Ga naar hoofdinhoud
MG-3 Hybrid

MG 3 Hybrid+

1 / 3
MG-3 Hybrid
MG 3 Hybrid achter
MG 3 Hybrid interieur

Sterke punten

  • Efficiënte full hybrid-aandrijving
  • Ruim interieur voor een compacte auto
  • Moderne infotainmentvoorzieningen

Zwakke punten

  • Beperkte volledig elektrische rijmodus
  • Drietrapsautomaat kan even wennen zijn
  • Beperkte actieradius op benzine

MG 3 Hybrid+: compacte Chinese hybride hatchback met slimme techniek

De MG 3 Hybrid+ is een compacte hatchback met full hybrid-aandrijving en een drietrapsautomaat. Deze MG is ruim en voorzien van de nodige moderne technologie, ideaal voor gebruik in de stad en daarbuiten. Dit nieuwe model van MG is volledig gericht op zuinig rijden zonder de noodzaak tot opladen.Lees meer.

Goede redenen

  • De full hybrid-technologie helpt het benzineverbruik van de MG 3 Hybrid+ te beperken
  • De MG 3 Hybrid+ is voorzien van gebruiksvriendelijke hybride aandrijving, zonder noodzaak om de batterij aan een stekker op te laden
  • De MG 3 is compact vanbuiten, maar heeft een verrassend ruim interieur
  • MG biedt ook moderne infotainment- en veiligheidsopties
  • Betaalbare instapprijs binnen het segment

Technische gegevens

Motorisatie

MG voorziet de MG 3 Hybrid+ van een full hybrid-aandrijflijn. Dit betekent dat de auto een verbrandingsmotor combineert met een sterke elektromotor en dat je de 1,83 kWh batterij niet kunt opladen aan een laadpunt; de MG 3 laadt de batterij tijdens het rijden bij. De elektromotor met een vermogen van 100 kW (136 pk) ondersteunt tijdens het rijden de 1,5-liter benzinemotor met een vermogen van 75 kW (102 pk). Het gecombineerde vermogen bedraagt 143 kW (194 pk).

Dit full hybrid-systeem verschilt van een mild hybride-systeem, waarin de elektrische ondersteuning eigenlijk minimaal is en de auto ook niet volledig elektrisch kan rijden. Een plug-in hybride kan daarentegen weer extern worden opgeladen en langere afstanden volledig elektrisch afleggen.

De MG 3 is voorzien van een automatische transmissie met drie versnellingen in plaats van een conventionele vier- of vijftrapsautomaat of een CVT (continu variabele transmissie). De transmissie in de MG 3 Hybrid+ is ontworpen om de hybride-aandrijving optimaal te benutten, met soepele schakelmomenten en maximale energie-efficiëntie. De drietrapsautomaat zorgt voor minder ‘rubberbandeffect’ – alsof de koppeling doorslipt tijdens het accelereren – en een directe, zeer vlotte acceleratie. Dit systeem maakt optimaal gebruik van vooral de elektromotor bij lage snelheid en de benzinemotor doet het meeste werk bij hogere snelheid – voor maximale efficiëntie.

Wegrijden gebeurt in volledig elektrische modus, zolang de batterij tenminste voldoende geladen is. Bij normaal rijden werkt de aandrijflijn als een reguliere hybride, waarbij de elektromotor de benzinemotor ondersteunt. Bij stevig accelereren werken beide motoren optimaal samen voor maximale prestaties. Tijdens het remmen wordt kinetische energie (bewegingsenergie) teruggewonnen en als elektriciteit opgeslagen in de batterij.

Afmetingen

De MG 3 is een compacte hatchback, maar hij biedt wel voldoende ruimte. De lengte bedraagt 4,11 meter, terwijl de breedte uitkomt op 1,80 meter en de hoogte op 1,50 meter. De wielbasis van 2,57 meter draagt bij aan een relatief rustige wegligging. De draaicirkel is 10,4 meter, wat de wendbaarheid ten goede komt, vooral in stedelijke omgevingen en in parkeergarages bijvoorbeeld.

De bagageruimte varieert van 293 liter met de achterbank omhoog, tot 983 liter met de achterbank neergeklapt, wat hem praktisch maakt voor dagelijks gebruik. De relatief hoge laadvloer zorgt ervoor dat zware objecten gemakkelijk in- en uitgeladen kunnen worden. Over zware objecten gesproken: het ledige gewicht van de MG 3 Hybrid+ bedraagt 1.285-1.308 kilogram, afhankelijk van de uitvoering, terwijl het toelaatbare totaalgewicht op 1.733-1.766 kilogram ligt. Dit betekent dat de auto een laadvermogen heeft van 448 kilogram, wat voldoende is voor vier inzittenden en bagage. Deze elektrische hatchback mag een aanhanger trekken van maximaal 500 kilogram.

De belangrijkste specificaties op een rij

MG 3 HYBRID+
Marktintroductie 2024
Lengte x breedte x hoogte 4,11 x 1,80 x 1,50 m
Wielbasis 2,57 m
Inhoud bagageruimte 293-983 l
Ledig gewicht 1.285-1.308 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.733-1.766 kg
Cilinderinhoud 1.490 cm3
Vermogen 75 kW (102 pk) + elektromotor 100 kW (136 pk)
Koppel 128 Nm + elektromotor 250 Nm
Topsnelheid 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,0 sec
Tankinhoud 36 l
Verbruik 4,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 100 g/km

Varianten

De MG 3 Hybrid+ is er uitsluitend als vijfdeurs hatchback. Er zijn drie uitrustingsniveaus: Standard, Comfort en Luxury. De Standard is, zoals de naam al aangeeft, de basisversie, met onder meer een 10,25-inch touchscreen en automatische airconditioning, MG Pilot-rijhulpsystemen (onder meer automatische noodremassistent, grootlichtassistent, cruise control, Lane Keep Assist), DAB+-radio en vier luidsprekers.

De Comfort-uitvoering voegt extra luxe toe, zoals een audiosysteem met zes speakers, satellietnavigatie met snelheidslimietherkenning, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en lichtmetalen 16-inch wielen. De topversie Luxury biedt daarbovenop extra veiligheids- en assistentiesystemen (dodehoekdetectie, waarschuwing voor achter de auto kruisend verkeer en rijstrookwisselassistentie), stoelen in lederlook met stoffen inzetten, voorin verwarmbaar, keyless entry en privacy glass achterin.

Prijzen

De catalogusprijzen van de MG 3 Hybrid+ beginnen bij een kleine 24.000 euro voor de Standard-uitvoering. De Comfort-uitvoering kost ongeveer 1.500 euro meer en de Luxury staat voor nog eens 1.500 euro extra in de prijslijst. De MG 3 is nog een jong model en het is nog geen verkooptopper, dus het aanbod van occasions is nog beperkt. Occasionprijzen liggen nog op het niveau van de nieuwe auto, maar zijn vaak wel van leuke opties voorzien.

Design

Buitenkant

De MG 3 Hybrid+ heeft een sportieve uitstraling met strakke, vloeiende lijnen en een brede grille. De hatchback staat op stalen 15- of lichtmetalen 16-inch wielen. De bijna driehoekige LED-koplampen lopen door in de spatborden, wat de auto een dynamische uitstraling geeft. Het kleurenpalet omvat heldere kleuren als wit, metallic geel rood en blauw en gedekte metallic grijstinten en zwart. Behalve wit zijn alle kleuren leverbaar tegen meerprijs.

Binnenkant

De MG 3 is voorzien van een hoogwaardig dashboard met een 10,25-inch touchscreen en digitale tellers. Het infotainmentsysteem is uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto. De stoelen bieden goede ondersteuning en er is verrassend veel beenruimte. De afwerking verschilt per uitvoering: stof in de Standard- en Comfort-versies en lederlook met stof in de Luxury-versie.

Veiligheid

De MG 3 Hybrid+ is nog niet door Euro NCAP getest. Actieve veiligheidssystemen zijn onder meer automatische noodremassistentie, rijstrookassistentie, adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning. Voor de passieve veiligheid zorgen zes airbags, gordelspanners voor alle passagiers en een extra verstevigde kooiconstructie. Die laatste is versterkt met hoogwaardig staal, wat bijdraagt aan een solide carrosserie. Ook is de MG 3 voorzien van geoptimaliseerde kreukelzones en flankbescherming.

Alternatieven

De MG 3 Hybrid+ heeft stevige concurrentie in het hybride B-segment. De Toyota Yaris Hybrid is een van de bekendste alternatieven en biedt een vergelijkbaar laag verbruik dankzij de betrouwbare hybridetechniek van Toyota. De Honda Jazz e:HEV onderscheidt zich door zijn flexibele interieur, waarbij de achterbank op meerdere manieren kan worden neergeklapt. De Renault Clio E-Tech Hybrid combineert sportieve rijeigenschappen met soepele en efficiënte hybride-aandrijving. Wie een modernere uitstraling zoekt, kan kijken naar de Hyundai i20 Hybrid, die veel geavanceerde connectiviteitsopties biedt. Tot slot is de Suzuki Swift Hybrid een lichtere, wendbare optie die minder brandstof verbruikt, maar niet dezelfde hybridekracht levert als de MG 3.

Veelgestelde vragen

Is de MG 3 Hybrid+ een plug-in hybride?
Nee, de MG 3 Hybrid+ is een full hybrid, wat betekent dat hij zichzelf oplaadt tijdens het rijden en geen externe oplaadmogelijkheid heeft.
Hoeveel brandstof verbruikt de MG 3 Hybrid+?
Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 4,4 l/100 km, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden.
Wat is de garantie op de MG 3 Hybrid+?
MG biedt 7 jaar of 150.000 km garantie, een van de langste garantietermijnen in deze klasse.
Heeft de MG 3 Hybrid+ een elektrische rijmodus?
Ja, maar alleen voor korte afstanden bij lage snelheid. De elektromotor kan de auto zelfstandig aandrijven bij rustig wegrijden en in stadsverkeer.