Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-v-klasse-front

Mercedes V-Klasse

1 / 3
mercedes-benz-v-klasse-front
mercedes-benz-v-klasse-side
mercedes-benz-v-klasse-back

Sterke punten

  • Up-to-date design
  • Drie lengtematen, veel ruimte
  • Sinds 2020 ook volledig elektrisch

Zwakke punten

  • Dure aanschaf
  • Onderhoudskosten
  • Veel functies alleen tegen meerprijs

Mercedes-Benz V-Klasse (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz V-Klasse (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz V-klasse: luxe multifunctionele minibus – of MPV?

De Mercedes-Benz V-klasse biedt als personenbus ruimte voor acht personen. De huidige generatie van de V-klasse verschijnt in 2014 en is in 2019 vernieuwd. De V-klasse, Mercedes-Benz noemt hem MPV, is er in drie lengtematen met dieselmotor en volledig elektrisch aangedreven in twee lengtematen. Lees meer

Interesse in een Mercedes V-Klasse

Mercedes V-Klasse occasions
Mercedes V-Klasse nieuwe auto's
Mercedes V-Klasse dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Krachtige, zuinige dieselmotoren én versies met volledig elektrische aandrijving
  • Technisch en uiterlijk up-to-date
  • Interieurruimte en rijcomfort dankzij luchtvering
  • Actieve en passieve veiligheid

Technische gegevens

Motorisatie

De huidige Mercedes-Benz V-klasse biedt nieuw keuze uit drie tweeliter common-rail dieselmotoren, die de achterwielen aandrijven: de 220d met 120 kW (163 pk), de 250d met 140 kW (190 pk) en de 300d met 176 kW (240 pk). De motoren zijn gekoppeld aan een sequentiële 9-trapsautomaat. Elke versie is er ook met 4MATIC-vierwielaandrijving

Zijn elektrische tweelingbroer, de EQV, wordt op de voorwielen aangedreven door een elektromotor met 150 kW vermogen en 362 Nm trekkracht. Een elektromotor doet zijn werk zonder handmatig bediende of automatische transmissies. De actieradius van de Mercedes-Benz EQV bedraagt op papier 356 kilometer.

De versie van de Mercedes-Benz V-klasse van vóór de update, dus van 2014 tot 2019, is er in drie dieselvarianten (200d, 220d en 250d), ook met optionele 4MATIC-vierwielaandrijving. De eerste generatie van de Mercedes-Benz V-klasse van 1996 tot 2003 is er met benzinemotoren (230 en 280) en diesels (230 Turbodiesel, 200 CDi en 220 CDi), waarvan de laatste common-rail diesels zijn.

Afmetingen

De Mercedes-Benz V-klasse is er in drie lengtematen: 4,90 meter, 5,14 meter en 5,37 meter. De wielbasis van de eerste twee versies is 3,20 meter, de langste versie heeft een wielbasis van 3,43 meter. De volledig elektrische EQV is er alleen in de langste twee versies. De bagageruimte kun je natuurlijk variëren met het aantal zitplaatsen, maar met alle zitplaatsen in positie is de ruimte 610 tot 1.410 liter. Als je alle passagiersstoelen zou verwijderen, loopt de bagageruimte op tot meer dan 5.000 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Mercedes-Benz V-klasse (EQV)
Marktintroductie 2019 (2020)
Lengte x breedte x hoogte 4,90-5,37 x 1,93 x 1,88 m (5,14-5,37 x 1,93 x 1,90 m)
Wielbasis 3,20-3,43 m
Inhoud bagageruimte 610-1.410 l (1.030-1.410 l)
Ledig gewicht 2.207-2.773 kg (2.635-2.688 kg)
Toelaatbaar totaalgewicht 3.100 kg (3.500 kg)
Cilinderinhoud 1.950 cm3 (n.v.t.)
Vermogen 120-176 kW (163-240 pk) (150 kW)
Koppel 380-500 Nm (362 Nm)
Topsnelheid 195-220 km/u (160 km/u)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,8-11,4 sec (n.b.)
Tankinhoud 70 l (accucapaciteit 100 kWh)
Verbruik 7,1-8,2 l/100 km (26,3 kWh/100 km)
CO₂-uitstoot 185-194 g/km (0 g/km)

Varianten

Heel kort door de bocht is de Mercedes V-klasse een personenbus – Mercedes-Benz noemt hem op zijn website een MPV – die sinds 2019 in drie lengtematen en met achter- of 4MATIC-vierwielaandrijving te koop is. De basisuitvoering is te personaliseren en aan te kleden met de pakketten AMG Line, Exclusive en Avantgarde. Verder is er het Style-pakket en het Nightpakket.

De elektrische EQV is er in twee versies, lang en extra lang, beide in dezelfde naamloze uitvoering. De op de zakelijke markt gerichte Business Solution van beide is sinds 2023 niet meer nieuw leverbaar.

De V-klasse van vóór de update van 2019 is er eveneens in drie dieselvarianten (200d, 220d en 250d) en in drie lengtematen, in ongeveer dezelfde uitvoeringen en alle ook met optionele 4MATIC-vierwielaandrijving.

Prijzen

De nieuwprijzen van de Mercedes-Benz V-klasse beginnen bij ongeveer 55.000 euro, exclusief BTW en kosten rijklaarmaken, voor de korte 220d. Reken in de praktijk als particuliere koper op prijzen van ruim 90.000 euro incl. en voor de topversie van de korte van meer dan 130.000 euro. Hoe langer en luxueuzer, des te hoger de prijzen natuurlijk, en voor de meest luxueuze langste variant met vierwielaandrijving ben je zomaar meer dan 160.000 eurokwijt. De elektrische uitvoeringen hebben natuurlijk het nodige belastingvoordeel en staan voor rond de 83.000 euro nieuw in de prijslijst.

Voor een occasion van een Mercedes-Benz V-klasse van na 2019 betaal je al gauw 35.000-40.000 euro en meer. Maar let op: de meeste worden als bedrijfsauto aangeboden en zijn dus exclusief BTW. Natuurlijk variëren ook bij de occasions de vraagprijzen met de lengte- en motorvariant en de kilometerstand – dit zijn gewoonlijk voertuigen die veel kilometers maken – maar ook de uitvoering en de opties drijven de prijs van een V-klasse op. De ultieme V-klasse-occasion is een extra lange 300d Avant Garde Edition met allerlei opties en weinig kilometers. Dan moet je denken aan twee ton. Euro’s dus.

Occasionprijzen van de V-klasse van na 2014 beginnen rond de 25.000 euro. Occasions van de EQV zijn er nog niet.

Design

Buitenkant

De huidige Mercedes-Benz V-klasse is ook om te zien een echte Mercedes-Benz, maar dan in de vorm van een busje. Na de vernieuwing in 2019 is de personenbus voorzien van een sportieve voorspoiler met grote luchtinlaat en een grille met honingraatstructuur. De combinatie zorgt voor een dynamische en moderne uitstraling. Met de metallic carrosseriekleuren komen de lijnen en vormen van de V-klasse fraai tot hun recht.

Binnenkant

Er kunnen maximaal zes tot acht passagiers plaatsnemen in de Mercedes-Benz V-klasse en dan is er nog voldoende ruimte voor bagage. Mercedes-Benz heeft het interieur een eigentijdse uitstraling gegeven met bijvoorbeeld fraaie luchtroosters in een soort turbinelook en een up-to-date infotainmentsysteem. De bestuurder en alle passagiers zitten uiterst comfortabel en de luxueuzer uitgeruste varianten zijn ook te voorzien van moderne voorzieningen als massagefunctie voorin. Zo maakt Mercedes-Benz het rijden in een minibus als de V-Klasse een belevenis van een heel nieuw niveau.

Veiligheid

Wie met veel mensen in de auto reist, hecht veel waarde aan de veiligheid van alle inzittenden en ook medeweggebruikers. De hoge zitpositie biedt goed uitzicht en de grote carrosserie draagt bij aan de passieve bescherming van de inzitten. Hoewel de Euro NCAP crashtest-beoordeling van 2014 is, dus van voor de vernieuwing van de V-klasse, kreeg de minibus toen al de maximale score van vijf sterren. In een auto in deze prijsklasse verwacht je bovendien de nieuwste veiligheids- en assistentiesystemen en die heeft Mercedes-Benz na de facelift van 2019 ook verder uitgebreid. De Mercedes-Benz V-Klasse is uitgerust met onder meer airbags voorin, gordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers, het PRE-SAFE systeem, Blind Spot Assist, een antidiefstalpakket, grootlichtassistentie, Parktronic en actieve remassistentie.

Alternatieven

Natuurlijk is de Volkswagen Multivan, ofwel de Volkswagen Bus, een bekende en voor de hand liggend alternatief voor de Mercedes-Benz V-Klasse. De Volkswagen is al generaties lang een ruime, comfortabele, betrouwbare en vertrouwde personen- en bestelbus die met regelmatige updates nog altijd bij te tijd is. Wie voor elektrisch kiest, kan kijken naar de ID. Buzz.

De Citroën Spacetourer is een veel goedkoper alternatief. Ook hier is er volop ruimte voor het hele gezin en het comfort laat bijna niets te wensen over. Tegenwoordig is die er nieuw alleen nog met elektrische aandrijving en heet dan ë-SpaceTourer, met als de equivalenten de Fiat Scudo, Opel Vivaro-e, Peugeot-e-Traveller en de Toyota ProAce en ProAce Verso.

FAQ

Waar wordt de nieuwe Mercedes V-Klasse gebouwd?
Ruim 200.000 stuks van de Mercedes V-Klasse hebben de fabriek in Vitoria al verlaten. De fabriek in Spaans Baskenland wordt beschouwd als de oudste productielocatie voor bestelwagens ooit.
Hoe veilig zijn ritten in de Mercedes V-Klasse?
De Mercedes V-Klasse geniet ook bij commercieel gebruik een grote populariteit vanwege het hoge veiligheidsniveau. De grote behuizing en de moderne technologie maken de uitgebreide bescherming mogelijk.

Meer informatie

Modellen

Meer details