Ga naar hoofdinhoud
mercedes-benz_g_580_eq (2).jpeg

Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ

1 / 3
mercedes-benz_g_580_eq (2).jpeg
mercedes-benz_g_580_eq.jpeg
mercedes-benz_g_580_eq_achterbak.jpeg

Sterke punten

  • Indrukwekkend elektrisch vermogen
  • Nagenoeg authentiek G-klasse design
  • Rijke standaarduitrusting

Zwakke punten

  • Zeer hoog gewicht
  • Beperkte actieradius in de praktijk
  • Hoog prijsniveau

Mercedes-Benz G 580 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz G 580, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ: stoer, stil en elektrisch

De Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ combineert klassieke looks van de oude Mercedes-Benz G-klasse met een volledig elektrische aandrijflijn met een reusachtig vermogen van 432 kW (588 pk), vier elektromotoren en geavanceerde off-roadtechniek. Lees meer

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een elektrische terreinauto met in de basis een iconisch design
  • Geweldige combinatie van luxe én off-roadcapaciteiten
  • Hoge zitpositie met veel comfort
  • Een uniek, bijna iconisch model, voorzien van vier elektromotoren

Technische gegevens

Motorisatie

De Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ is een indrukwekkende auto. Hij is uitgerust met niet minder dan vier elektromotoren, ofwel eentje per wiel. Samen leveren de elektromotoren een gecombineerd vermogen van 432 kW (587 pk) en een immens koppel van 1.164 Nm – daarmee heb je bij wijze van spreken genoeg trekkracht om een hele paardenstal te verplaatsen! Het systeem van torque vectoring stuurt elke elektromotor onafhankelijk van de andere aan. Dat moet zorgen voor maximale grip, zelfs op steile en gladde ondergronden.

De transmissie van de power van de motoren naar de wielen verloopt – net als in elke volledig elektrisch aangedreven auto – via een enkelvoudige overbrenging, dus zonder traditionele versnellingsbak. Elektromotoren leveren immers hun volledig power al zodra je het ‘gaspedaal’ intrapt en daardoor is een trapsgewijze overbrenging overbodig. Dankzij de elektrische trekkracht accelereert de G-klasse 580 EQ vloeiend en stil, maar megasnel voor zo’n groot bakbeest. In de praktijk sprint hij in circa 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u.

De capaciteit van de batterij bedraagt bruto 124 kWh, waarvan ongeveer 116 kWh bruikbaar is. De verwachte actieradius ligt tussen de 440 en 470 kilometer volgens WLTP. Snelladen gaat met maximaal 200 kW gelijkstroom (DC), goed voor een laadbeurt van 20 tot 80 procent in circa 36 minuten. Ook opladen thuis, bij de manege of onderweg aan een openbare laadpaal is mogelijk, met een laadvermogen van maximaal 11 kW wisselstroom (AC). Dan duurt het opladen van de batterij van 20 naar 80 procent ongeveer zevenenhalf uur.

Afmetingen

De Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ behoudt de bekende, inmiddels enigszins afgeronde vierkante vormen van zijn ‘fossiele’ broeders. Vergeet niet dat Mercedes-Benz de G-klasse al in 1982 introduceerde. Het huidige model meet 4,62 meter in de lengte, 1,91 meter in de breedte (zonder spiegels) en 1,99 meter in de hoogte. De wielbasis bedraagt 2,89 meter. De draaicirkel is een aanzienlijke 13,6 meter. Maar dankzij de functie ‘G-Turn’ in combinatie met de onafhankelijke aansturing van de vier elektromotoren kan de Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ ook zelfs op zijn plek draaien als een tank.

De bagageruimte is al in de standaardconfiguratie een royale 620 liter. Met de achterbank neergeklapte groeit dat tot maximaal 1.990 liter. Door het zware accupakket ligt het leeggewicht rond de 3.085 kg, aanzienlijk zwaarder dan de benzine- en dieselvarianten. Het maximale toegestane totaalgewicht is 3.500 kg.

De belangrijkste specificaties op een rij

MERCEDES-BENZ G-KLASSE 580 EQ
Marktintroductie 2024
Lengte x breedte x hoogte 4,62 x 1,91 x 1,98 m
Wielbasis 2,89 m
Inhoud bagageruimte 620-1.990 l
Ledig gewicht 3.010 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Vermogen 432 kW (587 pk)
Koppel 1.164 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,7 sec
Batterijcapaciteit 116 kWh
Verbruik 27,7-30,3 kWh/100 km
Actieradius 440-470 km

Varianten

De elektrische Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ is op dit moment leverbaar in één aandrijflijnvariant, zie de details onder het kopje Motorisatie. Behalve de verder naamloze standaarduitvoering is er de Edition One-uitvoering. Ze zijn technisch gelijk, maar de Edition One-uitvoering is behalve een paar extra voorzieningen die voor de standaardversie optioneel zijn, voorzien van specifieke accenten en exclusieve kleuren.

De Mercedes-Benz G-klasse is overigens ook nog altijd in conventionele motorvarianten leverbaar: de G 500 met 330 kW (449 pk) sterke zes-in-lijn benzinemotor, en de sportieve Mercedes-AMG G 63 met een 430 kW (585 pk) sterke achtcilinder benzinemotor. Voor liefhebbers van diesel is er nog de G 400 d met een zes-in-lijn dieselmotor met 270 kW (367 pk). Deze versies zijn lichter dan de elektrische 580 EQ, met leeggewichten rond de 2.385 tot 2.540 kilogram.

Prijzen

De nieuwprijs van de Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ ligt in Nederland rond de 150.000 euro voor de standaarduitvoering. De exclusieve Edition One zit daar ruim 50.000 euro boven, rond de twee ton.

Occasions van de elektrische G-klasse zijn nog schaars, maar de eerste exemplaren verschijnen met prijzen vanaf rond de 200.000 euro – met de nodige opties, dat wel – op de occasionmarkt. Voor wie sowieso een gebruikte G-klasse wil aanschaffen, is het aanbod van benzine- en dieselmodellen aanzienlijk, maar het prijsniveau is niet veel lager.

Design

Buitenkant

De Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ behoudt het iconische silhouet waarmee het model sinds 1982 beroemd is geworden: recht, hoekig en met de scharnieren van portieren en kleppen óp de carrosserie. Toch zijn er subtiele verschillen. De scherpste punten zijn afgerond, de grille is gesloten en voorzien van een verlicht EQ-patroon, en de luchtinlaten zijn vervangen door gladde panelen.

Opvallend is het extra bergvak op de achterklep, waar normaal het reservewiel zit. Die biedt ruimte voor de laadkabels. Verder zijn er nieuwe lichtmetalen velgen, aangepaste bumpers en aerodynamisch geoptimaliseerde spiegels. Je kunt kiezen uit klassieke kleuren als zwart en grijs, maar ook speciale tinten als blauw en olijfgroen.

Binnenkant

Het interieur is zo luxe als je verwacht. Je zit op elektrisch verstelbare stoelen met nappalederen bekleding. Het dubbele 12,3-inchscherm vormt het hart van het MBUX-infotainmentsysteem, inclusief haptische touchpads, spraakbediening en draadloze Apple CarPlay. Specifiek voor de 580 EQ zijn enkele nieuwe graphics, EQ-displayopties, en off-roadfuncties zoals het weergeven van hellingshoeken, bodemvrijheid en verbruik in extreme omstandigheden. De geluidsisolatie is dik in orde en dankzij de elektrische aandrijving is het in het interieur merkbaar stiller dan in de benzineversie.

Veiligheid

De G-klasse heeft in eerdere Euro NCAP-tests uitstekende resultaten behaald en staat met vijf sterren in de boeken, mede dankzij zijn robuuste ladderchassis en de zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting, met systemen als actieve rijstrookassistent, noodremsysteem, adaptieve cruise control, dodehoek assistent en een 360o-camera. De 580 EQ is bovendien uitgerust met een uniek offroad ESP-systeem dat met de individuele elektromotoren werkt.

Alternatieven

De Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ is vrij uniek: er zijn weinig andere volledig elektrische off-roaders met zo’n luxe-uitrusting. Enkele mogelijke alternatieven zijn:

  • de BMW iX M60 – een sportieve, elektrische SUV met 455 kW (619 pk) vermogen en veel comfort, maar minder geschikt voor terreinwerk;
  • de Rivian R1S – een Amerikaanse elektrische-SUV, die gebouwd is voor avontuur, met luchtvering en off-roadmodi, maar deze is nog niet officieel in Europa leverbaar;
  • de Land-Rover Defender 110 PHEV – geen pure EV, maar wel een plug-in hybride met goede terreinprestaties;
  • de Tesla Model X Dual Motor – een elektrische SUV met veel ruimte en goede prestaties, maar minder robuust;
  • en uit eigen huis de Mercedes-Benz-EQS – een luxe alternatief, dat echter minder geschikt is voor off-roadgebruik.

FAQ

Hoeveel weegt de Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ?
De elektrische G-klasse heeft een leeggewicht van 3.010 kg, mede door het zware accupakket.
Is de Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ geschikt voor off-road?
Jawel, dankzij de vier elektromotoren met torque vectoring, off-roadmodus, grote bodemvrijheid en G-Turn is hij geschikt voor ruig terrein.
Wat is de actieradius van de Mercedes-Benz G-klasse 580 EQ?
Volgens de WLTP-norm ligt de gecombineerde actieradius tussen de 440 en 470 kilometer, afhankelijk van de uitvoering en rijomstandigheden.