Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mg-tf-front

MG TF

1 / 3
mg-tf-front
mg-tf-side
mg-tf-back

Sterke punten

  • Zeer veilig voertuig voor zijn klasse
  • Intens rijplezier
  • Sportieve look

Zwakke punten

  • Alleen verkrijgbaar als roadster
  • Beperkte zitplaatsen
  • Gemiddelde afwerkingskwaliteit
  • Frequente tekenen van slijtage van de chromen elementen

MG TF : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de MG TF, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

MG TF: Brits rijplezier

De MG TF is een roadster die van 2002 tot 2011 in Engeland werd geproduceerd. De TF is een facelift van de MG F, gebouwd van 1995 tot 2002. In Nederland was de MG TF beschikbaar tussen 2002 en 2005. De lichte constructie en het strak afgestelde chassis zijn de onderscheidende kenmerken van de open sportwagen. Lees meer

Interesse in een MG TF

MG TF occasions
MG TF dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Verhoudingsgewijs grote bagageruimte voor de voertuigklasse
  • Gematigde aankoopprijs voor een cabrio
  • Krachtige motoren en aangename rijeigenschappen
  • Stil interieur, zelfs bij hogere snelheden

Gegevens

Motor

De achterwielaangedreven sportwagen was verkrijgbaar in vier verschillende motorversies. De kleinste viercilinder in de MG TF 115 heeft een cilinderinhoud van 1,6 liter. Het voertuig genereert 85 kW (116 pk) in de verbrandingskamers en bereikt een maximumkoppel van 145 Newtonmeter bij 4.700 tpm. Het duurt 9,8 seconden voordat de naald van de snelheidsmeter vanuit stilstand naar 100 wijst. De topsnelheid wordt bereikt bij 190 km/u.

De MG TF 120 (Stepspeed) is het enige model met een automatische transmissie. De andere zijn handgeschakeld in vijf versnellingen. Hoewel de motor van de MG TF 120 een grotere cilinderinhoud heeft van 1,8 liter, is het vermogen met 88 kW (120 pk) slechts marginaal hoger. De topsnelheid is vergelijkbaar met die van het kleinere model, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 10,2 seconden duurt.

De topmotoren van de MG TF 135 en TF 160 leveren respectievelijk 136 en 160 pk en bereiken hun maximumkoppel van 165 tot 174 Newtonmeter bij ongeveer 5.000 toeren per minuut. De TF 135 haalt met zijn topsnelheid net de 200 km/u en accelereert van 0 tot 100 km/u in 8,8 seconden. De TF 160 daarentegen heeft een grote voorsprong met een topsnelheid van 220 km/u en een 1,2 seconde snellere sprint naar 100 km/u.

Samengevat ligt het verbruik voor alle modellen tussen 7,1 en 8,1 liter per 100 kilometer, met een uitstoot van 169 tot 194 gram CO2 per kilometer. De MG TF voldoet alleen aan de Euro 3 emissienorm.

Afmetingen

Zoals het een Britse roadster betaamt, is de MG TF vrij smal en compact. Het heeft een lengte van 3,94 meter, een breedte van 1,63 meter en een hoogte van 1,26 meter. De wielbasis van 2,38 meter draagt bij aan het nette uiterlijk. Daar staat tegenover dat noch de bestuurder noch de voorpassagier veel ruimte hebben. De hoofdruimte is alleen naar boven gewaarborgd dankzij het afneembare dak.

Maar de dunne stof van het dak is niet echt stabiel. Bovendien moet de kap met de hand worden op- en afgebouwd. Deze procedure is niet intuïtief en daarom rijden veel MG rijders uitsluitend met open dak.

Een kofferruimte met een volume van 210 liter is ook ongewoon groot voor deze voertuigklasse.

Gegevens en afmetingen MG TF
Bouwperiode 2002 – 2011
Lengte, breedte, hoogte 3,94 m x 1,63 m x 1,26 m
Wielbasis 2,38 m
Inhoud kofferruimte 210 l
Onbeladen gewicht 1.095 - 1.125 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.329 - 1.390 kg
Cilinderinhoud 1.588 - 1.796 cm³
Koppel 145 - 174 Nm
Topsnelheid 190 - 220 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,6 - 10,2 s
Tankinhoud 50,0 l
Verbruik 7,1 - 8,1 l
CO²-uitstoot 169 - 194 g/km

Versies

Er zijn vier reguliere modellen van de MG TF, die vanaf 2002 de Britse fabriek verlieten: de MG TF 115 en de MG TF 120 (Stepspeed), alsmede de topmodellen MG TF 135 en MG TF 160.

Er waren ook speciale modellen, zoals de MG TF 135 in beperkte oplage voor de 80e verjaardag. De versie had een rode kap en een lakafwerking in zwart metallic of zilver. Het interieur werd afgewerkt in een verfijnd grijs met rode en zwarte Alcantara bekleding en chromen elementen. De versie was verkrijgbaar vanaf 32.300 euro.

Prijs

Terwijl het instapmodel nieuw verkrijgbaar was voor ongeveer 29.000 euro, kostte de topmotor in de hoogste uitrustingslijn ongeveer 35.000 euro.

Met een lage kilometerstand is de MG TF al verkrijgbaar voor 5.000 tot 11.000 euro, afhankelijk van de motor. Bij de aankoop is het van essentieel belang te letten op de staat van de kap, aangezien deze vaak gaten en scheuren vertoont. Bovendien verschijnt er roest op bijna alle chromen onderdelen.

Design

Exterieur

De MG TF verschijnt met zachte lijnen en nette charme zonder zijn sportieve temperament te verbergen. Zijn aerodynamische vorm is vooral duidelijk aan de voorkant. De auto staat dus niet alleen heel dicht bij de grond, maar is ook uitgerust met laagliggende, krachtige projectiekoplampen die de carrosserielift minimaliseren.

Een kleine Union Jack verkondigt trots zijn herkomst op de voorste wielkasten. De TF 160 heeft ook 16-inch-elfspaaks-lichtmetalen-velgen met grote remschijven en andere chromen versieringen. Naar achteren toe worden de zijskirts breder en verschijnt er een extra luchtinlaat vlak voor de achterwielen.

De achterzijde oogt expansief met zijn brede bumper, de twee uitlaatpijpen en het derde remlicht op de spoilerlip. In het midden tussen de ronde achterlichten staat het nu zeldzame MG-logo.

Interieur

Standaard heeft de MG TF elektrisch verstelbare buitenspiegels met verwarmingsfunctie, elektrische ramen en twee luidsprekers. De TF 135 beschikt over twee extra luidsprekers en extra tweeters. Bovendien is het stuurwiel van deze variant bekleed met leer. Lederen bekleding van de stoelen kost 1.190 euro extra.

De kunststofelementen zijn standaard donkergrijs of beige. In de modellen met een hogere motorinhoud is het interieur uitgevoerd in gedurfd rood of waardig lichtgrijs.

Airconditioning was verkrijgbaar voor ongeveer 1.630 euro en ook het navigatiesysteem kon tegen meerprijs worden aangeschaft.

mg-tf-interior

Veiligheid

De MG TF is een van de weinige roadsters die vier van de vijf sterren krijgt in de Euro NCAP crashtest. Vooral de resultaten bij frontale botsingen en botsingen van opzij werden geprezen. Bovendien is de bescherming van voetgangers gegarandeerd met de TF.

Airbags voor de bestuurder en voorpassagier zijn standaard, evenals ABS. De TF heeft een vierschijfsremsysteem met een remschijfdiameter van 240 millimeter. Een prettig afgestelde stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat de armen ook op langere ritten niet vermoeid raken. De Roadster mist echter ESP.

Alternatieven

Niet alleen lijkt de MG F optisch op zijn directe opvolger. De motorinhoud is ook hetzelfde. Tot eer van de F, toont het echter een beetje meer innovatie. Zo is het chassis opgehangen met een modern Hydragas-systeem. Dit maakt een dubbele wishbone-vering mogelijk, wat op zijn beurt resulteert in meer rijcomfort.

In hetzelfde prijssegment als de MG TF zit de Mazda MX-5 roadster. De Japanse auto heeft terecht de titel "meest gebouwde tweezitter ter wereld". Want hij levert wat hij belooft: een betaalbare cabrio-rijervaring. Vandaag is de MX-5 toe aan de vierde generatie en produceert hij maximaal 135 kW (184 pk) onder zijn sportieve oppervlak. De Mazda sprint van 0 naar 100 km/u in een indrukwekkende 6,8 seconden.

FAQ

Wat is het verschil tussen MGF en MG TF?
De MGF is de basisroadster geproduceerd tussen 1995 en 2002. In de modelupdate van 2002 werd niet alleen het ontwerp enigszins herzien, maar werd ook de modelbenaming gewijzigd in TF. De naam is gebaseerd op de MG TF liefhebbersauto uit de jaren vijftig.
Waar werd de MG TF geproduceerd?
Eind 2005 ging het MG bedrijf (MG Rover) failliet en stopte de productie in Longbridge (Birmingham). De Nanjing Automobile Group kocht grote aandelen van het merk en zette de productie eerst in Nanjing en later opnieuw in Longbridge voort.

Beoordelingen voor MG TF

3 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details

Meer links