Sterke punten
- Rijplezier met open dak en middenmotor
- Voor zijn tijd moderne techniek
- Compacte MG F oogt ook heel plezierig
Zwakke punten
- Afwerkingskwaliteit
- Geen coupé-versie
- Strikte tweezitter
MG MGF : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de MG MGF, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van MG MGF
-
MG MGF 1.8i 120PK LEER ZEER NETTE ORIGINEEL NL AUTO
€ 5.500,-- 150.059 km
- 03/2000
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
178 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5473 GP HEESWIJK-DINTHER -
MG MGF 1.8i HARDTOP EN SOFTTOP !
€ 3.490,-- 169.651 km
- 07/1998
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
178 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3768 AM SOEST -
MG MGF MGF 1.8 TF 135
€ 7.500,-- 102.000 km
- 03/2003
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4876ZS Etten-Leur -
MG MGF 1.8i - Absolute topstaat!
€ 5.300,-- 56.792 km
- 03/1998
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4700AA Roosendaal -
MG MGF MGF 1.8i VVC
€ 1.600,-- 185.000 km
- 05/2001
- 107 kW (145 PK)
- Gebruikt
- 6 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-3232lc Brielle -
MG MGF 1.8i
€ 2.000,-- 152.852 km
- 04/1999
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
178 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1788PL Julianadorp -
MG MGF 1.8i slechts 93.000km nap advertentie lezen
€ 2.950,-- 91.184 km
- 07/1997
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2222 AN KATWIJK -
MG MGF MGF 1.8i
€ 4.950,-- 83.337 km
- 05/1998
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-8051AR Hattem -
MG MGF 1.8i liefhebber auto
€ 4.450,-- 92.343 km
- 05/1999
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
178 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1562 LL Krommenie
Interesse in een MG MGF
Alle artikelen
MG4 Electric Luxury test: de goedkope elektrische auto die Renault en VW buikpijn bezorgt
MG4 Electric: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Review MG5 Electric: rijdt heel Nederland straks in deze elektrische stationwagon?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Relatief veel bagageruimte voor een roadster
- Betaalbare occasions
- Prettig weggedrag en moderne motoren
- Het blijft ook op hogere snelheid stil in het interieur
Technische gegevens
Motorisatie
De MG F was in 1995 een aantrekkelijke, geavanceerde roadster, met de motor achter de stoelen. MG biedt keuze uit drie moderne Rover-motoren (K-serie) gekoppeld aan een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak, achterwielaandrijving en zogenoemde Hydragas-wielophanging. Dat systeem omvat onderling verbonden ‘zuigers’ die met vloeistof en gas zijn gevuld en voor vering en demping zorgen. Dat levert een verrassend soepel rijgedrag op en is aanpasbaar om het weggedrag te optimaliseren.
De standaardmotor is de 1.8i, met een cilinderinhoud van 1.796 cm3 en een vermogen van 88 kW (120 pk). Deze motor is er ook met automaat – een continu variabele transmissie! De 1.8i VVC (Variable Valve Control, variabele klepbediening voor betere prestaties) is in principe dezelfde motor, maar met een vermogen van 107 kW (145 pk). Topversie is de Trophy 160 SE, met een vermogen van 118 kW (160 pk). Het maximumkoppel is 165 Nm voor de basismotor en 174 Nm voor de sterkste twee.
De acceleratie van 0 naar 100 km/u kost resp. 9,2 (10,0 voor de automaat), 7,7 en 7,0 seconden. De topsnelheid ligt tussen de 190 en 220 km/u. Het verbruik ligt tussen 7,4 en 8,3 liter per 100 kilometer, met een CO2-uitstoot van 170 tot 206 gram per kilometer.
Afmetingen
De MG F is, zoals het volgens de liefhebbers hoort, een compacte roadster. Hij is slechts 3,91 meter, lang, 1,65 meter breed en slechts 1,26 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,39 meter. Dat betekent – mede door de middenmotor – wel dat de inzittenden niet héél veel beenruimte hebben. Natuurlijk is de hoofdruimte onbeperkt als het dak geopend is. Veel MG F-rijders rijden open, niet alleen omdat je dat hóórt te doen met een roadster – als het droog is – maar ook omdat de kap met de hand moet worden geopend en gesloten.
De bagageruimte bedraagt 210 liter, best veel voor een compacte roadster.
De belangrijkste specificaties op een rij
MG F | |
---|---|
Marktintroductie | 1995 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,91 x 1,65 x 1,27 m |
Wielbasis | 2,39 m |
Inhoud bagageruimte | 210 l |
Ledig gewicht | 1.035 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.320 kg |
Cilinderinhoud | 1.796 cm3 |
Vermogen | 88-118 kW (120-160 pk) |
Koppel | 165-174 Nm |
Topsnelheid | 190-220 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,0-10,0 sec |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 7,4-8,3 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 170-206 g/km |
Varianten
Er zijn vijf versies van de MG F. In de beginjaren zijn dat de twee motorvarianten 1.8i en 1.8i VVC, met variabele klepbediening. Vanaf 1999 is een automatische transmissie een optie voor de 1.8i. Dat jaar verschijnt ook de 75th Anniversary Edition, die ietsje leuker is aangekleed. In 2001 en alléén in dat jaar, is de extra sportieve Trophy 160 SE (Special Edition) leverbaar. Die is minimaal een paar duizend euro duurder dan de andere varianten.
Prijzen
De MG F is in 1996 in Nederland te koop voor omgerekend minder dan 29.000 euro. De sterkere VVC-versie gaat dan net over de 32.000 euro. En dat is ook de prijs die de toenmalige Rover-dealer voor de automatische versie vanaf 1999 vroeg. De slechts één jaar geleverde 75th Anniversary Edition kost in 1999 nog net geen 30.000 euro, de Trophy 160 SE ‘doet’ in 2001 ruim 36.000 euro.
Een occasion van de MG F kun je al vinden voor minder dan 2.000 euro, maar hou dan wel rekening met een hoge kilometerstand. En de jongste zijn natuurlijk al meer dan twintig jaar oud. De meeste keuze heb je in de prijscategorie 3.000-7.000 euro en dan kun je exemplaren met een kilometerstand onder de ton treffen. Er zijn natuurlijk ook uitschieters naar boven de 20.000 euro. Het lijkt voor de vraagprijzen weinig uit te maken welke versie het is, uit welk jaar die komt en of er een hardtopje bij zit.
Design
Buitenkant
De MG F heeft vriendelijke, zachte lijnen, maar zijn sportieve temperament schijnt daarin wel door. Hij heeft een fraaie, aerodynamische vorm, met fraaie ronde koplampen en een hoge achterkant. De opvouwbare stoffen kap verdwijnt onder een klep tussen het passagierscompartiment en de motorruimte. De MG F staat altijd op lichtmetalen sportwielen en onderscheidt zich uiterlijk van de TF door de ovale grilleopening; de TF heeft twee keer twee sleuven.
Binnenkant
De MG F is een strikte tweezitter. De fraaie kuipstoelen zijn bekleed in (gedeeltelijk) leder, in zwart of tinten beige, in combinatie met vrolijke motieven. Lederen interieurbekleding was een optie en standaard in de sterkere versies. Het stuur is sowieso met leder bekleed. Het dashboard van de MG F is zeer fraai gevormd en de hoge middenconsole loopt door tot aan het schutbord achter. Sommige versies zijn voorzien van elektrisch verstelbare buitenspiegels en zijruiten. In de portierpanelen is een contrasterende tint toegepast om het interieur meer ‘diepte’ te geven.
Veiligheid
De MG F is niet getest door Euro NCAP. Behalve van ABS op de snelste versies is de MG F niet van veel geavanceerde veiligheidsuitrusting en zaken als ESP voorzien. Gelukkig zijn er wel hoofdairbags voor bestuurder en passagier (die laatste overigens pas vanaf 1999). De MG F is rondom van schijfremmen voorzien, vóór geventileerd. De prettig afgestelde stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat de armen ook op langere ritten niet vermoeid raken.
Alternatieven
De meest voor de hand liggende alternatieve auto voor de MG F is natuurlijk zijn opvolger, de MG TF. Ze lijken als twee druppels water op elkaar, maar de TF is verder verbeterd en verfijnd. Een andere logische alternatieve keuze is de Mazda MX-5, eveneens een roadster. Deze Japanse ‘meest gebouwde tweezitter ter wereld’ levert wat hij belooft: een betaalbare, betrouwbare cabrio-beleving. De Mazda MX-5 is ook voor wat betreft prestaties en rijplezier heel erg aan de MG F gewaagd.