Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mg-mgf-front

MG MGF

1 / 3
mg-mgf-front
mg-mgf-back
mg-mgf-side

Sterke punten

  • Rijplezier met open dak en middenmotor
  • Voor zijn tijd moderne techniek
  • Compacte MG F oogt ook heel plezierig

Zwakke punten

  • Afwerkingskwaliteit
  • Geen coupé-versie
  • Strikte tweezitter

MG MGF : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de MG MGF, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

MG F: klassieke roadster maakt comeback in moderne gedaante

Vijftien jaar na het eind van de MG B herstelde MG zijn traditie van compacte, betaalbare open tweezits sportauto’s. De MG F verschijnt in 1995 en wordt eind 2002 opgevolgd door de TF – eigenlijk dezelfde auto, maar dan verder verbeterd. De TF is tot in 2005 leverbaar, waarna MG naar China verdwijnt. Lees meer.

Interesse in een MG MGF

MG MGF occasions
MG MGF nieuwe auto's
MG MGF dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Relatief veel bagageruimte voor een roadster
  • Betaalbare occasions
  • Prettig weggedrag en moderne motoren
  • Het blijft ook op hogere snelheid stil in het interieur

Technische gegevens

Motorisatie

De MG F was in 1995 een aantrekkelijke, geavanceerde roadster, met de motor achter de stoelen. MG biedt keuze uit drie moderne Rover-motoren (K-serie) gekoppeld aan een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak, achterwielaandrijving en zogenoemde Hydragas-wielophanging. Dat systeem omvat onderling verbonden ‘zuigers’ die met vloeistof en gas zijn gevuld en voor vering en demping zorgen. Dat levert een verrassend soepel rijgedrag op en is aanpasbaar om het weggedrag te optimaliseren.

De standaardmotor is de 1.8i, met een cilinderinhoud van 1.796 cm3 en een vermogen van 88 kW (120 pk). Deze motor is er ook met automaat – een continu variabele transmissie! De 1.8i VVC (Variable Valve Control, variabele klepbediening voor betere prestaties) is in principe dezelfde motor, maar met een vermogen van 107 kW (145 pk). Topversie is de Trophy 160 SE, met een vermogen van 118 kW (160 pk). Het maximumkoppel is 165 Nm voor de basismotor en 174 Nm voor de sterkste twee.

De acceleratie van 0 naar 100 km/u kost resp. 9,2 (10,0 voor de automaat), 7,7 en 7,0 seconden. De topsnelheid ligt tussen de 190 en 220 km/u. Het verbruik ligt tussen 7,4 en 8,3 liter per 100 kilometer, met een CO2-uitstoot van 170 tot 206 gram per kilometer.

Afmetingen

De MG F is, zoals het volgens de liefhebbers hoort, een compacte roadster. Hij is slechts 3,91 meter, lang, 1,65 meter breed en slechts 1,26 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,39 meter. Dat betekent – mede door de middenmotor – wel dat de inzittenden niet héél veel beenruimte hebben. Natuurlijk is de hoofdruimte onbeperkt als het dak geopend is. Veel MG F-rijders rijden open, niet alleen omdat je dat hóórt te doen met een roadster – als het droog is – maar ook omdat de kap met de hand moet worden geopend en gesloten.

De bagageruimte bedraagt 210 liter, best veel voor een compacte roadster.

De belangrijkste specificaties op een rij

MG F
Marktintroductie 1995
Lengte x breedte x hoogte 3,91 x 1,65 x 1,27 m
Wielbasis 2,39 m
Inhoud bagageruimte 210 l
Ledig gewicht 1.035 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.320 kg
Cilinderinhoud 1.796 cm3
Vermogen 88-118 kW (120-160 pk)
Koppel 165-174 Nm
Topsnelheid 190-220 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,0-10,0 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 7,4-8,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 170-206 g/km

Varianten

Er zijn vijf versies van de MG F. In de beginjaren zijn dat de twee motorvarianten 1.8i en 1.8i VVC, met variabele klepbediening. Vanaf 1999 is een automatische transmissie een optie voor de 1.8i. Dat jaar verschijnt ook de 75th Anniversary Edition, die ietsje leuker is aangekleed. In 2001 en alléén in dat jaar, is de extra sportieve Trophy 160 SE (Special Edition) leverbaar. Die is minimaal een paar duizend euro duurder dan de andere varianten.

Prijzen

De MG F is in 1996 in Nederland te koop voor omgerekend minder dan 29.000 euro. De sterkere VVC-versie gaat dan net over de 32.000 euro. En dat is ook de prijs die de toenmalige Rover-dealer voor de automatische versie vanaf 1999 vroeg. De slechts één jaar geleverde 75th Anniversary Edition kost in 1999 nog net geen 30.000 euro, de Trophy 160 SE ‘doet’ in 2001 ruim 36.000 euro.

Een occasion van de MG F kun je al vinden voor minder dan 2.000 euro, maar hou dan wel rekening met een hoge kilometerstand. En de jongste zijn natuurlijk al meer dan twintig jaar oud. De meeste keuze heb je in de prijscategorie 3.000-7.000 euro en dan kun je exemplaren met een kilometerstand onder de ton treffen. Er zijn natuurlijk ook uitschieters naar boven de 20.000 euro. Het lijkt voor de vraagprijzen weinig uit te maken welke versie het is, uit welk jaar die komt en of er een hardtopje bij zit.

Design

Buitenkant

De MG F heeft vriendelijke, zachte lijnen, maar zijn sportieve temperament schijnt daarin wel door. Hij heeft een fraaie, aerodynamische vorm, met fraaie ronde koplampen en een hoge achterkant. De opvouwbare stoffen kap verdwijnt onder een klep tussen het passagierscompartiment en de motorruimte. De MG F staat altijd op lichtmetalen sportwielen en onderscheidt zich uiterlijk van de TF door de ovale grilleopening; de TF heeft twee keer twee sleuven.

Binnenkant

De MG F is een strikte tweezitter. De fraaie kuipstoelen zijn bekleed in (gedeeltelijk) leder, in zwart of tinten beige, in combinatie met vrolijke motieven. Lederen interieurbekleding was een optie en standaard in de sterkere versies. Het stuur is sowieso met leder bekleed. Het dashboard van de MG F is zeer fraai gevormd en de hoge middenconsole loopt door tot aan het schutbord achter. Sommige versies zijn voorzien van elektrisch verstelbare buitenspiegels en zijruiten. In de portierpanelen is een contrasterende tint toegepast om het interieur meer ‘diepte’ te geven.

Veiligheid

De MG F is niet getest door Euro NCAP. Behalve van ABS op de snelste versies is de MG F niet van veel geavanceerde veiligheidsuitrusting en zaken als ESP voorzien. Gelukkig zijn er wel hoofdairbags voor bestuurder en passagier (die laatste overigens pas vanaf 1999). De MG F is rondom van schijfremmen voorzien, vóór geventileerd. De prettig afgestelde stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat de armen ook op langere ritten niet vermoeid raken.

Alternatieven

De meest voor de hand liggende alternatieve auto voor de MG F is natuurlijk zijn opvolger, de MG TF. Ze lijken als twee druppels water op elkaar, maar de TF is verder verbeterd en verfijnd. Een andere logische alternatieve keuze is de Mazda MX-5, eveneens een roadster. Deze Japanse ‘meest gebouwde tweezitter ter wereld’ levert wat hij belooft: een betaalbare, betrouwbare cabrio-beleving. De Mazda MX-5 is ook voor wat betreft prestaties en rijplezier heel erg aan de MG F gewaagd.

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen MG F en MG TF?
De MG F is het originele model en was in productie van 1995 tot in 2002. In 2002 is de MG F uiterlijk, maar vooral technisch herzien. Dat rechtvaardigde een nieuwe naam: MG TF. Die naam verwijst naar een klassiek model uit de jaren vijftig.
Waar werd de MG F geproduceerd?
De productie van de MG F vond altijd plaats in Longbridge (Birmingham, Groot-Brittannië), ook toen BMW de boel overnam en de MG F doorontwikkelde en omdoopte tot TF. In 2005 ging de Britse autofabrikant failliet. Vanaf 2007 tot in 2011 werd de MG TF in China geproduceerd.
Wat is er met de MG F en China?
Eigenlijk niets. Maar de opvolger van de MG F, de MG TF dus, werd vanaf 2002 door MG Rover geproduceerd. MG Rover was weer een zelfstandige autofabrikant nadat BMW zich ervan had ontdaan, maar ging in 2005 failliet. Daardoor stopte ook de productie van de MG TF. Het Chinese Nanjing Automobile nam de overblijfselen van MG Rover over, waarna de MG TF in 2007 opnieuw in productie ging, in China ... Die versie bereikte Nederland niet. In 2011 stopte de productie definitief.

Beoordelingen voor MG MGF

5 Beoordelingen

4,2

Meer informatie

Meer details

Meer links