- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes V-Klasse
- Mercedes-Benz V 230



Sterke punten
- Veel binnenruimte
- Comfortabele stoelen
- Betrouwbare techniek
Zwakke punten
- Hoge verbruikskosten
- Niet erg wendbaar
- Rijeigenschappen van een busje
Mercedes-Benz V 230 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz V 230, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mercedes-Benz V 230
Interesse in een Mercedes-Benz V 230
Alle artikelen

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic review: ook de elektrische toekomst van AMG is bloedstollend

Mercedes EQE: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h

Mercedes EQS: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h

Deze elektrische auto's hebben het grootste bereik

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ruime MPV voor grote gezinnen, maar ook voor zakelijk gebruik
- Betrouwbare viercilindermotoren met veel trekkracht
- Zitplaats voor maximaal acht personen
- Comfortabel rijgedrag op lange afstanden
Technische gegevens
Motorisatie
De Mercedes-Benz V 230 is een specifieke motorvariant van de V-Klasse – de personenwagenversie van de Mercedes-Benz Vito bedrijfswagen. De V 230 werd geleverd met – zoals de typenaam al doet vermoeden – een 2,3-liter viercilinder benzinemotor die je ook kunt tegenkomen in modellen als de Mercedes-Benz E-Klasse (generatie W210) en C-Klasse (generatie W202).
Deze benzinemotor staat bekend om zijn betrouwbaarheid, lage onderhoudsgevoeligheid en redelijke prestaties. In de Mercedes-Benz V 230 levert de motor 105 kW (143 pk) aan vermogen en 215 Nm aan trekkracht. De benzinemotor drijft de voorwielen aan via een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak of een optionele viertrapsautomaat.
Mercedes-Benz leverde de V 230 ook met een turbodieselmotor. Deze V 230 Turbodiesel – zoals hij letterlijk heet – was tot 1999 voorzien van een 2,3-liter viercilinder turbodiesel met een vermogen van 72 kW (98 pk). Na 1999 monteerde Mercedes-Benz een 2,2-liter turbodiesel met 90 kW (122 pk) in de V 230. Deze motoren leveren respectievelijk 230 en 300 Nm koppel en waren destijds populair bij ondernemers en mensen die de auto als camper gebruiken vanwege de robuuste dieseltechniek. Ook deze motor drijft de voorwielen aan en is gekoppeld aan een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat.
Andere motorvarianten binnen de V-Klasse (W638)
De V 230 is één van de meerdere motorvarianten van de Mercedes-Benz V-klasse. Het model is ook te vinden als:
- V 280 (2.8 V6-benzinemotor met 128 kW (174 pk) en 237 Nm)
- V 200 CDI (2.2 dieselmotor met 75 kW (102 pk) en 250 Nm)
- V 220 CDI (2.2 dieselmotor met 90 kW (122 pk) en 300 Nm)
De Mercedes-Benz Viano die in 2003 de V-Klasse opvolgde, wordt beschouwd als de tweede generatie van het model. De Viano is vrijwel uitsluitend met 2.0 en 2.2 viercilinder dieselmotoren en 3.0 V6-dieselmotoren geleverd. Er zijn echter ook V6-benzinemotoren met 3,2 en 3,5 liter inhoud.
De derde generatie van de Mercedes-Benz V-Klasse kwam in 2014 op de markt en is feitelijk weer een doorontwikkeling van de Viano. Deze luxe personenbus is er ook uitsluitend met dieselmotoren en vooral gericht op zakelijk (taxi)vervoer en VIP-shuttlediensten. Een uitvoering met de aanduiding ‘V 230’ is ook in deze generatie niet meer verschenen. Deze generatie van de V-klasse is er overigens ook als volledig elektrisch aangedreven Mercedes-Benz EQV.
Afmetingen
De Mercedes-Benz V 230 heeft een lengte van 4,66 meter. De breedte bedraagt 1,88 meter en de hoogte is ongeveer 1,85 meter. Door zijn hoekige bedrijfswagenontwerp is het overzicht vanaf de bestuurdersstoel natuurlijk goed, maar de draaicirkel van 12,5 meter maakt hem minder wendbaar in krappe binnensteden.
De bagageruimte varieert sterk door de flexibele stoelenindeling. Met alle stoelen op hun plaats is er 581 liter beschikbaar. Door alle zitplaatsen op de tweede en derde zitrij te verwijderen, kun je de bagageruimte vergroten tot maar liefst 4.610 liter – vergelijkbaar met de ruimte in een kleine bestelbus.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Mercedes-Benz V 230 (Turbodiesel) | |
---|---|
Marktintroductie | 1996 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,66 x 1,88 x 1,85 m |
Wielbasis | 3,00 m |
Inhoud bagageruimte | 581 - 4.610 l |
Ledig gewicht | 1.971 - 2.015 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.630 - 2.700 kg |
Cilinderinhoud | 2.295 (2.151 - 2.299) cm³ |
Vermogen | 105 kW / 143 pk (90 kW / 122 pk) |
Koppel | 210 - 215 Nm (230 - 300 Nm) |
Topsnelheid | 150 - 174 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 14,5 - 18,1 sec |
Tankinhoud | 78 l |
Verbruik | 11,5 l/100 km (8,3 - 8,8 l/100 km) |
CO₂-uitstoot | 221 - 276 g/km |
Varianten
De Mercedes-Benz V 230 is een MPV-achtige personenbus op basis van de Mercedes-Benz Vito, maar dan luxer ingericht met zes tot acht zitplaatsen. De stoelen zijn verschuifbaar maar ook geheel uit de auto te halen, waarmee de auto veel vrijheid biedt qua indeling. Veel exemplaren zijn voorzien van draaibare stoelen, een klaptafel en getinte ruiten. Mercedes-Benz leverde ook luxere uitvoeringen met extra geluidsisolatie en airconditioning voor passagiers achterin.
De opvolger van de oorspronkelijke V-klasse, de Viano (2003-2014), bouwde voort op het concept van zijn voorganger, maar is er uitsluitend met dieselmotoren. De derde generatie van de V-klasse (vanaf 2014) is gepositioneerd als premium alternatief voor luxe MPV’s. Ook hier geen V 230-versie meer, maar wel motorversies als de V 220 d, V 250 d en V 300 d. In 2024 verscheen weer een nieuwe V-klasse, met benzine- en dieselmotoren en drie lengtematen (kort, lang en extra lang), maar wederom geen V 230 in het aanbod.
Prijzen
De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz V 230 zijn na een kwart eeuw nog nauwelijks relevant. Ze lagen destijds tussen 36.000 euro en 53.000 euro, afhankelijk van uitvoering. Dit waren stevige bedragen, maar daar stond een hoge mate van comfort en ruimte tegenover. Inmiddels is het aanbod occasions van specifiek de V 230 niet groot, prijzen liggen onder de 8.000 euro. Exemplaren in redelijke staat zijn te vinden vanaf 2.000 euro. De dieselversie (V 230 Turbodiesel) is gewild bij camperaars en is vaak omgebouwd.
Design
Buitenkant
De Mercedes-Benz V 230 is meer een personenbus dan een MPV. De rechte lijnen, hoge raampartijen en schuifdeuren zorgen voor veel binnenruimte en een robuuste uitstraling. Het front is typisch jaren negentig met hoekige koplampen en een eenvoudige grille met het bekende Mercedes-embleem. De meeste exemplaren zijn voorzien van stalen wielen en lichtmetalen wielen waren een optie.
Binnenkant
Binnen valt vooral de zitruimte op. De stoelen zijn dik bekleed en ergonomisch gevormd. Draaibare stoelen, verstelbare tafeltjes en grote opbergvakken maken het interieur geschikt voor lange ritten met het gezin of voor gebruik als shuttle. Het dashboard is functioneel met grote knoppen en goed afleesbare meters. Optioneel waren elektrisch bedienbare ruiten, een dakairco, gordijnairbags en houten sierpanelen. Er zijn wel enkele problemen van de V-klasse bekend, zoals elektronische storingen in luxere uitvoeringen (zoals centrale vergrendeling of ruitbediening).
Veiligheid
Hoewel Euro NCAP de Mercedes-Benz V 230 niet heeft getest, biedt het model wel standaardveiligheidsvoorzieningen als dubbele airbags voorin, ABS en veiligheidsgordels op alle zitplaatsen. Voor die tijd was dat een prima uitrusting, al is het veiligheidsniveau niet te vergelijken met moderne MPV’s.
Alternatieven
De Volkswagen Transporter en wellicht andere busjes van Volkswagen zijn tegenhangers met een vergelijkbare indeling. De Transporter T4 bijvoorbeeld staat bekend om zijn goede bouwkwaliteit en brede motorenaanbod. De Ford Transit is groter, goedkoper en praktisch, maar met minder verfijnd rijgedrag. Verder kun je denken aan de vierling Peugeot 806, Citroën Evasion, Fiat Ulysse en Lancia Phedra. Ook dit zijn MPV’s met een flexibele indeling, maar minder duurzaam dan de V 230.