate is standaard 390 liter groot, hoewel het volume kan worden uitgebreid tot 920 liter met de achterbank neergeklapt. Voor de zeer competitieve klasse van familiestationwagens is deze waarde slechts onder het gemiddelde. Afhankelijk van de motor bedraagt het leeggewicht van de ZT tussen 1.560 en 1.775 kilogram.
De volgende technische gegevens hebben betrekking op de MG ZT 190 na de laatste modelupdate:
Bouwjaar | 2004 – 2005 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,8 m / 1,8 m / 1,4 m |
Wielbasis | 2,8 m |
Inhoud bagageruimte | 432 l |
Ledig gewicht | 1.460 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.030 kg |
Cilinderinhoud | 2.497 cm³ |
Koppel | 245 Nm |
Topsnelheid | 227 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,7 s |
Tankinhoud | 65 l |
Verbruik | 9,8 l/100 km |
CO²-uitstoot | 235 g/km |
Varianten
Net als zijn grote broer Rover 75 was de MG ZT verkrijgbaar als notchback sedan en als stationwagen, waarbij de stationwagen op de markt werd gebracht onder de modelnaam ZT-T. In 2004, kort voor de ondergang van MG Rover, kreeg de ZT een facelift, maar die betrof vooral het design van de buitenkant. De meest opvallende verandering waren de enkele koplampen aan de voorzijde, die de dubbele lichten vervingen die tot dan toe waren geïnstalleerd.
Prijs
Bij de marktintroductie in 2001 kostte de MG ZT met de V6-benzinemotor ongeveer 37.000 euro. De prijzen bleven stijgen, afhankelijk van de motor en in de loop van de facelifts. Voor een nieuwe MG ZT 260 hebben geïnteresseerden al meer dan 60.000 euro op tafel moeten leggen. De eerste ZT occasions hebben al de youngtimer leeftijd van 20 jaar bereikt. Op de markt worden exemplaren met V6 aangeboden tussen 2.500 en 4.000 euro, waarbij de waarde is gebaseerd op de kilometerstand en de staat van onderhoud.
Design
Exterieur
De voorkant van de auto komt nadrukkelijk sportief en agressief over: de vier afzonderlijke koplampen zijn vervormd door randen in de motorkap om het "boze oog" te creëren, waarbij het radiatorrooster in honingraatvorm omhoog steekt in de motorkap. Scherp gesneden vormen ronden de sportieve indruk van het voertuig af.
De flanken van het voertuig daarentegen, met hun chromen toepassingen en strakke lijnen in combinatie met de 18-inch velgen, geven eerder de indruk van een sublieme reissedan, wat wellicht te danken is aan de technische basis in de Rover 75. Ook de achterzijde loopt in zachte rondingen over in twee dominante achterkoplampen, die uitmonden in een uitstekende achterdorpel. De dorpels zijn geschilderd in de kleur van het voertuig en helaas zijn er geen bumpers op de flanken, zodat parkeerhobbels er snel toe kunnen leiden dat de auto gerepareerd moet worden.
Het enige visuele onderscheid van de achtcilindermotor is te vinden in het four-flow uitlaatsysteem, dat symmetrisch is verdeeld over het achterste gedeelte.
Interieur
Het interieur in de MG ZT draagt duidelijk een Brits-elegante stijl: leren stoelen met een mix van Alcantara en glad leer, lederen bekleding op de portieren en het stuurwiel zijn standaard, net als de gladde gepolijste kunststof oppervlakken in het dashboard.
Een leidend motief van het interieurontwerp is het ovaal: bijna alle schakelaars, knoppen en zelfs de ventilatieopeningen zijn ovaal. Terwijl de voorkant van de auto overdreven agressief en sportief wil overkomen, laat het interieur juist een nobele en elegante indruk na. Dit kan gemakkelijk worden opgevat als te veel van het goede door potentiële kopers, vooral als ze kijken naar de hoogglans gepolijste omlijstingen van de portiergrepen, handgrepen en versnellingspook. Ook de achterzijde is volledig met leder afgewerkt en biedt comfortabel plaats aan twee passagiers.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid was de MG ZT destijds goed uitgerust, maar niet helemaal in orde. Voor- en zij-airbags en hoofdairbags zijn standaard op de voorstoelen. ABS en automatische hoogteverstelling van de gordel afhankelijk van de grootte van de passagier aan boord van de auto zijn ook standaard. Alleen ESP was niet beschikbaar voor de MG. Voor de ZT zijn geen eigen crashtestresultaten beschikbaar, maar de technisch vergelijkbare Rover 75 kreeg een beoordeling van 4 sterren in de EURO-NCAP test, waaruit ook voor de MG een solide beoordeling van de veiligheid van de inzittenden kan worden afgeleid.
Alternatieven
Hedendaagse concurrentie voor de MG ZT is er nauwelijks. Het sportieve middenklasse-stationwagen-segment ligt immers meestal buiten het financiële bereik van de beoogde doelgroep, namelijk gezinnen.
Een geschikt alternatief voor de MG ZT is bijvoorbeeld de Volkswagen Passat W8, destijds de enige VW met een achtcilindermotor. Met 275 pk en een topsnelheid van 250 km/u is de Passat qua rijdynamiek van dezelfde klasse als de MG, maar heeft hij als bijzondere extra permanente vierwielaandrijving. Van de W8 zijn er ongeveer 5.000 geproduceerd. Passat W8's zijn op de occasionmarkt verkrijgbaar voor prijzen tussen 5.000 en 10.000 euro.
Ook een alternatief is de Ford Mondeo ST220: Met een 3-liter zescilinder en 220 pk doet de Ford qua motorvermogen nauwelijks onder voor de MG. De Ford kost tussen 3.000 en 6.000 euro, wat ongeveer hetzelfde is als de MG, maar hij is veel vaker beschikbaar op de occasionmarkt, zodat de aspirant-koper hier een betere keuze heeft.