- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz Vaneo
Sterke punten
- Comfortabele, hoge achterbank
- Tot 3.500 liter laadvolume
- Laag verbruik wanneer leeg
Zwakke punten
- Zeer hoog voor een compacte stationwagen
- Verminderde stabiliteit bij snel bochtenwerk
- Beschikbaar in slechts één versie
Mercedes-Benz Vaneo : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz Vaneo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mercedes-Benz Vaneo
-
Mercedes-Benz Vaneo Trend
€ 1.750,-- 235.000 km
- 07/2002
- 60 kW (82 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,8 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-1031ER Amsterdam -
Mercedes-Benz Vaneo Viano 2004 Automaat Camper CDI 2.2 High Exclusive
€ 7.300,-- 330.000 km
- 09/2004
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
5,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
157 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-3708HJ Zeist
Interesse in een Mercedes-Benz Vaneo
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic review: ook de elektrische toekomst van AMG is bloedstollend
Mercedes EQE: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Mercedes EQS: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Deze elektrische auto's hebben het grootste bereik
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Goedkoop als occasion te kopen
- Relatief zuinig in verbruik
- Een enorme hoeveelheid ruimte met de achterbank neergeklapt
- Praktische schuifdeuren
Gegevens
Motor
De Vaneo is leverbaar in vijf motorvarianten, waaronder twee diesels. Geen van deze modellen is bijzonder snel. Het brandstofverbruik is ook vrij goed.
De motoren van de Mercedes-Benz Vaneo (W414) in één oogopslag:
Vaneo / Vaneo 1.6 | Vaneo 1.9 | Vaneo CDI | Vaneo CDI 1.7 | |
---|---|---|---|---|
Cilinderinhoud | 1.6 l | 1.9 l | 1.7 l | 1.7 l |
Vermogen | 82 - 102 pk | 125 pk | 75 pk | 91 pk |
Versnelling van 0 tot 100 | 13,5 - 15,8 s | 10,8 s | 19,5 s | 16,0 s |
max. snelheid | 155 - 167 km/h | 180 km/h | 150 km/h | 160 km/h |
gecombineerd Verbruik per 100 kilometer | 7,8 - 8,0 liter | 8,2 liter | 5,7 liter | 5,9 liter |
Wie een Mercedes-Benz Vaneo koopt, moet niet te veel nadruk leggen op de topsnelheid. Het is zelfs gevaarlijk, omdat de hoogte van het voertuig ervoor zorgt dat de auto zijn anders veilige stabiliteit verliest bij het nemen van bochten bij een bepaalde snelheid. Mercedes-Benz heeft echter de juiste conclusies getrokken uit het debacle van de A-Klasse. De Vaneo is vanaf het begin gemaakt met ESP (Electronic Stability Program) om te voorkomen dat hij omvalt.
Toch zijn de motoren krachtig genoeg om enige trekkracht uit te oefenen; er moet immers 1.310 tot 1.425 kilogram leeggewicht plus laadvermogen worden vervoerd - en de aandrijving is daar zeker voldoende voor.
Als het op het brandstofverbruik aankomt, is de Mercedes-Benz Vaneo iets om trots op te zijn. In stadsverkeer en lokaal verkeer samen heeft een onbeladen Vaneo met benzinemotor ongeveer acht liter (gecombineerd) nodig, de dieselversie nog geen zes liter (gecombineerd) per 100 kilometer.
Afmetingen
Hoewel het design van de A-Klasse opvalt, is meteen duidelijk dat de Vaneo beduidend langer (met 41 centimeter) en ook hoger (met 20 centimeter) is dan de kleinste compacte klasse. In totaal meet de Mercedes-Benz stationwagon met zijn hoog dak 4,19 x 1,74 x 1,83 meter. Bij de marktintroductie betekende dit ruimte voor zes stoelen, met een extra beschikbare stoel was er zelfs ruimte voor zeven passagiers. De laadlengte met de stoelen ingeklapt is nog steeds drie meter, zodat ook grotere voorwerpen gemakkelijk in de auto passen. Alleen het maximale trekvermogen is lager, want dat wordt al bereikt bij 750 kilogram. Het laadvermogen van 555 kilogram daarentegen laat voldoende ruimte voor dagelijkse ritten met meerdere personen of transporten.
Varianten
De Vaneo werd slechts in één versie geproduceerd, en tijdens de productieperiode van vier jaar was er geen modelupdate. Hij wordt aangedreven door motoren die allemaal dezelfde zijn als die van de A-Klasse - na de modelupdate van maart 2001.
Hoewel de auto veel laadruimte heeft, is hij alleen leverbaar als variant met zitplaatsen. Er is echter geen extra uitvoering als paneelwagen, die ideaal is voor bijvoorbeeld ambachtelijke bedrijven. Deze werd pas geïntroduceerd bij de opvolger, de Mercedes-Benz Citan.
Prijs
De Mercedes Vaneo is gebaseerd op de Mercedes A-Klasse en zou daarom ook prijsbewuste kopers moeten aanspreken die op zoek zijn naar een stationcar met hoog dak. De basisversie van het voertuig kon als nieuwe auto worden gekocht vanaf iets minder dan 19.000 euro. Zelfs volledig uitgeruste modellen met de krachtige motoren kosten slechts iets meer dan 25.000 euro.
Veel van de occasions die op de Nederlandse automarkt worden aangeboden hebben een zeer hoge kilometerstand, maar zijn dan beschikbaar vanaf ongeveer 1.500 euro. Versies met een lagere kilometerstand kosten aanzienlijk meer, ongeveer 5.000 euro moet in dit geval minstens worden meegerekend. Daarbij komen nog de onderhoudskosten, bijvoorbeeld in de vorm van ongeveer 800 euro aan motorrijtuigenbelasting per jaar.
Design
Exterieur
In 1997 waren de meningen over het ontwerp van de verwante A-Klasse al verdeeld. Een auto met hoeken en randen, wat vooral visueel waar was. En dat net toen het ontwerp van veel automodellen wat ronder begon te worden. De Vaneo is onmiskenbaar een nakomeling van de Mercedes-Benz A-Klasse qua design. Voor het moderne oog is het even wennen. Zelfs "misvormd" werd niet zelden als attribuut gebruikt, althans ten tijde van de productie.
En toch heeft de auto een verrassing in petto die ook visueel indruk maakt: zijn schuifbare achterdeuren. Als je op de achterbank wilt zitten, moet je daarlangs naar binnen. Dit klinkt omslachtig, maar het blijkt heel geschikt voor dagelijks gebruik. Vooral als het gaat om het neerklappen van de achterbank.
Interieur
Laten we bij de achterbank blijven - want die beïnvloedt ook het interieur van de Vaneo. Hij is aanzienlijk hoger dan bij andere stationwagons met hoog dak, waardoor een bioscoopachtig effect ontstaat voor de achterpassagiers. Als je echt grote voorwerpen wilt vervoeren, kun je de achterbank naar voren klappen of helemaal verwijderen en een ruimte creëren met een omvang van ongeveer drie en een halve kubieke meter. Bovendien verraadt de omvangrijke buitenkant het verrassend hoogwaardige en flexibele interieur.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid deed de Mercedes-Benz Vaneo het goed toen hij voor het eerst op de markt kwam, maar dat was meer dan twee decennia geleden. middelen: Als occasion vertoont de compacte wagen echter een of twee technische gebreken die de rijveiligheid beïnvloeden. Dit wil echter niet zeggen dat de auto onveilig is. Iedereen met een normale rijstijl zal absoluut geen problemen hebben met het rijden in een Mercedes-Benz Vaneo.
De Mercedes-Benz Vaneo werd ook nauwkeurig onder de loep genomen in de Euro NCAP crashtest. Hier kon het voertuig een goede beoordeling krijgen met vier van de vijf sterren. De test dateert van 2002, en de zeer goede bescherming voor volwassen passagiers was bijzonder overtuigend. Een bestuurders- en passagiersairbag, zijairbags voor de voorstoelen en andere technologie zorgen voor effectieve bescherming mocht er ooit een ongeluk gebeuren met de Mercedes Vaneo.
Alternatieven
Hoewel er meer dan zeven jaar zat tussen het einde van de productie van de Vaneo en het begin van de productie van de Mercedes-Benz Citan, wordt deze laatste beschouwd als de opvolger van de Vaneo. De Citan toont visueel de invloed van de samenwerkingspartner Renault, over het geheel genomen is het een stap vooruit ten opzichte van de Vaneo, die vandaag de dag tussen de 8.000 en 15.000 euro kost als occasion. Aangezien de productie pas in augustus 2021 is beëindigd, zijn de nieuwste occasions nog bijna zo goed als nieuw en met de bijbehorende speciale uitrusting vaak aanzienlijk duurder.
De Citan is gebaseerd op de Vaneo-concurrent Renault Kangoo, die nu aan zijn derde generatie toe is. De eerste generatie rolde van 1997 tot 2008 van de band. Kangoo’s occasions in Nederland kosten bij oudere modellen ongeveer 2.000 euro, maar nieuwere modellen kosten al snel meer dan 15.000 euro. In ruil daarvoor bieden zij echter meer uitrusting, veiligheid en een aantrekkelijk ontwerp.
Sinds 1999 bouwt Citroën ook een minibus, de Xsara Picasso, die met de Vaneo concurreert. Afhankelijk van het aantal gereden kilometers, de uitrusting en de eerste registratie, is vandaag tussen de 800 en 2.00 euro verschuldigd voor een Xsara Picasso. Dankzij de betrouwbare technologie is er veel vraag naar tweedehandsauto's.