Sterke punten
- Zoals andere Engelse roadsters is de beschikbaarheid van reserveonderdelen uitstekend.
- Erg betaalbaar voor een oldtimer.
- Onderhoud is vrij gemakkelijk zelf uit te voeren op de motoren.
Zwakke punten
- De uitrusting is erg spaarzaam omdat het model ooit goedkoop moest zijn.
- Door gebrek aan vermogen eigenlijk bijna niet geschikt voor de hedendaagse snelweg.
- De afdichting van de kap is niet goed waardoor veel modellen roestproblemen hebben.
MG Midget : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de MG Midget, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van MG Midget
-
MG Midget MG Midget MK1 1100 - 1963 Wit perfecte staat
€ 13.000,-- 68.275 km
- 09/1963
- 43 kW (58 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3541ch utrecht -
MG Midget 1000
€ 8.950,-- 27.795 km
- 02/1979
- 45 kW (61 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4762 AS ZEVENBERGEN -
MG Midget 1500
€ 11.500,-- 58.000 km
- 04/1977
- 70 kW (95 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1624GP Hoorn -
MG Midget 1.8+Roadster
€ 11.750,-- 5.812 km
- 06/1966
- 48 kW (65 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5511Km knegsel -
MG Midget Midget+1.8+Roadster
€ 16.500,-- 103.322 km
- 06/1972
- 48 kW (65 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4511JS Breskens -
MG Midget .
€ 17.900,-- 115.034 km
- 06/1972
- 71 kW (97 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
MG Midget MK III stalen dashbord
€ 17.900,-- 34.496 km
- 05/1971
- 51 kW (69 PK)
- Oldtimer
- 6 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
MG Midget MK3 1275
€ 14.900,-- 126.425 km
- 03/1974
- 51 kW (69 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
150 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
MG Midget
€ 14.900,-- 11.333 km
- 03/1973
- 43 kW (58 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK
Interesse in een MG Midget
Alle artikelen
MG4 Electric Luxury test: de goedkope elektrische auto die Renault en VW buikpijn bezorgt
MG4 Electric: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Review MG5 Electric: rijdt heel Nederland straks in deze elektrische stationwagon?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De mechaniek is zo toegankelijk dat dit één van die populaire Britse roadsters blijft.
- Budgettair is deze auto geen aanslag op je bankrekening. Daarnaast is de Midget niet ontzettend gestegen in waarde, wat het risico waardevermindering ook uitsluit.
- Als je deze kleine auto in je garage parkeert hou je nog genoeg ruimte over.
Belangrijke gegevens
Motoren
De Midget begon zijn carrière met een 954 cc grote viercilinder van 46 pk. Na de introductie in 1961 duurde het niet lang voordat de eerste verbeteringen aangebracht werden. De 948 cc motor werd vervangen door een 1098 cc motor van Austin. Deze was 10 pk sterker en produceerde 56 pk. Dit model werd later de MKI genoemd. De motor is gekoppeld aan een manuele bak met vier versnellingen, die het bescheiden vermogen naar de achterwielen stuurt.
In 1964 was het weer tijd voor een reeks verbeteringen. Hieruit ontstond de MKII. MG wist 3 pk extra uit het blokje te krijgen en veranderde ook de achterwielophanging. Met twee SU-carburatoren en een vrije uitlaat haalt MG er 59 pk uit.
De series III liep van 1966 tot 1974 en had als grootste verandering de plaatsing van een 1275 cc motorblok die ook in de Mini Cooper S gebruikt werd. Helaas voor de Midget MG klanten was het blok iets minder sterk gemaakt om te voorkomen dat de Midget sneller zou worden dan de veel duurdere MGB. Toch was er nog 65 pk beschikbaar voor het 735 kilo wegende sportautootje.
Van 1974 tot 1980 werd voor de modelnaam Midget 1500 gekozen. Deze laatste versies werden voorzien van de fragiele 1.5l-motor van Triumph. Hoewel de motorinhoud steeg tot 1493 cc bleef het aantal pk gelijk.
Afmetingen
De Midget was een lichtgewicht met slechts 735 kg, ook in lengte met zijn 3.480mm. Daarnaast was ie 1.372 à 1.397mm breed afhankelijk van de variant en 1.232mm hoog voordat de 1500 op hogere poten werd gezet om de Amerikaanse markt te veroveren. Met een wielbasis van 2.032mm had de Midget een vrij grote wielbasis voor zijn grootte.
Varianten
De Mark I kwam uit in 1961 en was zeer karig qua uitrusting. Een hardtop, verwarming, radio en bagagerek waren beschikbaar als in de fabriek gemonteerde opties. Bij het uiterlijk van de Mark II waren de belangrijkste veranderingen de deuren, waar schuiframen van plexiglas plaats maken voor oprolbare ramen, met buitenhandgrepen en aparte sloten. De voorruit heeft een lichte kromming gekregen, nu in een steviger frame. De Mark III werd gebouwd van oktober 1966 tot oktober 1974 en zou in 3 verschillende versies uitkomen. De 1500 werd gebouwd van 1974 tot 1980. Deze laatste versie is minder populair. Dit komt vooral doordat de dikke zwarte bumpers de lijnen ernstig verstoren. Daarnaast is ook de rijhoogte verhoogd vanwege een regel rond de hoogte van de lichten. Om het weggedrag dat door deze wijzigingen wordt beïnvloed te compenseren, werd ook een stabilisatorstang geïnstalleerd om het verhoogde zwaartepunt te compenseren.
Prijzen
Er zijn meer dan 260.000 exemplaren gebouwd, dus de Midget is niet zeldzaam. Je kunt er al een kopen voor minder dan €12.000, een klusproject is al te vinden vanaf €5.000. Het model is weinig onderhevig aan prijsfluctuaties. Rechts gestuurde exemplaren zijn uiteraard minder waard, de recentste 1500 is ook goedkoper en kost een €8.000. Voor een ouder model betaal je minstens €2.000 meer. Je vindt nog zowat alle onderdelen voor toegankelijk prijzen, mocht je iets moeten vervangen. Let op voor de kwaliteit van replica onderdelen.
Design
Exterieur
Qua stijl is de Midget hetzelfde als de Austin-Healey Sprite Mark II en dit kan je niet onder stoelen of banken steken. Toen MG in 1961 met de Midget op de markt kwam, was deze in feite niet veel meer dan een Austin-Healey Sprite MKII met een logo van MG er op. Op wat chromen details na was de auto identiek.
Interieur
Zeer praktisch en karig is de beste beschrijving van het interieur van de Midget. De auto was niet erg luxe. Zo zaten er geen deurhendels aan de buitenkant van de portieren en waren deze ook niet voorzien van een slot. Een plexiglas ruitje kon alleen naar beneden door hem met de hand naar beneden te duwen. Dat zegt eigenlijk al genoeg.
Veiligheid
Zoals bij iedere oldtimer zijn er weinig veiligheidsopties beschikbaar voor de Midget, rijassistentie is uiteraard totaal afwezig. Dat wil zeggen dat er risico’s verbonden zijn aan verkeersdeelname in dit verzamelstuk, al helemaal bij hogere snelheden.
Alternatieven
De modellen van die tijd die de competitie aangingen met de Midget waren de Triumph Spitfire, Mini 1000 en MG MGB. Het moest gezegd worden dat allen hun eigen rijsensatie hebben, maar dat de Midget altijd de kleinste telg van van dit groepje zal blijven. Qua vergelijkbare of een iets betere rijsensatie kun je altijd eens kijken naar de Austin Sprite.