Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-gle-350d-amg-overview

Mercedes-Benz GLE

1 / 3
mercedes-benz-gle-350d-amg-overview
mercedes-benz-gle-350d-amg-side
mercedes-benz-gle-350d-amg-front

Sterke punten

  • Uiterst comfortabel
  • Hoog maximum trekgewicht
  • Veel binnenruimte

Zwakke punten

  • Hoog gewicht
  • Duur in aanschaf
  • Hoge vaste en variabele lasten

Mercedes-Benz GLE (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz GLE (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz GLE: SUV met de luxe van een limousine

De Mercedes-Benz GLE is een fullsize-SUV waarvan de tweede generatie sinds 2019 op de markt is. Mercedes-Benz voert de modelnaam GLE sinds 2015, daarvoor heette de SUV M-klasse. De GLE is er ook als GLE Coupé en er is keuze uit een breed palet aan geëlektrificeerde aandrijflijnen, waaronder plug-in hybrideversies.

Interesse in een Mercedes-Benz GLE

Mercedes-Benz GLE occasions
Mercedes-Benz GLE nieuwe auto's
Mercedes-Benz GLE dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • In 2023 nog vernieuwd
  • Comfort en luxe van een limousine met de ruimte van een SUV
  • Ook met zeven zitplaatsen
  • Plug-in hybride zowel in combinatie met benzine- als dieselmotor leverbaar

Technische gegevens

Motorisatie

Sinds de facelift in 2023 levert Mercedes-Benz de GLE alleen nog met aandrijflijnen die een bepaalde vorm van elektrische ondersteuning hebben. Daarin heb je de keuze uit **mild-hybride of plug-in hybride-**aandrijflijnen. Ook heeft een Mercedes-Benz GLE altijd vierwielaandrijving. Verder maakt het maximum trekgewicht van de GLE indruk. De SUV kan geremd, afhankelijk van de motorisering, 2.700 tot 3.500 kg trekken.

In Nederland zijn de plug-in hybride aandrijflijnen veruit het meest interessant. De GLE 400e heeft een 2,0-liter viercilinder benzinemotor, die in combinatie met een elektromotor een systeemvermogen van 280 kW (381 pk) en een koppel van 650 Nm levert. Voor de echte kilometervreters is er ook een GLE 350de met een dieselmotor. Dan heb je een systeemvermogen van 245 kW (333 pk) en 750 Nm koppel tot je beschikking. Zowel de GLE 400e als de 350de kan dankzij een batterij met een nettocapaciteit van 23,3 kWh ruim 100 kilometer puur elektrisch afleggen.

Behalve deze twee plug-in hybride-aandrijflijnen levert Mercedes-Benz de GLE diverse uitvoeringen met mild-hybride ondersteuning: de GLE 450, GLE 450d, AMG GLE 53 en AMG GLE 63 S. Motoren zonder elektrische ondersteuning zijn niet meer leverbaar voor de GLE. De liefhebber van grotere motoren hoeft echter niet te treuren, want de eerste drie mild-hybride uitvoeringen hebben zescilinder lijnmotoren en de GLE 63 S heeft nog altijd een V8 onder de kap. Het vermogen varieert tussen 272 kW (370 pk) voor de GLE 450d tot maar liefst 450 kW (612 pk) voor de GLE 63 S.

Afmetingen

In de lengte meten de reguliere varianten van de Mercedes-Benz GLE 4,92 meter. De AMG 53 en 63 zijn dankzij hun sportiever ogende bumpers 10 tot 30 millimeter langer. Ook in de breedte is de AMG iets forser. De reguliere GLE is namelijk 1,95 meter breed, terwijl de AMG’s beide dik twee meter breed zijn. Qua hoogte snoepen de sportievelingen er juist weer wat vanaf: de reguliere GLE is 1,80 meter hoog, de AMG-versies zijn ongeveer een centimeter lager. De wielbasis is voor alle varianten hetzelfde met 2,99 meter.

De Mercedes-Benz GLE heeft een kofferbakruimte van 630 liter die is uit te breiden tot maar liefst 2.055 liter als je de achterbank neerklapt. In de plug-in hybrideversies is de inhoud van de kofferbak door de batterij iets kleiner. Dan kun je namelijk 490 tot 1.915 liter meenemen. Ook goed om te weten is dat zowel de GLE 400e als de GLE 350de door dat batterijpakket niet leverbaar zijn met zeven zitplaatsen. Dat laatste geldt ook voor de AMG 63 S.

Qua afmetingen is de GLE Coupé nagenoeg vergelijkbaar met de GLE. De GLE Coupé is circa 2 centimeter langer, 7 centimeter breder en 8 centimeter lager dan de reguliere GLE. Opvallend genoeg heeft de Coupé wel een 5 centimeter kortere wielbasis dan de reguliere GLE. Door de aflopende daklijn is de GLE Coupé uiteraard wel iets minder praktisch qua indeling van de bagageruimte. Ook is hij niet leverbaar met zeven zitplaatsen.

De belangrijkste specificaties op een rij

Mercedes-Benz GLE

Mercedes-Benz GLE
Marktintroductie 2015
Lengte x breedte x hoogte 4,92 x 1,95 x 1,80 m
Wielbasis 2,99 m
Inhoud bagageruimte 490 - 630 l
Ledig gewicht 2.235 - 2.470 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.950 - 3.230 kg
Cilinderinhoud 1.991 - 3.982 cm3
Vermogen 245 kW (333 pk) - 450 kW (612 pk)
Koppel 500 - 850 Nm
Topsnelheid 210 - 280 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,9 - 6,9 sec
Tankinhoud 65 - 85 l
Verbruik 0,7 - 12,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 17 - 285 g/km

Varianten

Mercedes-Benz zou Mercedes-Benz niet zijn als er geen ruime keuze was aan verschillende varianten en uitvoeringen. De GLE vormt daar geen uitzondering op. De GLE is er als Business Line, Luxury Line en AMG Line. De Business Line is alleen leverbaar in combinatie met de GLE 350de en biedt standaard een zakelijk representatieve uitstraling met de meest belangrijke zaken, zoals het MBUX Multimediasysteem. De Luxury Line is qua uiterlijk in standaardtrim vergelijkbaar met de Business Line, maar kun je meer naar eigen smaak samenstellen. Wens je een meer sportieve look, maar geen échte AMG-motorisering, dan moet je voor de AMG Line gaan.

Hij kwam net al even voorbij: de GLE is er dus ook als Coupé. De GLE Coupé heeft nagenoeg dezelfde motorvarianten en uitvoeringen als de GLE, maar met het verschil dat de 450 4Matic bij de GLE Coupé niet mogelijk is.

Prijzen

Auto’s in dit marktsegment zijn niet bepaald goedkoop. Dat geldt zeker ook voor de Mercedes-Benz GLE. De prijslijst begint bij circa 94.000 euro voor de GLE 350de Business Line en loopt op tot meer dan 226.000 euro voor de AMG GLE 63 S. Voor de GLE Coupé ligt de ondergrens bij dik 108.000 euro. In Nederland genieten de plug-in hybride varianten van de GLE financieel een enorm voordeel. Het prijsverschil met de grotere zescilinder- en V8-motoren zonder batterijpakket bedraagt namelijk meer dan 30.000 euro.

Als occasion is een Mercedes-Benz GLE een stuk voordeliger. Voor een ouder model kun je onder 30.000 euro al slagen, maar voor de tweede generatie beginnen de prijzen bij zo’n 60.000 euro. Let hierbij wel extra goed op dat de onderhoudshistorie aanwezig is, want door de complexe technologie kan achterstallig onderhoud erg kostbaar uitpakken.

Door het relatief hoge gewicht is de Mercedes-Benz GLE niet goedkoop in de wegenbelasting. Je betaalt minstens 213 euro per kwartaal voor de GLE 400e, maar dat is dan wel met het halftarief voor plug-in hybrides dat nog tot 2024 geldt. De GLE 450d maakt het met een bedrag van 695 euro per kwartaal nog veel bonter. Gemiddeld betaal je voor een Mercedes-Benz GLE zo’n 400 euro wegenbelasting per kwartaal. Ook in de verzekering is een GLE door zijn hoge cataloguswaarde beslist geen koopje.

Design

Buitenkant

De Mercedes-Benz GLE is een imposante auto om te zien. Dat begint al bij de grote grille met dito Mercedes-ster in het midden. Voor de facelift van de GLE waren de led-koplampen zo ingedeeld dat ze uit twee delen leken te bestaan, maar na de facelift ging de indeling van de lichtunits op de schop. Aan de achterkant heet de GLE een kenmerkend stijlelement: de achterruit loopt door tot om de hoeken. Samen met de schuine C-stijl lijkt het bijna alsof de GLE een soort dakkapel heeft. Dit stijlelement is al aanwezig sinds de eerste generatie van de M-klasse.

De GLE Coupé heeft dezelfde voorkant als de GLE, maar is aan de zij- en achterkant natuurlijk anders vormgegeven door de schuin aflopende daklijn. Ook de achterlichtunits van de GLE Coupé zijn niet hetzelfde als die van de GLE.

Voor de GLE biedt Mercedes-Benz een breed palet aan kleuren en wielen aan. Zit de kleur van jouw dromen daar niet tussen, dan kun je via de Manufaktur-afdeling (voorheen: Designo) jouw auto compleet naar wens samenstellen. Uiteraard hangt daar dan wel een prijskaartje aan.

Binnenkant

Binnenin de GLE hebben de inzittenden op de eerste en tweede zitrij een zee aan ruimte. De derde zitrij is wat krapper, maar dat is vaker zo bij auto’s met zeven zitplaatsen. In het interieur van de GLE nemen de twee breedbeeld schermen voor het MBUX-infotainmentsysteem een prominente plek in. Verder zijn de twee grote handvatten aan de zijkanten van de middenconsole een opvallend designelement.

Qua verwennerij aan boord kan het in de GLE eigenlijk niet gek genoeg, zeker niet met alle optionele uitrusting. Stoelventilatie en -massage, verwarmde en gekoelde bekerhouders, een Burmester 3D-audiosysteem en een groot panoramadak zijn slechts een greep uit de omvangrijke optielijst.

mercedes-benz-gle-350d-amg-interior

Veiligheid

Bij een auto uit deze prijsklasse speelt veiligheid een belangrijke rol. De Mercedes-Benz GLE heeft dan ook een heel arsenaal aan veiligheids- en assistentiesystemen aan boord die je terzijde staan. Denk daarbij aan een actieve noodremassistent, een rijstrookassistent en een dodehoekassistent. Mocht het dan toch fout gaan, dan vangen de vele aanwezige airbags de klap op. Optioneel is de GLE ook te krijgen met adaptieve cruise control en een file-assistent, waarmee het rijden in druk verkeer minder inspannend is.

Het is dan ook dankzij alle systemen geen verrassing dat de Mercedes-Benz GLE de maximale score van 5 sterren behaalde in de Euro NCAP-crashtest. Met name op het gebied van inzittendenbescherming scoort de SUV met 91 procent bijzonder goed.

Alternatieven

In het segment waarin de Mercedes-Benz GLE zich bevindt, is de concurrentiestrijd hevig. Interessante alternatieven voor de GLE zijn onder meer de BMW X5 en Audi Q7, maar ook de Range Rover Sport en Volkswagen Touareg zijn directe concurrenten van de GLE.

In eigen huis biedt Mercedes-Benz een volledig elektrisch alternatief voor de GLE in de vorm van de EQE SUV. Heb je behoefte aan meer ruimte, dan kun je eventueel ook opteren voor de nog grotere GLS. Die is alleen niet als plug-in hybride leverbaar, waardoor de basisprijs in Nederland een stuk hoger uitvalt dan die van de GLE.

FAQ

Welke varianten van de Mercedes-Benz GLE zijn er als zevenzitter?
Alleen de plug-in hybrideversies en de GLE AMG 63 zijn niet leverbaar als zevenzitter. Bij de overige versies is de extra zitrij een optie van meer dan 1.000 euro. De GLE Coupé is überhaupt niet leverbaar als zevenzitter.
Waarom is de plug-in hybride van de GLE zoveel goedkoper?
Dat heeft te maken met de aankoopbelasting BPM, die wordt bepaald op basis van de CO2-uitstoot. Doordat de plug-in hybridevarianten veel minder uitstoten op papier dan de overige varianten, valt de BPM voor de plug-in hybrides een stuk lager uit.
Wat is het maximale trekgewicht van de Mercedes-Benz GLE?
De meeste varianten van de Mercedes-Benz GLE kunnen maximaal 2.700 kg trekken. Voor de AMG 53 en AMG 63 S ligt het maximum trekgewicht op liefst 3.500 kg.

Meer informatie

Meer details