Ga naar hoofdinhoud
MG ZS 0207

MG ZS

1 / 5
MG ZS 0207
MG ZS 0205
MG ZS 0203
MG ZS 0106
MG ZS

Sterke punten

  • Aanzienlijke interieurruimte
  • Betaalbare elektrische en hybride SUV
  • Redelijk voldoende actieradius

Zwakke punten

  • Basisafwerking interieur
  • Opladen zou sneller moeten kunnen
  • Beperkt aantal rijhulpsystemen

MG ZS : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de MG ZS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

MG ZS: compacte SUV met hybride en elektrische aandrijving

De MG ZS is een compacte SUV die verkrijgbaar is met volledig elektrische aandrijving en sinds 2024 ook als hybride. Dit model combineert riante interieurruimte met moderne technologie en een aantrekkelijke prijs. De huidige MG ZS heeft overigens niets te maken met de MG ZS van 2001-2005. Lees meer

Interesse in een MG ZS

MG ZS occasions
MG ZS nieuwe auto's

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De MG ZS is er als betaalbare elektrische én hybride SUV
  • Dit model bevat moderne technologie en infotainment
  • De zitpositie is comfortabel en hoog
  • De bagageruimte is ruim voor modellen in het segment van compacte SUV’s

Technische gegevens

Motorisatie

De MG ZS biedt keuze uit twee aandrijflijnen: volledig elektrisch en hybride. De volledig elektrische MG ZS is al sinds 2019 op de markt en is sinds de facelift van 2021 leverbaar met een accupakket van 50 en 70 kWh. De MG ZS Hybrid+ kwam in 2024 op de markt en combineert een 1,5-liter benzinemotor met een elektromotor voor een efficiënte aandrijving.

De volledig elektrische MG ZS heeft een elektromotor met een vermogen van 130 kW (177 pk) in de versie met 50 kWh-batterij en 115 kW (156 pk) in de long range-versie met 70 kWh-batterij. De versie van vóór de facelift van 2021 levert 105 kW (143 pk) en 353 Nm koppel en heeft een 44 kWh-accu. Alle zijn voorzien van voorwielaandrijving.

De trekkracht van de huidige generatie MG ZS EV bedraagt in beide versies 280 Nm. De actieradius varieert van 320 km tot 440 km (WLTP), afhankelijk van de accugrootte. Met een DC-lader en een snellaadvermogen van maximaal 92 kW kan de batterij in ongeveer 40 minuten tot 80% worden opgeladen, terwijl AC-laden op een laadpaal circa 4,5 à 5 uur duurt.

De MG ZS Hybrid+ – die sinds eind 2024 op de markt is – wordt op de voorwielen aangedreven door een 1.498 cm3 viercilinder benzinemotor met een vermogen van 75 kW (102 pk) in combinatie met een elektromotor die het systeemvermogen op 145 kW (197 pk) brengt. Het systeemkoppel bedraagt maar liefst 465 Nm. De hybride aandrijving zorgt voor een soepel rijgedrag in de stad, wanneer de auto elektrische rijdt en een lager brandstofverbruik als de benzinemotor bij hogere snelheden inschakelt. De 1,8 kWh accu van deze hybride variant ondersteunt regeneratief remmen, waardoor energie wordt teruggewonnen bij afremmen.

Voordat het Chinese SAIC in 2007 het failliete en van oorsprong Britse merk MG nieuw leven inblies, was de MG ZS een sportieve sedan met een krachtige, 128 kW (175 pk) sterke benzinemotor. Maar na de Chinese overname zette MG een nieuwe koers in met een sterke nadruk op elektrificatie en volledig elektrische aandrijflijnen.

Afmetingen

De MG ZS EV is 4,32 meter lang, 1,81 meter breed en 1,65 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,58 meter, wat zorgt voor een ruim interieur. De ZS Hybrid+ is tien centimeter langer en ongeveer een centimeter breder en lager. Ook de wielbasis is 3 centimeter langer. De draaicirkel van 11,2 meter voor beide versies maakt de ZS wendbaar in stadsverkeer. De bagageruimte biedt minimaal ongeveer 500 tot maximaal ongeveer 1.450 liter met de achterbank neergeklapt.

De belangrijkste specificaties op een rij

MG ZS EV (HYBRID+)
Marktintroductie 2021 (2024)
Lengte x breedte x hoogte 4,32 x 1,81 x 1,65 m (4,43 x 1,82 x 1,64 m)
Wielbasis 2,58 m (2,61 m)
Inhoud bagageruimte 448-1.457 l
Ledig gewicht 1.570-1.620 kg (1.380-1.420 kg)
Toelaatbaar totaalgewicht 2.060-2.070 kg (1.830-1.890 kg)
Vermogen 115-130 kW/156-170 pk (145 kW/197 pk))
Koppel 280 Nm (465 Nm)
Topsnelheid 175 km/u (168 km/u)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,4-8,6 sec (8,7 sec)
Batterijcapaciteit 51,1-72,6 kWh (1,83 kWh)
Verbruik 17,3-17,8 kWh/100 km (5 l/100 km)
Actieradius (CO2-uitstoot) 320-440 km (113 g/km)

Varianten

De MG ZS is er behalve met volledig elektrische (met keus uit twee accupakketten) en hybride aandrijving ook nog in diverse uitvoeringen. De EV is er in de uitvoeringen Comfort en Luxury. De eerste is standaard al uitgerust met onder meer een digitaal instrumentarium, een infotainmentscherm van 10,1 inch, Apple CarPlay/Android Auto en verwarmbare voorstoelen. De 'Luxury' voegt daar nog extra comfortelementen aan toe, zoals lederlook bekleding, 360o-camera en een panoramisch zonnedak.

De Hybrid+ is er niet alleen als Comfort en Luxury, maar ook als Standard, de basisuitvoering dus, met stalen 16-inchwielen in plaats van lichtmetalen 17- of 18-inchwielen en een 10,25-inch touchscreen.

Prijzen

De nieuwprijzen van de MG ZS Hybrid+ beginnen bij ongeveer 29.000 euro voor de Standard via ruim 31.000 en 33.000 euro voor de Comfort- en Luxury-versies. De prijzen van de volledig elektrische MG ZS EV beginnen bij ruim 25.000 euro voort de Comfort-versie en lopen op tot circa 28.000 euro voor de Luxury-uitvoering. Met de grotere batterij liggen de prijzen nog eens ongeveer 4.000 euro hoger. Occasions van de huidig ZE EV kosten minimaal ongeveer 15.000 euro, de Hybrid+ is nog maar kort op de markt en occasions zijn dun gezaaid. Prijzen beginnen bij zo’n 23.000 euro.

De oudere MG ZE EV van 2019-2021 kostte nieuw rond de 30.000 euro. Inmiddels kosten occasions van deze generatie zo’n 14.000 euro.

De MG ZS van 2001-2005 kostte nieuw tussen 22.000 en 32.000 euro. Tegenwoordig zijn deze modellen als occasion soms te vinden voor prijzen rond 5.000 euro, maar het aanbod is klein, dus prijzen zijn moeilijk te bepalen. Maar je kunt bijna stellen dat dit model de klassiekerstatus begint te naderen.

Design

Buitenkant

De MG ZS heeft een moderne en redelijk stoere uitstraling. De hybride versie heeft een opvallende grille en LED-koplampen met scherpe hoeken, de elektrische versie een dicht ribbeltjesfront. De aerodynamische lijnen en stoere wielkasten geven beide SUV’s een dynamische look. De basisuitvoering Standard en de elektrische Comfort-versie staan op stalen wielen, de andere versies zijn voorzien van grote lichtmetalen wielen.

Binnenkant

Het interieur biedt een ruimtelijk gevoel met een zwevend infotainmentscherm en een digitaal instrumentenpaneel. De stoelen zijn comfortabel, en de hogere uitrustingsniveaus bieden extra luxe zoals een verwarmd stuur en kunstlederen bekleding. De afwerking is grotendeels van hard plastic, maar in de Luxury-uitvoering zijn zachtere materialen gebruikt en is sfeerverlichting toegevoegd.

Veiligheid

De MG ZS Hybrid+ heeft vier sterren gescoord bij de Euro NCAP-veiligheidstests, de EV is niet getest. Beide zijn echter voorzien van de gebruikelijke veiligheidssystemen zoals automatische noodremassistentie, rijstrookassistentie en adaptieve cruisecontrol. Niet elke versie is echter voorzien van dodehoekwaarschuwing of vermoeidheidssensor. Grootlichtassistent, knieairbags en Isofix-bevestigingsbeugels voor kinderzitjes ontbreken.

Alternatieven

Wie de MG ZS overweegt, kan ook kijken naar vergelijkbare modellen als de Hyundai Kona Electric en de Kia Stonic. De Peugeot (e-)2008 biedt een sportiever rijgedrag en een hoogwaardig interieur met digitale cockpit. De Volkswagen ID-4 is ruimer en kan langer rijden op een volle acculading. Tot slot is de Renault Austral een alternatief voor wie hybride wil rijden met een hoog comfortniveau en geavanceerde rijhulpsystemen.

FAQ

Hoe ver kan de MG ZS EV rijden op een volle accu?
De actieradius ligt tussen de 320 en 440 kilometer, afhankelijk van de accu. Dit maakt hem geschikt voor dagelijks gebruik en langere ritten met tussentijds opladen.
Hoe lang duurt het opladen van de MG ZS?
Met een DC-snellader kan de accu in 40 minuten tot 80% worden geladen. AC-laden duurt ongeveer 5 uur.
Wat zijn de verschillen tussen de hybride en elektrische MG ZS?
De hybride heeft een benzinemotor en een elektromotor, waardoor hij minder afhankelijk is van laadpalen. De elektrische MG ZS rijdt volledig op stroom en biedt een grote actieradius, maar vereist ook regelmatig opladen.

Meer informatie

Meer details

Meer links