Ga naar hoofdinhoud
Mercedes-Benz S 600 voorkant

Mercedes-Benz S 600

1 / 5
Mercedes-Benz S 600 voorkant
Mercedes-Benz S 600 achterkant
Mercedes-Benz S 600 zijkant
Mercedes-Benz S 600 zijkant
Mercedes-Benz S 600 interieur

Sterke punten

  • Krachtige en soepele V12-motor
  • Zeer hoog afwerkingsniveau
  • Uitzonderlijk rijcomfort

Zwakke punten

  • Hoge onderhoudskosten
  • Fors brandstofverbruik
  • Beperkt aanbod occasions

Mercedes-Benz S 600 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz S 600, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz S 600: luxe vlaggenschip met V12-kracht

De Mercedes-Benz S 600 is al sinds begin jaren ’90 de V12-topuitvoering van de S-Klasse. In meerdere generaties vertegenwoordigt dit model het summum van luxe, comfort en motortechniek, vaak met lange wielbasis, riante uitrusting en een zijdezachte twaalfcilinder. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz S 600

Mercedes-Benz S 600 occasions

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Perfect voor liefhebbers van V12-comfort

  • Ultieme Mercedes-luxe en stilte aan boord

  • Zeer krachtig zonder overdreven sportiviteit

  • Vaak met lange wielbasis en topuitrusting

Technische gegevens

Motorisatie

De Mercedes-Benz S 600 is altijd uitgerust met een V12-motor, waarvan de inhoud door de generaties heen rond de 6,0-liter schommelt. Afhankelijk van het bouwjaar levert deze motor tussen de 290 kW (394 pk) en 390 kW (530 pk), met een indrukwekkend koppel van 570 tot 830 Nm. De motor is gekoppeld aan een automatische transmissie, variërend van een vijf- tot negentraps automaat in latere generaties. Alle versies zijn elektronisch begrensd op 250 km/u, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,6 tot 6,6 seconden. Ondanks de kracht en het raffinement ligt het verbruik hoog: gemiddeld tussen de 14,0 en 15,4 liter per 100 kilometer. Het kenmerkende van de S 600-motoren is de zijdezachte loopcultuur, fluisterstille werking en lineaire krachtopbouw, die perfect past bij het comfortgerichte karakter van de auto. Turbolading werd vanaf de W221-generatie toegepast voor extra koppel bij lage toeren.

Afmetingen

De Mercedes-Benz S 600 is een grote limousine, met een lengte tussen 5,11 en 5,26 meter, afhankelijk van de generatie en keuze voor standaard- of verlengdeversie. De breedte bedraagt ongeveer 1,90 meter, terwijl de hoogte rond de 1,50 meter ligt. De wielbasis varieert van 3,04 tot 3,17 meter, waarbij vooral de verlengde uitvoeringen uitzonderlijk veel beenruimte achterin bieden. De bagageruimte bedraagt tussen de 500 en 560 liter, ruim voldoende voor bagage van vier volwassenen. Ondanks de forse buitenmaten blijft de auto dankzij stuurinrichting en hulpsystemen relatief handelbaar, al blijft het parkeren in krappe ruimtes een uitdaging zonder camera’s of sensoren.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Mercedes-Benz S 600
Marktintroductie 1993
Lengte x breedte x hoogte 5,11 - 5,26 x 1,89 - 1,90 x 1,49 - 1,50 m
Wielbasis 3,04 - 3,17 m
Inhoud bagageruimte 500 - 560 l
Ledig gewicht 1.935 - 2.180 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.460 - 2.790 kg
Cilinderinhoud 5.980 - 5.987 cm3
Vermogen 290 kW (394 pk) - 390 kW (530 pk)
Koppel 570 - 830 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,6 - 6,6 sec
Tankinhoud 80 - 100 l
Verbruik 14,0 - 15,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 270 g/km

Varianten

De Mercedes-Benz S 600 is een motorvariant binnen de S-Klasse-reeks en was in meerdere generaties leverbaar als luxueuze topuitvoering met V12-motor. Het is de opvolger van de Mercedes-Benz 600 S(EC). Vaak is de Mercedes-Benz S 600 standaard geleverd als verlengde uitvoering, met extra beenruimte achterin en een uitgebreide uitrusting. Afhankelijk van de generatie waren er varianten met bijzondere opties zoals een koelkast, elektrisch verstelbare achterstoelen met massagefunctie, automatische zonwering en een entertainmentsysteem voor de achterpassagiers. In sommige gevallen was er ook een gepantserde Guard-versie beschikbaar voor klanten met extra beveiligingsbehoeften. Bekledingen, houtinleg en kleurcombinaties konden via het designprogramma individueel worden samengesteld voor een persoonlijke uitstraling.

Prijzen

Als een van de topmodellen van de Mercedes-Benz S-Klasse en daarmee zelfs het merk in het algemeen, had de Mercedes-Benz S 600 ook een stevig prijskaartje. Het eerste model in 1993 kostte bijvoorbeeld omgerekend minstens 160.000 euro, een flinke investering in die tijd. Door zowel inflatie als verder toegenomen luxe klom de prijs in de loop der jaren verder op. Zo kostte het laatste model in 2020 al ruim 250.000 euro. Eventuele opties komen daar nog bij.

Dit soort zeer luxueuze auto’s wordt in Nederland niet veel verkocht, waardoor ook het aantal Mercedes-Benz S 600 occasions vrij beperkt is. Het aanbod is wel divers, met van iedere modelgeneratie ongeveer evenveel occasions. Wat je voor een tweedehands Mercedes-Benz S 600 betaalt hangt vooral af van de staat van het specifieke exemplaar en niet zozeer van de leeftijd. Globaal variëren de prijzen van iets minder dan 10.000 euro voor een exemplaar met veel kilometers en/of in ‘redelijke’ staat tot bijna 90.000 euro voor een exemplaar met weinig kilometers en/of van nog maar een paar jaar oud.

Design

Buitenkant

De Mercedes-Benz S 600 is altijd uitgevoerd als klassieke vierdeurs sedan met een statige, elegante vorm. Door de generaties heen evolueerde het design van hoekig en robuust (W140) naar gestroomlijnd en modern (W222), maar altijd met behoud van een imposante uitstraling. De meeste versies zijn uitgevoerd met chroomaccenten, 18- tot 20-inch lichtmetalen velgen en discrete V12-logo’s. Optioneel waren zaken als een panoramisch schuifdak, adaptieve led- of xenonverlichting en soft-close portieren. De kleuren variëren van ingetogen tinten als zwart, obsidiaanzwart en iridiumzilver tot exclusieve designo-kleuren zoals kasjmierwit magno of donkerblauw metallic. Vaak zijn dergelijke topmodellen ook geleverd met volledig gepersonaliseerde aankleding.

Binnenkant

Het interieur van de Mercedes-Benz S 600 is volledig gericht op comfort, luxe en rust. Afhankelijk van de generatie zijn er materialen gebruikt zoals nappaleder, alcantara hemelbekleding, hout- of metaalinleg en zelfs kristallen details. De achterbank is vaak minstens zo luxe als de voorstoelen, met verstelbaarheid, massagefunctie en ventilatie. In verlengde uitvoeringen zijn individuele zitplaatsen, voetsteunen en uitklapbare tafeltjes mogelijk. Het dashboard is logisch ingedeeld en voorzien van digitale displays, COMAND-infotainment en vaak een analoog Mercedes-klokje. Tot de optionele uitrusting behoren een head-up display, 360-gradencamera, Burmester-audiosysteem, automatische klimaatregeling met meerdere zones en sfeerverlichting in verschillende kleuren.

Veiligheid

De Mercedes-Benz S 600 is weliswaar nooit door Euro NCAP getest, maar staat bekend als een technologische voorloper op het gebied van veiligheid. In vrijwel elke generatie introduceerde Mercedes-Benz nieuwe assistentiesystemen in de S-Klasse, die vervolgens hun weg vonden naar andere modellen. Voorbeelden zijn het PRE-SAFE®-systeem, adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en automatische noodremhulp. De Mercedes-Benz S 600 is standaard uitgerust met meerdere airbags, gordelspanners en een uiterst stijve carrosserie. In latere generaties kwamen daar systemen bij als nachtzichtassistent, dodehoekdetectie, 360-gradencamera’s en zelfs deels autonoom rijden. Daarmee behoort de S 600 tot de veiligste auto’s van zijn tijd.

Alternatieven

De Mercedes-Benz S 600 was in Europa het absolute topmodel binnen de S-Klasse-reeks en richtte zich op een publiek dat maximale luxe en verfijning zocht. Binnen het eigen merk is de Mercedes-Benz S 500 een logische, iets minder krachtige tegenhanger. Buiten Mercedes-Benz zijn er relatief weinig directe concurrenten met een V12. De BMW 760i biedt vergelijkbare prestaties met een sportievere inslag, terwijl de Audi A8 W12 vooral uitblinkt in verfijning en vierwielaandrijving. Voor wie meer op comfort en uitstraling dan op techniek let, zijn ook de Lexus LS 600h L en de exclusieve Jaguar XJ V12 interessante alternatieven. Een ander twaalfcilindermodel dat de Mercedes-Benz S 600 misschien wel in alles overstijgt, is de Bentley Flying Spur.

Veelgestelde vragen

Is de Mercedes-Benz S 600 altijd uitgerust met een V12-motor?
Ja, alle generaties van de Mercedes-Benz S 600 zijn voorzien van een V12-motor. Het is juist deze motor die het model onderscheidt binnen de S-Klasse-reeks.
Bestaat de Mercedes-Benz S 600 alleen als verlengde uitvoering?
In de meeste generaties is de S 600 geleverd met lange wielbasis, maar in sommige bouwjaren is ook een versie met ‘normale’ wielbasis leverbaar geweest. De verlengde uitvoering is wel het meest gebruikelijk.
Is de Mercedes-Benz S 600 een betrouwbare auto?
De auto is technisch zeer geavanceerd en hoogwaardig gebouwd, maar vraagt wel om zorgvuldig en tijdig onderhoud. Door de complexe techniek kunnen onderhoudskosten hoger uitvallen dan bij andere modellen.
Is de Mercedes-Benz S 600 nog steeds leverbaar als nieuw model?
Nee, de modelnaam S 600 is inmiddels vervangen door andere aanduidingen binnen het topsegment van Mercedes-Benz, zoals de Mercedes-Maybach S 680. De S 600 is alleen nog als occasion verkrijgbaar.

Meer informatie

Meer details

  • 1BTW verrekenbaar
  • 2Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl