



Sterke punten
- Ideale eerste oldtimer
- Toegankelijk prijs
- Onderdelen goed verkrijgbaar
Zwakke punten
- Vervuilende auto met hoge uitstoot
- Niet erg veilig want de auto is op leeftijd
- Niet er exclusief qua imago
MG MGB : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de MG MGB, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van MG MGB
-
MG MGB GT V8
€ 42.000,-- 37.500 km
- 08/1973
- 110 kW (150 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6718 XN EDE -
MG MGB MGB Cabrio
€ 11.995,-- 19.000 km
- 06/1968
- 69 kW (94 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6181 DN Elsloo -
MG MGB mgb sebring
€ 10.950,-- 3.033 km
- 02/1977
- 70 kW (95 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6644KE EWIJK -
MG MGB GT
€ 14.500,-- 86.035 km
- 06/1968
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5741 AS BEEK EN DONK -
MG MGB GT 1979 | Route 66 auctions
€ 2.750,-- 96.000 km
- 01/1979
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK -
MG MGB MGB GT V8
€ 34.000,-- 100.000 km
- 09/1973
- 101 kW (137 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3297TK Puttershoek -
MG MGB MGB GT V8 Factory original V8!
€ 37.500,-- 82.506 km
- 09/1976
- 100 kW (136 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4382NV Vlissingen -
MG MGB MGB1.8 Roadster
€ 10.500,-- 67.000 km
- 05/1979
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
-
10,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-3209AK hekelingen -
MG MGB Cabriolet 1979 | Route 66 auctions
€ 5.500,-- 68.075 km
- 01/1979
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK -
MG MGB Cabrio
€ 7.000,-- 99.999 km
- 05/1974
- 52 kW (71 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5961JX HORST -
MG MGB Cabriolet 1979 | Route 66 auctions
€ 5.700,-- 12.345 km
- 01/1979
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK -
MG MGB V8 Cabriolet | 3.9L | Gerestaureerd | 1980
€ 39.950,-- 89.858 km
- 01/1980
- 136 kW (185 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK -
MG MGB 1.8 Roadster- 1980 - Overdrive
€ 8.450,-- 114.672 km
- 06/1980
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4931 AA GEERTRUIDENBERG -
MG MGB 1.8 Roadster Gerestaureerd Bolletje/Pijltje kl...
€ 16.950,-€ 15.950,-- 49.568 km
- 02/1973
- 71 kW (97 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9405 PS ASSEN -
MG MGB MGB overdrive 1.8 Roadster
€ 9.990,-- 160.709 km
- 07/1976
- 71 kW (97 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
MG MGB MGB 1.8 lepeldeur .
€ 19.990,-- 22.031 km
- 12/1964
- 66 kW (90 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
MG MGB 1.8 met 5 bak .
€ 19.900,-- 51.903 km
- 06/1969
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
MG MGB BGT V8 MGBGT V8 LHD .
€ 42.500,-- 127.001 km
- 04/1976
- 103 kW (140 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
MG MGB MGB Roadster
€ 19.900,-- 36.213 km
- 08/1973
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
150 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
MG MGB MGB metal dash overdrive .
€ 24.900,-- 57.056 km
- 06/1973
- 71 kW (97 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK
Interesse in een MG MGB
Alle artikelen

MG4 Electric Luxury test: de goedkope elektrische auto die Renault en VW buikpijn bezorgt

MG4 Electric: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Review MG5 Electric: rijdt heel Nederland straks in deze elektrische stationwagon?

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Pas in 1995 werd de MGB vervangen door de MGF, al dient gezegd te worden dat de RV8 van januari 1994 tot maart 1996 ook ten dele verder ging op het succesverhaal van de MGB. Ten tijde van diens lancering had MG nog volgende modellen in het assortiment; de Magnette, de Midget en de 1100.
In totaal zouden er meer dan een half miljoen MGB’s verkocht worden, wat het lang tot de meest verkochte cabriolet maakte tot de Mazda MX-5 de fakkel overnam. Ere wie ere toekomt, de Japanse ingenieurs hebben er nooit een geheim van gemaakt dat hun MX-5 gebaseerd was op het succesverhaal van de MGB.
Goede redenen
- Een van de betere Britse auto’s voor liefhebbers van de glorie van een autoindustrie die inmiddels zeer klein is geworden.
- Prima motoren voor een auto van dit gewicht, je komt snel vooruit.
- Qua wegligging is de MGB ook noemenswaardig, wat in combinatie met de snelheid die je kunt opbouwen leidt tot een prima rijervaring.
Belangrijke gegevens
Motoren
Alle MGB's, met uitzondering van de latere V8-modellen, kregen een B-Series-motor van BMW onder de kap. Deze motor was een opgeboorde en doorontwikkelde variant van de motor die in de MGA werd gebruikt. De cilinderinhoud werd vergroot van 1.622 naar 1.798 cc. De eerdere auto's gebruikten een krukas met drie hoofdlagers, 18G-serie. In februari 1964 werd positieve carterademhaling geïntroduceerd en veranderde het motorvoorvoegsel in 18GA, tot oktober 1964, toen een ontwerp met vijf lagers van de krukas werd geïntroduceerd, werd het motorvoorvoegsel 18GB. Het vermogen werd geschat op 95 netto pk op auto's met zowel vijf hoofdlagers als eerdere auto's met drie lagers. Alle MGB’s van 1963 tot 1974 kregen twee SU carburatoren met een diameter van 38mm. Amerikaanse modellen kregen een enkele Stromberg met een diameter van 44mm gemonteerd. Deze dichtgedraaide motor, en voornamelijk diens katalysator, veroorzaakte problemen door barsten in het in- en uitlaatspruitstuk met een kortere levensduur tot gevolg.
Afmetingen
De MGB was een klein (tweezits) sportwagentje en was slechts 3.886mm in lengte (150mm meer dan een Spitfire) , 1.524mm in breedte en 1.238mm in hoogte. De wielbasis bedroeg 2.312mm. In elke dimensie was de MGB dus iets groter dan zijn rivaal bij Triumph de Spitfire. De Amerikaanse/latere modellen met rubberen bumpers waren 30mm langer en 60mm hoger.
Varianten
In totaal werd de MGB over zijn productietijd van 18 jaren in verschillende varianten en speciale edities gebouwd. De eerste die uitkwam was de MGB in roadster vorm. Drie jaar na de introductie volgde de MG B GT. Deze versie werd ook wel eens met een knipoog “ a poor man’s Aston Martin” genoemd.
In 1967, tot 1969, begon MG te experimenteren met een zescilinder in dezelfde carrosserieën. Een aanpassing aan het rijgestel die een slechtere baanligging gaf en de zwaardere motor maakten dat de pers geen fan was van de MGC. Mede hierdoor trok BMC al na 2 jaar de stekker uit de MGC. Tegenwoordig is dit rijgedrag perfect te counteren door een andere afstelling en de juiste soort banden.
Prijzen
In de regel geldt: hoe later de MGB, hoe minder waardevol, en roadsters zijn meer waard dan GT's. Veel MGB’s kregen door de jaren heen een aantal persoonlijke aanpassingen, originaliteit blijft echter nog steeds een belangrijke parameter. Het is niet verwonderlijk dat de V8-aangedreven MGB hier qua waarden de belangrijkste auto is; het vermogen en koppel trekt aan waardoor ook de prijzen hier een positieve trend kennen. De allerbeste eerste generatie (Mk1) roadsters (1962-67) kunnen nu tot €25.000 opbrengen, terwijl bruikbare klusprojecten vanaf ongeveer €7000 kunnen worden gevonden. Latere Mk3's (1972-79) zijn de beste trade-off als je chromen bumpers wilt, vanaf €6.000 vind je een restauratieproject. Dit soort projecten waar veel aan moet gebeuren zijn mogelijk voor minder te vinden, hoewel deze auto's meer investeringen vergen dan de aankoop van een goed exemplaar kost.
Design
Exterieur
De lijn van de MGB is zuinig speels en mogelijk het oervoorbeeld van een roadster. Ze zien er het mooist uit met de chromen bumpers. De GT met een open dak ziet er ook mooi ontworpen uit.
Interieur
Wind-up ramen waren standaard en een comfortabele bestuurderscabine bood veel beenruimte. Achter de stoelen was een hoedenplank aangebracht. Hiermee is de MGB een heerlijke daily driver voor kleine afstanden.
Veiligheid
Qua veiligheid zijn dit soort oldtimers ietwat riskant. Een auto als de MGB komt uit de tijd voor de airbag, om over nieuwere veiligheidsopties (en rijhulp) nog maar te zwijgen. De kreukelzone is ook miniem, dit is een kleine auto, en daarnaast heeft de cabrioversie geen rolbeugel. Al met al niet een auto om mee in een ongeluk verzeild te raken, zeker niet bij hogere snelheden.
Alternatieven
Wie op zoek is naar een Britse auto uit deze periode met vergelijkbare kwaliteiten kan bijvoorbeeld bij de Triumph Spitfire terecht. Beide auto’s tappen qua imago uit hetzelfde vaatje. Voor liefhebbers van de (betaalbare) cabriolet is de Mazda MX-5 een goede optie, de auto toont iets minder z’n leeftijd omdat het model jonger is, maar is qua ontwerp op te vatten als een ode aan de MGB van weleer.