Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-eqv-front

Mercedes-Benz EQV

1 / 3
mercedes-benz-eqv-front
mercedes-benz-eqv-side
mercedes-benz-eqv-back

Sterke punten

  • Comfort en ruimte van de V-Klasse
  • Stille aandrijflijn
  • Bruikbare actieradius

Zwakke punten

  • Hoge prijs
  • Zwaar
  • Hoog energieverbruik

Mercedes EQV: De VIP-shuttle zonder uitlaat

De EQV was een van de eerste elektrische modellen van Mercedes en is in feite een elektrische V-Klasse met de techniek van de EQC, al heeft het busje maar één elektromotor in plaats van twee. Dat geeft hem een vrij bruikbaar rijbereik van meer dan 350 km zonder te moeten inboeten aan binnenruimte, maar die grote batterij heeft ook zijn prijs - letterlijk en figuurlijk. Lees meer

Goede redenen

  • Dankzij 100 kWh aan batterijen, waarvan 90 kWh bruikbaar, kan de Mercedes EQV 356 km rijden op één lading volgens de WLTP-metingen. Dat maakt hem zo goed als uniek in zijn klasse.
  • Het voordeel aan de EQV en de V-Klasse is natuurlijk de riante binnenruimte van een bestelwagen, zonder te moeten inboeten qua luxe. Je kan kiezen voor 6 tot 8 zitplaatsen en een heel mooie afwerking, terwijl de koffer natuurlijk ook zeer groot is.
  • Het comfortgevoel wordt bovendien nog versterkt door de stille aandrijflijn, die direct en lineair reageert en daarmee uitermate geschikt is voor dit type voertuig, dat vaak wordt ingezet als VIP-shuttle of dergelijke.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Mercedes EQV maakt gebruik van dezelfde batterij en eATS-elektromotor van de EQC, al telt de EQV er maar eentje op de vooras. Daarmee is het meteen de enige V-Klasse met voorwielaandrijving. De elektromotor is 204 pk en 362 Nm sterk en wordt gevoed door een 90 kWh grote batterij. Daarmee haalt de EQV een WLTP-rijbereik van 356 km, wat ook in de praktijk haalbaar blijkt. Opladen kan tot 11 kW aan een gewone laadpaal en tot 110 kW aan een snellader, waarmee de batterij van 10 tot 80% bijlaadt in 45 minuten.

Het onmiddellijk beschikbare vermogen betekent dat de EQV vlot aanvoelt, maar door zijn forse gewicht van minstens 2,6 ton duurt het wel 12,1 seconden voor je aan de 100 km/u zit. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 140 km/u, maar je kan bijbetalen om die te verhogen tot 160 km/u.

Afmetingen

De Mercedes EQV is te bestellen in twee formaten: Lang (L2) of Extra Lang (L3). De L2 is 5,14 meter lang, 1,93 meter breed en 1,90 meter hoog. De L3 is 5,37 meter lang. Beide versies hebben 6 tot 8 zitplaatsen. Het koffervolume van de L2 varieert van 1.030 tot 4.630 liter, de L3 heeft 1.410 tot 5.010 liter aan bagageruimte. Een trekhaak monteren is echter niet mogelijk - iets wat in deze klasse toch wordt verwacht. De EQV heeft ook een bijzonder hoog gewicht, wat zijn laadvermogen en actieradius negatief beïnvloedt: 2,6 ton voor een basisversie, tot wel 2,9 ton voor een volledig uitgerust exemplaar.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de EQV 300 Lang

Productie Sinds
Lengte, breedte, hoogte 5,14 m, 1,93 m, 1,90 m
Wielbasis 3,20 m
Inhoud bagageruimte 1.030 - 4.630 l
Ledig gewicht 2.635 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Cilinderinhoud n.v.t.
Maximaal koppel 362 Nm
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 12,1 s
Tankinhoud 90,0 kWh
Verbruik 28,1 kWh/100km
CO2-uitstoot 0 g/km

Uitvoeringen

De enige echte uitvoeringen die je kan kiezen bij de Mercedes EQV zijn de twee koetswerkvarianten, Lang en Extra Lang. Voor een camperversie moet je bij een ombouwer zoals Sortimo zijn. Verder heb je vooral een zeer lange optielijst om het model aan te kleden, wat al snel tienduizenden euro’s aan de basisprijs toevoegt. De standaarduitrusting is wel redelijk uitgebreid en bestaat uit zetelverwarming, 6 individuele zetels, airco, navigatie met een MBUX-systeem van 10,25 inch, een licht- en regensensor, verkeersbordherkenning, dodehoekmonitor, rijstrookassistent en cruise control.

Prijzen

Nieuw betaal je minstens 80.913 euro inclusief BTW voor een Mercedes EQV, de langere versie kost maar 1.149 euro extra. Ga je een beetje los op de optielijst, dan is het echter gemakkelijk om de prijs op te drijven tot boven de 100.000 euro.

Het occasionaanbod van de EQV is nog vrij beperkt, aangezien het model nog maar sinds 2020 op de markt is. Je betaalt minstens 60.000 euro voor een gebruikte EQV, waarbij er gelukkig nog geen verschillen zijn qua aandrijflijn. Je kan ook ultraluxueuze EQV’s vinden die zijn omgebouwd door gespecialiseerde firma’s met een prijs van ver over de 200.000 euro.

Design

Exterieur

De Mercedes EQV herken je aan zijn zwarte, dichtgemaakte grille, de EQ-badges op het koetswerk en de aerodynamische lichtmetalen velgen - al kan je hem ook krijgen met gewone meerspaaksvelgen. De laadpoort zit niet onder de tankklep aan de bestuurdersdeur, die er wel nog steeds zit en dus geen functie vervult, maar onder een nieuw klepje op de neus. Omdat er voldoende plaats gemaakt moest worden voor het grote batterijpakket, is de EQV enkel als L2 en L3 te bestellen.

Stille luxeshuttle

Ook aan boord onderscheidt de EQV zich weinig tot niet van de gewone V-Klasse: een specifiek dashboard met een vermogensmeter in plaats van een toerenteller is zowat het grootste verschil dat je zal merken - afgezien van de bijna geruisloze aandrijflijn, natuurlijk. Er is nog steeds plek voor 6 tot 8 personen en heel wat bagageruimte, vooral omdat de EQV altijd een lange versie betreft. Je kan hem ook zo luxueus aankleden als je zelf wil, met lederen comfortzetels met verwarming en ventilatie, houten sierpanelen en klaptafels voor de passagiers achterin.

mercedes-benz-eqv-interior

Rijhulp en veiligheid

De EQV heeft geen specifieke crashtest gekregen van Euro NCAP, maar de V-Klasse kreeg in 2014 wel de maximale 5 sterren, met uitstekende scores op zowat elk onderdeel. De veiligheidsuitrusting van de EQV is standaard ook al vrij compleet, met een hele hoop airbags, verkeersbordherkenning, dodehoekmonitor, rijstrookassistent en cruise control. Optioneel kan je nog kiezen voor adaptive cruise control en een 360°-camera.

Alternatieven

Met de EQV heeft Mercedes zowat een unicum in handen, want er zijn maar weinig luxueuze elektrische busjes op de markt met een bruikbaar rijbereik. De Ford E-Tourneo Custom heeft een vergelijkbaar rijbereik, maar is minder op luxe gericht. Verder komt de concurrentie vooral van omgebouwde busjes op basis van de elektrische bestelwagens van Stellantis (Citroën ë-SpaceTourer en dergelijke).

FAQ

Is de Mercedes EQV er ook als camper?
De Mercedes EQV kan omgebouwd worden tot een camper, waarvoor er een samenwerking is met Sortimo. Een eigen Marco Polo-versie (van Westfalia) is er niet.
Hoeveel kost de Mercedes EQV?
Nieuw betaal je minstens **80.913 euro inclusief BTW** voor een Mercedes EQV, de langere versie kost maar 1.149 euro extra.
Hoe ver kan de Mercedes EQV rijden?
De elektromotor is 204 pk en 362 Nm sterk en wordt gevoed door een 90 kWh grote batterij. Daarmee haalt de EQV een WLTP-rijbereik van 356 km, wat ook in de praktijk haalbaar blijkt.

Meer informatie

Meer details

Tips van de redactie